Évek óta komoly vita a közlekedésben az autósok és motorosok csörtéje. Nem telik el év komoly baleset nélkül, amikor egymásnak ugrik a két tábor. A két keréken közlekedők a figyelmetlen autósokra mutogatnak, a négy keréken gurulók pedig a gyorshajtó és meggondolatlan motorosokat okolják.


Kialakult sztereotípiák lövészárkaiban fészkelünk, mindkét oldalon. Pedig mi, az értelmesen közlekedők vagyunk többségben, csak sajnos az idióták autóban és motoron is előfordulnak. A motorosoknál pedig hatványozottan jelen van az a réteg, akik még mindig hősies dolognak vélik, hogy tankra ragasztott kamerával száguldjanak szűk városi utcákon, és ezt megosszák  az interneten. Mint ahogy ez a srác is, innen a szomszédból, Pozsonyból. Természetesen jól látszik a kilométeróra, végig 120 km/róra elett tolja városban, egy keréken, autók között szlalomozva.


A láma autós, ha ilyenkor sávot vált, kész a baj. Senki sem készül egy jobbról közel két kilóval előző motorosra. Mielőtt mindenki nekikezdene a vitriolos kommentek pötyögésének, nézzünk át pár számot.

Pont most adott ki részletes baleseti statisztikát az OBB, amiből érdekes dolgok derülnek ki. A szeptemberig tartó időszakban a baleset okozói legnagyobb számban autósok voltak. Nyilvánvaló hiszen, mi vagyunk a legnépesebb csoport, 6.451 csattanás írható a számlánkra. Most jöhetnének a motorosok, de nem övék az ezüstérem! A második hely a kerékpárosokat illeti meg! 1.246 esetben hívtak rendőrt biciklis balesethez, míg a motorosok (helyesen a nagymotoron ülők) csak 443 esetben voltak felelősek.

Ennek oka a KRESZ oktatás hiányában keresendő, drótszamárra bárki fellibbenhet, sok esetben akár kapatosan is. A motoros balesetek oka is itt keresendő, ma a jogosítvány megszerzése rekeszizomgörcsöt okozó vicc, ahhoz képest, amilyen motorokra ráülhet egy kezdő. Közel 200 lóerő két keréken, olyan erő, amit közúton emberfeletti józansággal lehet csak kordában tartani, megfelelő felkészülés, vezetéstechnikai tréningek elvégzése után.

Ezt szerencsére egyre többen felismerik, és ahol igény van ott szolgáltatás is akad. Szinte szimpátia alapján válogathat a fejlődni vágyó motoros a sulik között. Ilyen például a Motoros Akadémia, ami a Hungaroringen nyújt hasznos fogásokat, de a Safety-Hungary képzése is szintén magas fokú profizmust képvisel. A képzés árak 50.000 forint körül mozognak, ami nem nagy ár az elsajátítható tudás értékéhez képest.

Aki pedig végképp nem bír a vérével, legyen autós vagy motoros, annak ott vannak az ezerszer szajkózott versenypályák, nyílt nappal, tárt kapukkal. Nem drágább mint egy enyhe gyorshajtásért kapható csekk, cserébe egész nap tiporhatjuk üveghangon.

A számok korántsem mutatják azt, hogy a nyeregbe ülők döntő többsége balesetveszélyes száguldozó lenne, ennek ellenére minden renitens lóerőhuszár megmarad az emlékezetben, főképp az ilyen videók készítői. Ha autóba ülünk, gondoljunk arra, hogy a motorosok tizennyolcszoros rizikót vállalnak induláskor, ezért megérdemelik a fokozott figyelmet, még akkor is, ha van közöttük pár donortempóval száguldozó hatökör.