A természet nem viccel, büntet ha kell

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.09.03. 14.30

Nem árt, ha van biztosításunk természeti károk esetére. Azonban nem csak a jégesőtől kell félnünk Magyarországon.

Nektek van biztosításotok az autóra természet okozta károk ellen? Bizony nem árt megfontolni a dolgot, mondjuk CASCO formájában, hiszen torokba gombócot szorító érzés, amikor az időjósok jégesővel és vörös riasztásokkal tartják rettegésben az országot, nekünk pedig csak egy lakótelepi parkoló 5×3 méteres kockája jutott, fedél nélkül. Mikor pedig félelmünk valóságos rémálommá válik, az ilyen. 
Azonban eszünkbe villanhat, hogy gyorsan keresünk egy terebélyes fát és beállunk alá, hátha csökkenti a lombkorona a jégdarabok becsapódási sebességét. Ez ötletnek nem rossz, de hagyjuk meg ezen a szinten, hiszen mikor kőkeménnyé fagyott esőcseppek hullnak, általában a szél is piszok erős, és könnyedén sokkal nagyobb kárunk keletkezhet. Íme a példa. 
Itt még nincs vége, erős viharban számos veszély fenyeget minket akár útközben is. Az egyik ilyen akárhol megtörténhet, el sem kell hagyni az országhatárt. Ez nem más, mint a villámcsapás. 
Villámlás idején az autó a legbiztonságosabb hely, ahol lehetünk. A zárt jármű Faraday-kalitkaként funkcionál: fémből készült, külső elektromos erőtér nem hatol be rajta és mivel sem mágneses tér, sem elektromos tér nincs a belsejében, a bezárt autóban ülő emberek biztonságban vannak. Éppen ezért villámláskor kevésbé hatékony védelmet nyújt a vászontetős jármű. Ha bent ülünk, fontos, hogy ilyenkor zárjuk be az ablakokat és ne érintsük meg a fémvázat. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy autókban nem keletkezhet kár, mert bizony ilyen erőhatások nem maradnak nyom nélkül.  Itt a példa videó formájában. 
Hurrikánok és tornádók szerencsére minket nem fenyegetnek, de a tengerentúli országok és az óceán partján lévő városok joggal rettegnek a természet e pusztító szörnyetegeitől. Gondoljuk csak a 2005-ös Katrina hurrikán tombolására, ami New Orleansban és környékén okozott hatalmas károkat. De a szárazföldeken kialakuló tornádók is nagyon veszélyesek.
Egy közepes erejű, F1-F2-es besorolású tornádónak (250 km/órás sebességgel) nem okoz nehézséget a levegőbe emelni 500-800 kilogrammos tárgyakat. De egy F4-es pusztító erejű tölcsér, ami akár 420 km/órás sebességgel is foroghat, Matchboxként pördít meg egy kamiont is, szerelvénnyel együtt. A legerősebb tornádó F5-ös szintű, ami az elképesztő kategóriába tartozik és 510 km/órára képes. Eddig összesen két 5-ös szintűt jegyeztek fel, a legutóbbit Parkersburgban (Iowa államban) 2008. május 25-én, ami a fél várost letarolta.
Még egy tehervonat sem tud ellenállni az erős szélnek. 
A napokban már volt téma nálunk a hegyomlás és egy eddig számomra ismeretlen veszélyforrás, a nap által okozott deformálódás. Nem viccelek, Londonban az egyik felhőkarcoló ablakairól a közeli parkolóba visszaverődő napsugár olvasztotta meg a Jaguar elemeit. 
És pár igen komoly sziklaomlás. 

Kommentek

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhez vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.