Újrahasznosított autó Afrikából

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.11.05. 17.30

Az emberiség bölcsőjében bizony mindent megtesznek, hogy megkeressék a napi betevőt, és vannak ötletek, amik hosszú távon biztosíthatnak munkát az embereknek.

Afrika egyes részein picit máshogy értelmezik az újrahasznosítás fogalmát, mint a fejlettebb országokban. Nincs minden sarkon ultramodern gyárcsarnok, szelektíven válogatott szeméthegyekkel, nincsenek futószalagon hömpölygő újrahasznosított alapanyagok. Az emberiség bölcsőjében bizony sokan küzdenek azért, hogy megkeressék a napi betevőt. Vannak azonban ötletek, amik hosszú távon biztosíthatnak munkát az embereknek.
Remek példa erre a Suame Magazine (nem egy helyi újság neve) ghánai iparterület, ahol számos fémmegmunkáló és járműjavító műhely vetette meg a lábát a megélhetés reményében. Ezen a területen nagyjából 200 ezer munkavállaló dolgozik 12 000 műhelyben, 10 kilométerre az esőerdei övezetben fekvő Kumasi városától. Ez a legnagyobb ipari övezet Afrikában, ahol az európai fémhulladékot hasznosítják újra, méghozzá 80 százalékban kézi szerszámok segítségével.
Na nem úgy kell azért elképzelni, mint a modern ipari parkokat, zöld pázsittal, virágoskerttel a főépület előtt, sokkal inkább hasonlít egy régi gyártelepre, ahol az elhasználódott alapanyagokból próbálnak meg valami újat alkotni. Pontosan itt készül az afrikai terepre szánt, kidobott autóalkatrészekből és hulladékból épített Turtle 1 szállítójármű is, amit a holland kormány támogatásával készítettek a Suame Magazine-i kézművesek.
Az autót a lehető legegyszerűbben álmodták meg, hogy a szervizelését olcsón, akár otthon is meg tudja oldani a tulajdonos. A “Teknős 1-est” úgy tervezték, hogy Afrika úttalan útjain is biztonságosan lehessen használni. Nagy előny, hogy az autó számos elemét lehet pótolni szinte bármilyen – felújított vagy használt -, bontott alkatrészből. Masszív és robusztus, mégis egyszerűen szétszedhető, majd újra összerakható, ha szükséges. 
Kimondottan az afrikai piacot célozták meg a 12 hét leforgása alatt készített prototípussal, hiszen ezen a kontinensen nagy szükség van a strapabíró, megbízható és erős járművekre. A meghibásodások elkerülése végett az elektronikusan működtetett berendezéseket minimálisra csökkentették. A motorháztető alatt szintén bontott elem található, de azt nem tudni, hogy melyik gyártó blokkját szerelték a prototípusba.
Az alváz állítólag sokkal erősebb, mint a modern alvázas autók többségében, és a felfüggesztések is egyszerűbbek, ám úgy hírlik, így is hatékonyak. A platón elfér a rakomány, a hatalmas ajtók pedig könnyű ki-beszállást tesznek lehetővé. Az anyósülés felőli ajtó felfelé nyílik, sőt az első szélvédőt is ki lehet nyitni. Jól látni, hogy nincs felesleges domborulatokkal, ívekkel bonyolítva a forma, ez azért van, mert így a kis műhelyekben is össze lehet rakni a gépet, egyszerű préselő- és vágószerszámok segítségével.
Ha az első példányt műszakilag megfelelőnek találják a holland bevizsgálók, akkor a készítők elkezdhetik kitalálni a sorozatgyártás folyamatát és a tervek elkészítését. Ránézésre úgy tűnik, rendben van a jármű, megfelelhet arra a célra, amire kitalálták. 

Kommentek

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

Okos kis kocka a Hondától

Jövő januárban leplezi le új koncepcióját a Honda. Önjáró, gondolkodó, elektromos gépkocsit ígérnek.

Összkerekes változatot kap a Dodge izomautója

Amerikai izomautóban szinte szentségtörés a V6-os motor és az összkerékhajtás, de a Dodge azt ígéri, hogy a Challenger GT így is élvezetes autó marad.

F1: Újsághirdetésben keresik Rosberg utódját

A Mercedes-csapat próbálja vicces oldaláról megfogni Nico Rosberg váratlan távozását: a világbajnok megüresedett pozíciójának betöltésére újsághirdetést adtak fel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.