Jön, közeledik, itt ólálkodik a kertek alatt a pusztítást avagy megtisztulást hozó világvége. Ezernyi teória terjed arról, mi fog történni idén decemberben. Annyi biztos, hogy a legőrültebb összeesküvés elméletek is számolnak túlélőkkel. A teljes kipusztulásnak nincs romantikája, nem így mosta agyunkat Hollywood.

Túlélünk. Nem sokan, csak páran, és bármilyen ménkű üt be, a társadalom szétesik. Tehát nem lesz banán a nagybanin, és új Ford Fiestánkat is hiába visszük majd kötelező szervizre. Az új helyzet megfelelő járművet kíván, ezért most a poszt-apokaliptikus jövőnkhöz szedjük össze a használtautó piac legjobb ajánlatait.

Mik lehetnek a kritériumok? Egyértelműen a terepjárók irányban érdemes szaglászni. Rablóhordák, zombik, gülüszemű űrlények elől jobb a susnyásba menekülni, mint nekivágni az M3-as autópályának, ami tele lesz roncsokkal. Egyértelműen kell az összkerékhajtás, hiszen a hétköznapi autók egy hízott pocsolyában képesek elakadni. Az árokjáráshoz elengedhetetlen emelt hasmagasság, jó terepszögek, és bütykös abroncsok megléte szintén növeli túlélési esélyeinket.

A másik legfontosabb tényező az egyszerűség. Valószínűleg nem találunk minden bokorban motorelektronikát programozó laptopot, mellékelt szakemberrel, így a faék jellegű technológia lesz nyerő a világégés után.

Ami ma macera vele, az a sarkából kifordult Földön előny lesz, a házi gányolást jól tűrő technika garantáltan mozgásban marad.

Szerintem már sokaknak körvonalazódik a kép, a Lada Nivára akarok kilukadni. Az oroszok első “SUV”-ja minden tekintetben a legmegfelelőbb választás, ha négy keréken akarjuk átvészelni a világvégét. Az ok egyszerű, Oroszország hatalmas területein már most olyan állapotban vannak az utak és az emberek, mintha taroltak volna a végítélet lovasai. A Nivát pedig erre az igénybevételre tervezték.

Jók a keleti platós teherautók, de nálunk elterjedtsége okán inkább a Lada Niva lehet az első számú túlélő málhás

Jók a keleti platós teherautók, de nálunk elterjedtsége okán inkább a Lada Niva lehet az első számú túlélő málhás


Gumicsizmás darab, gyakorlatilag a kínálat legalja, de terepképességeihez nem férhet kétség. 1977 óta vajmi keveset változott, és ezt vehetjük előnynek, legalább az alkatrészek nagy része csereszabatos, évjárattól függetlenül. Nyugodtan mehetünk kukázni elhagyott roncstelepekre.

A hosszú modellciklus során két komoly változást élt meg a típus, 1994-ben a hátsó “zsiguli” fekvőlámpákat állóra cserélték. Ezzel megnőtt és alacsonyabbra került a csomagtérajtó, tehát a túlélési motyót tekintve ez a jobb választás, ide könnyebb bepakolni a zsákmányt.

A motor ekkor nőtt 1.7 literesre, de a karburátor maradt, az első injektoros modellek 2002-ben jelentek meg. A legutóbbi frissítés 2010-ben történt új indexbúrák, kényelmesebb ülések kerültek az autóba. Ezek a modellek már szinte csak az orosz piacra készültek, itthon nem valószínű, hogy találkozhatunk velük. Félmillió forintig több mint ötven eladó darab akadt hirtelen az internetes piactereken, így az előttünk álló szűkös időkeret sem akadályozná a beszerzést.

Magányos farkasok csak a  filmvásznon esélyesek ha kénköves pokollá válik a Föld. Csapat kell, és ennek apropóján összeszedtük, milyen vasakból állna a szerkesztőségi túlélő karaván.

Szörényi András UAZ-al készül a vérzivatarra

Ha netán jön a világvége, legalább egy érdekes vasdarab legyen az utolsó autóm. Mivel a sanda kispolgárt nem tudtam legyőzni magamban, Sierra RS Cosworth helyett egy dobozos UAZ-zal várnám a fejleményeket. Bízom a ruszki technikában, Oroszország anyácska nem szül olyan teherautót, amit ne lehetne egy lópokrócon generálozni.

Oroszország anyácska nem szül olyan teherautót, amit ne lehetne egy lópokrócon generálozni.

Lidérces volna utazni benne, de a vérzivataros időkben inkább összeszorulunk ebben nyolcan, mint feszítsünk puccosabb, de használhatatlan autók mellett. Bármi lesz is az utakkal, az arasznyi hasmagasság és a négykerék-hajtás jól jöhet. Ha újraindul a finomítás, a kőolajlepárlás melléktermékeként nyert autógáz is megmarad, addig meg csak kitartanak a kannák a légópincében. Hogy ez tűzveszélyes? Na és! Van rá egy G 65 AMG-m, hogy csak azokat érinti a világvége, akiknek bekrepált a Windows az ezredfordulón.


Horváth Zsolt is a Nivában bízik

Ha beüt a világvége, akkor szerintem olyan autóra van szükség, amellyel megbízhatóan lehet közlekedni és könnyen javítható. A cél, hogy minél kevesebb elektronika legyen benne és terepen sem kerüljön bajba.

 

Ezért a tökéletes választás a Lada Niva. Négykerék-hajtású, de a felépítése egyszerű, rengeteg alkatrésze megegyezik a klasszikus Lada modellekével. Közép és Kelet-Európában minden faluban lehet olyan szerelőt találni, aki konyít a javításához. Mindenképpen a régebbi modellt, karburátoros motorral szerelt változatot választanám, fokozva javíthatóságot.

 

Nem akadály, ha nincs aszfaltozott út.

 

Van is egy tökéletes alany. Motorfelújításon esett át, az összes kopóalkatrészt kicserélték. Az eredetiek helyett VW Golf ülések kerültek bele, kereső lámpával, plusz tolatólámpával, és távfényszórókkal is felszerelték Ráadásul vonóhorog is van rajta, így egy utánfutóval pótolhatjuk a csomagtartó kis befogadó képességét. 

Rácz Tamás platósra esküszik

Világvége utánra olyan kocsi kéne, amivel lehet sok nehéz dolgot elvinni, belefér pár ember, műszakilag igénytelen, és szántani is lehet vele szükség esetén. Én biza egy japán pickupot választanék; még a közös nyomócső előtti időkből. Hogy L200, HiLux, B2500, Ranger vagy Campo? Mindegyik, minél több, hadd legyen pótalkatrész a tanyán még az unokáknak is. (Unimog nem jó:az annyira ritka madár, hogy nem lenne hova futni, ha eltörik egy féltengely.)

A Top Gear szerint elpusztíthatatlan a Toyota Hilux Pickup. Mi hiszünk nekik, a Lada Niva helyett a nyolcvanas évek japán platósai jelenetenek komoly alternatívát

Már persze akkor, ha amolyan békés, emberpusztítós, de tárgymegmaradós világvége lesz, mint mondjuk Végítéletben (könyvben is ajánlom, de a gigahosszú film is a kevés nézhető Stephen King-adaptáció egyike).


Ha amolyan MadMaxes, útonlevős-zsákmányolós világvége következne be, akkor inkább valami masszívabb összkerekes teherautó kabinját hegeszteném körbe kazánlemezzel, és azzal bolyonganánk a családdal felborult tartálykocsikat, kifosztatlan teszkókat keresni. Mint például ez!

Családi nehézsúlyú menekülő, csak elég gázolaj legyen hozzá!

Egy bódé a platóra, és már mehetünk is boldogabb vidékre. Ha maradt.


Földes Attila kollégánk választását ismerjük, ő külön cikkben ecsetelte, miért bízná a túlélés halvány reménysugarát egy jelenleg motor nélküli, feltámadásra váró Land Roverre.