Az Otto-motortól a GPS-ig

Az autóipar legfontosabb mérföldkövei

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.10.31. 12.15

Az autóipar a világ egyik leggyorsabban fejlődő ágazta, most két percbe sűrítve tekinthetjük át az elmúlt bő 130 évet.

Autóban ülve minden egyes alkalommal olyan dolgokat használunk, amik rutinszerűen beépültek a hétköznapjainkba, de tudjátok-e hogy mikor találták fel a pohártartót, a szervokormányt vagy a kazettás magnót? 
Ez az igazán remek videó most két percben összesűríti a legfontosabb autótörténeti vívmányokat, amik nélkül manapság már el sem tudjuk képzelni életünket. Érdemes megnézni, élvezetes és egyben rendkívül informatív. Az animáció után találhattok magyar nyelvű magyarázatot a képkockákhoz.
Lássuk csak akkor, miről is szól pontosan a videó, párosítsunk valódi képeket a mesében szereplő tárgyakhoz.
1880-as évek (belsőégésű motor, gumiabroncs)

Az első belsőégésű motor Nikolaus August Otto nevéhez fűződnek (Otto-motór), és 1880-as évektől kezdve, napjainkig folyamatosan fejlődik.

1838-ben találta fel Charles Goodyear - egy véleltennek köszönhetően-, a vulkanizálás folyamatát. Ezek után John Boyd Dunlop volt, aki gyáraiban a kerékpárokra szánt abroncsok mellett, már autókra is készített gumikat.

1910-es évek (belső visszapillantó, elektromos gyújtáskapcsoló)

Legelőszőr Dorothy Levitt "A nő és az autó" című könyvében vetődik fel a visszapillantó ötlete 1906-ban, amit az autógyártók 1914-től már széria tartozékként szerelnek minden autóba.


Először Ray Harroun használt visszapillantó tükröt versenyautójában, így helyettesítve a mellette helyet foglaló szerelőt. Mindezt az 1911-ben megrendezett első Indianapolis 500-as versenyen.


Az elektromos gyújtáskapcsoló a kényelmet hivatottak szolgálni, hogy ne kelljen a nehezen tekerhető kurblikkal szenvedni. 1920-tól már a Ford T-modellben is ilyet használtak. Manapság pedig már csak egy gomb megnyomására van szükségünk az indításhoz.


1920-as évek (üzemanyagszint-jelző, szervokormány)

A legelső műszerfalba épített üzemanyagszint jelzőket az amerikai Studebaker autógyártó cég készítette.

Francis W. Davis teherautó mérnök nevéhez köthető az első, autóban is prezentált szervokormány. Az 1926-os találmányára a és megépítőjére a GM azonnal le is csapott.


1930-as évek (autórádió, index)

A világ első, kifejezetten autókba szánt, üzletileg is sikeres audiorendszerét, Paul és Joseph Galvin dobta piacra 1930-ban. Ez volt a Motorola 5T71-es modellje. Az első rádiót egy 1300 kilométeres úton tesztelték és hibátlanul működött.

A modern, elektromos irányjelzők 1938 környékén kezdtek elerjedni.

1940-es évek (légkondicionáló)

1939. november 4-én, a Chicagói Autószalonon mutatkozott be az a Packard modell, amelybe légkondicionáló berendezést építettek. Az autó motorjáról hajtotta készülék kapacitása 1,5 tonna jéggel volt egyenértékű, 24 órás folyamatos, nagy sebességű haladással.

1950-es évek (lemezjátszó, tempomat, pohártartó)  

Az 1956-1959-es évjáratú Chryslerekben lemezjátszót szereltek a kesztyűtartó helyére. Forradalmi megoldásnak tűnt, az autósok élvezték is egy darabig, de aztán rájöttek, hogy ez mégsem az igazi, ugyanis az úthibáknak köszönhetően a tű folyamatosan elugrott a lemezről és bizony nagyon hamar cserére vagy felújításra szorult a szerkezet.

Ebben az évtizedben forradalmasították a sebességtartó automatikát, és a pohártartókat is.

1960-as évek (biztonsági öv)

1959. augusztus 13. - ez tekinthető a korszerű biztonsági öv születésnapjának. Ezen a napon a svéd Kristianstad városának egyik autókereskedésébe egy új személygépkocsit szállítottak le. A járművet megrendelő tulajdonos nem ismert. Ez a Volvo PV 544-es modell volt az első gépjármű a Földön, melyet három pontos biztonsági övvel szereltek fel. Aznap új korszak kezdődött meg az autózás történetében.

1970-es évek (rádiós magnó)

1962-ben a Philips bemutatta új termékét, amit kazettának nevezünk. A hivatalosan Compact Cassette névre hallgató hanghordozó eszköz rohamosan terjedni kezdett. Erre a lehetőségre csapott le aztán a gyártók java része, és kezdték el a ma ismert autóba szerelhető rádiós magnók gyártását a hetvenes években.

1980-as évek (ABS, CD-s rádió)

1964-ben Elkészül az első generációs blokkolásgátló, amelynek megbízhatósága még nem teljes. Azonban 1978-ra megkezdődik a blokkolásgátló fékrendszerek sorozatgyártása (Mercedes-Benz és BMW számára), immár tökéletesen megbízható rendszerrel. 1981-re elkészül a százezredik ABS.

Íme a legelső CD lejátszó 1985-ből, amit a gyártósoron építettek be az autókba, azoknál a márkáknál ahol ez széria felszerelés volt.

1990-es évek (elektromos autók)

Az első elektromos autókat már az 1900-as évek elején feltalálták, de a modern kori járművek valóban 1990 környékén kezdtek elterjedni a világon.

2000-es évek (GPS)

Az eredetileg katonai célokat szolgáló helymeghatározó-rendszer a 2000-es évektől kezdett el megjelenni az autókban, és a gyári rendszereket még a mai napig is borsos árú extrákként kínálják a gyártók, holott általában nehezen frissíthetőek és pontatlanok. Néha az okostelefonunk GPS-ével többre megyünk.

Kommentek

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.