A természet nem viccel, büntet ha kell

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.09.03. 14.30

Nem árt, ha van biztosításunk természeti károk esetére. Azonban nem csak a jégesőtől kell félnünk Magyarországon.

Nektek van biztosításotok az autóra természet okozta károk ellen? Bizony nem árt megfontolni a dolgot, mondjuk CASCO formájában, hiszen torokba gombócot szorító érzés, amikor az időjósok jégesővel és vörös riasztásokkal tartják rettegésben az országot, nekünk pedig csak egy lakótelepi parkoló 5×3 méteres kockája jutott, fedél nélkül. Mikor pedig félelmünk valóságos rémálommá válik, az ilyen. 
Azonban eszünkbe villanhat, hogy gyorsan keresünk egy terebélyes fát és beállunk alá, hátha csökkenti a lombkorona a jégdarabok becsapódási sebességét. Ez ötletnek nem rossz, de hagyjuk meg ezen a szinten, hiszen mikor kőkeménnyé fagyott esőcseppek hullnak, általában a szél is piszok erős, és könnyedén sokkal nagyobb kárunk keletkezhet. Íme a példa. 
Itt még nincs vége, erős viharban számos veszély fenyeget minket akár útközben is. Az egyik ilyen akárhol megtörténhet, el sem kell hagyni az országhatárt. Ez nem más, mint a villámcsapás. 
Villámlás idején az autó a legbiztonságosabb hely, ahol lehetünk. A zárt jármű Faraday-kalitkaként funkcionál: fémből készült, külső elektromos erőtér nem hatol be rajta és mivel sem mágneses tér, sem elektromos tér nincs a belsejében, a bezárt autóban ülő emberek biztonságban vannak. Éppen ezért villámláskor kevésbé hatékony védelmet nyújt a vászontetős jármű. Ha bent ülünk, fontos, hogy ilyenkor zárjuk be az ablakokat és ne érintsük meg a fémvázat. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy autókban nem keletkezhet kár, mert bizony ilyen erőhatások nem maradnak nyom nélkül.  Itt a példa videó formájában. 
Hurrikánok és tornádók szerencsére minket nem fenyegetnek, de a tengerentúli országok és az óceán partján lévő városok joggal rettegnek a természet e pusztító szörnyetegeitől. Gondoljuk csak a 2005-ös Katrina hurrikán tombolására, ami New Orleansban és környékén okozott hatalmas károkat. De a szárazföldeken kialakuló tornádók is nagyon veszélyesek.
Egy közepes erejű, F1-F2-es besorolású tornádónak (250 km/órás sebességgel) nem okoz nehézséget a levegőbe emelni 500-800 kilogrammos tárgyakat. De egy F4-es pusztító erejű tölcsér, ami akár 420 km/órás sebességgel is foroghat, Matchboxként pördít meg egy kamiont is, szerelvénnyel együtt. A legerősebb tornádó F5-ös szintű, ami az elképesztő kategóriába tartozik és 510 km/órára képes. Eddig összesen két 5-ös szintűt jegyeztek fel, a legutóbbit Parkersburgban (Iowa államban) 2008. május 25-én, ami a fél várost letarolta.
Még egy tehervonat sem tud ellenállni az erős szélnek. 
A napokban már volt téma nálunk a hegyomlás és egy eddig számomra ismeretlen veszélyforrás, a nap által okozott deformálódás. Nem viccelek, Londonban az egyik felhőkarcoló ablakairól a közeli parkolóba visszaverődő napsugár olvasztotta meg a Jaguar elemeit. 
És pár igen komoly sziklaomlás. 

Kommentek

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.