Rozsdakupac negyvenmillióért

A remélt ár négyszereséért kelt el a ritka sportkocsi

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.05.04. 11.00

Megdöbbentően sokat fizettek egy szánalmasan lepusztult Jaguar E-type-ért a Bonham’s aukciós ház árverésén. Az ok: a rozsdás roncs történelmi értékű, ráadásul az utolsó anyacsavarig hiánytalan.




Annak idején hatvanadikként gördült le a gyártósorról az a Jaguar E-type, amelyet 1965 februárjában vásárolt meg egy brit hajómérnök. 

Két évtizeden át rendszeresen használta, majd az egyre magasabb üzemben tartási költségek miatt letámasztotta. Éveket töltött csillaggarázsban, majd egy szűk, dohos lyukba dugták be. 
Az elmúlt három évtizedben egyetlen számjegy sem változott a hatvanötezer mérföldet (kb. 104 000 km) mutató számlálón. 
Az autó alkatrészeit tekintve gyakorlatilag hiánytalan. 
Egyedül az utólag beépített Koni lengéscsillapítók lógnak ki a képből; a vászontető is utólagos darab, ám a tulajdonos megőrizte az eredeti tetőt, és a kezelési útmutatóval, valamint egy korabeli menetnaplóval együtt az is részét képezte annak az árverési csomagnak, amelynek szakértők becslései szerint 30 000 angol fontot (10,5 millió Ft) kellett volna hoznia.
Végül csaknem négyszer ennyiért vette azt meg egy magát megnevezni nem kívánó gyűjtő. 
A 109 020 fontos (38,3 millió forint) díjban benne foglaltatik az aukciós ház 25 százalékos (+áfa) jutaléka, értelemszerűen nem tartalmazza viszont a helyreállítás költségét, ami becslések szerint további ötvenezer fontra (17,6 millió forint) rúghat. 
Ezt a munkát nem műkedvelő amatőrök végzik: a Classic Motor Cars Limited (CMC) komoly rutinnal bír a veterán autók helyreállításában, ők restaurálták például minden idők legelső jobbkormányos E-type-ját. 
A helyreállítás során vélhetően visszaalakítják azt a padlókivágást, amellyel a korabeli tulajdonos az első generációs E-type-ot sújtó legnagyobb problémát, a minimális helykínálatot igyekezett orvosolni. “Későbbi példányokon már gyárilag kimélyítették a padlólemezt, ez azonban eredetileg egy ‘síkpadlós’ típus volt.” – mondta el a CMC képviselője.

Még nagyobb kihívás

Ha valaki szeret helyreállítással szöszmötölni, érdekesebb projekteket is tartogat számára a brit árverési piac. 


Ezt az 1953-as gyártású Jaguar XK120 Competition Roadstert 1961-ben vásárolta meg mostani, második tulajdonosa, és tíz éven át rendeltetésszerűen használta: azaz rendszeresen versenyzett vele. 

1970 óta azonban ez az autó sem mozdult ki a garázsból, és az idő vasfoga finoman szólva sem kímélte az egykor 200 km/óra sebességre képes járművet. 

A Coys aukciós ház árverésén 15 ezer fontot (5,3 millió forint) remélnek kapni az autóért, amely helyreállítva akár tízszer ennyit is érhet; igaz, a restaurálás költsége nagyjából el is viszi a különbözetet.

Kommentek

  • epipapi

    Hát nem elvitték az orrom elől!

  • cartulaj

    “anyacsavar”;-)

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.