Magyar fejlesztés, ami rendet vág

Big Wind oltógép

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.11.13. 19.15

A világ egyik leghatékonyabb tűzoltó járműve óránként 6000 liter kerozinnal működik, és nem az oroszok, nem is a németek, még csak Amerika sem, hanem magyarok építették!

Mikor az ENSZ felszabadította az Irak által megszállt Kuvaitot 1991 februárjában – az Öbölháború végén -, a kuvaiti eget felgyújtott fúrótornyokból előtörő fekete füst borította be. Miközben az amerikaiak robbanóanyagot használtak az oltáshoz, a csepeli MB Fúróvállalat négyfős magyar csapata egy öreg T34-es orosz tankra épített speciális eszközzel oltotta ki a lángokat.
A gépet a Budapesti Műszaki Egyetem akkori Aero- és Thermotechnika (jelenleg Repülőgépek és Hajók) Tanszéke tervezte a szolnoki Kőolajkutató Vállalat megbízásából, a kivitelezést pedig a Magyar Honvédség központi repülőgép-javító kecskeméti üzeme végezte.
A brutális járművet “Big Wind”-re (Nagy Szél) keresztelték a Kuvaitba vezényelt segélycsapatok, mivel a 42 tonnás tűzoltó tetejére két MiG-21-es vadászgép hajóművét szerelték fel, hogy a lehető leghatékonyabban tudják eloltani a kigyulladt olaj- és gázkutakat. A T34-es tankot később egy VT55A harcászati vontatójárműre cserélték, erre rakták át a felépítményt.

A Big Wind működése


Míg más tűzoltócsapatok robbanószerekkel próbálták meg elvonni az oxigént a tűztől, a Big Wind oltóanyagot vezetett a gázturbinákba, és megcélozta az olaj forrását a lángok alatti részen. Azért ez az irányzék, mert a kútból előtörő olajsugár az első néhány méteren még nem lángol, ott ugyanis még nincs ideje oxigénnel keveredni. “Elvágják” az olajsugarat, ezzel megszűnik a lángok utánpótlása, majd ezt követően kioltható a tűz. A magyar négyes 42 nap alatt kilenc lángoló olajkutat oltott el, volt olyan, amelyet 34 másodpercen belül.

A két vadászrepülő turbinának segítséget nyújtott még hat nagynyomású fecskendő is. A módszer ráadásul biztonságosabb a robbanóanyagos megoldásnál. Somlói Nándor, a Big Wind tűzoltóparancsnoka így fogalmazott: “Lenne-e kedved besétálni a sok száz fokos lángok és a fröcskölő olaj alá, úgy, hogy a kezed tele van robbanószerrel?”forrás

A gépezet elkészítéséhez fél évre és 670 millió forintra volt szükség. Az építést azzal kezdték, hogy lyukat vágtak a VT55A elején levő 10 centiméter vastag páncélzatba, majd erre 2 centis hőálló ajtót szereltek. Ezen át juthatott be a vezető a fülkébe, mivel az átépítés során megszűnt az eredetileg erre szolgáló tetőajtó. A VT55A vontatón nincs lövegtorony aminek a segítségével mozgatni lehetne a turbinákat, így ráépítették a T34-ből származó lövegtorony-csapágyat. Ezen a csapágyon forog a hidraulikusan mozgatott tűzoltó-platform.
A jármű hátsó részén, hőálló üveggel ellátott kabinban nyomorgott a tűzoltó, hiszen hely az nem sok volt benne. Az általa irányított két MiG-21-es hajtómű másodpercenként hatvanöt köbméter vizet lövellt ki, olyan erővel, hogy akár autókat is könnyedén el tud görgetni az útból. A turbinák szívó végeire biztonsági rácsot szereltek, nehogy valaki véletlenül a vérével segítsen oltani a tüzet, mikor beszippantja a hajtómű.
Az oltóanyagot a hajtóműből kilépő gázsugárba keveri a jármű. Az oltóanyagot hagyományos tűzoltórendszerek szolgáltatják, és tömlőkön át juttatják a járműhöz. Az egyveleg percenkénti adagolása a következőképpen áll össze hajtóművenként: 6000 liter víz, 4000 liter hab, és 40 kilogramm por. 
Egy átlagos medence vizének kiszippantásához körülbelül 50 másodpercre van szüksége. A lángok környékén közel 340 °C fokos a hőmérséklet,  ezért a tűz kioltása után a Big Wind tovább permetezi a vizet a levegőbe, nehogy később újra kigyulladjon a terület. Ugyanez a permet hűti le magát a járművet is, hiszen a gép egy-egy akció során olyannyira felhevül, hogy a kezelő kizárólag hőálló kesztyűben tudja mozgatni a kormányokat, karokat.  
A két gázturbina működéséhez óránként 6000 liter kerozinra van szükség, ezért a forgatható platformon elhelyezett tartályban 3000 liter üzemanyag lötyög. Ennek is van némi hővédelme, de fél óránál garantáltan nem bírja tovább felhevülés nélkül, ezért bőven elég bele a 30 percnyi mennyiség. Csúcssebessége 3 km/óra, ami nem sok, de el lehet vele araszolni, ha úgy alakul. 
A járművet 1991. szeptember 13-án légi úton egy An-124 repülőgépen Kuvaitba szállították, ahol nagy sikerrel szerepelt a világ tűzoltóinak seregszemléjén, hatékonyságának csodájára jártak. Napjainkban páncélos tűzoltó néven ismert oltógép a Pestvidéki Repülőgép Javító Üzemben parkol, Tökölön.

Kommentek

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.