Űrrobotokkal kísérletezik a Ford

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.08.28. 08.15

A jövőben nem csak egymással, de a jelzőlámpákkal vagy a rendőrséggel, mentőkkel is kommunikálhatnak az autók.

A Ford az űrrobotok felé fordult, hogy még biztonságosabbá és hatékonyabbá tehesse a vezetést. Az autóipari cég hároméves kutatási megállapodást kötött a szentpétervári műszaki egyetemmel, Oroszországban, hogy tanulmányozza a robotok kommunikációs rendszereit, hogy ezzel is javíthassa a jelenleg fejlesztés alatt álló technológiáit, melynek a segítségével olyan autókat gyárthat, amik egymással és az internettel is kommunikálhatnak.
Jelenleg vezetés közben vagy nem tudunk a látóterünkből kieső dolgokról, vagy egy távoli forrásból származó információra kell hagyatkoznunk. Ez például azt eredményezi, hogy dugókban ülünk, amíg a kerülő úton akadálytalanul haladhatnánk. Vészhelyzetekről nem szerzünk tudomást, és a rendőrök, tűzoltók, mentők problémákba ütköznek teendőik során.
Az összekapcsolt járművek koncepciója egy ígéretes megoldásnak tűnik, melynek köszönhetően a járművek kommunikálhatnak egymással, közeli épületekkel, utcalámpákkal, jelzőlámpákkal, internet-felhővel vagy egyéb rendszerekkel, melyek a vezetőknek teljes képet adnak a közeli vészhelyzetekről, képekkel együtt, esetleg figyelmeztetésekkel a veszélyekről. Azt remélik a rendszertől, hogy csökkenti a torlódásokat, baleseteket és gyorsabb, pontosabb válaszidőt biztosít a közszolgák számára.
A probléma ennek a rendszernek a hatékony működtetése. A Ford egy olyan példát vázol fel, melyben a jármű-felhő kapcsolat megszakad. A legtöbb rendszerben egy ilyen kulcselem elvesztése az egész rendszer összeomlásához vezetne, de a Ford sokkal decentralizáltabb rendszerben gondolkodik. Ha a felhő nem hozzáférhető, akkor a mentőcsapatok még mindig küldhetnének és fogadhatnának információt más járművek vagy egyéb infrastruktúraelemek által, amíg el nem érnek egy sértetlen hozzáférési pontot a felhőhöz.
“A tartalék rendszerek és a robusztus üzenethálózatok kutatása rendkívül fontos” – mondta Oleg Gusikhin, a Ford rendszeranalitikai részlegének vezetője. “Ha egy rendszer lekapcsol, alternatívákat kell keresni és erősíteni, hogy az üzenetek a hálózatok közt megbízhatóan mozogjanak.”
Ez az a rész, ahol az űrrobotok bejönnek a képbe. Azaz kommunikáció távoli objektumok között, és távoli objektumokkal. A NASA és egyéb szervezetek azon dolgoznak, hogy fejlesszék a kommunikációt, amivel az űrjárművek hatékonyabban kapcsolódnak egymáshoz. Ez különösen igaz a robotokra, legyenek azok robotsegítők egy űrállomáson vagy járművek egy bolygó felszínén. Ehhez egyre növekvő sávszélességre van szükség.
A Ford különös figyelemmel kíséri a NASA Robonaut 2 rendszereit, az ESA Eurobotját, valamint a DLR JUSTIN humanoid robotot. Ezek számos hálózati technológiát használnak, mint például a dedikált rövidtávú kommunikáció, a mobil szélessávú LTE hálózat.
A Ford azt tanulmányozza, hogy ezen robotok kommunikációs technológiája hogyan használható fel a járművek közt. “Analizáljuk az adatokat, hogy rájöjjünk, mely hálózatok a legjobbak és legmegbízhatóbbak bizonyos típusú üzenetekhez.” Például egy balesetről a rendszer egy kisebb sávszélességű hálózaton keresztül is tudná értesíteni a mentőket, rendőrséget, míg a közlekedési vagy egyéb adatokat egy szélesebb, erősebb kapcsolaton keresztül juttatja el az autóhoz. 
Az, hogy mikor fognak az autók egymással beszélgetni és telefonszámot cserélni, még annyira távoli jövő, hogy a mindent eláruló jósgömbök sem tudnák megmondani, viszont felteszem a kérdést: Biztos, hogy jó lenne az nekünk, ha az autónk ekkora tudással és intelligenciával lenne felszerelve?

Kommentek

Ezek a világ leginkább tiszteletre méltó autógyártói

A Fortune magazin évről évre felállítja az ötven leginkább nagyra becsült nagyvállalat globális rangsorát. Az autógyártók nem képviseltetik magukat nagy számban.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.