Picit utánajártam egy-két dolognak, ami már régóta foglalkoztatott, hogy vajon miként is hívták életre az elsőt a közlekedés technikai vívmányaiból és mennyire voltak sikeresek a kezdeti időkben. 

Az első automata váltó

A képen az első automatizált autó.


A mindennapok monoton mókuskerekében guruló ember számára óriási kényelmet nyújt, ha az autójában automata váltó csücsül és a reggeli órákban, mikor még a szemünk sarkában ott figyel az alattomos csipa és a kávét is a kocsiban töltjük magunkba, nem kell a dugóban fél percenként taposni a kuplungot és kapcsolni egyet a váltókaron. De kinek köszönhetjük meg egy pofa sörrel koccintva ezt technika újítást?
A dátum 1904, a megálmodók a Sturtevant fivérek Bostonból. A két előre- és egy hátrameneti fokozattal ellátott szerkezet lelkét azok a repülősúlyok képezték, amelyeket a motor hajtott meg. Amennyiben emelkedett a motor fordulatszáma, a váltó magasabb fokozatba kapcsolt, a fordulatszám csökkenésével pedig alacsonyabba. Az ötlet nagyon is megállta volna a helyét, azonban az akkori technika nem tette lehetővé a sorozatgyártását.
Aztán jött Henry Ford és 1908-ban a T-modellt elkezdték sorozatgyártásban egy saját fejlesztésű automata váltóval is gyártani, de ő már “csak” a második volt.

Az első hibrid hajtású autó

Az még hagyján, hogy a Föld kőolajmennyiségének a javát már feléltük, mint Terka néni a nyugdíját hónap végére, de most már az üzemanyag-árak is az egekig szárnyalnak, még pár jól irányzott áremelés és kiszökik a világűrbe, hogy az idegenek is röhöghessenek egy jót rajtunk. A légszennyezésről már nem is beszélve.

Bizony ez még korántsem az a Lexus hibrid érzés... :)

Ezen tényezők visszaszorítása érdekében az egyik fő irányvonal a különféle hibrid technológiákban rejlik, melyek segítségével az autózás időtartama alatt kiváltható a benzinmotor működése elektromos hajtással.  Az első hibrid üzemű jármű Ferdinand Porsche nevéhez köthető és 1899-ben mutatkozott be a prototípus, mely Lohner-Porsche Mixte Hybrid néven vált ismerté. Kettő darab elektromotorral szerelték a járművet, ezek 2,5 és 3,5 lóerősek voltak, így összesen 6 lóerő teljesítményre volt képes elektromos üzemmódban. Olyannyira jól sikerült, hogy 300 darabot készítettek ebből a típusból.

Az első parkolóóra

Ma már inkább szidjuk a fizetős parkolóövezeteket és bosszankodunk az egyre dráguló díjak miatt, de eredetileg nem azért találták ki a parkolóórát, hogy minél több pénzt gomboljanak le az autójukkal ott időző emberekről.

Bizony ez még korántsem az a Lexus hibrid érzés... :)

77 évvel ezelőtt, 1935-ben, az Oklahoma Cityben élő Carlton Cole Magee megelégelte, hogy a belvárosban dolgozók össze-vissza parkolnak, nem hagyva ezzel helyet a vásárlóknak, látogatóknak, ezért megalkotta a mai parkolóórák ősét, hogy rendszert teremtsen a városban uralkodó kaotikus parkolási szokásokban.
Van még olyan autós elsőség, amiről szívesen olvasnátok itt nálunk?