Mustangok, amik soha nem kaptak zöld utat

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.08.30. 13.30

Az utolsó kanna benzint kizárólag ilyen autókkal szeretném elégetni, utána jöhet a megváltó éhhalál. Mustang koncepciók az elmúlt 50 évből.

A Porsche 911 után egy újabb márka legendás modellje éri el a fél évszázados születésnapot jövőre. Az izomautók császára, az üzemanyag-égetés bajnoka, az abroncsok sorozatgyilkosa és az Amerikai Egyesült Államok egyik legnagyobb ikonja, a Ford Mustang április 14-én lesz 50 éves. 
Ezzel az évfordulóval egy időben fogja a Ford bemutatni az új modellt, de előtte még kiadtak egy fotósorozatot azokról a Mustangokról, amik soha nem kerültek sorozatgyártásba. 
Az elmúlt öt évtizedben a Ford formatervezői és mérnökei számos olyan javaslattal és tervvel álltak elő, amelyek különböző okok miatt megmaradtak egy papírra vetett vázlatnál. Azonban akadt néhány olyan példány, amik érdemesek voltak egy prototípus elkészítésére, de a forgalomba helyezést már nem élték meg. Nézzük, melyek voltak ezek az autók. 

1960 – Avanti/Allegro koncepció 

A hatvanas évek legelején a Ford tervezői sokféle kupé formájú autóval kísérleteztek. Minden papírra vetett terv kapott egy megnevezést, az egyik ferdehátú ötletet háromszor is elkeresztelték. Az Avventurával kezdődött, aztán Avanti lett, végül Allegro névvel látták el.
Ahogy az a vázlaton is látszik a második üléssor a menetiránynak háttal helyezkedik el. Igencsak felkavarta volna ez a megoldás az akkori autóipart és nem sok mindenkinek tetszett az ötlet, hogy a csomagtartóból kelljen bemászni hátra, így ezt elvetették, de a kupéformát megtartották és meg is építették a prototípust, melynek formája számos Mustang jellegzetességévé vált.

1961-1962 – kétüléses tanulmány

Ezzel az olcsóbban előállítható kétüléses változattal szerettek volna visszatérni a Thundernbird gyökereihez, ami ebben az időben vált 4 ülésessé. 

1963 – középmotoros koncepció

Ez a keménytetős, kétüléses soha nem volt azon tervek között, amit komolyan vett a gyártó, viszont az a tény, hogy ihletet adott a GT40 MK1 Le Mans-i versenyautójuk elkészítéséhez. 

1965 – négyajtós Mustang

Az első generációs vadlovak sikerén felbuzdulva a Ford vezetői úgy gondolták, hogy egy új, 4 ajtós karosszéria megépítésével még több ügyfelet sikerül magukhoz csábítani. Szerencsére ez a dizájn nem kapott engedélyt a sorozatgyártásra így nem hígítja a Mustang legendát. És különben is, hogy néz ez ki?!

1966 – Mustang kombi

 

A hagyományos európai ShootingBrake kombik mintájára építették ezt a Fordot, ugyanis látták, hogy mennyire szeretik az ilyen autókat a családok. Azonban ez is a négyajtós sorsára jutott. Nem tudom, Ti hogy vagytok vele, de nekem ez tetszik. 

1967 – Allegro II koncepció

A tervezők nem gatyáztak, gondoltak egy igen merészet és az 1962-es Allegrót átszabták, így megszületett ez a speedster stílusú járgány.  A teljesen üvegből készült tető futurisztikus külsőt kölcsönöz az autónak, és a hátulját is átalakították, hogy merevebb legyen.

1970 – Mustang Milano

Ez a gyönyörűség az 1970-es Chicagói Auto Show-n mutatkozott be a közönségnek. A Milano formavilága alapján készült el számos Mustang, amik még mai szemmel is a legszebb autók közzé sorolhatók. De például az ausztrál piacra szánt Falcon XB kupé is ezeken az alapokon fekszik. 

1980 – Mustang RSX

Az olasz Ghia stúdió rajzolta ezt az eredetileg raliversenyekre szánt RSX modellt. A nyomtáv 2,54 centivel lett szélesebb, mint az akkori Mustangoké. A tengelytávot is lerövidítették és megnövelték a hasmagasságot, hogy könnyedén vegye a pályán az akadályokat az európai ralisorozatban.

1990 – “Bruce Jenner”, “Rambo” stílusú tanulmányok 

A mérnökök rengeteg ötletet készítettek, hogy leváltsák végre a nagyon hosszú ideig futó harmadik generációs vadlovakat, ilyen volt a képen látható két koncepció is. Gondolom komolyabb másnapossággal küzdhettek, mikor megszülettek ezek a tervek. A “Bruce Jenner” formát túl unalmasnak találta a vezetőség, aztán mikor átalakították és megkapta a “Rambo” nevet, túlságosan agresszív lett ahhoz, hogy tömegtermelésre állítsák, így mindkét ötlet a kukában végezte, a prototípusok pedig egy-egy ilyen cikkben.

1992 – Mach III koncepció

A Mach III volt az első nyilvános darab, ami a negyedik generációs Mustangok irányvonalát mutatta be. 
Szerintem van jó pár tanulmány a listában, ami megért volna egy limitált szériát, de mint tudjuk, az ilyen kis darabszámos gyártásnak nagyok a költségei, és ha a modell nem tetszik a vásárlóknak, akkor sokat bukhat a cég.

Kommentek

  • husky

    A kombi tényleg nem rossz, de a Milano sem. Az RSX meg kicsit De Lorean-os. De egy 1969-es az igazi!

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

F1: Szocsiban annyi a kanyarlevágós trükknek

Az FIA fekvőrendőröket szereltetett fel a szocsi pálya 2. kanyarjának bukóterébe, mostantól nem lehet ügyeskedni.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.