Hét ok, amiért imádjuk a Ladát!

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.01.23. 13.45

Regényt lehetne írni az okokról, a típusok történetéről, vagy a gyönyörűen fennmaradt veterán darabokról, de mi most nem vállalkozunk ilyen nagy küldetésre. Inkább csak összeszedtük a hét legnyomósabb indokot, amiért imádjuk a Ladákat!

A közösségi hálók megosztásaiból kitűnően látszik, hogy még mindig hihetetlen népszerűségnek örvendenek a klasszikus Ladák. Ha egy BMW E30-ról kerül fel kép, nyilván sokan böknek a tetszik gombra, de ha egy keresztbe csapató VFTS Lada szerepel a fotón, garantáltan dupla-, vagy triplaannyi ember fejezi ki tetszését. Nyilván egy kor jelképei a 2101, 2103 és 2105 típusjelzésű Ladák, de hát rengeteg Škoda, Dacia is rótta a nyolcvanas években a magyar utakat, mégsem hagytak ennyire átütő erejű emléket.

Regényt lehetne írni az okokról, a típusok történetéről, vagy a gyönyörűen fennmaradt veterán darabokról, de mi most nem vállalkozunk ilyen nagy küldetésre. Inkább csak összeszedtük a tíz legnyomósabb indokot, amiért imádjuk a Ladákat!

Hét ok, amiért imádjuk a Ladát! 1

1. Hátul hajt! – Egyre kevesebb típusról lehet ezt elmondani, és a laza talajon már farolásba kezdő Lada kiviteltől és lóerőszámtól függetlenül mosolyt csal a vezető arcára. Főleg, ha a végén össze tudja szedni, és nem az árokban ér véget a kaland!

Hét ok, amiért imádjuk a Ladát! 2

2. Élmény minden váltás – A klasszikus elrendezés miatt (motor hosszában – váltó – kardán – hajtott hátsó tengely) nincs szükség élményromboló rudazatra, technikai trükkökre, a váltókarral közvetlenül az olajban fürdő fogaskereket pakoljuk egyik helyről a másikra. Ami jóleső érzés a kéznek…

Hét ok, amiért imádjuk a Ladát! 3

3. Esztétikai élmény
– A maga módján minden klasszikus, hátsókerekes Lada gyönyörű. A 2101 esetén nem is lehet kérdés, az olasz gyökerek adta forma magával ragad, de az ezeröcsi az igazi luxus. Ennyi króm már egy mai műanyag autónak sem állna jól, de a dupla kereklámpás, igazi nagyvad kívánja a napfényben csillanó díszeket. A kocka pedig pont robusztus, az elődökkel tökéletesen szembemenő hangulata miatt maradandó emlék, egy orosz óda a vonalzóhoz, és a derékszöghöz.

Hét ok, amiért imádjuk a Ladát! 4

4. Kapu a ralihoz – Bár elkoptak már, de azért a magyar, raliért rajongó szív mindig megdobban, ha egy VFTS Lada abroncsai köpik a murvát egy-egy gyorsasági szakaszon. A hazai autósport virágkorát hozzák vissza ezek a gépek, amikkel még ma is elérhető áron lehet belevágni valamelyik, még életjeleket mutató szakág versengésébe.

Hét ok, amiért imádjuk a Ladát! 5

5. Kollektív emlék – Ez az érv bármelyik autóra elmondható, ami a KGST-országok útjain futott a hatvanas és nyolcvanas évek között. Pár márka alig néhány típusa közül választhattak az autózásra vágyók, ezért minden család, minden baráti kör élénk élményeket őriz a korabeli kocsikról. De mind közül kiemelkedik a Lada (kiváltképp a 2103-as), ami a kétütemű Trabantok, Wartburgok, állandóan széteső Daciák, vízforraló Škodák között külön csücsköt kapott az autórajongó szívekben.


6. Rednáá-rednáá – Avagy az igazi Lada orgánum, a típusra jellemző érces kipufogóhang (természetesen Koppány dobbal:), amiből már mindenki tudta a telepen, hogy a Ladás srác hajnal háromkor ért haza a dizsiből.

Hét ok, amiért imádjuk a Ladát! 6

7. A tuningnak csak a képzelet szab határt – Ezekből a gépekből már akkor komoly versenytechnika készült, amikor nem repkedtek a levegőben pdf formátumban letölthető szakmai anyagok, szerelési útmutatók. Ezért rengetek gyakorlati tapasztalat gyűlt fel a Ladás körökben arról, milyen irányba kell elindulnia annak, aki több lóerőre vágyik. Elég csak belelapozni a Zsiguli.hu témába vágó gyűjteményébe, ahol a hajtáslánc minden elemét tekintve hasznos információkat találunk a teljesítménynöveléssel kapcsolatban.

MEGOSZTOM a Facebook-on!

A listánk csak a kezdet, te mivel egészítenéd ki? Várjuk a kommenteket!

Kommentek

  • Kanyaró Malvin

    Nehéz a pompás cikkhez bármit hozzátenni, de:
    8. generációk fogantak a hátsó ülésen. Vagy az elsőn, de Ladában.
    9. Még gép a gép, gépész benne a fater.
    10. Megbízható volt, nem kellett a kocsi alatt tölteni azt az időt, amit az asszonyon fekve is lehetett.

  • hova

    Na igen, az 1973-as 110-s skodám sohasem forralta fel a vizet, és 37 évig remekül szolgált, sokkal többre becsültem, mint a Ladát.Valamiért nem szerettem a kordét, van ilyen.

  • sforisek

    Ritka az olyan auto ami meg 50 ev utan es szep. A Lada ide tartozik.

  • Guevara

    Bal kézzel kell indítani, mint a 911-es Porschékat.

  • hova

    Talán szépnek nem mondanám, mert-nekem- nem az, de strapabíró gép volt.
    Persze a szépség egy relatív dolog.

  • Nick Árpi

    Guevara@
    Úgy úgy. A jobbal meg próbáltad úgy beállítani a szívatót, hogy ne is bőgjön, de le se fulladjon. Amikor melegedett egy kicsit, toltál vissza belőle. Sok szép emlék. A szétrohadt emelőpontok,lerohadt csomagtérlemez, a pótkerék és tank alatti lemezekkel egyetemben,föld felé fordított kartergáz visszavezetőcső, megnyúlt, csörgő vezérműlánc, ujjbeggyel nyomkodható gumi ablakmosó, egyik oldalon 3mm-másik oldalon 1cm-re illesztett csomagtartófedél, a nyáron tűzforró-télen jéghideg műbőrkárpit… soroljam?

  • WEHR

    hagyjuk már ezt az orosz szarkazlat….

  • princessofrussia

    Nem értem, mi értelme van annak,hogy itt néhányan fikázódnak. A Lada egy életérzés, úgy mint más autóknál, mint pl Trabant, Wartburg stb. Aki nem érti az nem, és kész. Azt meg nagyon is megvetem aki nyílvánossan fikázódik. Mindenkinek szíve joga mi a kedvence. Nő létemre szeretem, fogom is, nem csak a Ladákat és igen is kiállok mellettük. A ‘Kedves’ WHERt meg csak sajnálni tudom, h az Édesanyja nem tanította meg a kultúrált vélemény nyílvánításra. Kiváncsi lennék milyen autó van a segge alatt, biztos Apuci-Anyuci rakta alá, mert ez tipikus kis ficsúr megnyílvánulás. ;)

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

Így változik az útdíjrendszer jövőre

Jövőre nem emelkednek a tömegközlekedési tarifák, és az úthasználati díjrendszerben sem lesz komoly változtatás.

Hidrogén hajthatja a Lexus új csúcsmodelljét

Brit sajtóértesülések szerint a Lexus LS utódmodellje nem is hibrid, hanem egyenesen hidrogén üzemanyagcellás lesz. A modell 2019-ben érkezik, addig még bármi megtörténhet.

F1: Wehrlein készen áll, hogy beüljön a Mercibe

A Mercedes neveltje, Pascal Wehrlein úgy gondolja, készen áll a kihívásra, ha Toto Wolffék úgy döntenek, vele pótolják a visszavonuló Nico Rosberget.

F1: Vettel nem készül a Mercedeshez

Sebastian Vettel azt mondja, nem pályázik Nico Rosberg megüresedett mercedeses ülésére, neki a Ferrarinál van dolga 2017-ben is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.