Egy vadló, ami mindenkit megbabonáz

Ford Mustang

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.12.05. 10.30

A Ford Mustang az amerikai izomautók megtestesítője, neve az egyik legismertebb modellnév a világon. Ami nem is csoda, hiszen közel fél évszázad alatt 8,5 millió darab talált belőle gazdára.

A hamburgeren és a kólán kívül van még valami, ami eszükbe villanhat, ha az Egyesül Államok a téma két korsó sör között, ez pedig a Mustang. Az teljesen mindegy, hogy a zöld mezőkön vágtázó lovakra gondoltál, vagy a Ford által gyártott változatra, mindkettő ikonként szerepel Amerika történelmében.
Mi pedig autós portál vagyunk, így értelemszerűen nem a hús-vér állatról fogunk beszélni, holott szorosan kapcsolódik a témához, hiszen a Ford Mustang nevében és emblémájában is magán hordozza a vadlovak motívumát.
Az autó neve hallatán senki nem fogja a fejét vakarni, hogy vajon miről is van szó, hiszen a Ford Mustang az amerikai izomautók megtestesítője, neve az egyik legismertebb modellnév a világon. Ami nem is csoda, hiszen közel fél évszázad alatt 8,5 millió darab talált belőle gazdára. 1964 óta összesen 5 generáció látta meg a napvilágot, de már gyártásra készen áll a hatodik is, amit éppen ma mutatnak be hivatalosan. Ennek apropójából most tekintsük át röviden az elmúlt generációkat. 
Első generáció (1964-1973)
Az első Mustang 1964. március 9-én gördült ki a gyárból. Aztán április 17-én, az első bemutatón, a jól megtervezett reklámkampánynak köszönhetően 22 000 darabot értékesítettek egyetlen nap leforgása alatt. Akkori ára a kifejezetten jutányosnak számító 2368 dollár volt, és 70 különböző extra közül lehetett választani. Olcsósága nem volt véletlen, hiszen az autó a nagy szériában gyártott Falcon alvázára, és műszaki alapjaira támaszkodott. 
Elsőként 2,8 literes, 100 lóerős soros hathengerest takart a motorháztető, később egy 4,3 literes V8-as került a Mustangba, 164 lóerővel, végül pedig a 4,7 literes, amiből 210 és 271 lóerős változat állt rendelkezésre.
Második generáció (1974-1978)
A Mustang II méretében és motorikusan is kisebb lett elődjénél. Az 1974-es Mustang Ghiában 2,8 literes, 106 lóerős V6-os dolgozott, a ’75-ös Mach1-ben pedig egy 2,3 literes négyhengeres. De az igazán megdöbbentő az, hogy a Cobra II izomautóhoz méltónak gondolt, ötliteres, V8-as erőforrása is csupán 140 lóerőt tudott. 
Harmadik generáció (1979-1993)
A harmadik sorozat csalódást váltott ki a vásárlókból, hiszen szinte teljesen szakított az addigra már nagyon népszerű formavilággal. A nyolcvanas évek szögletes stílusa nem volt túlzottan Mustang-kompatibilis, a motorok teljesítménye pedig még csak nem is karcolta a legendás Shelby vagy BOSS felmenőkét.
Negyedik generáció (1994-2004)

1993 tavaszán komoly fordulatot vett a Mustang története, 15 év után piacra lépett a kor divatjának megfelelő, negyedik generáció. Az SN-95 kódjelű vadlovakat Patrick Schiavone tervezte, a klasszikus Mustang vonalaiból merítve ihletet. 

Az alapmodellben 3,8 literes, 145 lóerős V6-os motor szolgált, a harminc éve szolgálatban álló legendás V8-as small block pedig 1996-ban köszönt le, hogy átadja helyét a modernebb, 4,6 literes 215 lóerős nyolchengeresnek. A teljesítmény folyamatosan nőtt a modellciklus alatt, 2004-re már 390 lóerőt tudott a legerősebb Cobra kivitel.
Ötödik generáció (2005-2014)

A most leköszönő ötödik generáció a Detroiti Autószalonon mutatta meg magát a nagyközönségnek 2004-ben. Bár fejlesztését egy vietnami származású főmérnök, Hau Thai-Tang vezette, talán évtizedek óta ez a legamerikaibb verziója a Mustangnak.

A retró-futurizmusra játszó forma stílusosan idézi meg a hatvanas évek autóinak hangulatát, aminek köszönhetően nagy népszerűségre tett szert ez a generáció. Motorterében szintén egy V6-os 210 lóerős blokk jelenti az alapot, a GT izmos V8-asa pedig már változó szelepvezérléssel termelt 300 lóerőt.

A legerősebb Shelby GT500 nyolc hengere 500 lóerővel okozott libabőrt, de a búcsú évében még erősebb lett, az 5,8 literes kompresszoros blokk ekkor már 662 lovat állított csatasorba. Mindezt tette úgy, hogy maradt egyszerű amerikai izomautó, trükkös elektronika, és csúcstechnikájú erőátvitel nélkül, még ebben a kivitelben is hatsebességes kézi váltó, és merev hátsó tengely szolgál!
Hatodik generáció (2015- )
December 5-én rántják le a leplet a vadonatúj Mustangról, ami kisebb lesz az előző verziónál, és ennek köszönhetően nagyjából 90 kilogrammal könnyebb is lesz. Motorválaszték terén marad a 3,7 literes V6-os belépőblokk 305 lóerővel, és a legnagyobb erőforrás, a pontosan 100 lóerővel erősebb 5,0 literes V8. A kettő közé azonban beékelődik egy 2,3 literes, négyhengeres EcoBoost, várhatóan 275-310 lóerővel. 
A nagy leleplezés a tudnivalókkal és a képorgiával együtt ma délután várható. A Ford azonban ezt megelőzően maga is nyilvánosságra hozott néhány fotót az új generációs modellről: egyelőre ezt tesszük közzé, és amint megvan a helyszíni jelentés a világpremierről, azt is elolvashatjátok.

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Az orra gáz, mint egy Fiesta szteroidon. A fara talán jobb lesz…

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.