Sci-fi a gyárudvaron

A világ legnagyobb emberszállító hatlábú... izéje

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.04.04. 15.00

1,9 tonna, 2,8 méter magas, és egy 2,2 literes turbódízel mozgatja, mi az? A válasz: nagyon állat…

Ezekkel a paraméterekkel akár egy Unimog-szerű munkagépről is szólhatna írásunk, de nem: a Mantis (imádkozó sáska) a világ legnagyobb hatlábú robotja, amely elég erős ahhoz, hogy saját tömegén kívül egy felnőtt személyt (a kezelőt) is elbírja. 

Alkotója, Matt Denton négy éven át dolgozott a Mantison, pedig komoly gyakorlattal rendelkezik ezen a téren, hiszen cége ilyen jellegű, bár jóval apróbb szerkezeteket épít filmforgatásokhoz. 
A Mantist, amely névadójával ellentétben hat lábon jár, két számítógép vezérli. Az egyiken egy linuxos program fut, amely a vezető által kiadott mozgásparancsok szerint koordinálja a lábak mozgását, a másik pedig a jármű klasszikus értelemben vett irányítására szolgál. 
A lábanként három-három hidraulikus munkahenger összehangolt mozgatása egyelőre komoly időt vesz igénybe, ezért ahogy a fenti, hallatlanul idegesítő zenével körített videóban is látható, a Mantis inkább cammog, mint jár, de a lényeg, hogy az első lépéseket már megtette. 
Ami a Mantis gyakorlati hasznát illeti, a Rolls-Royce-ok vételárával kapcsolatban emlegetett régi bölcsesség jut az eszembe: ha meg kell kérdezned, nem érdemled meg, hogy valaha legyen sétáló robotod. Nem bizony.
Lám, nem most először jut eszébe valakinek az ötlet: az alábbi videókon egy erdészeti, illetve egy katonai célú alkalmazást láthatunk – és akkor még nem szóltunk a legvagányabbról, a galaktikus birodalmi csapatok páncélozott csapatszállító járművéről. 
 
 

Kommentek

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Hároméves autók, amik nem hagynak cserben

A világ legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésekkel foglalkozó ügynöksége, a J.D. Power megnézte, a 2014-es eresztésből melyek ma a legmegbízhatóbb járművek.

Egyszerre áremelés és árcsökkentés a kutakon

A Mol szerdán emeli a benzin árát, a gázolajé ugyanakkor csökkenni fog.

Így spórol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.