Sosemvolt Mustangok

Vadhajtások, oldalágak, zsákutcák

Szerző: Svékus Gergő levél küldés  Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.12.05. 14.00

Utólag már magától értetődő, hogy a Ford Mustang úgy néz ki, ahogy, pedig rengeteg alternatív irány állt a cég előtt. Ezekből mutatunk be párat.

A Ford Mustang eddigi öt generációja (talán a harmadik kivételével) ugyanazt a jól kitaposott ösvényt követte az évtizedeken át. Pedig többször is benne volt a pakliban, hogy megbicsaklik a fejlődés, és merőben új irányt vesz a kultikus modell fejlődése. Bemutatunk néhány ilyen fordulópontot – annak idején ezek egyikét sem találta kellően erősnek a cégvezetés ahhoz, hogy változtasson a bevált recepten. Vajon mostani szemmel nézve mi a véleményünk? 

1960 – Avanti/Allegro koncepció 

A hatvanas évek legelején a Ford tervezői sokféle kupé formájú autóval kísérleteztek. Minden papírra vetett terv kapott egy megnevezést, az egyik ferdehátú ötletet háromszor is elkeresztelték. Az Avventurával kezdődött, aztán Avanti lett, majd amikor rájöttek, hogy egy Studebaker modellt már így hívnak, Allegro névvel látták el.
Ahogy az a vázlaton is látszik, a második üléssor a menetiránynak háttal helyezkedik el. Igencsak felkavarta volna ez a megoldás az akkori autóipart és nem sok mindenkinek tetszett az ötlet, hogy a csomagtartóból kelljen bemászni hátra, így ezt elvetették, de a kupéformát megtartották és meg is építették a prototípust, melynek formája számos Mustang jellegzetességévé vált.

1961-1962 – kétüléses tanulmány

Ezzel az olcsóbban előállítható kétüléses változattal szerettek volna visszatérni az akkortájt négyülésessé terebélyesedett Thunderbird gyökereihez. 

1963 – középmotoros koncepció

A cég dizájnerei Gene Bordinat vezetésével megpróbáltak a Mustang elemeinek a felhasználásával valami újszerűt létrehozni, olyat, amely a Shelby Cobra és a Chevrolet Corvette stílusát idézi. A V8-as blokk a hátsó tengely elé került, és bár mögötte hamisítatlan Mustang-far feszült, a lapos, ék alakú orr nem ment át a döntéshozók rostáján. Talán soha nem is vették eléggé komolyan ezt a keménytetős, kétüléses koncepciót – de ha megnézzük, számos vonását felfedezhetjük a későbbi Ford GT40 versenyautóban.

1965 – négyajtós Mustang

Az első generációs vadlovak sikerén felbuzdulva a Ford vezetői úgy gondolták, hogy egy új, négyajtós karosszéria megépítésével még több ügyfelet sikerül magukhoz csábítani. Akkor egy tollvonással halálra ítélték; ma, amikor még a Jeep Wranglerből is készítenek négyajtóst, talán ennek a ötletnek a sorsa is másképp alakulna.

1966 – Mustang kombi

 

A hagyományos európai Shooting Brake stílus mintájára építették ezt a Fordot, ugyanis látták, hogy mennyire szeretik az ilyen autókat a családok. Azonban ez is a négyajtós sorsára jutott. 

1967 – Allegro II koncepció

Az 1962-es Allegro tanulmány csak nem hagyta nyugodni a Ford stilisztáit, ezért öt évvel később leporolták, tetejét lemetszették, szélvédő gyanánt tenyérnyi üvegcsíkot illesztettek rá, amely masszív vállakban folytatódott.

1968 – Mustang Mach I

Sosemvolt Mustangok 2
Ahogy megemberesedett az egykor törékeny, fürge Mustang, úgy merült fel a tervezőkben egy vadonatúj formavilág gondolata. Megdöbbentő a hasonlóság napjaink Maserati Quattroportéjéval. Érdekes, hogy a B-oszloptól hátrafelé eső területet ezt esetben is szentként tisztelték, és nem piszkálták.

1970 – Mustang Milano

A Chicagói Autószalonon leleplezett Milano talán túlságosan közel állt a konkurenciához, ezért nem valósulhatott meg. A csaknem vízszintes csomagtérfedél és a hosszú gépház megmaradt a sorozatgyártású modellnél, a többi azonban nyom nélkül eltűnt a Ford süllyesztőiben – hogy tíz évvel később Ausztráliában keljen életre, Ford Falcon XB néven.

1980 – Mustang RSX

Az olasz Ghia stúdió rajzolta ezt az eredetileg raliversenyekre szánt RSX modellt. A nyomtáv 2,54 centivel lett szélesebb, mint az akkori Mustangoké. A tengelytávot is lerövidítették 14 centivel, és megnövelték a hasmagasságot, hogy könnyedén vegye a pályán az akadályokat az európai ralisorozatban. Végül, mint tudjuk, sehogy sem vette.

1990 – “Bruce Jenner”, “Rambo” stílusú tanulmányok 

A mérnökök rengeteg ötletet készítettek, hogy leváltsák végre a nagyon hosszú ideig futó harmadik generációs vadlovakat, ilyen volt a képen látható két koncepció is. A “Bruce Jenner” formát túl unalmasnak találta a vezetőség, aztán mikor átalakították és megkapta a “Rambo” nevet, túlságosan agresszív lett ahhoz, hogy tömegtermelésre állítsák, így mindkét ötlet a kukában végezte, a prototípusok pedig egy-egy ilyen cikkben.

1992 – Mach III koncepció

Két évvel a Rambo kudarca után még mindig versenyben volt a műanyag-felfújt koncepciója. Ahogy azon, itt is felfedezhetők a későbbi sorozatgyártású modell jellegzetességei, ám az alacsony Speedster szélvédőt és a kétszemélyes utasteret végül elvetették. 

Kommentek

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

Kereszteződésben ennél zseniálisabb dolgot még nem láttunk

Nem tudsz kihajtani a keresztező forgalom miatt, és senki nem enged ki? Van egy megoldás!

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.