A leggyorsabb vonat, amit propeller hajtott

Sínzeppelin

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.11.28. 19.45

Az 1930-ban készített mozdonyt BMW repülőgépmotor hajtotta, és 230 km/órával száguldott.

Az 1930-as és ’40-es években az autóipar mellett a vasúti közlekedés is rohamosan fejlődött, rengeteg új ötlettel látott napvilágot, és voltak olyanok amik jóval túllépték a tervezőasztalt. Ilyen volt például a Raymond Loewy által tervezett PRR S1, art déco stílusban megépített 1939-es gőzmozdony, ami egészen 1949-ig teljesített szolgálatot a pennsylvaniai vasúttársaságnál, az Egyesült Államokban.

Raymond Loewy és a PRR S1

De még Loewy futurisztikus mozdonya előtt, létezett egy kísérleti vasúti jármű, amit abban az évben bontottak végleg szét, amikor a PRR S1 elkészült. Magyarul Sínzeppelinre keresztelték, eredeti neve “Schienenzeppelin” volt, és légcsavar hajtotta.
A mozdonyt az 1930-as év elején kezdték el építeni a német Birodalmi Vasút, a “Deutsche Reichsbahn” gyáraiban, tervezője Franz Kruckenberg repülőmérnök volt. Szorgosan dolgoztak a német kezek, ugyanis a munka még abban az évben, ősszel befejeződött. A vonat 25,85 méter hosszú, magassága pedig 2,8 méter volt, tengelytávja elérte a közel 20 métert, de méreteihez képest súlya mindössze 20,3 tonna volt, köszönhetően könnyű szerkezetének.
Hátul egy 600 lóerős, BMW V12-es repülőgép benzinmotor szolgált erőforrásként, amire kőrisfából készült propeller volt szerelve. A kardántengely a vízszinteshez képest 7 fokkal volt magasabb, hogy a járművet lefelé szorítsa. A kocsi külsejét áramvonalasra tervezték, amely hasonlított a korszak zeppelin léghajóihoz, és a belseje is hasonlóan egyszerű volt. 
A 200 kilométer/órás sebességet 1931. június 21-én érte el, és ezzel a Sínzeppelin volt a kor leggyorsabb vonata. Nem sokkal később pedig, a Berlin-Hamburg vasútvonalon sikerül belekarcolnia a 230 km/órába is, ami a vasúti sebességrekord volt egészen 1954-ig, amikor a francia Alstom CC 7121 mozdony, a Dijon és Beaune közötti vonalon érte el a 243 km/órát.
Sajnos azonban elég megbízhatatlan volt a propelleres vonat, így a Sínzeppelinből csak egy darab prototípus készült. A Birodalmi Vasút úgy döntött más úton folytatja a nagy sebességű vasútfejlesztést. 1933-ban a Wumag megépítette saját terve alapján a DRG típusú, “Repülő Hamburgi” névre keresztelt mozdonyát, amiben a Maybach 12 hengeres dízelmotorja dübörgött. Maximális sebessége 160 kilométer/óra volt, az ehhez szükséges fékút pedig 800 méter. Nem volt olyan gyors, mint a Kruckenberg féle változat, viszont hosszútávon megbízhatónak bizonyult.

A "Repülő Hamburgi"

A Sínzeppelint 1939-ben végül szétbontották, mert szüksége volt a nyersanyagra német hadseregnek a második világháborúban.
Kíváncsi vagy melyek napjaink leggyorsabb vonatai? Akkor olvasd el “Top 10: a leggyorsabb vonatok” cikkünket.

Kommentek

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

Nem tetszik a KRESZ-tábla? Beperelheted a kihelyezőjét

Jövőre jogi lehetőség nyílik az autósok, gyalogosok, vagy bárki számára, hogy levetethessék a nekik valamilyen okból nem tetsző KRESZ-táblákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.