Százezer lóerős dízelmotor

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.09.10. 07.00

Majdnem 7000 litert fogyasztanak a világ legnagyobb dízelmotorjai. Érdekel, mit hajtanak meg? Olvasd el!

Az emberi természet lényege megtalálni a határt, ha csak körömheggyel is, de elérni a végtelent. Van, aki füstté akar riffelni egy Les Paul villanygitárt, van, aki szimplán csak a Holdra vágyik, mások meg becsavarnák, mint Beckham.
De akad az a mérnök fajta is, aki álmok nélkül születik. Agyukban csak valószínűség van, az is pontosan kiszámolva, és a természetesség, hogy ha építenek egy közel egy kilométeres felhőkarcolót, nekik az férfimunka. Az ismeretterjesztő csatornákat bámuló, lassan zombuló tömegnek meg valami természetfeletti erőkifejtés. De nem csak házból lehet veszett nagyot felhúzni, motorból is.
Azt el kell fogadnunk, hogy a dízelmozdonyok erőforrásai már elég combosak, azonban ahol kezd lehidalni az elme, az az óceánjáró tankerek gyomrában található. Neve pedig: Wartsila-Sulzer RTA96-C dízelmotor.
Körbeírhatnám jelzőkkel, jöhetne ide az elképesztő, lenyűgöző, megdöbbentő, páratlan, de ez esetben a számok bizonyulnak a legmegfelelőbb írói eszköznek. A 14 hengeres kivitel körülbelül 83 megawatt teljesítményű, súlya 2300 tonna, 27 méter hosszú, 13 méter magas. Egy-egy hengerének űrtartalma 1820 liter. Ha a 14 hengeres gép 1 óráig teljes teljesítménnyel jár, fogyasztása 6920 liter.
A teljesítménye 108 920 lóerő, mindez 102 percenkénti fordulatnál. De a nyomaték, na az mozdítja meg a hajót, 7 603 805 Nm – igen, hétmillió-hatszázezer. Mindezt egy kétütemű, turbófeltöltéses dízel produkálja, aminek meglepően jó a hatásfoka, közel 50%, ami kiemelkedő érték a belsőégésű motorok között.
Ez a motor nemcsak teljesítményében különbözik, ekkora méretekben a megvalósítás is eltér picit a megszokottól. A hajtókar nem csatlakozik közvetlenül a dugattyúhoz, egy “crosshead” nevezetű alkatrész megtöri az erő útját. Ez áll összeköttetésben a dugattyúból kiálló karral. Ezek a karok olajvezetékeket rejtenek magukban, a túlmelegedés megakadályozása végett.
A nagy, kétütemű hajódízeleket nehézolajjal hajtják. Ez az anyag szobahőmérsékleten nagyon sűrű, így ahhoz, hogy szivattyúzni lehessen, 45-50 Celsius-fokra kell felmelegíteni. A melegítéshez gázolajjal működő bojlereket használnak. A valóban erőműnek nevezhető motor a világ legnagyobb konténerhajójának, az Emma Maersknek segít 16 000 megtöltött konténert eljuttatni a célba. 
Azért mókás dolog lehet ezen hengerfej-tömítést cserélni, nem?

Kommentek

  • Fogash73

    2010. november 30. Totalcar/Gulyás Gusztáv. Ugyanez a cikk, ugyanezekkel a fotókkal. Nem szégyellitek magatokat?!

    http://totalcar.hu/magazin/technika/2010/11/30/szazezer_loero._tenyleg./

  • forestersa

    Nem igazán értelek…
    Szerinted a képeket a Totalcar készítette? Vagy mire gondolsz pontosan? Mert én erről a nagy dízel motorról találtam kb 25-30 (2013-ast is) külföldi cikket a gugliban. Persze, hogy egyeznek a motor paraméterei, hiszen ugyan arról van szó az összesben. Itt most lett feldolgozva a téma, nem 2010-ben. Ennyi.

  • Petike2101

    A képek valóban ugyanazok, csak úgy mint egy tucat oldalon még ezen kívül. ;) Nekem teljesen új volt ez a téma, mindkettőt elolvastam és mindegyikből más infókat tudtam meg erről a böszmemotorról. Az hogy ez 3 évvel később íródott pont hidegen hagy.

  • Petike2101

    Ráadásul most hogy jobban nézem, egyetlen 1 kép egyezik meg. :))

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmód-családja.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfény-aktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavaly, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

Kívül-belül megújult a Škoda Rapid

Friss formavilág, xenon fényszórók, fedélzeti wifi, modernizált kezelőszervek és új motor a Škoda köztes modellcsaládjában.

Off-road buszokon járhatnak iskolába a gyerekek

Az Iveco iskolabuszok eltérnek az amerikai változatoktól, ugyanakkor jól boldogulnak terepen és még mozgáskorlátozott gyerekek szállítására is alkalmasak.

F1: Labdába sem rúgnak idén a kisebb csapatok?

A Renault főnöke szerint a 2017-es Forma-1-es idény újabb fegyverkezési versenyt hoz, ami még esélytelenebbé teheti a független kis- és középcsapatokat.

F1: Kukkantsd meg az új Mercedest!

A Mercedes-csapat néhány részletfotóval készíti elő új autója, a W08-as csütörtöki leleplezését. Kék szín is kerül a járgányra.

F1: 95 százalékban új a Renault motorja

Nemcsak a Honda, a Renault is szinte teljesen új erőforrást épített a 2017-es Forma-1-es idényre. Az év végére szeretnék beérni a Mercedest.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.