Mustangok, amik soha nem kaptak zöld utat

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.08.30. 13.30

Az utolsó kanna benzint kizárólag ilyen autókkal szeretném elégetni, utána jöhet a megváltó éhhalál. Mustang koncepciók az elmúlt 50 évből.

A Porsche 911 után egy újabb márka legendás modellje éri el a fél évszázados születésnapot jövőre. Az izomautók császára, az üzemanyag-égetés bajnoka, az abroncsok sorozatgyilkosa és az Amerikai Egyesült Államok egyik legnagyobb ikonja, a Ford Mustang április 14-én lesz 50 éves. 
Ezzel az évfordulóval egy időben fogja a Ford bemutatni az új modellt, de előtte még kiadtak egy fotósorozatot azokról a Mustangokról, amik soha nem kerültek sorozatgyártásba. 
Az elmúlt öt évtizedben a Ford formatervezői és mérnökei számos olyan javaslattal és tervvel álltak elő, amelyek különböző okok miatt megmaradtak egy papírra vetett vázlatnál. Azonban akadt néhány olyan példány, amik érdemesek voltak egy prototípus elkészítésére, de a forgalomba helyezést már nem élték meg. Nézzük, melyek voltak ezek az autók. 

1960 – Avanti/Allegro koncepció 

A hatvanas évek legelején a Ford tervezői sokféle kupé formájú autóval kísérleteztek. Minden papírra vetett terv kapott egy megnevezést, az egyik ferdehátú ötletet háromszor is elkeresztelték. Az Avventurával kezdődött, aztán Avanti lett, végül Allegro névvel látták el.
Ahogy az a vázlaton is látszik a második üléssor a menetiránynak háttal helyezkedik el. Igencsak felkavarta volna ez a megoldás az akkori autóipart és nem sok mindenkinek tetszett az ötlet, hogy a csomagtartóból kelljen bemászni hátra, így ezt elvetették, de a kupéformát megtartották és meg is építették a prototípust, melynek formája számos Mustang jellegzetességévé vált.

1961-1962 – kétüléses tanulmány

Ezzel az olcsóbban előállítható kétüléses változattal szerettek volna visszatérni a Thundernbird gyökereihez, ami ebben az időben vált 4 ülésessé. 

1963 – középmotoros koncepció

Ez a keménytetős, kétüléses soha nem volt azon tervek között, amit komolyan vett a gyártó, viszont az a tény, hogy ihletet adott a GT40 MK1 Le Mans-i versenyautójuk elkészítéséhez. 

1965 – négyajtós Mustang

Az első generációs vadlovak sikerén felbuzdulva a Ford vezetői úgy gondolták, hogy egy új, 4 ajtós karosszéria megépítésével még több ügyfelet sikerül magukhoz csábítani. Szerencsére ez a dizájn nem kapott engedélyt a sorozatgyártásra így nem hígítja a Mustang legendát. És különben is, hogy néz ez ki?!

1966 – Mustang kombi

 

A hagyományos európai ShootingBrake kombik mintájára építették ezt a Fordot, ugyanis látták, hogy mennyire szeretik az ilyen autókat a családok. Azonban ez is a négyajtós sorsára jutott. Nem tudom, Ti hogy vagytok vele, de nekem ez tetszik. 

1967 – Allegro II koncepció

A tervezők nem gatyáztak, gondoltak egy igen merészet és az 1962-es Allegrót átszabták, így megszületett ez a speedster stílusú járgány.  A teljesen üvegből készült tető futurisztikus külsőt kölcsönöz az autónak, és a hátulját is átalakították, hogy merevebb legyen.

1970 – Mustang Milano

Ez a gyönyörűség az 1970-es Chicagói Auto Show-n mutatkozott be a közönségnek. A Milano formavilága alapján készült el számos Mustang, amik még mai szemmel is a legszebb autók közzé sorolhatók. De például az ausztrál piacra szánt Falcon XB kupé is ezeken az alapokon fekszik. 

1980 – Mustang RSX

Az olasz Ghia stúdió rajzolta ezt az eredetileg raliversenyekre szánt RSX modellt. A nyomtáv 2,54 centivel lett szélesebb, mint az akkori Mustangoké. A tengelytávot is lerövidítették és megnövelték a hasmagasságot, hogy könnyedén vegye a pályán az akadályokat az európai ralisorozatban.

1990 – “Bruce Jenner”, “Rambo” stílusú tanulmányok 

A mérnökök rengeteg ötletet készítettek, hogy leváltsák végre a nagyon hosszú ideig futó harmadik generációs vadlovakat, ilyen volt a képen látható két koncepció is. Gondolom komolyabb másnapossággal küzdhettek, mikor megszülettek ezek a tervek. A “Bruce Jenner” formát túl unalmasnak találta a vezetőség, aztán mikor átalakították és megkapta a “Rambo” nevet, túlságosan agresszív lett ahhoz, hogy tömegtermelésre állítsák, így mindkét ötlet a kukában végezte, a prototípusok pedig egy-egy ilyen cikkben.

1992 – Mach III koncepció

A Mach III volt az első nyilvános darab, ami a negyedik generációs Mustangok irányvonalát mutatta be. 
Szerintem van jó pár tanulmány a listában, ami megért volna egy limitált szériát, de mint tudjuk, az ilyen kis darabszámos gyártásnak nagyok a költségei, és ha a modell nem tetszik a vásárlóknak, akkor sokat bukhat a cég.

Kommentek

  • husky

    A kombi tényleg nem rossz, de a Milano sem. Az RSX meg kicsit De Lorean-os. De egy 1969-es az igazi!

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.