Újabb repülő autó a terítéken

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.10.19. 10.45

Sikeresen túl van az első repülésén a szlovák repülő autó. A tervezője már a befektetőeket keresi.

A repülő autó mára már nemcsak a képzeletünk szülötte, hiszen több sikeres próbálkozás is született a témában. Pár hónappal ezelőtt megtette első sikeres útját a közönség szeme láttára, a Terrafugia Transition repülő autó a wisconsini EAA AirVenture légishow-n, amelyen a légiipar legfrissebb fejlesztései mutatkoztak be.
A Transition a második prototípusnál tart, és a piaci start előtt lesz még egy, amelyben az összes hibát kijavítják. Várhatóan 2016-ban indul az értékesítés, az ára átszámítva 63 millió forint körül alakul. Eddig durván száz megrendelés érkezett rá.
Most pedig itt az újabb levegőbe vágyó autó, egyenes Szlovákiából, ami az Aeromobil 2.5 nevet viseli, és túl van az első sikeres felszállásán. 
Stefan Klein nevéhez köthető a találmány, aki már 20 éve munkálkodik ezen a projekten, és közben dolgozott már olyan cégeknek is, mint az Audi, a Volkswagen és a BMW, korábban háromkerekű elektromos robogójával nyert nemzetközi elismerést, és most végre elkészült az Aeromobillal is.
A rapülő tolólégcsavar segítségével vesz lendületet, autó-funkcióban pedig hátrahajtható szárnyakkal közlekedik. Az autóba oltott repülő önsúlya csupán 450 kilogramm, köszönhetően a szénszálas borításnak. Kinyitva 8,2 méteres fesztávolságúak a szárnyak és vízszintes pozícióban hajthatók hátra, ez sokat segít abban, hogy a szerkezet autóként se nézzen ki esetlenül. Tömege megfelel az Amerikában bevezetett, és már Európában is elfogadott LSA (Light Sport Aircraft = Könnyű Sportrepülő) kategóriának, a motor is az ebben a géposztályban elterjedt száz lóerős Rotax. 
Az alacsony súlynak megvannak a hátrányai is. Bár a tervező azt állítja, hogy kényelmes, kétségtelen, hogy a kétszemélyes pilótafülke, az autó belső tere, nem látszik túl tágasnak. Ehhez képest két kormány is helyet kapott benne ügyesen egymásba építve, egyik az autó, a másik pedig a repülőgép irányítására szolgál.
A levegőben a csúcssebessége eléri 200 kilométer/órás sebességet, hatótávolsága pedig kicsivel több, mint 700 kilométer. Földön közlekedve akár 160-al is száguldhatunk, a nem mindennapi kinézetű autóval. Repülés közben a fogyasztása óránként 15-18 liter, a földön 7,5 liter száz kilométeren, ez gyakorlatilag annyi, mint az 1,6-os Corollám fogyasztása
Fontos megemlíteni még, hogy a jármű nem igényel repülőgép-üzemanyagot, vagyis nyugodtan beállhatunk vele a benzinkútra. A gép befér a standard parkolóhelyekre, és felszállhat a világ összes repülőterén.
A konstruktőr, Stefan Klein a mostani gépet olyan technológiai bemutatókra szánja, amellyel meggyőzhetők a majdani tőkeerős cégek, akik vállalják a sorozatgyártást.

Kommentek

  • Fabatka

    Na most aztán Fantomas-t nemigen fogják elkapni :-)))))))))
    Én egyenlőre még nem veszek ilyet, előbb megépítem a saját repülőterem :-)
    Minden esetre a szlovák verzió nekem kicsit meggyőzőbb .

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.