Mustangok, amik soha nem kaptak zöld utat

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.08.30. 13.30

Az utolsó kanna benzint kizárólag ilyen autókkal szeretném elégetni, utána jöhet a megváltó éhhalál. Mustang koncepciók az elmúlt 50 évből.

A Porsche 911 után egy újabb márka legendás modellje éri el a fél évszázados születésnapot jövőre. Az izomautók császára, az üzemanyag-égetés bajnoka, az abroncsok sorozatgyilkosa és az Amerikai Egyesült Államok egyik legnagyobb ikonja, a Ford Mustang április 14-én lesz 50 éves. 
Ezzel az évfordulóval egy időben fogja a Ford bemutatni az új modellt, de előtte még kiadtak egy fotósorozatot azokról a Mustangokról, amik soha nem kerültek sorozatgyártásba. 
Az elmúlt öt évtizedben a Ford formatervezői és mérnökei számos olyan javaslattal és tervvel álltak elő, amelyek különböző okok miatt megmaradtak egy papírra vetett vázlatnál. Azonban akadt néhány olyan példány, amik érdemesek voltak egy prototípus elkészítésére, de a forgalomba helyezést már nem élték meg. Nézzük, melyek voltak ezek az autók. 

1960 – Avanti/Allegro koncepció 

A hatvanas évek legelején a Ford tervezői sokféle kupé formájú autóval kísérleteztek. Minden papírra vetett terv kapott egy megnevezést, az egyik ferdehátú ötletet háromszor is elkeresztelték. Az Avventurával kezdődött, aztán Avanti lett, végül Allegro névvel látták el.
Ahogy az a vázlaton is látszik a második üléssor a menetiránynak háttal helyezkedik el. Igencsak felkavarta volna ez a megoldás az akkori autóipart és nem sok mindenkinek tetszett az ötlet, hogy a csomagtartóból kelljen bemászni hátra, így ezt elvetették, de a kupéformát megtartották és meg is építették a prototípust, melynek formája számos Mustang jellegzetességévé vált.

1961-1962 – kétüléses tanulmány

Ezzel az olcsóbban előállítható kétüléses változattal szerettek volna visszatérni a Thundernbird gyökereihez, ami ebben az időben vált 4 ülésessé. 

1963 – középmotoros koncepció

Ez a keménytetős, kétüléses soha nem volt azon tervek között, amit komolyan vett a gyártó, viszont az a tény, hogy ihletet adott a GT40 MK1 Le Mans-i versenyautójuk elkészítéséhez. 

1965 – négyajtós Mustang

Az első generációs vadlovak sikerén felbuzdulva a Ford vezetői úgy gondolták, hogy egy új, 4 ajtós karosszéria megépítésével még több ügyfelet sikerül magukhoz csábítani. Szerencsére ez a dizájn nem kapott engedélyt a sorozatgyártásra így nem hígítja a Mustang legendát. És különben is, hogy néz ez ki?!

1966 – Mustang kombi

 

A hagyományos európai ShootingBrake kombik mintájára építették ezt a Fordot, ugyanis látták, hogy mennyire szeretik az ilyen autókat a családok. Azonban ez is a négyajtós sorsára jutott. Nem tudom, Ti hogy vagytok vele, de nekem ez tetszik. 

1967 – Allegro II koncepció

A tervezők nem gatyáztak, gondoltak egy igen merészet és az 1962-es Allegrót átszabták, így megszületett ez a speedster stílusú járgány.  A teljesen üvegből készült tető futurisztikus külsőt kölcsönöz az autónak, és a hátulját is átalakították, hogy merevebb legyen.

1970 – Mustang Milano

Ez a gyönyörűség az 1970-es Chicagói Auto Show-n mutatkozott be a közönségnek. A Milano formavilága alapján készült el számos Mustang, amik még mai szemmel is a legszebb autók közzé sorolhatók. De például az ausztrál piacra szánt Falcon XB kupé is ezeken az alapokon fekszik. 

1980 – Mustang RSX

Az olasz Ghia stúdió rajzolta ezt az eredetileg raliversenyekre szánt RSX modellt. A nyomtáv 2,54 centivel lett szélesebb, mint az akkori Mustangoké. A tengelytávot is lerövidítették és megnövelték a hasmagasságot, hogy könnyedén vegye a pályán az akadályokat az európai ralisorozatban.

1990 – “Bruce Jenner”, “Rambo” stílusú tanulmányok 

A mérnökök rengeteg ötletet készítettek, hogy leváltsák végre a nagyon hosszú ideig futó harmadik generációs vadlovakat, ilyen volt a képen látható két koncepció is. Gondolom komolyabb másnapossággal küzdhettek, mikor megszülettek ezek a tervek. A “Bruce Jenner” formát túl unalmasnak találta a vezetőség, aztán mikor átalakították és megkapta a “Rambo” nevet, túlságosan agresszív lett ahhoz, hogy tömegtermelésre állítsák, így mindkét ötlet a kukában végezte, a prototípusok pedig egy-egy ilyen cikkben.

1992 – Mach III koncepció

A Mach III volt az első nyilvános darab, ami a negyedik generációs Mustangok irányvonalát mutatta be. 
Szerintem van jó pár tanulmány a listában, ami megért volna egy limitált szériát, de mint tudjuk, az ilyen kis darabszámos gyártásnak nagyok a költségei, és ha a modell nem tetszik a vásárlóknak, akkor sokat bukhat a cég.

Kommentek

  • husky

    A kombi tényleg nem rossz, de a Milano sem. Az RSX meg kicsit De Lorean-os. De egy 1969-es az igazi!

Chevy Camaro ZL1 1LE: csak véletlenül kap rendszámot

Egyedi komponensekkel és hangolással tette versenypálya-kompatibilissé a Camaro eleve legsportosabb kivitelét a Chevrolet.

Minden második autós kártérítést kap

500 millió forintból javítják ezekben a hetekben a kátyúkat országszerte, de a Magyar Közút szerint az általuk használt anyag csak ideig-óráig jó, a tartóssága változó. Akinek megsérült az autója, jelentkezzen, jár a pénz.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.