Hét ok, amiért imádjuk a Ladát!

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.01.23. 13.45

Regényt lehetne írni az okokról, a típusok történetéről, vagy a gyönyörűen fennmaradt veterán darabokról, de mi most nem vállalkozunk ilyen nagy küldetésre. Inkább csak összeszedtük a hét legnyomósabb indokot, amiért imádjuk a Ladákat!

A közösségi hálók megosztásaiból kitűnően látszik, hogy még mindig hihetetlen népszerűségnek örvendenek a klasszikus Ladák. Ha egy BMW E30-ról kerül fel kép, nyilván sokan böknek a tetszik gombra, de ha egy keresztbe csapató VFTS Lada szerepel a fotón, garantáltan dupla-, vagy triplaannyi ember fejezi ki tetszését. Nyilván egy kor jelképei a 2101, 2103 és 2105 típusjelzésű Ladák, de hát rengeteg Škoda, Dacia is rótta a nyolcvanas években a magyar utakat, mégsem hagytak ennyire átütő erejű emléket.

Regényt lehetne írni az okokról, a típusok történetéről, vagy a gyönyörűen fennmaradt veterán darabokról, de mi most nem vállalkozunk ilyen nagy küldetésre. Inkább csak összeszedtük a tíz legnyomósabb indokot, amiért imádjuk a Ladákat!

Hét ok, amiért imádjuk a Ladát! 1

1. Hátul hajt! – Egyre kevesebb típusról lehet ezt elmondani, és a laza talajon már farolásba kezdő Lada kiviteltől és lóerőszámtól függetlenül mosolyt csal a vezető arcára. Főleg, ha a végén össze tudja szedni, és nem az árokban ér véget a kaland!

Hét ok, amiért imádjuk a Ladát! 2

2. Élmény minden váltás – A klasszikus elrendezés miatt (motor hosszában – váltó – kardán – hajtott hátsó tengely) nincs szükség élményromboló rudazatra, technikai trükkökre, a váltókarral közvetlenül az olajban fürdő fogaskereket pakoljuk egyik helyről a másikra. Ami jóleső érzés a kéznek…

Hét ok, amiért imádjuk a Ladát! 3

3. Esztétikai élmény
– A maga módján minden klasszikus, hátsókerekes Lada gyönyörű. A 2101 esetén nem is lehet kérdés, az olasz gyökerek adta forma magával ragad, de az ezeröcsi az igazi luxus. Ennyi króm már egy mai műanyag autónak sem állna jól, de a dupla kereklámpás, igazi nagyvad kívánja a napfényben csillanó díszeket. A kocka pedig pont robusztus, az elődökkel tökéletesen szembemenő hangulata miatt maradandó emlék, egy orosz óda a vonalzóhoz, és a derékszöghöz.

Hét ok, amiért imádjuk a Ladát! 4

4. Kapu a ralihoz – Bár elkoptak már, de azért a magyar, raliért rajongó szív mindig megdobban, ha egy VFTS Lada abroncsai köpik a murvát egy-egy gyorsasági szakaszon. A hazai autósport virágkorát hozzák vissza ezek a gépek, amikkel még ma is elérhető áron lehet belevágni valamelyik, még életjeleket mutató szakág versengésébe.

Hét ok, amiért imádjuk a Ladát! 5

5. Kollektív emlék – Ez az érv bármelyik autóra elmondható, ami a KGST-országok útjain futott a hatvanas és nyolcvanas évek között. Pár márka alig néhány típusa közül választhattak az autózásra vágyók, ezért minden család, minden baráti kör élénk élményeket őriz a korabeli kocsikról. De mind közül kiemelkedik a Lada (kiváltképp a 2103-as), ami a kétütemű Trabantok, Wartburgok, állandóan széteső Daciák, vízforraló Škodák között külön csücsköt kapott az autórajongó szívekben.


6. Rednáá-rednáá – Avagy az igazi Lada orgánum, a típusra jellemző érces kipufogóhang (természetesen Koppány dobbal:), amiből már mindenki tudta a telepen, hogy a Ladás srác hajnal háromkor ért haza a dizsiből.

Hét ok, amiért imádjuk a Ladát! 6

7. A tuningnak csak a képzelet szab határt – Ezekből a gépekből már akkor komoly versenytechnika készült, amikor nem repkedtek a levegőben pdf formátumban letölthető szakmai anyagok, szerelési útmutatók. Ezért rengetek gyakorlati tapasztalat gyűlt fel a Ladás körökben arról, milyen irányba kell elindulnia annak, aki több lóerőre vágyik. Elég csak belelapozni a Zsiguli.hu témába vágó gyűjteményébe, ahol a hajtáslánc minden elemét tekintve hasznos információkat találunk a teljesítménynöveléssel kapcsolatban.

MEGOSZTOM a Facebook-on!

A listánk csak a kezdet, te mivel egészítenéd ki? Várjuk a kommenteket!

Kommentek

  • Kanyaró Malvin

    Nehéz a pompás cikkhez bármit hozzátenni, de:
    8. generációk fogantak a hátsó ülésen. Vagy az elsőn, de Ladában.
    9. Még gép a gép, gépész benne a fater.
    10. Megbízható volt, nem kellett a kocsi alatt tölteni azt az időt, amit az asszonyon fekve is lehetett.

  • hova

    Na igen, az 1973-as 110-s skodám sohasem forralta fel a vizet, és 37 évig remekül szolgált, sokkal többre becsültem, mint a Ladát.Valamiért nem szerettem a kordét, van ilyen.

  • sforisek

    Ritka az olyan auto ami meg 50 ev utan es szep. A Lada ide tartozik.

  • Guevara

    Bal kézzel kell indítani, mint a 911-es Porschékat.

  • hova

    Talán szépnek nem mondanám, mert-nekem- nem az, de strapabíró gép volt.
    Persze a szépség egy relatív dolog.

  • Nick Árpi

    Guevara@
    Úgy úgy. A jobbal meg próbáltad úgy beállítani a szívatót, hogy ne is bőgjön, de le se fulladjon. Amikor melegedett egy kicsit, toltál vissza belőle. Sok szép emlék. A szétrohadt emelőpontok,lerohadt csomagtérlemez, a pótkerék és tank alatti lemezekkel egyetemben,föld felé fordított kartergáz visszavezetőcső, megnyúlt, csörgő vezérműlánc, ujjbeggyel nyomkodható gumi ablakmosó, egyik oldalon 3mm-másik oldalon 1cm-re illesztett csomagtartófedél, a nyáron tűzforró-télen jéghideg műbőrkárpit… soroljam?

  • WEHR

    hagyjuk már ezt az orosz szarkazlat….

  • princessofrussia

    Nem értem, mi értelme van annak,hogy itt néhányan fikázódnak. A Lada egy életérzés, úgy mint más autóknál, mint pl Trabant, Wartburg stb. Aki nem érti az nem, és kész. Azt meg nagyon is megvetem aki nyílvánossan fikázódik. Mindenkinek szíve joga mi a kedvence. Nő létemre szeretem, fogom is, nem csak a Ladákat és igen is kiállok mellettük. A ‘Kedves’ WHERt meg csak sajnálni tudom, h az Édesanyja nem tanította meg a kultúrált vélemény nyílvánításra. Kiváncsi lennék milyen autó van a segge alatt, biztos Apuci-Anyuci rakta alá, mert ez tipikus kis ficsúr megnyílvánulás. ;)

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.