Egy zseniális elme látomásai

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.08.07. 10.00

A legendás formatervező, Giorgetto Giugiaro, ma ünnepli a 75. születésnapját. Ennek tiszteletére összeállítottunk egy válogatást munkáiból.

Szenvedély, stílus és elegancia. Mindössze ez a három szó jellemzi azon autók halmazát, amelyekre ránézve azonnal hevesebben ver a szív, elgyengül a térd és képesek vagyunk beleszeretni egy tárgyba, ami végtére is arra hivatott, hogy elvigyen minket A-ból B-be, mégis sokkal több annál. Valahogy így lehetne definiálni az olasz tervezőzseni, Giorgetto Giugiaro által az utakra álmodott autókat.


Az olasz formatervező éppen ma ünnepli a 75. születésnapját és olyan autók viselik a kéznyomát, mint a Volkswagen Golf I, a FIAT Panda első generációja, a kocka Audi 80 csak hogy a legismertebbeket említsük.

Első munkája, amiért már pénzt is kapott, az Alfa Romeónál landolt és olyannyira megtetszett nekik, hogy megszületett belőle a 2000-es modell. 

Miután számos cégnél kipróbálta magát vezető tervezőként is, 1967-ben megalapította önálló stúdióját az Italdesignt, ahonnan valósággal ontotta a jobbnál jobb autókoncepciókat.
Ezekből jó néhány darab van, amiről ezen az örömteli napon mindenképpen meg kell, hogy emlékezzünk, bár jó eséllyel bevésődött minden autóbuzi emlékezetébe, de soha nem árt feleleveníteni a dolgokat. 

Alfa Romeo Canguro 

Az 1964-es Párizsi Autókiállításon mutatkozott be a tűzpiros coupé. Egyetlen darab készült az autóból, az Alfa Romeo úgy döntött, hogy nem kezdi el sorozatban gyártani. Egy sajnálatos balesetben egy újságíró összetörte Monzában a Parabolika kanyarban és aztán már nem öltek több pénzt a felújításába. 

De Tomaso Mangusta

Az autó a mongúzról kapta a nevét, ami köztudottan képes megölni a kobrákat és ellenáll a mérgüknek. 1967 és 1971 között összesen 401 darab gurult le a gyártósorról. Az egyik érdekessége, hogy a motorteret és a pótkeret eltakaró ajtó két irányba nyílik, igen csak egyedi küllemet kölcsönözve ezzel a sportautónak. 4,7 és 5 literes motorral kínálták, ami 289/302 lóerős teljesítményt produkált.

Lotus Esprit 1972

1972 novemberében a Torinói Autószalonon az Italdesign standján mutatkozott be a prototípus. A középmotoros sportkocsiban a márkát vezető Colin Chapman az idősödő Europa sikeres utódját látta, így az autószalon után azonnal visszaszállította az Espritet Nagy-Britanniába, hogy megkezdődjön a fejlesztés.

BMW Nazca C2

Más néven Italdesign Nazca C2, vagy M12. 1991-es fejlesztés. A BMW 850 CSI-ben található 380 lóerős, 5567 cm3-es, V12-es motor hajtja a C2-t. Az autó, több igencsak ritka prototípussal együtt feltűnt a Need for Speed II SE számítógépes játékban is.

Toyota Alessandro Volta

Tudjátok ki az az Alessandro Volta? Ő találta fel az elemet. Így már biztosan sejtitek, hogy ez a Toyota bizony elektromos árammal is működtethető, hibrid sportkocsi. 2004-ben mutatták a Genfi Autószalonon és mint oly sok koncepció, ez is megmaradt prototípusnak. A Voltában egy 3,3 literes benzines erőforrás van kombinálva egy 650 voltos elektromotorral. A minimális károsanyag-kibocsátáson kívül a 408 lóerő összteljesítményű motor 700 kilométert 52 liter benzinnel képes megtenni. Ez 7,5 literes fogyasztás, ami impozáns ekkora teljesítménnyel. 

Daewoo Matiz 

Egy zseniális elme látomásai 1
Akadnak szép számmal az Italdesign stúdió tervei között hétköznapibb autók is, ilyen például a Daewoo Matiz, aminek a prototípusa 1992-ben debütált a Torinói Autószalonon. Eredetileg a FIAT-nak szánták a városi modellt, de mivel ők nem láttak fantáziát a projektben így a koreai Deawoo jelentkezett be érte. Ők úgy gondolták, hogy egy kompakt, főleg városi használatra szánt kisautónak igen is helye van a piacon. És mennyire jól döntöttek, hiszen 10 év alatt 2,5 millió Matizt értékesítettek.

Lamborghini Nitro

A név hallatán nektek is egy szupersportautó képe kezdett körvonalazódni a szemetek előtt? Akkor jöjjön a meglepetés!
2013-ban Párizsban mutatták be ezt a mezőgazdasági gépet, amit a Giugiaro Design tervezett. A hat első fényszóró a korszerű személyautókra emlékeztet. A légkondicionált fülkéből 360 fokban lehet kilátni, és speciális hővisszaverő üvegezés biztosítja a sofőr kellemes hőérzetét az olyan forróságban mint a mostani. 
A Lamborghini Nitro T4i 100-, 110-, 120-, és 130 lóerős változatokban érhető el, rengeteg igényre szabható opcióval. Például a váltórendszer terén több lehetőség közül lehet választani: mechanikus, terhelés alatt kapcsolható (Powershift) és fokozatnélküli (VRT). 
Az Italdesign rajzasztalain több mint 150 modell született a világ autógyárainak megrendelésére. Szerepel közöttük kis- és középkategóriás autó, mint például az Alfasud, a Panda, az Uno, a Punto vagy a kocka Ibiza. Extra sportkocsik közül a Maserati Ghibli, a Lamborghini Cala, a Bugatti EB 112 formája született ott, de itt készültek luxuslimuzinok, valamint Ducati és Suzuki motorok vázai is. Giugiaro emellett lőfegyvert tervezett a Berettának, kameravázakat a Nikonnak, számítógépház-prototípusokat az Apple-nek, irodabútort a japán Okamura konszernnek, sőt még a Marille tésztát is egyedi megjelenésűvé varázsolta – ennek főként a látványra is sokat adó nouvelle cuisine irányzat séfjei örülhettek.
Giugiaro az olasz dizájn nemzetközi hírének öregbítéséért lovagi címet kapott, 1999-ben az évszázad autótervezőjének választották, 2002-ben Detroitban örökre bevésték nevét az Automobil Hírességek Csarnokának tagjai közé. Isten éltesse még nagyon sokáig! 
MTI

Kommentek

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

A GM legjobb vicce: kabrió kisteher Corvette-motorral

A Totálisan Értelmetlen Autó, 300-as végsebességgel, platóval és nyitható keménytetővel. Nem tudom, mire, de nagyon jó!

Negyedmillió Toyotából folyik az olaj

Az Egyesült Államokban 228 ezer Toyota Tacoma pickupot hívnak vissza, mert szivárog  a differenciálművükből az olaj.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.