A kormány nélküli autóké a jövő?

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.10.22. 10.45

Kormány és gázpedál nélkül lehet élni, csak nem érdemes. Az autózás élményét fogja elvenni tőlünk a jövő, persze csak ha hagyjuk neki.

A mai divat és a trendek megkövetelik az autógyártóktól, hogy folyamatos újításokon törjék a fejüket. Egy-egy sikeres modell után nem ülhetnek a babérjaikon, mert a konkurencia sem teszi meg, a piac kegyetlen, aki pedig nem veszi fel a tempót, vagy féltávon elfárad, azoknak bizony marad a sivatag, míg mások az oázisban hemperegnek. 
Manapság meg sem lepődünk nagyon, mikor bemutatják a futurisztikus, már-már űrhajószerű autóikat a gyártók, nem úgy mint régen. Gondoljunk csak vissza a 2006-os Honda Civic-re. Mindenki odáig volt és vissza, hogy “ilyen formát még senki, soha”, és minden róla szóló cikk főcíme simán lehetett volna, egy sci-fi film címe is (“Autó az űrből”, “Földönkívüliekkel támad a Honda” vagy “Az űrből jött, vagy mi?”)
Azonban mikor idén a BMW i8 és i3 túllépett a koncepción, és bejelentették, hogy szokjunk hozzá a látványhoz, mert legközelebb az utcákon fogunk velük találkozni, ezt mindenki tudomásul vette. Egy kis ideig még ment a gyermeteg csodálkozás, de aztán elég hamar elült a por, és már inkább csak kíváncsiság maradt a megdöbbenés helyén. Aztán cáfoljon meg az, akinek még mindig a padlón van az álla. 
De miért kanyarítottam ilyen hosszú bevezetést? Máris kiderül. Az egész lényege az, hogy a forma és a dizájn folyamatosan változik, de az autóban van egy dolog, ami örök, és méltatlanul kevés szó esik róla a sajtóban, hiszen e nélkül nem tudnánk reggel elvinni a gyereket autóval az oviba, Michael Schumacher nem lenne hétszeres világbajnok és a driftelés is csak vérszegény gumimaszatolás lenne nélküle. Kitaláltátok már? Nem más ez, mint a kormánykerék, ami 2025-re akár teljesen kikophat az autózás fogalomköréből, hiszen állítólag nem lesz rá szükség. 
Han Hendriks, a Johnson Controls elektronikai és autóipari fejlesztő cég alelnöke nemrég nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy mivel rengeteget foglalkoznak az önmagától közlekedő autó kifejlesztésével, nem tartja kizártnak, sőt egészen biztos benne, hogy a jövőben feleslegessé fog válni az autóban használt hétköznapi eszközök megléte. Az autók kizárólag arra lesznek hivatottak, hogy elvigyenek “A”-ból “B”-be. 
Így a kényelem szempontjából szükségtelen lesz az ormótlan kormánykerék, hiszen azokra a minimális műveletekre amit az autó irányítására kell majd fordítanunk, elég lesz akár egy pici botkormány is. Mivel a legfőbb cél a kényelmes utazás lesz, ezért az ülésekből sem lehet majd rendesen látni az utat, ha jól elhelyezkedünk, így tükrök és a szélvédő helyett a külső kamerák képét mutató monitorokat fogunk használni a tökéletes kilátás érdekében.
Számomra ez a jövőkép elég elrettentő, hiszen mi, autóbuzik pontosan a vezetés élménye miatt ülünk be az autóba, de azt is be kell látni, hogy amit Hendriks úr vizionál, az bizony hamarabb eljöhet, mint hinnénk. Gondoljunk csak a Ford vagy a Volvo automata parkolási és mindenre figyelő rendszereire, ezek úgy fejlődtek ki egyik évről a másikra, hogy hamarosan alapfelszereltség lesz minden autójukban, nem pedig zsíros összegekért kicsengetett extra. 
Ahhoz, hogy jobban bele tudjunk tekinteni a jövőbe, a múltat hívom segítségül, mégpedig egy 1996-os Mercedes-Benz koncepció képében. Ez az autó jól demonstrálja amiről a Johnson Controls elnöke beszél. 
Mercedes-Benz F 200 Imagination 
Az 1996-os Párizsi Autószalonon bemutatott Mercedes-Benz F 200 Imagination nagyon következetesen próbált ki egy újszerű ergonómiai koncepciót, amely műszakiak és formatervezők közös műve. Az ajtón és a középkonzolon kis botkormányok segítségével lehetett kormányozni és fékezni, ezek helyettesítették a volánt. A jeleket kizárólag elektronika vitte át a megfelelő részegységre. Ahol addig a vezető izomerejére reagáló mechanikai szerkezetek voltak, elektromos és hidraulikus szerkezetek kerültek, amelyek működését elektronikai impulzusok vezérelték.
Kormánykerék helyett Sidestick
Ha előretolta a vezető a Sidesticket, gyorsult az F 200 Imagination. A kar jobbra vagy balra mozdításával lehetett kormányozni, hátrahúzásával fékezni, majd álló helyzetből tolatni. Ha tehermentesítésre vágyott a vezető, átkapcsolhatott a sofőr az utasra és az ő Sidestickjeire. A Drive-by-Wire (vezetékes vezetés) egy műszaki megoldás, például a belső tér kialakítására. Ha ugyanis nincs kormánykerék és pedálsor, több hely marad az utasoknak, fokozódik a komfort. A biztonságot is szolgálja, mert egészen másképp rendezhető el a vezetőhely és a lábtér.
Az F 200 Imagination nagyon következetesen kapcsolta hálózatba az elektronikai rendszereket. Az eredmény egy jövőbemutató menetdinamikai szabályozás lett: az elektronika egy bizonyos menetállapot – gyorsítás, fékezés, kormányzás, tolatás – iránti igényként ismeri fel a vezető utasításait, és villámgyorsan eldönti, mi módon lehet a legjobban és legbiztonságosabban végrehajtani a parancsot. Ez a helyzettől függ, a számítógép ugyanis különböző érzékelők jeleit használja fel, amelyek többek között a sebességről, a kerék és a motor fordulatszámáról, az útpálya állapotáról és a karosszéria mozgásáról adnak felvilágosítást. – Wikipédia
Ez mind nagyon szép és jó, de ki szeretne ilyen lélektelen robotokkal közlekedni? Én biztosan nem! Ha autóba ülök legyen a kezemben kormány, a joystickot hagyjuk meg a videojátékoknak!

Kommentek

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítmény-optimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

Így változik az útdíjrendszer jövőre

Jövőre nem emelkednek a tömegközlekedési tarifák, és az úthasználati díjrendszerben sem lesz komoly változtatás.

Hidrogén hajthatja a Lexus új csúcsmodelljét

Brit sajtóértesülések szerint a Lexus LS utódmodellje nem is hibrid, hanem egyenesen hidrogén üzemanyagcellás lesz. A modell 2019-ben érkezik, addig még bármi megtörténhet.

F1: Wehrlein készen áll, hogy beüljön a Mercibe

A Mercedes neveltje, Pascal Wehrlein úgy gondolja, készen áll a kihívásra, ha Toto Wolffék úgy döntenek, vele pótolják a visszavonuló Nico Rosberget.

F1: Vettel nem készül a Mercedeshez

Sebastian Vettel azt mondja, nem pályázik Nico Rosberg megüresedett mercedeses ülésére, neki a Ferrarinál van dolga 2017-ben is.

Minden évben jön egy-egy elektromos Mercedes

Felső fokozatba kapcsol a Mercedes-Benz villanyautó-projektje: kilenc éven belül tíz vadonatúj elektromos modellnek kell piacra kerülnie.

F1: A Mercedes-főnök nem hajt Alonsóra, Vettelre

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azt mondja, nem igazán szeretné elcsalni Sebastian Vettelt a Ferraritól vagy Fernando Alonsót a McLarentől Nico Rosberg helyére. Kimi Räikkönen nincs a képben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.