Le Mans – Orosz rulett 24 órán át

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.06.24. 17.00

A közel hat kilométeres egyenesben nem volt más feladat a padlógázon történő gyorsításon kívül, ez pedig a bibliai jelenések erejével felérő C-csoportos autóknál közel 400 km/órás végsebességet jelentett.

Le Mans legendája 81. alkalommal sem fakult, bár az Audi a bukik rémálma lett megingathatatlan magabiztosságával. Domináltak a németek, ahogy 2000 óta két év (2003-ban a Bentley nyert, igaz Audi motorral, 2009 pedig a Peugeot éve volt) kivételével mindig.

A versenysport évkönyveiben még a dán Allan Simonsen neve fog vastag betűkkel szerepelni a 2013-as év kapcsán, tragikus halála újra bizonyította, hogy az autóversenyzés mai napig orosz rulett. Csak már kevesebb golyóval játsszák.

Ezt a tárat bátrabban lehet pörgetni, mint mondjuk 1990 előtt. Minden srác bátor, aki vállalja egy ennyire embert próbáló viadal kockázatát, de tény a nyolcvanas évek, akárcsak az összes szakágban, itt is messze-messze őrültebb volt.

Ezzel végre eljutottunk a gondolatmenet magjához, a Mulsanne egyenes eredeti, lassító sikánokat nélkülöző szakaszához. A közel hat kilométeres egyenesben  nem volt más feladat a padlógázon történő gyorsításon kívül, ez pedig a bibliai jelenések erejével felérő C-csoportos autóknál közel 400 km/órás végsebességet jelentett.


A konkrét rekord 1988-ban született, a WM Peugeot csapata az esélytelenek nyugalmával csak erre az eredményre hajtott éveken keresztül. A Project 400 kódnéven futó terv végül a P88-al érte el a várva várt sikert. 850 lóerős V6-os turbós motorja a Peugeot szélcsatornájában finomított aerodinamikával támogatva 407 km/órás végsebességet varázsolt a mérő radar kijelzőjére.

A Mulsanne csábítása egy egész csapatot magával ragadott, a franciák célja nem volt más mint túlszárnyalni a 400 km/órás álomhatárt

Mindent egy lapra tettek fel, a csúcskísérlethez még a hűtőnyílásokat is leragasztották, ez pedig érthető okból garantálta a verseny gyors befejezését.

A rekord után a Peugeot lefaragott két km/órát a rekordból, mivel így a 405 nagyszerűen illet az új 405-ös bevezetéséhez

A rekord után a Peugeot lefaragott két km/órát a rekordból, mivel így a 405 nagyszerűen illet az új 405-ös bevezetéséhez


1990-ben az egyenes jelentette kockázatot már nem tolerálhatta az FIA, és beépítésre kerül a két sikán, ami örök rekordot varázsolt a Peugeot eredményéből. Az átlagsebesség csökkent (221 km/óráról 213 km/órára), és 2007-ig kellett várni, míg utolérték az eszement nyolcvanas évek számait, az Audi R15 TDI 225 km/órás átlagával.

Akkor tulajdonképpen miért fanyalgok? A fejlődés nem állt meg, a fokozott biztonság pedig üdvözlendő, pláne hogy még így is előfordulhat halálos baleset. Nem az életveszély hiányzik, hanem a pengeél.

Az a libabőröztető hangulat, ami a következő, maszatos foltokból álló VHS felvételen is átjön. A teljesítőképesség határán pörgő motorok hangja egyszerűen megbabonáz, az élmény erőtlen másolata is úgy fejbe vág, mint egy marék Vicodin.


Ez az a pont, ahol eltűnnek a belátható korlátok, és nyoma sincs a mai versenyekre jellemző, utolsó tizedmásodpercig megtervezett küzdelemnek. Nyilván akkor sem pénzfeldobással döntöttek, és taposták agyatlanul orrvérzésik, de mégis úgy tűnik, hogy közelebb kerültek a határhoz.

Ahhoz a választóvonalhoz, amit talán Hunter S. Thompson ír le legpontosabban. “A HATÁR: nincs becsületes mód a megmagyarázására, mivel csak az az ember tudhatja igazán, hogy hol is húzódik, aki túlhaladt már rajta.”


the EDGE from Piotr Kabat on Vimeo.

Kommentek

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidőautó

80 km/h-val 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.