Nyaralás előtt, vagy után, rokonlátogatást latolgatva, térképen kilométert számolva. Így készülünk a nyár derekára, amikor van egy kis lehetőség kitörni a mókuskerékből. Messze el, hosszú monoton autópályákon, bizsergetően lágy bágyadtságot hozó nyílegyenes utakon.

Akár a guminő

Egyeseknek a hangos zene segít, próbáltuk, a metál ébren tart

Egyeseknek a hangos zene segít, próbáltuk, a metál ébren tart


Akár család, akár baráti kör pakol fel, az első méterek még izgalommal telnek, ricsaj és jókedv tölti meg a teret. Aztán lassan mindenki elszunnyad és leereszt, akár a  guminő esemény után. De a sofőr nem csatlakozhat, ő  éber figyelemre van kárhoztatva.

A sűrű ásítások közepette már a legszorgalmasabb manók szórják az álomport, és úgy érzi az izzó szemű vezető, ezt már nem lehet tovább bírni. Ilyenkor jönnek a különböző taktikák, tippek és trükkök, amivel el lehet kerülni, hogy a hamuszürke kárpitra égett zsírfoltként végezzük. 

Ezeket szedtük egy kupacba, nem használhatósági sorrendben:

1. Váltott vezetés: A legkézenfekvőbb. Így nincs szükség hazárdjátékra a különböző szerekkel, szinte biztos a célba érés. A gondot az jelenti, ha a második számú pilóta nem létezik. Ez családi kirándulásnál elég gyakori eset, úgyhogy jöjjenek a piszkosabb elalvás elleni fegyverek.

Ez az elmosódott kép a lehúzott ablak hatásosságát imitálná. Főleg télen!

Ez az elmosódott kép a lehúzott ablak hatásosságát imitálná. Főleg télen!


2. Lehúzott ablak, légkondicionáló: Lefagyasztani az álom peremén táncoló agyunkat; elég elterjedt módszer. A huzat tényleg segít, a hideg légfuvallat pedig, bár a megfázás kockázatát rejti magában, alapjában véve jó módszer, de 10 kilométer után garantált, hogy megunjuk a fejünket tépő szelet, vagy a vacogást.

3. Zene maximális hangerőn: Igazi frissítő zenekedvelőknek. Lehetőleg egy kedvenc korongot tegyünk fel, de semmiképpen se Zoránt. Inkább valami igazi dobhártya masszírozó metálzenét, ami vagy kikerget a világból, vagy sűrű headbangelésre  késztet. A legjobb ha énekelünk is hozzá, utasok esetén csak módjával, nem mindenki fedezte még fel bennünk a rejtett Megasztárt.

4. Sűrű megállás, mozgással: Ez is egy központilag ajánlott módszer, bárkinek segít, és nem robbantja szét a szívet mint a koffein.

A torna és a friss levegő kettőse életet menthet. A legjobb, hogy szinte bárhol, bármikor végezhető, illetve szívható

A torna és a friss levegő kettőse életet menthet. A legjobb, hogy szinte bárhol, bármikor végezhető, illetve szívható


Ha már beállt a pár másodperces bóbiskolási időszak, a friss levegőn tett guggolás, hajlítás, nyújtás aranyat érhet. Tartózkodjunk a hirtelen mozdulatoktól, a több órás ülés után könnyű összeszedni egy combosabb rándulást!

5. Evés: Ritka, aki rágás közben is el tud aludni. Ez a lényeg, rágcsáljunk valamit, rágó, mogyoró, bármilyen apróság szóba jöhet. A pacalpörköltöt, hasalja szalonnát kerüljük, ezeknél nincs jobb altató. Viszont a megemelkedett vércukorszint is elálmosít, ezért ne zabáljunk szénhidrátban gazdag táplálékot, például nyolc muffint a benzinkútról.

6. Koffein: Az elsődleges módszer. Kúton kávégépet támadni, vagy raklap tutti-frutti ízű energialekvárral nekivágni. Szívünknek nem teszünk vele jót, de kitolhatjuk éber periódusunkat. Ha ezek ellenére is bóbiskolunk, akkor már csak egy csodaszer segíthet. Az alvás.


De mikor? Hol van az a pont, amikor tényleg félre kell állni? Mert van úgy hogy érezzük magunkban az erőt, aztán egy hosszabb egyenesben már lógó fejjel horkolunk. Ilyenkor jön jól a technikai segítség.

Sok baleset szárad az álommanók kezén, ezért rengeteg megoldást találhatunk ami ébren tart. A legolcsóbb kütyük márkafüggetlen, pár ezer forintos darabok. Külsőre egy telefonos headset-hez hasonlítanak, fülre akasztva figyelmeztetik a vezetőt. Az elalvás pillanatában a fej törvényszerűen előre dől, ezt a dőlést mérik ezek a kis szerkezetek. Ha meghaladja a 15 fokot, akkor hangjelzéssel zavar ki az álomvilágból. Állítólag még pont olyan mértékben, hogy ne faroljunk árokba az ijedségtől.

Nevetséges áron, 1-2 ezer forintért hozzájuthatunk egy ilyenhez, akár a fülre akasztható, akár napszemüvegbe integrált formában.

Természetesen a nagy autógyárak is gondolnak a problémára, ha épp új autót vásárolnánk, a következő márkák biztosan kínálnak megoldást:

Száz szónak is egy a vége: az utazás előtti kiadós pihenést nem pótolja semmi!

Száz szónak is egy a vége: az utazás előtti kiadós pihenést nem pótolja semmi!


1. Mercedes, fáradtság-felismerő rendszer: ha a veszedelmes pillanatnyi elalvás fenyeget,  akkor az E és S osztályban, a szériafelszereltség részeként pihenőt javasol az ATTENTION ASSIST. A rendszer az autós vezetési viselkedését figyeli, elsősorban a kormányoszlopba beépített különleges szögelfordulás-érzékelő segítségével. Amennyiben a kormánymozdulatok eltérnek a korábban megállapított mintától, hangjelzéssel, és a műszerfalon felbukkanó kávéscsészével jelez.

2. Lexus: A zászlóshajó LS modellhez kérhető extra, kamerákkal figyeli a vezetőt, és ha bóbiskolást érzékel,  a hangjelzéssel és biztonsági öv rángatással jelez. Sőt ha a külső kamera ezzel egy időben akadályt lát, a rendszer automatikusan vészfékez.

3. Volvo, elalvásra figyelmeztető rendszer. A skandináv márka mindig is élen járt a biztonsági fejlesztések terén, ebben is úttörők voltak. A konkurensekkel ellentétben nem magát a sofőrt, hanem az utat, a bóklászást figyelik a kamerák. Azaz a kontrollálatlan mozgást ismeri fel a kocsi, és, ha kell, “Tartson pihenőt!” üzenettel és az obligát kávéscsésze-ikonnal figyelmeztet. Szinte az összes modellhez rendelhető extra 190.000 forintos áron, kivéve a C30, C70 kupékat. 

(A Saab is fejlesztett ilyen rendszert, Driver Attention Warning System néven, tele érzékelőkkel, infrakamerákkal. Egy igen kifinomult megoldást akartak találni, ami már az elalvást megelőző jelekre reagál. A szépséghibája az a dolognak, hogy a két éve történt nagy bejelentés óta semmi sem történt ez ügyben. Mondjuk örüljünk egyáltalán annak, hogy létezik a gyár.)

A Citroën gyáraiból kigördülő magasabb felszereltségű autók köztük a C4 is, sávelhagyást figyelnek, és franciás módszerrel, a hátsó fertályunk rezgetésével figyelmeztetnek.  Időközben sávtartó asszisztens ma sokféle autóhoz rendelhető,  a vibrálás többnyire a kormányon érezhető, nem az ülőlapon. A Honda rendszere említhető még meg, ami sávelhagyás esetén nem kezd el pittyegni, a kormány válik nehézzé, így a rossz irányból szó szerint visszaterel minket a sávba.

Módszer akad elég, mégis sokan szenderülnek örök álomra az utakon. Én inkább a kiadós alvásban bízom nem a kütyükben, persze van alkalom hogy muszáj menni. Nos ilyenkor jön jól az itt felsorolt fegyvertár, lehet mazsolázni a teljesen ingyenes és a több százezres tételek között.