Egy vadló, ami mindenkit megbabonáz

Ford Mustang

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.12.05. 10.30

A Ford Mustang az amerikai izomautók megtestesítője, neve az egyik legismertebb modellnév a világon. Ami nem is csoda, hiszen közel fél évszázad alatt 8,5 millió darab talált belőle gazdára.

A hamburgeren és a kólán kívül van még valami, ami eszükbe villanhat, ha az Egyesül Államok a téma két korsó sör között, ez pedig a Mustang. Az teljesen mindegy, hogy a zöld mezőkön vágtázó lovakra gondoltál, vagy a Ford által gyártott változatra, mindkettő ikonként szerepel Amerika történelmében.
Mi pedig autós portál vagyunk, így értelemszerűen nem a hús-vér állatról fogunk beszélni, holott szorosan kapcsolódik a témához, hiszen a Ford Mustang nevében és emblémájában is magán hordozza a vadlovak motívumát.
Az autó neve hallatán senki nem fogja a fejét vakarni, hogy vajon miről is van szó, hiszen a Ford Mustang az amerikai izomautók megtestesítője, neve az egyik legismertebb modellnév a világon. Ami nem is csoda, hiszen közel fél évszázad alatt 8,5 millió darab talált belőle gazdára. 1964 óta összesen 5 generáció látta meg a napvilágot, de már gyártásra készen áll a hatodik is, amit éppen ma mutatnak be hivatalosan. Ennek apropójából most tekintsük át röviden az elmúlt generációkat. 
Első generáció (1964-1973)
Az első Mustang 1964. március 9-én gördült ki a gyárból. Aztán április 17-én, az első bemutatón, a jól megtervezett reklámkampánynak köszönhetően 22 000 darabot értékesítettek egyetlen nap leforgása alatt. Akkori ára a kifejezetten jutányosnak számító 2368 dollár volt, és 70 különböző extra közül lehetett választani. Olcsósága nem volt véletlen, hiszen az autó a nagy szériában gyártott Falcon alvázára, és műszaki alapjaira támaszkodott. 
Elsőként 2,8 literes, 100 lóerős soros hathengerest takart a motorháztető, később egy 4,3 literes V8-as került a Mustangba, 164 lóerővel, végül pedig a 4,7 literes, amiből 210 és 271 lóerős változat állt rendelkezésre.
Második generáció (1974-1978)
A Mustang II méretében és motorikusan is kisebb lett elődjénél. Az 1974-es Mustang Ghiában 2,8 literes, 106 lóerős V6-os dolgozott, a ’75-ös Mach1-ben pedig egy 2,3 literes négyhengeres. De az igazán megdöbbentő az, hogy a Cobra II izomautóhoz méltónak gondolt, ötliteres, V8-as erőforrása is csupán 140 lóerőt tudott. 
Harmadik generáció (1979-1993)
A harmadik sorozat csalódást váltott ki a vásárlókból, hiszen szinte teljesen szakított az addigra már nagyon népszerű formavilággal. A nyolcvanas évek szögletes stílusa nem volt túlzottan Mustang-kompatibilis, a motorok teljesítménye pedig még csak nem is karcolta a legendás Shelby vagy BOSS felmenőkét.
Negyedik generáció (1994-2004)

1993 tavaszán komoly fordulatot vett a Mustang története, 15 év után piacra lépett a kor divatjának megfelelő, negyedik generáció. Az SN-95 kódjelű vadlovakat Patrick Schiavone tervezte, a klasszikus Mustang vonalaiból merítve ihletet. 

Az alapmodellben 3,8 literes, 145 lóerős V6-os motor szolgált, a harminc éve szolgálatban álló legendás V8-as small block pedig 1996-ban köszönt le, hogy átadja helyét a modernebb, 4,6 literes 215 lóerős nyolchengeresnek. A teljesítmény folyamatosan nőtt a modellciklus alatt, 2004-re már 390 lóerőt tudott a legerősebb Cobra kivitel.
Ötödik generáció (2005-2014)

A most leköszönő ötödik generáció a Detroiti Autószalonon mutatta meg magát a nagyközönségnek 2004-ben. Bár fejlesztését egy vietnami származású főmérnök, Hau Thai-Tang vezette, talán évtizedek óta ez a legamerikaibb verziója a Mustangnak.

A retró-futurizmusra játszó forma stílusosan idézi meg a hatvanas évek autóinak hangulatát, aminek köszönhetően nagy népszerűségre tett szert ez a generáció. Motorterében szintén egy V6-os 210 lóerős blokk jelenti az alapot, a GT izmos V8-asa pedig már változó szelepvezérléssel termelt 300 lóerőt.

A legerősebb Shelby GT500 nyolc hengere 500 lóerővel okozott libabőrt, de a búcsú évében még erősebb lett, az 5,8 literes kompresszoros blokk ekkor már 662 lovat állított csatasorba. Mindezt tette úgy, hogy maradt egyszerű amerikai izomautó, trükkös elektronika, és csúcstechnikájú erőátvitel nélkül, még ebben a kivitelben is hatsebességes kézi váltó, és merev hátsó tengely szolgál!
Hatodik generáció (2015- )
December 5-én rántják le a leplet a vadonatúj Mustangról, ami kisebb lesz az előző verziónál, és ennek köszönhetően nagyjából 90 kilogrammal könnyebb is lesz. Motorválaszték terén marad a 3,7 literes V6-os belépőblokk 305 lóerővel, és a legnagyobb erőforrás, a pontosan 100 lóerővel erősebb 5,0 literes V8. A kettő közé azonban beékelődik egy 2,3 literes, négyhengeres EcoBoost, várhatóan 275-310 lóerővel. 
A nagy leleplezés a tudnivalókkal és a képorgiával együtt ma délután várható. A Ford azonban ezt megelőzően maga is nyilvánosságra hozott néhány fotót az új generációs modellről: egyelőre ezt tesszük közzé, és amint megvan a helyszíni jelentés a világpremierről, azt is elolvashatjátok.

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Az orra gáz, mint egy Fiesta szteroidon. A fara talán jobb lesz…

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavaly, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

Kívül-belül megújult a Škoda Rapid

Friss formavilág, xenon fényszórók, fedélzeti wifi, modernizált kezelőszervek és új motor a Škoda köztes modellcsaládjában.

Off-road buszokon járhatnak iskolába a gyerekek

Az Iveco iskolabuszok eltérnek az amerikai változatoktól, ugyanakkor jól boldogulnak terepen és még mozgáskorlátozott gyerekek szállítására is alkalmasak.

F1: Labdába sem rúgnak idén a kisebb csapatok?

A Renault főnöke szerint a 2017-es Forma-1-es idény újabb fegyverkezési versenyt hoz, ami még esélytelenebbé teheti a független kis- és középcsapatokat.

F1: Kukkantsd meg az új Mercedest!

A Mercedes-csapat néhány részletfotóval készíti elő új autója, a W08-as csütörtöki leleplezését. Kék szín is kerül a járgányra.

F1: 95 százalékban új a Renault motorja

Nemcsak a Honda, a Renault is szinte teljesen új erőforrást épített a 2017-es Forma-1-es idényre. Az év végére szeretnék beérni a Mercedest.

Újabb autógyártót kebelezne be a PSA

A malajziai Proton autógyár megvásárlása iránt is érdeklődik az Opel leendő új tulajdonosa, a PSA Peugeot-Citroën konszern.

Őszinte cetli figyelmezteti az autósokat Budapesten

Az üzenet egyértelmű, aki mégis oda parkol, az vessen magára.

Végzetes SMS-ek és Facebook-üzenetek

Tudjátok, min múlhat, hogy az egész család meghal a kamion pótkocsija alatt vagy sikerül megmenekülni? Én már igen: egy-két tizedmásodpercnyi kihagyáson és a kicsit mélyebbre nyomott gázpedálon.

Nekimegy a Škoda Octaviának a Hyundai i30 kombi

Minden modern kényelmi és biztonsági vezetőtámogató funkcióval rendelkezik, emellett a szegmens egyik legnagyobb csomagtartóját kínálja a Hyundai i30 kombi.

Range Rover Velar: feljebb lép a Land Rover

Új, előzmények nélküli modellt vezet be a Land Rover. Egyelőre alig mutatnak meg belőle valamit.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.