Rozsdakupac negyvenmillióért

A remélt ár négyszereséért kelt el a ritka sportkocsi

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.05.04. 11.00

Megdöbbentően sokat fizettek egy szánalmasan lepusztult Jaguar E-type-ért a Bonham’s aukciós ház árverésén. Az ok: a rozsdás roncs történelmi értékű, ráadásul az utolsó anyacsavarig hiánytalan.




Annak idején hatvanadikként gördült le a gyártósorról az a Jaguar E-type, amelyet 1965 februárjában vásárolt meg egy brit hajómérnök. 

Két évtizeden át rendszeresen használta, majd az egyre magasabb üzemben tartási költségek miatt letámasztotta. Éveket töltött csillaggarázsban, majd egy szűk, dohos lyukba dugták be. 
Az elmúlt három évtizedben egyetlen számjegy sem változott a hatvanötezer mérföldet (kb. 104 000 km) mutató számlálón. 
Az autó alkatrészeit tekintve gyakorlatilag hiánytalan. 
Egyedül az utólag beépített Koni lengéscsillapítók lógnak ki a képből; a vászontető is utólagos darab, ám a tulajdonos megőrizte az eredeti tetőt, és a kezelési útmutatóval, valamint egy korabeli menetnaplóval együtt az is részét képezte annak az árverési csomagnak, amelynek szakértők becslései szerint 30 000 angol fontot (10,5 millió Ft) kellett volna hoznia.
Végül csaknem négyszer ennyiért vette azt meg egy magát megnevezni nem kívánó gyűjtő. 
A 109 020 fontos (38,3 millió forint) díjban benne foglaltatik az aukciós ház 25 százalékos (+áfa) jutaléka, értelemszerűen nem tartalmazza viszont a helyreállítás költségét, ami becslések szerint további ötvenezer fontra (17,6 millió forint) rúghat. 
Ezt a munkát nem műkedvelő amatőrök végzik: a Classic Motor Cars Limited (CMC) komoly rutinnal bír a veterán autók helyreállításában, ők restaurálták például minden idők legelső jobbkormányos E-type-ját. 
A helyreállítás során vélhetően visszaalakítják azt a padlókivágást, amellyel a korabeli tulajdonos az első generációs E-type-ot sújtó legnagyobb problémát, a minimális helykínálatot igyekezett orvosolni. “Későbbi példányokon már gyárilag kimélyítették a padlólemezt, ez azonban eredetileg egy ‘síkpadlós’ típus volt.” – mondta el a CMC képviselője.

Még nagyobb kihívás

Ha valaki szeret helyreállítással szöszmötölni, érdekesebb projekteket is tartogat számára a brit árverési piac. 


Ezt az 1953-as gyártású Jaguar XK120 Competition Roadstert 1961-ben vásárolta meg mostani, második tulajdonosa, és tíz éven át rendeltetésszerűen használta: azaz rendszeresen versenyzett vele. 

1970 óta azonban ez az autó sem mozdult ki a garázsból, és az idő vasfoga finoman szólva sem kímélte az egykor 200 km/óra sebességre képes járművet. 

A Coys aukciós ház árverésén 15 ezer fontot (5,3 millió forint) remélnek kapni az autóért, amely helyreállítva akár tízszer ennyit is érhet; igaz, a restaurálás költsége nagyjából el is viszi a különbözetet.

Kommentek

  • epipapi

    Hát nem elvitték az orrom elől!

  • cartulaj

    “anyacsavar”;-)

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.