Szenvedély, stílus és elegancia. Mindössze ez a három szó jellemzi azon autók halmazát, amelyekre ránézve azonnal hevesebben ver a szív, elgyengül a térd és képesek vagyunk beleszeretni egy tárgyba, ami végtére is arra hivatott, hogy elvigyen minket A-ból B-be, mégis sokkal több annál. Valahogy így lehetne definiálni az olasz tervezőzseni, Giorgetto Giugiaro által az utakra álmodott autókat.


Az olasz formatervező éppen ma ünnepli a 75. születésnapját és olyan autók viselik a kéznyomát, mint a Volkswagen Golf I, a FIAT Panda első generációja, a kocka Audi 80 csak hogy a legismertebbeket említsük.

Első munkája, amiért már pénzt is kapott, az Alfa Romeónál landolt és olyannyira megtetszett nekik, hogy megszületett belőle a 2000-es modell. 

Miután számos cégnél kipróbálta magát vezető tervezőként is, 1967-ben megalapította önálló stúdióját az Italdesignt, ahonnan valósággal ontotta a jobbnál jobb autókoncepciókat.
Ezekből jó néhány darab van, amiről ezen az örömteli napon mindenképpen meg kell, hogy emlékezzünk, bár jó eséllyel bevésődött minden autóbuzi emlékezetébe, de soha nem árt feleleveníteni a dolgokat. 

Alfa Romeo Canguro 

Az 1964-es Párizsi Autókiállításon mutatkozott be a tűzpiros coupé. Egyetlen darab készült az autóból, az Alfa Romeo úgy döntött, hogy nem kezdi el sorozatban gyártani. Egy sajnálatos balesetben egy újságíró összetörte Monzában a Parabolika kanyarban és aztán már nem öltek több pénzt a felújításába. 

De Tomaso Mangusta

Az autó a mongúzról kapta a nevét, ami köztudottan képes megölni a kobrákat és ellenáll a mérgüknek. 1967 és 1971 között összesen 401 darab gurult le a gyártósorról. Az egyik érdekessége, hogy a motorteret és a pótkeret eltakaró ajtó két irányba nyílik, igen csak egyedi küllemet kölcsönözve ezzel a sportautónak. 4,7 és 5 literes motorral kínálták, ami 289/302 lóerős teljesítményt produkált.

Lotus Esprit 1972

1972 novemberében a Torinói Autószalonon az Italdesign standján mutatkozott be a prototípus. A középmotoros sportkocsiban a márkát vezető Colin Chapman az idősödő Europa sikeres utódját látta, így az autószalon után azonnal visszaszállította az Espritet Nagy-Britanniába, hogy megkezdődjön a fejlesztés.

BMW Nazca C2

Más néven Italdesign Nazca C2, vagy M12. 1991-es fejlesztés. A BMW 850 CSI-ben található 380 lóerős, 5567 cm3-es, V12-es motor hajtja a C2-t. Az autó, több igencsak ritka prototípussal együtt feltűnt a Need for Speed II SE számítógépes játékban is.

Toyota Alessandro Volta

Tudjátok ki az az Alessandro Volta? Ő találta fel az elemet. Így már biztosan sejtitek, hogy ez a Toyota bizony elektromos árammal is működtethető, hibrid sportkocsi. 2004-ben mutatták a Genfi Autószalonon és mint oly sok koncepció, ez is megmaradt prototípusnak. A Voltában egy 3,3 literes benzines erőforrás van kombinálva egy 650 voltos elektromotorral. A minimális károsanyag-kibocsátáson kívül a 408 lóerő összteljesítményű motor 700 kilométert 52 liter benzinnel képes megtenni. Ez 7,5 literes fogyasztás, ami impozáns ekkora teljesítménnyel. 

Daewoo Matiz 

Egy zseniális elme látomásai 1
Akadnak szép számmal az Italdesign stúdió tervei között hétköznapibb autók is, ilyen például a Daewoo Matiz, aminek a prototípusa 1992-ben debütált a Torinói Autószalonon. Eredetileg a FIAT-nak szánták a városi modellt, de mivel ők nem láttak fantáziát a projektben így a koreai Deawoo jelentkezett be érte. Ők úgy gondolták, hogy egy kompakt, főleg városi használatra szánt kisautónak igen is helye van a piacon. És mennyire jól döntöttek, hiszen 10 év alatt 2,5 millió Matizt értékesítettek.

Lamborghini Nitro

A név hallatán nektek is egy szupersportautó képe kezdett körvonalazódni a szemetek előtt? Akkor jöjjön a meglepetés!
2013-ban Párizsban mutatták be ezt a mezőgazdasági gépet, amit a Giugiaro Design tervezett. A hat első fényszóró a korszerű személyautókra emlékeztet. A légkondicionált fülkéből 360 fokban lehet kilátni, és speciális hővisszaverő üvegezés biztosítja a sofőr kellemes hőérzetét az olyan forróságban mint a mostani. 
A Lamborghini Nitro T4i 100-, 110-, 120-, és 130 lóerős változatokban érhető el, rengeteg igényre szabható opcióval. Például a váltórendszer terén több lehetőség közül lehet választani: mechanikus, terhelés alatt kapcsolható (Powershift) és fokozatnélküli (VRT). 
Az Italdesign rajzasztalain több mint 150 modell született a világ autógyárainak megrendelésére. Szerepel közöttük kis- és középkategóriás autó, mint például az Alfasud, a Panda, az Uno, a Punto vagy a kocka Ibiza. Extra sportkocsik közül a Maserati Ghibli, a Lamborghini Cala, a Bugatti EB 112 formája született ott, de itt készültek luxuslimuzinok, valamint Ducati és Suzuki motorok vázai is. Giugiaro emellett lőfegyvert tervezett a Berettának, kameravázakat a Nikonnak, számítógépház-prototípusokat az Apple-nek, irodabútort a japán Okamura konszernnek, sőt még a Marille tésztát is egyedi megjelenésűvé varázsolta – ennek főként a látványra is sokat adó nouvelle cuisine irányzat séfjei örülhettek.
Giugiaro az olasz dizájn nemzetközi hírének öregbítéséért lovagi címet kapott, 1999-ben az évszázad autótervezőjének választották, 2002-ben Detroitban örökre bevésték nevét az Automobil Hírességek Csarnokának tagjai közé. Isten éltesse még nagyon sokáig! 
MTI