Százezer lóerős dízelmotor

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.09.10. 07.00

Majdnem 7000 litert fogyasztanak a világ legnagyobb dízelmotorjai. Érdekel, mit hajtanak meg? Olvasd el!

Az emberi természet lényege megtalálni a határt, ha csak körömheggyel is, de elérni a végtelent. Van, aki füstté akar riffelni egy Les Paul villanygitárt, van, aki szimplán csak a Holdra vágyik, mások meg becsavarnák, mint Beckham.
De akad az a mérnök fajta is, aki álmok nélkül születik. Agyukban csak valószínűség van, az is pontosan kiszámolva, és a természetesség, hogy ha építenek egy közel egy kilométeres felhőkarcolót, nekik az férfimunka. Az ismeretterjesztő csatornákat bámuló, lassan zombuló tömegnek meg valami természetfeletti erőkifejtés. De nem csak házból lehet veszett nagyot felhúzni, motorból is.
Azt el kell fogadnunk, hogy a dízelmozdonyok erőforrásai már elég combosak, azonban ahol kezd lehidalni az elme, az az óceánjáró tankerek gyomrában található. Neve pedig: Wartsila-Sulzer RTA96-C dízelmotor.
Körbeírhatnám jelzőkkel, jöhetne ide az elképesztő, lenyűgöző, megdöbbentő, páratlan, de ez esetben a számok bizonyulnak a legmegfelelőbb írói eszköznek. A 14 hengeres kivitel körülbelül 83 megawatt teljesítményű, súlya 2300 tonna, 27 méter hosszú, 13 méter magas. Egy-egy hengerének űrtartalma 1820 liter. Ha a 14 hengeres gép 1 óráig teljes teljesítménnyel jár, fogyasztása 6920 liter.
A teljesítménye 108 920 lóerő, mindez 102 percenkénti fordulatnál. De a nyomaték, na az mozdítja meg a hajót, 7 603 805 Nm – igen, hétmillió-hatszázezer. Mindezt egy kétütemű, turbófeltöltéses dízel produkálja, aminek meglepően jó a hatásfoka, közel 50%, ami kiemelkedő érték a belsőégésű motorok között.
Ez a motor nemcsak teljesítményében különbözik, ekkora méretekben a megvalósítás is eltér picit a megszokottól. A hajtókar nem csatlakozik közvetlenül a dugattyúhoz, egy “crosshead” nevezetű alkatrész megtöri az erő útját. Ez áll összeköttetésben a dugattyúból kiálló karral. Ezek a karok olajvezetékeket rejtenek magukban, a túlmelegedés megakadályozása végett.
A nagy, kétütemű hajódízeleket nehézolajjal hajtják. Ez az anyag szobahőmérsékleten nagyon sűrű, így ahhoz, hogy szivattyúzni lehessen, 45-50 Celsius-fokra kell felmelegíteni. A melegítéshez gázolajjal működő bojlereket használnak. A valóban erőműnek nevezhető motor a világ legnagyobb konténerhajójának, az Emma Maersknek segít 16 000 megtöltött konténert eljuttatni a célba. 
Azért mókás dolog lehet ezen hengerfej-tömítést cserélni, nem?

Kommentek

  • Fogash73

    2010. november 30. Totalcar/Gulyás Gusztáv. Ugyanez a cikk, ugyanezekkel a fotókkal. Nem szégyellitek magatokat?!

    http://totalcar.hu/magazin/technika/2010/11/30/szazezer_loero._tenyleg./

  • forestersa

    Nem igazán értelek…
    Szerinted a képeket a Totalcar készítette? Vagy mire gondolsz pontosan? Mert én erről a nagy dízel motorról találtam kb 25-30 (2013-ast is) külföldi cikket a gugliban. Persze, hogy egyeznek a motor paraméterei, hiszen ugyan arról van szó az összesben. Itt most lett feldolgozva a téma, nem 2010-ben. Ennyi.

  • Petike2101

    A képek valóban ugyanazok, csak úgy mint egy tucat oldalon még ezen kívül. ;) Nekem teljesen új volt ez a téma, mindkettőt elolvastam és mindegyikből más infókat tudtam meg erről a böszmemotorról. Az hogy ez 3 évvel később íródott pont hidegen hagy.

  • Petike2101

    Ráadásul most hogy jobban nézem, egyetlen 1 kép egyezik meg. :))

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.