Barkasok, egyenesen a filmvászonról

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.10.03. 11.15

Ha az utakról lassan el is tűnnek a keletnémet autók, a filmeknek köszönhetően örökké velünk maradnak.

Fájó szívvel, de ki kell mondani a tényt, hogy sajnos lassan eljár az idő a keletnémet autócsodák felett, ha tetszik, ha nem. A fiatal generáció, gondolok itt gyerekekre, már fel sem ismeri ezeket az autókat, és izgatottan rángatják apa kabátját, mikor szembe találkoznak eggyel, hogy vajon mi lehet ez, annyira különböznek a kor modern autóitól. Bizony, a városi közlekedésből egyre inkább kikopnak a Wartburgok, Trabantok, Barkasok és vidéken is ritkábban botlunk beléjük.
Biztos vagyok benne, hogy a lelkes rajongóknak köszönhetően soha nem fognak teljesen eltűnni, de egy idő után már csak garázsokban, fészerekben fognak gondosan letakargatva állni, hogy megőrizzék az eszenciát, ami beleivódott az évtizedek során a fényezésebe, kárpitba és a motor által kiadott kétütemű csattogásba. 
Szerencsére a filmipar is sok esetben felfigyelt ezekben az autókban rejlő lehetőségekre, és ha már az utolsó alkatrészüket is elemészti az idő, akkor sem feledjük őket, hiszen a filmeknek hála halhatatlanná váltak. Utána is néztem, hogy melyek voltak azok az ismertebb alkotások, amelyekben feltűnt az 1961-től 1991-ig gyártott kisbusz, a Barkas. 

Barkas gyorstalpaló

A Barkas egy keletnémet kisbusz- illetve kisebb szállítójármű-gyártó vállalat volt a mai Chemnitzben. A vállalat az 1961-ben államosított Framo teherautógyár utódaként alakult. A gyártás 1961-től 1991-ig tartott, a rendszerváltás után, számos kelet-európai autógyárhoz hasonlóan, nem tudta felvenni a versenyt a nyugati cégekkel, és felvásárló híján csődbe ment.


A Barkas legismertebb típusa, a B1000-es 1962-ben, a lipcsei vásáron mutatkozott be először. A gépekbe egészen 1989-ig kétütemű Wartburg motor került, majd 1989-től 1991-ig, a cég megszűnéséig, 1,3-as Volkswagen motorral szerelték fel a járműveket. (Utóbbiak a B1000/1 jelzést kapták). Összesen 175 740 darab B1000-es és 1 961 darab B1000/1-es készült a gyár 30 éves fennállása alatt. 

Még Egyiptomba is eljutottak a mikrobuszként, zárt áruszállítóként és kétüléses kisteherautó változatban gyártott járművek. Hazánkban a Magyar Posta használt nagyon sok Barkast, egészen az 1990-es évek elejéig a legelterjedtebb postai szállítóautó volt. Magyarországon kívül Hollandiában lelkes vállalkozók egy Rádió Barkast építettek, mely sokszor feltűnik például a Sziget fesztiválon is. – Wikipédia

Magyar szerepek

Linda (a híres magyar sorozat)
Az 1983-tól 89-ig vetített krimi-vígjátékban többször és különböző formákban bukkan fel a Barkas. Ezen a képen például a harmadik évad első részében láthattuk.
Egészséges erotika (1985)

Az Egészséges erotika Tímár Péter 1985-ben bemutatott, fekete-fehérben forgatott bohózata. A film egy vidéki ládagyárban játszódik a Kádár-korszakban, ahol a ládagyár vezetője és az üzemi tűzoltói ipari kamerát helyeznek el a női öltözőben. Az irodában elhelyezett tévén kísérik figyelemmel az öltözőt és vendégeket is hívnak a kukkoláshoz. Ezzel kívánnak vevőket szerezni az eladhatatlanul tornyosuló ládáikra. Főbb szerepekben láthatjuk Rajhona Ádámot, Koltai Róbertet és Haumann Pétert. 

Csak semmi pánik (1982)

A színes magyar akcióvígjátékot 1982-ben készítették, tipikus Bud Spencer Terence Hill mintára. A film főszereplői Bujtor István (Ötvös Csöpi) és Kern András (Kardos doktor). Az alkotás a Csöpi-filmek második darabja, mely két évvel A Pogány Madonna után készült.

Külföldi szerepek

Az Amazonas kincse (2003)

Az amerikai akció-vígjáték főszereplője Dwayne Johnson (The Rock) és Seann William Scott (az Amerikai Pitében Steve Stifler), akik meg akarják szerezni a “gato de diablo”-t, az indiánok rég elveszett kincsét. A film pozitív értékeléseket kapott a kritikusoktól, mégsem hozott elég bevételt, annak ellenére sem, hogy egy Barkas is szerepelt benne. :) 

Én, a kém (2002)

Tipikus James Bond-koppintás, vígjáték formában. A főszereplők Owen Wilson és Eddie Murphy, akik nem igényelnek külön bemutatást. Elég gyengécske film, legalább a keletnémet teherautó dob rajta egy kicsit. 

Hanna – Gyilkos természet (2011)

Pörgős akció-thriller, amiben a kislányát tökéletes gyilkossá kiképző apuka, lányát felhasználva áll bosszút felesége gyilkosán. Érdemes megnézni, főleg az első fél óra nagyon érdekes és izgalmas, aztán következnek a tipikus filmes klisék. 
Az adósság (2010) 
A tenyérizzasztó thriller három fiatal Moszad-ügynökről szól, akik 1965-ben egy titkos küldetés során elfognak és megölnek egy hírhedt náci háborús bűnöst. Aztán harminc évvel később felbukkan egy férfi Ukrajnában, aki azt állítja magáról, hogy ő az, akit megöltek. Az egyik egykori ügynök beépül, hogy kiderítse az igazságot. A filmben egy mentőnek használt Barkas tűnik fel.
És végül találtam egy bemutatófilmet, amiben maga a Barkas a főszereplő. Sajnos németül nem tudok, de így is élvezettel néztem végig. Tegyétek meg Ti is!
 

Kommentek

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

Ölében kisbabával vezetett egy nő, a videó miatt forrong a Facebook

A közösségi média mostanában kapta fel ezt a videót, és a vélemények megdöbbentően vegyesek.

Itt egy csokor tuskó, akik nem tudják, hogyan kell parkolni

Ha csak egy autós is meggondolja magát, már megérte.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.