Mindig az első a legnehezebb

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.08.02. 10.00

Közlekedés közben rengeteg dolog vesz minket körül, ami annyira természetessé vált, olyan rutinszerűen használjuk őket, hogy eszünkbe sem jut megkérdezni ki, mikor, hol és milyen körülmények között készítette el először. Három kérdésre most biztosan választ kaptok!

Picit utánajártam egy-két dolognak, ami már régóta foglalkoztatott, hogy vajon miként is hívták életre az elsőt a közlekedés technikai vívmányaiból és mennyire voltak sikeresek a kezdeti időkben. 

Az első automata váltó

A képen az első automatizált autó.


A mindennapok monoton mókuskerekében guruló ember számára óriási kényelmet nyújt, ha az autójában automata váltó csücsül és a reggeli órákban, mikor még a szemünk sarkában ott figyel az alattomos csipa és a kávét is a kocsiban töltjük magunkba, nem kell a dugóban fél percenként taposni a kuplungot és kapcsolni egyet a váltókaron. De kinek köszönhetjük meg egy pofa sörrel koccintva ezt technika újítást?
A dátum 1904, a megálmodók a Sturtevant fivérek Bostonból. A két előre- és egy hátrameneti fokozattal ellátott szerkezet lelkét azok a repülősúlyok képezték, amelyeket a motor hajtott meg. Amennyiben emelkedett a motor fordulatszáma, a váltó magasabb fokozatba kapcsolt, a fordulatszám csökkenésével pedig alacsonyabba. Az ötlet nagyon is megállta volna a helyét, azonban az akkori technika nem tette lehetővé a sorozatgyártását.
Aztán jött Henry Ford és 1908-ban a T-modellt elkezdték sorozatgyártásban egy saját fejlesztésű automata váltóval is gyártani, de ő már “csak” a második volt.

Az első hibrid hajtású autó

Az még hagyján, hogy a Föld kőolajmennyiségének a javát már feléltük, mint Terka néni a nyugdíját hónap végére, de most már az üzemanyag-árak is az egekig szárnyalnak, még pár jól irányzott áremelés és kiszökik a világűrbe, hogy az idegenek is röhöghessenek egy jót rajtunk. A légszennyezésről már nem is beszélve.

Bizony ez még korántsem az a Lexus hibrid érzés... :)

Ezen tényezők visszaszorítása érdekében az egyik fő irányvonal a különféle hibrid technológiákban rejlik, melyek segítségével az autózás időtartama alatt kiváltható a benzinmotor működése elektromos hajtással.  Az első hibrid üzemű jármű Ferdinand Porsche nevéhez köthető és 1899-ben mutatkozott be a prototípus, mely Lohner-Porsche Mixte Hybrid néven vált ismerté. Kettő darab elektromotorral szerelték a járművet, ezek 2,5 és 3,5 lóerősek voltak, így összesen 6 lóerő teljesítményre volt képes elektromos üzemmódban. Olyannyira jól sikerült, hogy 300 darabot készítettek ebből a típusból.

Az első parkolóóra

Ma már inkább szidjuk a fizetős parkolóövezeteket és bosszankodunk az egyre dráguló díjak miatt, de eredetileg nem azért találták ki a parkolóórát, hogy minél több pénzt gomboljanak le az autójukkal ott időző emberekről.

Bizony ez még korántsem az a Lexus hibrid érzés... :)

77 évvel ezelőtt, 1935-ben, az Oklahoma Cityben élő Carlton Cole Magee megelégelte, hogy a belvárosban dolgozók össze-vissza parkolnak, nem hagyva ezzel helyet a vásárlóknak, látogatóknak, ezért megalkotta a mai parkolóórák ősét, hogy rendszert teremtsen a városban uralkodó kaotikus parkolási szokásokban.
Van még olyan autós elsőség, amiről szívesen olvasnátok itt nálunk? 

Kommentek

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

Szabálytalan előzés egy körforgalomban, van, aki szerint ez még belefér

Az esetet Angliában vették videóra. A BMW türelmetlen sofőrje megunta a kamion mögötti tötyörgést, és szándékosan rossz irányban hajtott be a körforgalomba.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

F1: A Renault nem fog Alonsóért kapkodni

A Renault Forma-1-es főnöke nincs meggyőződve arról, hogy 2018-ra meg kellene szerezniük a McLaren-Hondától valószínűleg távozó Fernando Alonsót.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.