Újrahasznosított autó Afrikából

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.11.05. 17.30

Az emberiség bölcsőjében bizony mindent megtesznek, hogy megkeressék a napi betevőt, és vannak ötletek, amik hosszú távon biztosíthatnak munkát az embereknek.

Afrika egyes részein picit máshogy értelmezik az újrahasznosítás fogalmát, mint a fejlettebb országokban. Nincs minden sarkon ultramodern gyárcsarnok, szelektíven válogatott szeméthegyekkel, nincsenek futószalagon hömpölygő újrahasznosított alapanyagok. Az emberiség bölcsőjében bizony sokan küzdenek azért, hogy megkeressék a napi betevőt. Vannak azonban ötletek, amik hosszú távon biztosíthatnak munkát az embereknek.
Remek példa erre a Suame Magazine (nem egy helyi újság neve) ghánai iparterület, ahol számos fémmegmunkáló és járműjavító műhely vetette meg a lábát a megélhetés reményében. Ezen a területen nagyjából 200 ezer munkavállaló dolgozik 12 000 műhelyben, 10 kilométerre az esőerdei övezetben fekvő Kumasi városától. Ez a legnagyobb ipari övezet Afrikában, ahol az európai fémhulladékot hasznosítják újra, méghozzá 80 százalékban kézi szerszámok segítségével.
Na nem úgy kell azért elképzelni, mint a modern ipari parkokat, zöld pázsittal, virágoskerttel a főépület előtt, sokkal inkább hasonlít egy régi gyártelepre, ahol az elhasználódott alapanyagokból próbálnak meg valami újat alkotni. Pontosan itt készül az afrikai terepre szánt, kidobott autóalkatrészekből és hulladékból épített Turtle 1 szállítójármű is, amit a holland kormány támogatásával készítettek a Suame Magazine-i kézművesek.
Az autót a lehető legegyszerűbben álmodták meg, hogy a szervizelését olcsón, akár otthon is meg tudja oldani a tulajdonos. A “Teknős 1-est” úgy tervezték, hogy Afrika úttalan útjain is biztonságosan lehessen használni. Nagy előny, hogy az autó számos elemét lehet pótolni szinte bármilyen – felújított vagy használt -, bontott alkatrészből. Masszív és robusztus, mégis egyszerűen szétszedhető, majd újra összerakható, ha szükséges. 
Kimondottan az afrikai piacot célozták meg a 12 hét leforgása alatt készített prototípussal, hiszen ezen a kontinensen nagy szükség van a strapabíró, megbízható és erős járművekre. A meghibásodások elkerülése végett az elektronikusan működtetett berendezéseket minimálisra csökkentették. A motorháztető alatt szintén bontott elem található, de azt nem tudni, hogy melyik gyártó blokkját szerelték a prototípusba.
Az alváz állítólag sokkal erősebb, mint a modern alvázas autók többségében, és a felfüggesztések is egyszerűbbek, ám úgy hírlik, így is hatékonyak. A platón elfér a rakomány, a hatalmas ajtók pedig könnyű ki-beszállást tesznek lehetővé. Az anyósülés felőli ajtó felfelé nyílik, sőt az első szélvédőt is ki lehet nyitni. Jól látni, hogy nincs felesleges domborulatokkal, ívekkel bonyolítva a forma, ez azért van, mert így a kis műhelyekben is össze lehet rakni a gépet, egyszerű préselő- és vágószerszámok segítségével.
Ha az első példányt műszakilag megfelelőnek találják a holland bevizsgálók, akkor a készítők elkezdhetik kitalálni a sorozatgyártás folyamatát és a tervek elkészítését. Ránézésre úgy tűnik, rendben van a jármű, megfelelhet arra a célra, amire kitalálták. 

Kommentek

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

F1: Verstappenék megkapták az új egyenruhát

Az autóra még holnapig várni kell, de a Red Bull versenyzői már megmutatták, mit viselnek majd a volánnál. Így fest Daniel Ricciardo és Max Verstappen új overallja.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.