A Ford Mustang eddigi öt generációja (talán a harmadik kivételével) ugyanazt a jól kitaposott ösvényt követte az évtizedeken át. Pedig többször is benne volt a pakliban, hogy megbicsaklik a fejlődés, és merőben új irányt vesz a kultikus modell fejlődése. Bemutatunk néhány ilyen fordulópontot – annak idején ezek egyikét sem találta kellően erősnek a cégvezetés ahhoz, hogy változtasson a bevált recepten. Vajon mostani szemmel nézve mi a véleményünk? 

1960 – Avanti/Allegro koncepció 

A hatvanas évek legelején a Ford tervezői sokféle kupé formájú autóval kísérleteztek. Minden papírra vetett terv kapott egy megnevezést, az egyik ferdehátú ötletet háromszor is elkeresztelték. Az Avventurával kezdődött, aztán Avanti lett, majd amikor rájöttek, hogy egy Studebaker modellt már így hívnak, Allegro névvel látták el.
Ahogy az a vázlaton is látszik, a második üléssor a menetiránynak háttal helyezkedik el. Igencsak felkavarta volna ez a megoldás az akkori autóipart és nem sok mindenkinek tetszett az ötlet, hogy a csomagtartóból kelljen bemászni hátra, így ezt elvetették, de a kupéformát megtartották és meg is építették a prototípust, melynek formája számos Mustang jellegzetességévé vált.

1961-1962 – kétüléses tanulmány

Ezzel az olcsóbban előállítható kétüléses változattal szerettek volna visszatérni az akkortájt négyülésessé terebélyesedett Thunderbird gyökereihez. 

1963 – középmotoros koncepció

A cég dizájnerei Gene Bordinat vezetésével megpróbáltak a Mustang elemeinek a felhasználásával valami újszerűt létrehozni, olyat, amely a Shelby Cobra és a Chevrolet Corvette stílusát idézi. A V8-as blokk a hátsó tengely elé került, és bár mögötte hamisítatlan Mustang-far feszült, a lapos, ék alakú orr nem ment át a döntéshozók rostáján. Talán soha nem is vették eléggé komolyan ezt a keménytetős, kétüléses koncepciót – de ha megnézzük, számos vonását felfedezhetjük a későbbi Ford GT40 versenyautóban.

1965 – négyajtós Mustang

Az első generációs vadlovak sikerén felbuzdulva a Ford vezetői úgy gondolták, hogy egy új, négyajtós karosszéria megépítésével még több ügyfelet sikerül magukhoz csábítani. Akkor egy tollvonással halálra ítélték; ma, amikor még a Jeep Wranglerből is készítenek négyajtóst, talán ennek a ötletnek a sorsa is másképp alakulna.

1966 – Mustang kombi

 

A hagyományos európai Shooting Brake stílus mintájára építették ezt a Fordot, ugyanis látták, hogy mennyire szeretik az ilyen autókat a családok. Azonban ez is a négyajtós sorsára jutott. 

1967 – Allegro II koncepció

Az 1962-es Allegro tanulmány csak nem hagyta nyugodni a Ford stilisztáit, ezért öt évvel később leporolták, tetejét lemetszették, szélvédő gyanánt tenyérnyi üvegcsíkot illesztettek rá, amely masszív vállakban folytatódott.

1968 – Mustang Mach I

Sosemvolt Mustangok 2
Ahogy megemberesedett az egykor törékeny, fürge Mustang, úgy merült fel a tervezőkben egy vadonatúj formavilág gondolata. Megdöbbentő a hasonlóság napjaink Maserati Quattroportéjéval. Érdekes, hogy a B-oszloptól hátrafelé eső területet ezt esetben is szentként tisztelték, és nem piszkálták.

1970 – Mustang Milano

A Chicagói Autószalonon leleplezett Milano talán túlságosan közel állt a konkurenciához, ezért nem valósulhatott meg. A csaknem vízszintes csomagtérfedél és a hosszú gépház megmaradt a sorozatgyártású modellnél, a többi azonban nyom nélkül eltűnt a Ford süllyesztőiben – hogy tíz évvel később Ausztráliában keljen életre, Ford Falcon XB néven.

1980 – Mustang RSX

Az olasz Ghia stúdió rajzolta ezt az eredetileg raliversenyekre szánt RSX modellt. A nyomtáv 2,54 centivel lett szélesebb, mint az akkori Mustangoké. A tengelytávot is lerövidítették 14 centivel, és megnövelték a hasmagasságot, hogy könnyedén vegye a pályán az akadályokat az európai ralisorozatban. Végül, mint tudjuk, sehogy sem vette.

1990 – “Bruce Jenner”, “Rambo” stílusú tanulmányok 

A mérnökök rengeteg ötletet készítettek, hogy leváltsák végre a nagyon hosszú ideig futó harmadik generációs vadlovakat, ilyen volt a képen látható két koncepció is. A “Bruce Jenner” formát túl unalmasnak találta a vezetőség, aztán mikor átalakították és megkapta a “Rambo” nevet, túlságosan agresszív lett ahhoz, hogy tömegtermelésre állítsák, így mindkét ötlet a kukában végezte, a prototípusok pedig egy-egy ilyen cikkben.

1992 – Mach III koncepció

Két évvel a Rambo kudarca után még mindig versenyben volt a műanyag-felfújt koncepciója. Ahogy azon, itt is felfedezhetők a későbbi sorozatgyártású modell jellegzetességei, ám az alacsony Speedster szélvédőt és a kétszemélyes utasteret végül elvetették.