Nincs olyan sajtótájékoztató, ahol az aktuális autó kapcsán ne vernék fejünkbe: ez ultrabiztonságos vas, NCAP öt csillaggal, biztonsági fejlesztések garmadájával. Kétség sem férhet, a marketinglével átitatott szavak mögött igazság húzódik. Csakhogy nem a teljes igazság.

Mert az utakon súlycsoportok vannak. A tonnák győznek a gyűrődési zónák felett, és az őrült előző sem trafál el mindig telibe. Ezért egyre több kritika jelenik meg az etalonként számon tartott EuroNCAP tesztekkel szemben.

A Vezess.hu hasábjain is megjelent a szakmát felbolygató hír: “Gyengén szerepeltek a német luxusmárkák azon az új amerikai törésteszten, amelyen az autó homloklemezének a megszokott 50 százalék helyett csak 25 százaléka ütközik az immár nem  deformálódó, hanem szilárd akadállyal.

Az amerikai IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) által végzett törésteszten a Mercedes C-osztály és az Audi A4 “elégtelen”, a BMW 3-as szériája és a Volkswagen CC “határértéken” minősítést kapott.

A tizenegy vizsgált autóból csak három ért el jó, vagy elfogadható eredményt: a Volvo S60 és a Honda Acura TL jó eredménnyel vizsgázott, a Nissan Infiniti G pedig elfogadható jelzéssel átment a vizsgán.”

Az eredmények mögött könnyen sejthető a turpisság. A részleges átfedéses törésteszten leszerepelt típusok csak a csillagokat hozó kihívásra lettek felkészítve. A Volvo ezzel szemben nem csak üres szavakból építi évtizedek óta fennálló hírnevét a biztonság terén. A független teszteken mutatott jó szereplés elsősorban a saját, csúcstechnikát képviselő biztonsági központnak köszönhető.

A göteborgi létesítményben bármilyen forgalmi helyzetet képesek reprodukálni. Ütközhetnek különböző méretű autók, de “találkozhatnak” tárgyakkal, sőt a cég az útépítőkkel összefogva a legújabb fejlesztésű korlátokat is teszteli.

Két pályából épül fel a Volvo Biztonságtechnikai Központjában az “ütközési zóna”. Az egyik 154, a másik 108 méter hosszú. Lehet őket külön is használni, de kombinálhatók is, sőt a világon egyedülálló módon az egyik pálya vízszintes síkben 90 fokkal el is forgatható. Így két autó nem csak frontálisan, de teljesen oldalirányban is ütköztethető.

Hirtelen összecsapott bevezetőmmel csak megalapozni szeretném a következő videón látható esztelennek tűnő rombolást. Mert néha a tudomány, és a fejlesztés bizonyítéka egy barbár délután a roncstelepen. Ahol a Volvo 850 mindent kibír, vígan gyárt palacsintán kiskategóriás autótársaiból, majd borul, bukfencezik, és leharcolva bár, de halad tovább.


Hitelességét tekintve a videó nem bizonyít semmit, de kitűnő ingyen marketing a Volvo számára. Belekötni könnyű, hiszen nem a merev utascella ment életet, hanem az ütközés energiáját hatékonyan elnyelő karosszéria. Valamint ez részben preparált autó, a sofőrt jól elrejtett bukócsövek védik.

Mégis, a svéd tégla talpon marad, és zúz akár Chuck Norris szakállból előbújó ökle, így nekem nincs kedvem belekötni, a Volvo 850-et csak kemény munka árán lehet a túlvilágra küldeni!