Százezer lóerős dízelmotor

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.09.10. 07.00

Majdnem 7000 litert fogyasztanak a világ legnagyobb dízelmotorjai. Érdekel, mit hajtanak meg? Olvasd el!

Az emberi természet lényege megtalálni a határt, ha csak körömheggyel is, de elérni a végtelent. Van, aki füstté akar riffelni egy Les Paul villanygitárt, van, aki szimplán csak a Holdra vágyik, mások meg becsavarnák, mint Beckham.
De akad az a mérnök fajta is, aki álmok nélkül születik. Agyukban csak valószínűség van, az is pontosan kiszámolva, és a természetesség, hogy ha építenek egy közel egy kilométeres felhőkarcolót, nekik az férfimunka. Az ismeretterjesztő csatornákat bámuló, lassan zombuló tömegnek meg valami természetfeletti erőkifejtés. De nem csak házból lehet veszett nagyot felhúzni, motorból is.
Azt el kell fogadnunk, hogy a dízelmozdonyok erőforrásai már elég combosak, azonban ahol kezd lehidalni az elme, az az óceánjáró tankerek gyomrában található. Neve pedig: Wartsila-Sulzer RTA96-C dízelmotor.
Körbeírhatnám jelzőkkel, jöhetne ide az elképesztő, lenyűgöző, megdöbbentő, páratlan, de ez esetben a számok bizonyulnak a legmegfelelőbb írói eszköznek. A 14 hengeres kivitel körülbelül 83 megawatt teljesítményű, súlya 2300 tonna, 27 méter hosszú, 13 méter magas. Egy-egy hengerének űrtartalma 1820 liter. Ha a 14 hengeres gép 1 óráig teljes teljesítménnyel jár, fogyasztása 6920 liter.
A teljesítménye 108 920 lóerő, mindez 102 percenkénti fordulatnál. De a nyomaték, na az mozdítja meg a hajót, 7 603 805 Nm – igen, hétmillió-hatszázezer. Mindezt egy kétütemű, turbófeltöltéses dízel produkálja, aminek meglepően jó a hatásfoka, közel 50%, ami kiemelkedő érték a belsőégésű motorok között.
Ez a motor nemcsak teljesítményében különbözik, ekkora méretekben a megvalósítás is eltér picit a megszokottól. A hajtókar nem csatlakozik közvetlenül a dugattyúhoz, egy “crosshead” nevezetű alkatrész megtöri az erő útját. Ez áll összeköttetésben a dugattyúból kiálló karral. Ezek a karok olajvezetékeket rejtenek magukban, a túlmelegedés megakadályozása végett.
A nagy, kétütemű hajódízeleket nehézolajjal hajtják. Ez az anyag szobahőmérsékleten nagyon sűrű, így ahhoz, hogy szivattyúzni lehessen, 45-50 Celsius-fokra kell felmelegíteni. A melegítéshez gázolajjal működő bojlereket használnak. A valóban erőműnek nevezhető motor a világ legnagyobb konténerhajójának, az Emma Maersknek segít 16 000 megtöltött konténert eljuttatni a célba. 
Azért mókás dolog lehet ezen hengerfej-tömítést cserélni, nem?

Kommentek

  • Fogash73

    2010. november 30. Totalcar/Gulyás Gusztáv. Ugyanez a cikk, ugyanezekkel a fotókkal. Nem szégyellitek magatokat?!

    http://totalcar.hu/magazin/technika/2010/11/30/szazezer_loero._tenyleg./

  • forestersa

    Nem igazán értelek…
    Szerinted a képeket a Totalcar készítette? Vagy mire gondolsz pontosan? Mert én erről a nagy dízel motorról találtam kb 25-30 (2013-ast is) külföldi cikket a gugliban. Persze, hogy egyeznek a motor paraméterei, hiszen ugyan arról van szó az összesben. Itt most lett feldolgozva a téma, nem 2010-ben. Ennyi.

  • Petike2101

    A képek valóban ugyanazok, csak úgy mint egy tucat oldalon még ezen kívül. ;) Nekem teljesen új volt ez a téma, mindkettőt elolvastam és mindegyikből más infókat tudtam meg erről a böszmemotorról. Az hogy ez 3 évvel később íródott pont hidegen hagy.

  • Petike2101

    Ráadásul most hogy jobban nézem, egyetlen 1 kép egyezik meg. :))

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

Ölében kisbabával vezetett egy nő, a videó miatt forrong a Facebook

A közösségi média mostanában kapta fel ezt a videót, és a vélemények megdöbbentően vegyesek.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.