Szabad- a nőknek autót vezetni?

Küldj nőnapi ajándékot a szaúdi asszonyoknak!

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.03.08. 16.15

De főleg: miért is ne vezethetnének? Online petíció az amúgy autófüggő országban uralkodó középkori morál ellen.

A szaúdi törvények ugyan konkrétan nem tiltják, ám mégsem teszik lehetővé, hogy nők gépjárművek volánja mögé üljenek: egész egyszerűen a minden sofőrtől megkövetelt helyi jogosítványt kizárólag férfiak részére állítják ki. Ha egy nőt közúti forgalomban (tehát nem a kertek alatt, hanem mondjuk autópályán) elkapnak, tíznapnyi elzárással, ötezer riál (300.000 Ft) pénzbírsággal és gépjárműve elkobzásával büntethető.

Országos demonstráció 2011-ben: több tucat nő vonult ki autóval az utcára. Nem változott semmi

Országos demonstráció 2011-ben: több tucat nő vonult ki autóval az utcára. Nem változott semmi


Az indokok, hogy is mondjuk, kulturális gyökerűek. Szó sincs arról, hogy a jogalkotók azt gondolnák, a nő ne tudnának autót vezetni.

Attól fél a férfi társadalom, hogy az autóvezetés olyan fokú (akár mozgási, akár szemléletbeli) szabadsággal ruházza fel a nőket, amely rövid erkölcsi romlásukhoz, promiszkuitáshoz és a családi értékek felbomlásához vezetne. Autóvezetéshez ugyanis fel kell fedniük arcukat, el kell hagyniuk otthonukat, és idegen férfiakkal találkozhatnának (na nem úgy, hanem például baleset folyamán).

Mindezzel összefüggésben – és ez igaz is – az autóvezetés megrepeszthetné a hagyományos értékek évszázados falát, és azt senki nem akarja…

Más indokok szerint, ha a nők vezethetnének, túl sok autó lenne az utakon, és elvennék a helyet a fiatal férfiaktól, de ezt valószínűleg azok sem hiszik el, akik mondják.

Az érvelésnek azzal a részével, hogy az autóvezetés a szabadság érzését nyújtja, egyetértünk. Azzal viszont, hogy ezzel az indokkal eltiltsák a nőket az autóvezetéstől akkor sem, ha tudjuk: egy másik ország, sőt, törzsi alapokon nyugvó, ősi kultúra belügyeibe beleszólni, amikor emberélet nem forog kockán, pimasz és kockázatos dolog, ráadásul túlságosan sok foganatja sem lesz.

Csalóka: a kép egy autókiállításon készült

Csalóka: a kép egy autókiállításon készült


Egy szó mint száz: itt van egy online petíció, amelyen keresztül kifejezheted nem tetszésed azoknak, akik elméletileg megváltoztathatják a helyzetet. Hogy lesz-e eredménye? Nem tudjuk. A viszonylag felvilágosult szaúdi uralkodó szerint “el fog jönni az a perc, amikor a nők vezethetnek, addig azonban türelmesen kell várakozniuk.”

Az viszont biztos, hogy azok a nők, akik jelenleg fivérükkel a városhatáron túl helyet cserélve, netán magukat férfinak maszkírozva hódolnak az autóvezetés élményének, meg lennének hatva, ha tudnák, a vezess.hu olvasói legalább lélekben velük vannak

Kommentek

  • geotrinus

    Olyan petíció nincs, ami kezdeményezné a nők jogosítványának elvételét Magyarországon? Inkább azt írnám alá.

  • Holiday

    Bunkó.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

Kereszteződésben ennél zseniálisabb dolgot még nem láttunk

Nem tudsz kihajtani a keresztező forgalom miatt, és senki nem enged ki? Van egy megoldás!

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

F1: Szocsiban talán már célba ér Alonso

A Honda a hétvégén következő Orosz Nagydíjra megbízhatósági javításokat visz, a múlt heti teszt után bizakodnak a McLarennél.

Teniszpályára skiccelték fel a luxuskombit

Wimbledon makulátlan gyepébe nem vandálok, hanem maguk a pályagondozók rajzolták bele a Jaguar XF Sportbrake prémium kombi körvonalait.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

A Toyota felszámolja a közlekedési dugókat

Sikerrel zárult a Toyota Mobilitási Alapítvány (TMF) thaiföldi projektje, amelynek elsődleges célja a hatmilliós Bangkok utcáin gyakran tapasztalható közlekedési dugók enyhítése volt.

F1: Mégsem nyúlnak a DRS-zónákhoz

Bár az előzések száma jelentősen csökkent a Forma-1-ben 2016-hoz képest, a Nemzetközi Automobil Szövetség úgy döntött, nem módosít a DRS-zónákon.

Na, hány km új autópálya épül 100 milliárdból?

Az M4 Berettyóújfalu és Nagykereki közti szakaszának első üzeméhez hasonlóan a másodikat is a Duna Aszfalt és a Hódút építheti meg, ezúttal az A-Híd Zrt.-vel együtt.

F1: Napokon belül bejelenthetik a Sauber-Hondát

Ahogy közeleg a határidő, egyre erősebbek a Saubert a Hondával összekapcsoló hírek. Jövőre már két csapatnak szállíthat a japán gyártó.

Fontos változásokra készülhetnek az autósok

Változnak a műszaki vizsgát érintő szabályok és a jogosítvánnyal kapcsolatos rendelkezések.

SMS-ben rúgta ki munkásait az államosított gyár

Miután a General Motors venezuelai üzemére rátette a kezét a helyi kormány, a cég írásos üzenetben közölte alkalmazottaival: átutalták a végkielégítésüket, vehetik a kalapjukat.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.