Mindig az első a legnehezebb

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.08.02. 10.00

Közlekedés közben rengeteg dolog vesz minket körül, ami annyira természetessé vált, olyan rutinszerűen használjuk őket, hogy eszünkbe sem jut megkérdezni ki, mikor, hol és milyen körülmények között készítette el először. Három kérdésre most biztosan választ kaptok!

Picit utánajártam egy-két dolognak, ami már régóta foglalkoztatott, hogy vajon miként is hívták életre az elsőt a közlekedés technikai vívmányaiból és mennyire voltak sikeresek a kezdeti időkben. 

Az első automata váltó

A képen az első automatizált autó.


A mindennapok monoton mókuskerekében guruló ember számára óriási kényelmet nyújt, ha az autójában automata váltó csücsül és a reggeli órákban, mikor még a szemünk sarkában ott figyel az alattomos csipa és a kávét is a kocsiban töltjük magunkba, nem kell a dugóban fél percenként taposni a kuplungot és kapcsolni egyet a váltókaron. De kinek köszönhetjük meg egy pofa sörrel koccintva ezt technika újítást?
A dátum 1904, a megálmodók a Sturtevant fivérek Bostonból. A két előre- és egy hátrameneti fokozattal ellátott szerkezet lelkét azok a repülősúlyok képezték, amelyeket a motor hajtott meg. Amennyiben emelkedett a motor fordulatszáma, a váltó magasabb fokozatba kapcsolt, a fordulatszám csökkenésével pedig alacsonyabba. Az ötlet nagyon is megállta volna a helyét, azonban az akkori technika nem tette lehetővé a sorozatgyártását.
Aztán jött Henry Ford és 1908-ban a T-modellt elkezdték sorozatgyártásban egy saját fejlesztésű automata váltóval is gyártani, de ő már “csak” a második volt.

Az első hibrid hajtású autó

Az még hagyján, hogy a Föld kőolajmennyiségének a javát már feléltük, mint Terka néni a nyugdíját hónap végére, de most már az üzemanyag-árak is az egekig szárnyalnak, még pár jól irányzott áremelés és kiszökik a világűrbe, hogy az idegenek is röhöghessenek egy jót rajtunk. A légszennyezésről már nem is beszélve.

Bizony ez még korántsem az a Lexus hibrid érzés... :)

Ezen tényezők visszaszorítása érdekében az egyik fő irányvonal a különféle hibrid technológiákban rejlik, melyek segítségével az autózás időtartama alatt kiváltható a benzinmotor működése elektromos hajtással.  Az első hibrid üzemű jármű Ferdinand Porsche nevéhez köthető és 1899-ben mutatkozott be a prototípus, mely Lohner-Porsche Mixte Hybrid néven vált ismerté. Kettő darab elektromotorral szerelték a járművet, ezek 2,5 és 3,5 lóerősek voltak, így összesen 6 lóerő teljesítményre volt képes elektromos üzemmódban. Olyannyira jól sikerült, hogy 300 darabot készítettek ebből a típusból.

Az első parkolóóra

Ma már inkább szidjuk a fizetős parkolóövezeteket és bosszankodunk az egyre dráguló díjak miatt, de eredetileg nem azért találták ki a parkolóórát, hogy minél több pénzt gomboljanak le az autójukkal ott időző emberekről.

Bizony ez még korántsem az a Lexus hibrid érzés... :)

77 évvel ezelőtt, 1935-ben, az Oklahoma Cityben élő Carlton Cole Magee megelégelte, hogy a belvárosban dolgozók össze-vissza parkolnak, nem hagyva ezzel helyet a vásárlóknak, látogatóknak, ezért megalkotta a mai parkolóórák ősét, hogy rendszert teremtsen a városban uralkodó kaotikus parkolási szokásokban.
Van még olyan autós elsőség, amiről szívesen olvasnátok itt nálunk? 

Kommentek

Festővászon lett a városi törpeautó

Párbeszéd a festés és a formatervezés, a technológia és a művészet az alkotó és a Renault között: indiai származású francia képzőművész nézte festővászonnak a Renault legkisebb típusát.

Pazar fotókon a budapesti fényvillamos

Talán még soha nem készültek ennyire jó képek az ünnepi járatról. Nem csoda, hogy világhírű lett a fényvillamos.

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.