Szabad- a nőknek autót vezetni?

Küldj nőnapi ajándékot a szaúdi asszonyoknak!

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.03.08. 16.15

De főleg: miért is ne vezethetnének? Online petíció az amúgy autófüggő országban uralkodó középkori morál ellen.

A szaúdi törvények ugyan konkrétan nem tiltják, ám mégsem teszik lehetővé, hogy nők gépjárművek volánja mögé üljenek: egész egyszerűen a minden sofőrtől megkövetelt helyi jogosítványt kizárólag férfiak részére állítják ki. Ha egy nőt közúti forgalomban (tehát nem a kertek alatt, hanem mondjuk autópályán) elkapnak, tíznapnyi elzárással, ötezer riál (300.000 Ft) pénzbírsággal és gépjárműve elkobzásával büntethető.

Országos demonstráció 2011-ben: több tucat nő vonult ki autóval az utcára. Nem változott semmi

Országos demonstráció 2011-ben: több tucat nő vonult ki autóval az utcára. Nem változott semmi


Az indokok, hogy is mondjuk, kulturális gyökerűek. Szó sincs arról, hogy a jogalkotók azt gondolnák, a nő ne tudnának autót vezetni.

Attól fél a férfi társadalom, hogy az autóvezetés olyan fokú (akár mozgási, akár szemléletbeli) szabadsággal ruházza fel a nőket, amely rövid erkölcsi romlásukhoz, promiszkuitáshoz és a családi értékek felbomlásához vezetne. Autóvezetéshez ugyanis fel kell fedniük arcukat, el kell hagyniuk otthonukat, és idegen férfiakkal találkozhatnának (na nem úgy, hanem például baleset folyamán).

Mindezzel összefüggésben – és ez igaz is – az autóvezetés megrepeszthetné a hagyományos értékek évszázados falát, és azt senki nem akarja…

Más indokok szerint, ha a nők vezethetnének, túl sok autó lenne az utakon, és elvennék a helyet a fiatal férfiaktól, de ezt valószínűleg azok sem hiszik el, akik mondják.

Az érvelésnek azzal a részével, hogy az autóvezetés a szabadság érzését nyújtja, egyetértünk. Azzal viszont, hogy ezzel az indokkal eltiltsák a nőket az autóvezetéstől akkor sem, ha tudjuk: egy másik ország, sőt, törzsi alapokon nyugvó, ősi kultúra belügyeibe beleszólni, amikor emberélet nem forog kockán, pimasz és kockázatos dolog, ráadásul túlságosan sok foganatja sem lesz.

Csalóka: a kép egy autókiállításon készült

Csalóka: a kép egy autókiállításon készült


Egy szó mint száz: itt van egy online petíció, amelyen keresztül kifejezheted nem tetszésed azoknak, akik elméletileg megváltoztathatják a helyzetet. Hogy lesz-e eredménye? Nem tudjuk. A viszonylag felvilágosult szaúdi uralkodó szerint “el fog jönni az a perc, amikor a nők vezethetnek, addig azonban türelmesen kell várakozniuk.”

Az viszont biztos, hogy azok a nők, akik jelenleg fivérükkel a városhatáron túl helyet cserélve, netán magukat férfinak maszkírozva hódolnak az autóvezetés élményének, meg lennének hatva, ha tudnák, a vezess.hu olvasói legalább lélekben velük vannak

Kommentek

  • geotrinus

    Olyan petíció nincs, ami kezdeményezné a nők jogosítványának elvételét Magyarországon? Inkább azt írnám alá.

  • Holiday

    Bunkó.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

Erősen szennyezett a talaj az Óbudai Autóbuszgarázsban

Hamarosan megkezdődhet az Óbudai autóbuszgarázs területének kármentesítése. A talaj mellett a talajvíz is erősen szennyezett.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.