Mindig az első a legnehezebb

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.08.02. 10.00

Közlekedés közben rengeteg dolog vesz minket körül, ami annyira természetessé vált, olyan rutinszerűen használjuk őket, hogy eszünkbe sem jut megkérdezni ki, mikor, hol és milyen körülmények között készítette el először. Három kérdésre most biztosan választ kaptok!

Picit utánajártam egy-két dolognak, ami már régóta foglalkoztatott, hogy vajon miként is hívták életre az elsőt a közlekedés technikai vívmányaiból és mennyire voltak sikeresek a kezdeti időkben. 

Az első automata váltó

A képen az első automatizált autó.


A mindennapok monoton mókuskerekében guruló ember számára óriási kényelmet nyújt, ha az autójában automata váltó csücsül és a reggeli órákban, mikor még a szemünk sarkában ott figyel az alattomos csipa és a kávét is a kocsiban töltjük magunkba, nem kell a dugóban fél percenként taposni a kuplungot és kapcsolni egyet a váltókaron. De kinek köszönhetjük meg egy pofa sörrel koccintva ezt technika újítást?
A dátum 1904, a megálmodók a Sturtevant fivérek Bostonból. A két előre- és egy hátrameneti fokozattal ellátott szerkezet lelkét azok a repülősúlyok képezték, amelyeket a motor hajtott meg. Amennyiben emelkedett a motor fordulatszáma, a váltó magasabb fokozatba kapcsolt, a fordulatszám csökkenésével pedig alacsonyabba. Az ötlet nagyon is megállta volna a helyét, azonban az akkori technika nem tette lehetővé a sorozatgyártását.
Aztán jött Henry Ford és 1908-ban a T-modellt elkezdték sorozatgyártásban egy saját fejlesztésű automata váltóval is gyártani, de ő már “csak” a második volt.

Az első hibrid hajtású autó

Az még hagyján, hogy a Föld kőolajmennyiségének a javát már feléltük, mint Terka néni a nyugdíját hónap végére, de most már az üzemanyag-árak is az egekig szárnyalnak, még pár jól irányzott áremelés és kiszökik a világűrbe, hogy az idegenek is röhöghessenek egy jót rajtunk. A légszennyezésről már nem is beszélve.

Bizony ez még korántsem az a Lexus hibrid érzés... :)

Ezen tényezők visszaszorítása érdekében az egyik fő irányvonal a különféle hibrid technológiákban rejlik, melyek segítségével az autózás időtartama alatt kiváltható a benzinmotor működése elektromos hajtással.  Az első hibrid üzemű jármű Ferdinand Porsche nevéhez köthető és 1899-ben mutatkozott be a prototípus, mely Lohner-Porsche Mixte Hybrid néven vált ismerté. Kettő darab elektromotorral szerelték a járművet, ezek 2,5 és 3,5 lóerősek voltak, így összesen 6 lóerő teljesítményre volt képes elektromos üzemmódban. Olyannyira jól sikerült, hogy 300 darabot készítettek ebből a típusból.

Az első parkolóóra

Ma már inkább szidjuk a fizetős parkolóövezeteket és bosszankodunk az egyre dráguló díjak miatt, de eredetileg nem azért találták ki a parkolóórát, hogy minél több pénzt gomboljanak le az autójukkal ott időző emberekről.

Bizony ez még korántsem az a Lexus hibrid érzés... :)

77 évvel ezelőtt, 1935-ben, az Oklahoma Cityben élő Carlton Cole Magee megelégelte, hogy a belvárosban dolgozók össze-vissza parkolnak, nem hagyva ezzel helyet a vásárlóknak, látogatóknak, ezért megalkotta a mai parkolóórák ősét, hogy rendszert teremtsen a városban uralkodó kaotikus parkolási szokásokban.
Van még olyan autós elsőség, amiről szívesen olvasnátok itt nálunk? 

Kommentek

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Hároméves autók, amik nem hagynak cserben

A világ legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésekkel foglalkozó ügynöksége, a J.D. Power megnézte, a 2014-es eresztésből melyek ma a legmegbízhatóbb járművek.

Egyszerre áremelés és árcsökkentés a kutakon

A Mol szerdán emeli a benzin árát, a gázolajé ugyanakkor csökkenni fog.

Így spórol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.