Dömperek, amikről gyerekként csak álmodtál

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.10.03. 18.45

A világ legnagyobb bányagépeivel dolgozók a mai napig gyermeki vigyorral indulhatnak munkába, csak már kinőtték a homokozót.

Hátulgombolósként minden srác arra vágyik, hogy egy szép napon ő legyen az, aki hatalmas dömperrel fog ide-oda szállítani dolgokat, persze akkor a platón még csak építőkockák, matchboxok és homokozóból származó állati ürülék volt, vagy éppen a szomszéd kislányt vittük benne el egy körre. Aztán hirtelen felnövünk, szép lassan elfelejtjük a sárága dömpert, a homokozót, a kutyapiszkot, és a sarki közért pénztárgépe mögött ülő szomszéd csaj is csak halvány emlék már.
A legtöbb ember sajnos lemond az álmairól, vagy azért, mert pénzért megveszi kilóra egy jól menő, sokat ígérő cég, vagy pedig idő előtt feladja, és beáll droidnak egy gyártósorra. 
Azonban akadnak a világon páran, akik ma is gyerekként indulhatnak minden reggel a munkába, és soha nem kellett otthagyniuk a homokozót, csupán átkerültek egy jóval nagyobb dimenzióba. Ők azok, akik a világ legnagyobb, bányákban dolgozó teherszállítóit vezetik , és le merem fogadni, hogy minden egyes percét élvezik. Nézzük meg, milyen monstrumokkal mozognak.  
Kapásból kezdjük a világ legnagyobbjával, a Belaz 75710-es bányagéppel, amely 10 méter széles, 20 méter hosszú és 8,17 méter magas. Csupán egy hónapja mutatkozott be a belorusz márka új modellje, amely azonnal elnyerte a világ legnagyobb dömperének járó megtisztelő címet. Egyszerre nem kevesebb mint 450 tonnát képes a hátára venni, ami tulajdonképpen egy kétszintes vidéki lakóház teljes anyagszükségletének súlya, járdákkal, kocsibeállóval együtt. 
A két embernél is magasabb abroncsok 63 colos felnikre vannak feszítve, és ahhoz, hogy ne csak elbírja, de meg is tudja mozdítani az iszonyat súlyt, kapott két darab V16-os dízelmotort, 130 literes lökettérfogattal. Így a teljesítménye 4665 lóerő, de ami még ennél is durvább, az a 18 626 Nm-es nyomaték, ami már 1500-as fordulaton megérkezik. A robotváltó segítségével 60 kilométer/órára képes maximum felgyorsítani a 75710-es, amit akár 450 tonnával megrakva, emelkedőn is képes tartani. Ilyen megterhelés mellett azonban szinte ömlik a motorba az üzemanyag, 1 óra alatt 540 liter gázolajat alakít gáz halmazállapotúvá. 
Ahhoz, hogy teletankoljuk a kicsikét, 5600 liter üzemanyagra lenne szükségünk, ami a mostani 430 forintos literenkénti árral számolva 2,4 millió forintunkba kerülne. A bányagép áráról nem találtam információt. 
Azok pedig, akik eddig uralták a legnagyobb munkagépek képzeletbeli trónját, a következők:
Liebherr T 282B
Ezt a dömpert németországi cég gyártja, mely ezen kívül még darukat, háztartási készülékeket, mikroelektronikákat, autóalkatrészeket, repülőgép-alkatrészeket is készít. A T 282B-t 2004-ben tervezték, és még 2011-ben is a világ legnagyobb billenős teherautója volt. Üres tömege 203 tonna, maximális rakománya 365 tonna, maximális tömege 592 tonna. 
A teherautó 14,5 méter hosszú, tengelytávolsága 6,6 méter, és 7,4 méter magas. A csúcsmodellt egy 10,5 tonnás, 90 literes, 3650 lóerős dízelmotor hajtja. A teherautó körülbelül 3,5 millió dollárba kerül (775 millió forint), a CD-lejátszó és légkondicionáló-rendszer szabadon választható extra.
Caterpillar 797B
Ezt a típust 2000-ben állították üzembe, és 360 tonna hasznos terhet tud szállítani. A Cat 797B motorja 3400 lóerős, V24-es dízel. A jármű magassága 7 méter, felemelt platóval eléri a 15 métert. Hossza 14,5 méter. Nyolc fedélzeti számítógép figyeli az olajnyomást, az erőátviteli szerkezetek működését, a motor teljesítményét és a gumik hőmérsékletét. A 797B ára 3,4 millió dollár (753 millió forint). 
A közel 4 méter átmérőjű abroncsok darabonként 30 000 dollárba (6,6 millió forintba) kerülnek. Teljes terheléssel lapos talajon maximálisan 64 km/óra sebességgel tud közlekedni. Mindegyik kerék mögött 106 centiméteres féktárcsák vannak, az elsők mögött egyenként 10, a hátsók mögött pedig 15 darab. Elektronika figyeli az egész fékrendszer hőmérsékletét és szükség esetén hűtött olajat nyom (percenként 5270 litert) a féktárcsákhoz. 
Te melyikkel szállítanál egy kis friss homokot a játszótérre?

Kommentek

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.