Dömperek, amikről gyerekként csak álmodtál

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.10.03. 18.45

A világ legnagyobb bányagépeivel dolgozók a mai napig gyermeki vigyorral indulhatnak munkába, csak már kinőtték a homokozót.

Hátulgombolósként minden srác arra vágyik, hogy egy szép napon ő legyen az, aki hatalmas dömperrel fog ide-oda szállítani dolgokat, persze akkor a platón még csak építőkockák, matchboxok és homokozóból származó állati ürülék volt, vagy éppen a szomszéd kislányt vittük benne el egy körre. Aztán hirtelen felnövünk, szép lassan elfelejtjük a sárága dömpert, a homokozót, a kutyapiszkot, és a sarki közért pénztárgépe mögött ülő szomszéd csaj is csak halvány emlék már.
A legtöbb ember sajnos lemond az álmairól, vagy azért, mert pénzért megveszi kilóra egy jól menő, sokat ígérő cég, vagy pedig idő előtt feladja, és beáll droidnak egy gyártósorra. 
Azonban akadnak a világon páran, akik ma is gyerekként indulhatnak minden reggel a munkába, és soha nem kellett otthagyniuk a homokozót, csupán átkerültek egy jóval nagyobb dimenzióba. Ők azok, akik a világ legnagyobb, bányákban dolgozó teherszállítóit vezetik , és le merem fogadni, hogy minden egyes percét élvezik. Nézzük meg, milyen monstrumokkal mozognak.  
Kapásból kezdjük a világ legnagyobbjával, a Belaz 75710-es bányagéppel, amely 10 méter széles, 20 méter hosszú és 8,17 méter magas. Csupán egy hónapja mutatkozott be a belorusz márka új modellje, amely azonnal elnyerte a világ legnagyobb dömperének járó megtisztelő címet. Egyszerre nem kevesebb mint 450 tonnát képes a hátára venni, ami tulajdonképpen egy kétszintes vidéki lakóház teljes anyagszükségletének súlya, járdákkal, kocsibeállóval együtt. 
A két embernél is magasabb abroncsok 63 colos felnikre vannak feszítve, és ahhoz, hogy ne csak elbírja, de meg is tudja mozdítani az iszonyat súlyt, kapott két darab V16-os dízelmotort, 130 literes lökettérfogattal. Így a teljesítménye 4665 lóerő, de ami még ennél is durvább, az a 18 626 Nm-es nyomaték, ami már 1500-as fordulaton megérkezik. A robotváltó segítségével 60 kilométer/órára képes maximum felgyorsítani a 75710-es, amit akár 450 tonnával megrakva, emelkedőn is képes tartani. Ilyen megterhelés mellett azonban szinte ömlik a motorba az üzemanyag, 1 óra alatt 540 liter gázolajat alakít gáz halmazállapotúvá. 
Ahhoz, hogy teletankoljuk a kicsikét, 5600 liter üzemanyagra lenne szükségünk, ami a mostani 430 forintos literenkénti árral számolva 2,4 millió forintunkba kerülne. A bányagép áráról nem találtam információt. 
Azok pedig, akik eddig uralták a legnagyobb munkagépek képzeletbeli trónját, a következők:
Liebherr T 282B
Ezt a dömpert németországi cég gyártja, mely ezen kívül még darukat, háztartási készülékeket, mikroelektronikákat, autóalkatrészeket, repülőgép-alkatrészeket is készít. A T 282B-t 2004-ben tervezték, és még 2011-ben is a világ legnagyobb billenős teherautója volt. Üres tömege 203 tonna, maximális rakománya 365 tonna, maximális tömege 592 tonna. 
A teherautó 14,5 méter hosszú, tengelytávolsága 6,6 méter, és 7,4 méter magas. A csúcsmodellt egy 10,5 tonnás, 90 literes, 3650 lóerős dízelmotor hajtja. A teherautó körülbelül 3,5 millió dollárba kerül (775 millió forint), a CD-lejátszó és légkondicionáló-rendszer szabadon választható extra.
Caterpillar 797B
Ezt a típust 2000-ben állították üzembe, és 360 tonna hasznos terhet tud szállítani. A Cat 797B motorja 3400 lóerős, V24-es dízel. A jármű magassága 7 méter, felemelt platóval eléri a 15 métert. Hossza 14,5 méter. Nyolc fedélzeti számítógép figyeli az olajnyomást, az erőátviteli szerkezetek működését, a motor teljesítményét és a gumik hőmérsékletét. A 797B ára 3,4 millió dollár (753 millió forint). 
A közel 4 méter átmérőjű abroncsok darabonként 30 000 dollárba (6,6 millió forintba) kerülnek. Teljes terheléssel lapos talajon maximálisan 64 km/óra sebességgel tud közlekedni. Mindegyik kerék mögött 106 centiméteres féktárcsák vannak, az elsők mögött egyenként 10, a hátsók mögött pedig 15 darab. Elektronika figyeli az egész fékrendszer hőmérsékletét és szükség esetén hűtött olajat nyom (percenként 5270 litert) a féktárcsákhoz. 
Te melyikkel szállítanál egy kis friss homokot a játszótérre?

Kommentek

Ez az autózás jövője. Kipróbáltuk!

Az új Smart, abból is főleg az elektromos változat autóbuzi szemmel egy érdektelen kis izé. Ugyanakkor ez a kocsika az európai nagyvárosi közlekedés közeljövőjének meghatározó eleme, az utcákat elárasztó igazi slágertermék lehet.

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.