A leggyorsabb vonat, amit propeller hajtott

Sínzeppelin

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.11.28. 19.45

Az 1930-ban készített mozdonyt BMW repülőgépmotor hajtotta, és 230 km/órával száguldott.

Az 1930-as és ’40-es években az autóipar mellett a vasúti közlekedés is rohamosan fejlődött, rengeteg új ötlettel látott napvilágot, és voltak olyanok amik jóval túllépték a tervezőasztalt. Ilyen volt például a Raymond Loewy által tervezett PRR S1, art déco stílusban megépített 1939-es gőzmozdony, ami egészen 1949-ig teljesített szolgálatot a pennsylvaniai vasúttársaságnál, az Egyesült Államokban.

Raymond Loewy és a PRR S1

De még Loewy futurisztikus mozdonya előtt, létezett egy kísérleti vasúti jármű, amit abban az évben bontottak végleg szét, amikor a PRR S1 elkészült. Magyarul Sínzeppelinre keresztelték, eredeti neve “Schienenzeppelin” volt, és légcsavar hajtotta.
A mozdonyt az 1930-as év elején kezdték el építeni a német Birodalmi Vasút, a “Deutsche Reichsbahn” gyáraiban, tervezője Franz Kruckenberg repülőmérnök volt. Szorgosan dolgoztak a német kezek, ugyanis a munka még abban az évben, ősszel befejeződött. A vonat 25,85 méter hosszú, magassága pedig 2,8 méter volt, tengelytávja elérte a közel 20 métert, de méreteihez képest súlya mindössze 20,3 tonna volt, köszönhetően könnyű szerkezetének.
Hátul egy 600 lóerős, BMW V12-es repülőgép benzinmotor szolgált erőforrásként, amire kőrisfából készült propeller volt szerelve. A kardántengely a vízszinteshez képest 7 fokkal volt magasabb, hogy a járművet lefelé szorítsa. A kocsi külsejét áramvonalasra tervezték, amely hasonlított a korszak zeppelin léghajóihoz, és a belseje is hasonlóan egyszerű volt. 
A 200 kilométer/órás sebességet 1931. június 21-én érte el, és ezzel a Sínzeppelin volt a kor leggyorsabb vonata. Nem sokkal később pedig, a Berlin-Hamburg vasútvonalon sikerül belekarcolnia a 230 km/órába is, ami a vasúti sebességrekord volt egészen 1954-ig, amikor a francia Alstom CC 7121 mozdony, a Dijon és Beaune közötti vonalon érte el a 243 km/órát.
Sajnos azonban elég megbízhatatlan volt a propelleres vonat, így a Sínzeppelinből csak egy darab prototípus készült. A Birodalmi Vasút úgy döntött más úton folytatja a nagy sebességű vasútfejlesztést. 1933-ban a Wumag megépítette saját terve alapján a DRG típusú, “Repülő Hamburgi” névre keresztelt mozdonyát, amiben a Maybach 12 hengeres dízelmotorja dübörgött. Maximális sebessége 160 kilométer/óra volt, az ehhez szükséges fékút pedig 800 méter. Nem volt olyan gyors, mint a Kruckenberg féle változat, viszont hosszútávon megbízhatónak bizonyult.

A "Repülő Hamburgi"

A Sínzeppelint 1939-ben végül szétbontották, mert szüksége volt a nyersanyagra német hadseregnek a második világháborúban.
Kíváncsi vagy melyek napjaink leggyorsabb vonatai? Akkor olvasd el “Top 10: a leggyorsabb vonatok” cikkünket.

Kommentek

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

Okos kis kocka a Hondától

Jövő januárban leplezi le új koncepcióját a Honda. Önjáró, gondolkodó, elektromos gépkocsit ígérnek.

Összkerekes változatot kap a Dodge izomautója

Amerikai izomautóban szinte szentségtörés a V6-os motor és az összkerékhajtás, de a Dodge azt ígéri, hogy a Challenger GT így is élvezetes autó marad.

F1: Újsághirdetésben keresik Rosberg utódját

A Mercedes-csapat próbálja vicces oldaláról megfogni Nico Rosberg váratlan távozását: a világbajnok megüresedett pozíciójának betöltésére újsághirdetést adtak fel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.