Az Otto-motortól a GPS-ig

Az autóipar legfontosabb mérföldkövei

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.10.31. 12.15

Az autóipar a világ egyik leggyorsabban fejlődő ágazta, most két percbe sűrítve tekinthetjük át az elmúlt bő 130 évet.

Autóban ülve minden egyes alkalommal olyan dolgokat használunk, amik rutinszerűen beépültek a hétköznapjainkba, de tudjátok-e hogy mikor találták fel a pohártartót, a szervokormányt vagy a kazettás magnót? 
Ez az igazán remek videó most két percben összesűríti a legfontosabb autótörténeti vívmányokat, amik nélkül manapság már el sem tudjuk képzelni életünket. Érdemes megnézni, élvezetes és egyben rendkívül informatív. Az animáció után találhattok magyar nyelvű magyarázatot a képkockákhoz.
Lássuk csak akkor, miről is szól pontosan a videó, párosítsunk valódi képeket a mesében szereplő tárgyakhoz.
1880-as évek (belsőégésű motor, gumiabroncs)

Az első belsőégésű motor Nikolaus August Otto nevéhez fűződnek (Otto-motór), és 1880-as évektől kezdve, napjainkig folyamatosan fejlődik.

1838-ben találta fel Charles Goodyear - egy véleltennek köszönhetően-, a vulkanizálás folyamatát. Ezek után John Boyd Dunlop volt, aki gyáraiban a kerékpárokra szánt abroncsok mellett, már autókra is készített gumikat.

1910-es évek (belső visszapillantó, elektromos gyújtáskapcsoló)

Legelőszőr Dorothy Levitt "A nő és az autó" című könyvében vetődik fel a visszapillantó ötlete 1906-ban, amit az autógyártók 1914-től már széria tartozékként szerelnek minden autóba.


Először Ray Harroun használt visszapillantó tükröt versenyautójában, így helyettesítve a mellette helyet foglaló szerelőt. Mindezt az 1911-ben megrendezett első Indianapolis 500-as versenyen.


Az elektromos gyújtáskapcsoló a kényelmet hivatottak szolgálni, hogy ne kelljen a nehezen tekerhető kurblikkal szenvedni. 1920-tól már a Ford T-modellben is ilyet használtak. Manapság pedig már csak egy gomb megnyomására van szükségünk az indításhoz.


1920-as évek (üzemanyagszint-jelző, szervokormány)

A legelső műszerfalba épített üzemanyagszint jelzőket az amerikai Studebaker autógyártó cég készítette.

Francis W. Davis teherautó mérnök nevéhez köthető az első, autóban is prezentált szervokormány. Az 1926-os találmányára a és megépítőjére a GM azonnal le is csapott.


1930-as évek (autórádió, index)

A világ első, kifejezetten autókba szánt, üzletileg is sikeres audiorendszerét, Paul és Joseph Galvin dobta piacra 1930-ban. Ez volt a Motorola 5T71-es modellje. Az első rádiót egy 1300 kilométeres úton tesztelték és hibátlanul működött.

A modern, elektromos irányjelzők 1938 környékén kezdtek elerjedni.

1940-es évek (légkondicionáló)

1939. november 4-én, a Chicagói Autószalonon mutatkozott be az a Packard modell, amelybe légkondicionáló berendezést építettek. Az autó motorjáról hajtotta készülék kapacitása 1,5 tonna jéggel volt egyenértékű, 24 órás folyamatos, nagy sebességű haladással.

1950-es évek (lemezjátszó, tempomat, pohártartó)  

Az 1956-1959-es évjáratú Chryslerekben lemezjátszót szereltek a kesztyűtartó helyére. Forradalmi megoldásnak tűnt, az autósok élvezték is egy darabig, de aztán rájöttek, hogy ez mégsem az igazi, ugyanis az úthibáknak köszönhetően a tű folyamatosan elugrott a lemezről és bizony nagyon hamar cserére vagy felújításra szorult a szerkezet.

Ebben az évtizedben forradalmasították a sebességtartó automatikát, és a pohártartókat is.

1960-as évek (biztonsági öv)

1959. augusztus 13. - ez tekinthető a korszerű biztonsági öv születésnapjának. Ezen a napon a svéd Kristianstad városának egyik autókereskedésébe egy új személygépkocsit szállítottak le. A járművet megrendelő tulajdonos nem ismert. Ez a Volvo PV 544-es modell volt az első gépjármű a Földön, melyet három pontos biztonsági övvel szereltek fel. Aznap új korszak kezdődött meg az autózás történetében.

1970-es évek (rádiós magnó)

1962-ben a Philips bemutatta új termékét, amit kazettának nevezünk. A hivatalosan Compact Cassette névre hallgató hanghordozó eszköz rohamosan terjedni kezdett. Erre a lehetőségre csapott le aztán a gyártók java része, és kezdték el a ma ismert autóba szerelhető rádiós magnók gyártását a hetvenes években.

1980-as évek (ABS, CD-s rádió)

1964-ben Elkészül az első generációs blokkolásgátló, amelynek megbízhatósága még nem teljes. Azonban 1978-ra megkezdődik a blokkolásgátló fékrendszerek sorozatgyártása (Mercedes-Benz és BMW számára), immár tökéletesen megbízható rendszerrel. 1981-re elkészül a százezredik ABS.

Íme a legelső CD lejátszó 1985-ből, amit a gyártósoron építettek be az autókba, azoknál a márkáknál ahol ez széria felszerelés volt.

1990-es évek (elektromos autók)

Az első elektromos autókat már az 1900-as évek elején feltalálták, de a modern kori járművek valóban 1990 környékén kezdtek elterjedni a világon.

2000-es évek (GPS)

Az eredetileg katonai célokat szolgáló helymeghatározó-rendszer a 2000-es évektől kezdett el megjelenni az autókban, és a gyári rendszereket még a mai napig is borsos árú extrákként kínálják a gyártók, holott általában nehezen frissíthetőek és pontatlanok. Néha az okostelefonunk GPS-ével többre megyünk.

Kommentek

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.