1980-ban a világhírű dizájnstúdió, a Pininfarina fennállásának 50. évfordulóját ünnepelte. Méltó emléket akartak állítani az életműnek, ezért egy különleges autóval készültek a torinói autószalonra. A merészebb pletykák szerint nem mással mint egy négy ajtós Ferrarival.

A pletykák helyesek voltak. Egy ízig-vérig luxusautó tárult a látogatók szeme elé. A Ferrari Pinin. Sergio Pininfarina tervezte ezt a mai napig egyedülálló kocsit, apja Battista “Pinin” Farina előtt tisztelegve. Elismerés akadt bőven, a közönség elolvadt az itáliai különlegesség láttán. A teljes egészében egyszínűre fújt karosszéria, formába simuló lökhárítókkal, valamint a fekete A és B oszlop akkor világújdonságnak számított.

Sergio vonalai egyedi lapos orrá álltak össze, köszönhetően a Ferrari különleges motorjainak. A 400 GT-ből származó blokk ugyanis egy 12 hengeres 180 fokos hengerszögű V motor volt, ami laposabb volt  mint egy országgyűlési közvetítés. (Ennek ellenére nem beszélhetünk boxermotorról, hiszen a boxer esetében minden hajtókar külön főtengelycsaphoz csatlakozik, míg a 180 fokos V szív hajtókarjai páronként kapnak egy-egy főtengelycsapot) Ehhez járt még az öt fokozatú váltó, és már kész is a 360 lóerős luxus túraautó.

Természetesen a királyi kényelemhez a belső tér járul hozzá javarészt. Itt sem kell csalódnunk, tengernyi bőr, bőséges helykínálat, az indítókulcs elfordítására megjelenő műszerek, hátul külön kezelőpult a rádióhoz és az elektromos ablakokhoz.

Enzo Ferrari nem ellenezte a négyajtós elképzelést, sőt a sikereken felbuzdulva tárgyalni kezdett a Pininfarinával egy limitált széria legyártásáról. Ám az év végére, senki sem tudja miért, füstbe ment a terv, és a Pinin megmaradt ritka tanulmányautónak.

Ma Jacques Swaters, volt versenyző és Ferrari kereskedő gyűjteményében található, jeles alkalmakkor, például a Pininfarina 75. évfordulóján látható a nagyközönség számára.

Akad itt még valami

Ha valaki nem érzi teljesnek a képet, igaza van. A Ferrari 456 Gt-ből is készült négyajtós verzió, sőt kombi kivitel is. Ezek egyedi megrendelésre készültek, a világ leggazdagabb autómániása, a brunei szultán kérésére. A világon állítólag csak a szultán birtokol 4 ajtós szedán Ferrarit, de van 2 kabriója és 6 darab kombija is ebből a modellből. Egyik sem került szériagyártásba. A kombiból (456 Venice) 7 darab készült összesen, egyet más csípett meg.

A szultán kedve szerint.