Dömperek, amikről gyerekként csak álmodtál

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.10.03. 18.45

A világ legnagyobb bányagépeivel dolgozók a mai napig gyermeki vigyorral indulhatnak munkába, csak már kinőtték a homokozót.

Hátulgombolósként minden srác arra vágyik, hogy egy szép napon ő legyen az, aki hatalmas dömperrel fog ide-oda szállítani dolgokat, persze akkor a platón még csak építőkockák, matchboxok és homokozóból származó állati ürülék volt, vagy éppen a szomszéd kislányt vittük benne el egy körre. Aztán hirtelen felnövünk, szép lassan elfelejtjük a sárága dömpert, a homokozót, a kutyapiszkot, és a sarki közért pénztárgépe mögött ülő szomszéd csaj is csak halvány emlék már.
A legtöbb ember sajnos lemond az álmairól, vagy azért, mert pénzért megveszi kilóra egy jól menő, sokat ígérő cég, vagy pedig idő előtt feladja, és beáll droidnak egy gyártósorra. 
Azonban akadnak a világon páran, akik ma is gyerekként indulhatnak minden reggel a munkába, és soha nem kellett otthagyniuk a homokozót, csupán átkerültek egy jóval nagyobb dimenzióba. Ők azok, akik a világ legnagyobb, bányákban dolgozó teherszállítóit vezetik , és le merem fogadni, hogy minden egyes percét élvezik. Nézzük meg, milyen monstrumokkal mozognak.  
Kapásból kezdjük a világ legnagyobbjával, a Belaz 75710-es bányagéppel, amely 10 méter széles, 20 méter hosszú és 8,17 méter magas. Csupán egy hónapja mutatkozott be a belorusz márka új modellje, amely azonnal elnyerte a világ legnagyobb dömperének járó megtisztelő címet. Egyszerre nem kevesebb mint 450 tonnát képes a hátára venni, ami tulajdonképpen egy kétszintes vidéki lakóház teljes anyagszükségletének súlya, járdákkal, kocsibeállóval együtt. 
A két embernél is magasabb abroncsok 63 colos felnikre vannak feszítve, és ahhoz, hogy ne csak elbírja, de meg is tudja mozdítani az iszonyat súlyt, kapott két darab V16-os dízelmotort, 130 literes lökettérfogattal. Így a teljesítménye 4665 lóerő, de ami még ennél is durvább, az a 18 626 Nm-es nyomaték, ami már 1500-as fordulaton megérkezik. A robotváltó segítségével 60 kilométer/órára képes maximum felgyorsítani a 75710-es, amit akár 450 tonnával megrakva, emelkedőn is képes tartani. Ilyen megterhelés mellett azonban szinte ömlik a motorba az üzemanyag, 1 óra alatt 540 liter gázolajat alakít gáz halmazállapotúvá. 
Ahhoz, hogy teletankoljuk a kicsikét, 5600 liter üzemanyagra lenne szükségünk, ami a mostani 430 forintos literenkénti árral számolva 2,4 millió forintunkba kerülne. A bányagép áráról nem találtam információt. 
Azok pedig, akik eddig uralták a legnagyobb munkagépek képzeletbeli trónját, a következők:
Liebherr T 282B
Ezt a dömpert németországi cég gyártja, mely ezen kívül még darukat, háztartási készülékeket, mikroelektronikákat, autóalkatrészeket, repülőgép-alkatrészeket is készít. A T 282B-t 2004-ben tervezték, és még 2011-ben is a világ legnagyobb billenős teherautója volt. Üres tömege 203 tonna, maximális rakománya 365 tonna, maximális tömege 592 tonna. 
A teherautó 14,5 méter hosszú, tengelytávolsága 6,6 méter, és 7,4 méter magas. A csúcsmodellt egy 10,5 tonnás, 90 literes, 3650 lóerős dízelmotor hajtja. A teherautó körülbelül 3,5 millió dollárba kerül (775 millió forint), a CD-lejátszó és légkondicionáló-rendszer szabadon választható extra.
Caterpillar 797B
Ezt a típust 2000-ben állították üzembe, és 360 tonna hasznos terhet tud szállítani. A Cat 797B motorja 3400 lóerős, V24-es dízel. A jármű magassága 7 méter, felemelt platóval eléri a 15 métert. Hossza 14,5 méter. Nyolc fedélzeti számítógép figyeli az olajnyomást, az erőátviteli szerkezetek működését, a motor teljesítményét és a gumik hőmérsékletét. A 797B ára 3,4 millió dollár (753 millió forint). 
A közel 4 méter átmérőjű abroncsok darabonként 30 000 dollárba (6,6 millió forintba) kerülnek. Teljes terheléssel lapos talajon maximálisan 64 km/óra sebességgel tud közlekedni. Mindegyik kerék mögött 106 centiméteres féktárcsák vannak, az elsők mögött egyenként 10, a hátsók mögött pedig 15 darab. Elektronika figyeli az egész fékrendszer hőmérsékletét és szükség esetén hűtött olajat nyom (percenként 5270 litert) a féktárcsákhoz. 
Te melyikkel szállítanál egy kis friss homokot a játszótérre?

Kommentek

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Filmbe illő balesetet videózott egy kamionos

Halálos iramban-i magaslatokat verdes az alábbi baleset, csak az a kár, hogy ez nem egy filmben történt.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Tarlós bedurvult, ez lett a bírsággkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

Itt zárják le Budapestet a hosszú hétvégén

Április 30-án és május 1-jén rendezik Budapesten a Nagy Futam versenyautós bemutatót több fővárosi fő közlekedési útvonal forgalmának korlátozásával.

F1: Hamiltonék nem kérnek a csapatutasításokból

A Mercedes versenyzői azt mondják, nem s szeretnének a csapatutasításokról és a pilótasorrendről beszélni, persze ha úgy alakul, engedelmeskedni kell.

Százéves plug-in hibriddel ünnepel a Mitsubishi

Legelső autójának modern újraértelmezésével köszönti magát az idén száz esztendős Mitsubishi.

Jeepre hajaz a Hyundai városi SUV-ja

Sejtelmes részletfotóval előlegezte meg a nyáron érkező Kona városi crossovert a Hyundai.

A GM legjobb vicce: kabrió kisteher Corvette-motorral

A Totálisan Értelmetlen Autó, 300-as végsebességgel, platóval és nyitható keménytetővel. Nem tudom, mire, de nagyon jó!

Negyedmillió Toyotából folyik az olaj

Az Egyesült Államokban 228 ezer Toyota Tacoma pickupot hívnak vissza, mert szivárog  a differenciálművükből az olaj.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.