Egy vadló, ami mindenkit megbabonáz

Ford Mustang

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.12.05. 10.30

A Ford Mustang az amerikai izomautók megtestesítője, neve az egyik legismertebb modellnév a világon. Ami nem is csoda, hiszen közel fél évszázad alatt 8,5 millió darab talált belőle gazdára.

A hamburgeren és a kólán kívül van még valami, ami eszükbe villanhat, ha az Egyesül Államok a téma két korsó sör között, ez pedig a Mustang. Az teljesen mindegy, hogy a zöld mezőkön vágtázó lovakra gondoltál, vagy a Ford által gyártott változatra, mindkettő ikonként szerepel Amerika történelmében.
Mi pedig autós portál vagyunk, így értelemszerűen nem a hús-vér állatról fogunk beszélni, holott szorosan kapcsolódik a témához, hiszen a Ford Mustang nevében és emblémájában is magán hordozza a vadlovak motívumát.
Az autó neve hallatán senki nem fogja a fejét vakarni, hogy vajon miről is van szó, hiszen a Ford Mustang az amerikai izomautók megtestesítője, neve az egyik legismertebb modellnév a világon. Ami nem is csoda, hiszen közel fél évszázad alatt 8,5 millió darab talált belőle gazdára. 1964 óta összesen 5 generáció látta meg a napvilágot, de már gyártásra készen áll a hatodik is, amit éppen ma mutatnak be hivatalosan. Ennek apropójából most tekintsük át röviden az elmúlt generációkat. 
Első generáció (1964-1973)
Az első Mustang 1964. március 9-én gördült ki a gyárból. Aztán április 17-én, az első bemutatón, a jól megtervezett reklámkampánynak köszönhetően 22 000 darabot értékesítettek egyetlen nap leforgása alatt. Akkori ára a kifejezetten jutányosnak számító 2368 dollár volt, és 70 különböző extra közül lehetett választani. Olcsósága nem volt véletlen, hiszen az autó a nagy szériában gyártott Falcon alvázára, és műszaki alapjaira támaszkodott. 
Elsőként 2,8 literes, 100 lóerős soros hathengerest takart a motorháztető, később egy 4,3 literes V8-as került a Mustangba, 164 lóerővel, végül pedig a 4,7 literes, amiből 210 és 271 lóerős változat állt rendelkezésre.
Második generáció (1974-1978)
A Mustang II méretében és motorikusan is kisebb lett elődjénél. Az 1974-es Mustang Ghiában 2,8 literes, 106 lóerős V6-os dolgozott, a ’75-ös Mach1-ben pedig egy 2,3 literes négyhengeres. De az igazán megdöbbentő az, hogy a Cobra II izomautóhoz méltónak gondolt, ötliteres, V8-as erőforrása is csupán 140 lóerőt tudott. 
Harmadik generáció (1979-1993)
A harmadik sorozat csalódást váltott ki a vásárlókból, hiszen szinte teljesen szakított az addigra már nagyon népszerű formavilággal. A nyolcvanas évek szögletes stílusa nem volt túlzottan Mustang-kompatibilis, a motorok teljesítménye pedig még csak nem is karcolta a legendás Shelby vagy BOSS felmenőkét.
Negyedik generáció (1994-2004)

1993 tavaszán komoly fordulatot vett a Mustang története, 15 év után piacra lépett a kor divatjának megfelelő, negyedik generáció. Az SN-95 kódjelű vadlovakat Patrick Schiavone tervezte, a klasszikus Mustang vonalaiból merítve ihletet. 

Az alapmodellben 3,8 literes, 145 lóerős V6-os motor szolgált, a harminc éve szolgálatban álló legendás V8-as small block pedig 1996-ban köszönt le, hogy átadja helyét a modernebb, 4,6 literes 215 lóerős nyolchengeresnek. A teljesítmény folyamatosan nőtt a modellciklus alatt, 2004-re már 390 lóerőt tudott a legerősebb Cobra kivitel.
Ötödik generáció (2005-2014)

A most leköszönő ötödik generáció a Detroiti Autószalonon mutatta meg magát a nagyközönségnek 2004-ben. Bár fejlesztését egy vietnami származású főmérnök, Hau Thai-Tang vezette, talán évtizedek óta ez a legamerikaibb verziója a Mustangnak.

A retró-futurizmusra játszó forma stílusosan idézi meg a hatvanas évek autóinak hangulatát, aminek köszönhetően nagy népszerűségre tett szert ez a generáció. Motorterében szintén egy V6-os 210 lóerős blokk jelenti az alapot, a GT izmos V8-asa pedig már változó szelepvezérléssel termelt 300 lóerőt.

A legerősebb Shelby GT500 nyolc hengere 500 lóerővel okozott libabőrt, de a búcsú évében még erősebb lett, az 5,8 literes kompresszoros blokk ekkor már 662 lovat állított csatasorba. Mindezt tette úgy, hogy maradt egyszerű amerikai izomautó, trükkös elektronika, és csúcstechnikájú erőátvitel nélkül, még ebben a kivitelben is hatsebességes kézi váltó, és merev hátsó tengely szolgál!
Hatodik generáció (2015- )
December 5-én rántják le a leplet a vadonatúj Mustangról, ami kisebb lesz az előző verziónál, és ennek köszönhetően nagyjából 90 kilogrammal könnyebb is lesz. Motorválaszték terén marad a 3,7 literes V6-os belépőblokk 305 lóerővel, és a legnagyobb erőforrás, a pontosan 100 lóerővel erősebb 5,0 literes V8. A kettő közé azonban beékelődik egy 2,3 literes, négyhengeres EcoBoost, várhatóan 275-310 lóerővel. 
A nagy leleplezés a tudnivalókkal és a képorgiával együtt ma délután várható. A Ford azonban ezt megelőzően maga is nyilvánosságra hozott néhány fotót az új generációs modellről: egyelőre ezt tesszük közzé, és amint megvan a helyszíni jelentés a világpremierről, azt is elolvashatjátok.

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Az orra gáz, mint egy Fiesta szteroidon. A fara talán jobb lesz…

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.