Röviden – Mercedes-Benz E220d 4matic All-Terrain
Mi ez?A Mercedes-Benz első magasított és körbeműanyagozott kombija, melyhez az E-osztály praktikusabb változatát vették alapnak, utóneve All-Terrain lett.
Mit tud?Háborítatlan kényelemben és trezorhoz hasonló biztonságban utaztatni négy személyt.
Mibe kerül?194 lovas turbódízellel az E220d 4matic All-Terrain alapára 17,1 millió, a gazdagon felszerelt tesztautó már 27,4 millió forintba kerül.
Kinek jó?Aki nem a vezetési élményt, hanem a gondtalan suhanást kedveli.

Fekete Nappa bőrbe csomagolt fotelben ülök, a Burmester hifiből kellemes jazz zene szól, a körbefutó hangulatvilágítást kedvemre állíthatom bármilyen színűre, előttem két, gigantikus képernyőn tengernyi szám pörög, az ablakon túl pedig a város aranyló esti fényei látszanak. Lehetne akár luxus penthouse lakás is valahol Buda tetején, de ez csupán a rakparton suhanó Mercedes-Benz E220d 4matic All-Terrain.

Pontosan az az autó áraszt ilyen andalító nyugalmat, ami nem sokkal korábban még sáros varancskos disznóként verte maga mögé a tó körüli sarat kajakkal a tetején, a fennkölt megjelenéshez nem kellett mást tenni vele, csak lemosni. Már nemcsak a svédeknek és az ingolstadtiaknak van kalandra kész kombija, hanem a stuttgartiak is beszálltak a játékba. Erős kezdéssel.

Mind lenyit

Külső

Nehezen indokolható a terepjárós utalásokkal díszített kombik létjogosultsága, de nem is kell feltétlenül mindenre egyértelmű válaszokat keresni, aztán berakni a hozzá tartozó skatulyába. Elég elfogadni, hogy ez a recept már évekkel ezelőtt kiválóan működött, mostanra pedig nagyjából minden trendi lett, ami magasabb az indokoltnál, így aztán lassan természetes jelenség lett az emelt hasmagasságú prémium kombi is. Mi sem bizonyítja ezt jobban annál, mint hogy az egyre fiatalodó, de még mindig kissé konzervatív Mercedes is piacra dobta a magáét az E-osztályt átöltöztetve. Tökéletes méretű autó a maga 4947 milliméteres hosszával, ami már ránézésre is bizalomgerjesztő, de nem ormótlanul nagy.

Utolérhetetlenül szép a kupé változat, de Gorden Wagener csapata jó munkát végzett a T-modell esetében is. A lágy ívekből és finoman domborodó, letisztult lemezekből építkező nyúlánk forma kétségtelenül elegánssá varázsolja a puttonyos E-osztályt. Alapvetően érezhető, hogy a drámai újításokra kevésbé nyitott vevőkörnek is meg kell felelnie. Éppen ezért áll annyira jól neki a matt fekete plasztikba mártott bódé, mely sokkal fiatalosabbá varázsolja az All-Terraint a kiindulási alapnál.

Ezüstre rúzsozott szájáról és vastag lamellás hűtőmaszkjáról szemből is felismerhető az E-osztály All-Terrain

Szatén fényű ezüst díszlécek és tetősín

Hogy ne csupán a tenyérnyi vastagságú műanyag szalag különböztesse meg az E-osztály All-Terraint a többi S213-astól, ezért a frontrészen ezüstre rúzsozott ajkat találunk, a fenekén pedig erre rímelő fémes betéttel kötötték össze a két ordítóan kamu kipufogóvég-imitációt. A küszöbök műanyagját több helyen is beirdalták a masszívabb hatás érdekében, valamint a hűtőrács is vastagabb, négy helyen áttört ezüst betétet kapott.

Túl az optikai jellegű változásokon a kalandor gúnya tartalmaz még 4matic nevezetű összkerékhajtást és 29 milliméterrel megnövelt hasmagasságot is a nagyobb átmérőjű kerekek és az Air Body Control miatt. A légrugózás további 3 centivel emeli meg a kasztnit gombnyomásra, ha ez bárkinek segít a kilátástalannak ítélt helyzetben. Ez a funkció csak 35 km/órás sebességig használható, felette automatikusan leereszkedik a csinos, kéttónusú 19 colos felniken feszítő All-Terrain Mercedes.

A múlt homályába vész már lassan a dupla kerek fényszóró, de a kettéágazó nappali menetfénnyel még utalás szintjén megmaradt ez a több korszakot meghatározó elem a Multibeam LED fotonágyúkban. Nyitás után először kéken világítanak a LED csíkok, majd fehérre változnak, az autó indítása után pedig látványos fényszínházat vetítenek, ami akár üres ígéret is lehetne, de messze nem az. A Mercedes adaptív fényszórói valóban elképesztő mennyiségű lument termelnek annak érdekében, hogy a legsötétebb éjszakában is minden tökéletesen szem előtt legyen, mellette ráadásul okosan terelik a világosságot, ritkán vakítja el a szembejövőket.

Fekvő lámpákkal és krómcsíkkal hangsúlyozzák a szélességet

Kétségkívül kategóriájának legfényűzőbb autója a Mercedes E-osztály All-Terrain, amit tovább hangsúlyoznak a vízszintesen elterülő hátsó lámpákkal is, melynek kristálypor dizájnú betétjei vörösen izzó, ékszer jellegű tárgyat varázsolnak az egyszerű fényforrásokból is.

Belső

Elképesztően pazar az új E-osztály belseje, ha masszívan reptetjük felé a bankókat, de minden egyes forinttal valóban érezhetően javul a hangulata. Tagadhatatlan, hogy a Mercedes fényesen csillogó, lágyan hullámzó, nyakig bőrbe varrt vonalai nem felelnek meg minden ízlésnek, de igazán kellemes és szerethető a mindennapokban. Hosszú, sok száz kilométeres távon a fedélzetén utazni egyenesen pazar.

Kétségkívül a legmeghatározóbb elem a két irgalmatlanul nagy, 12,3 colos képernyő a műszerfalon, ami mellett már szinte minden mellékes lesz. A Command Online fedélzeti rendszer gördülékeny használatához nem elég egy napnyi intenzív menü mélyén kotorászás, az egésznek sajátos logikája van, amit három kezelőfelületen át próbálgathatunk. Tekerős kontrollerrel ugrálhatunk a cél felé vagy a kortárs szoborként fölé emelkedő tapipadon is adhatunk címet a szép grafikájú navigációs rendszernek. Nemcsak tervez és irányít a megadott feltételek alapján, hanem több alkalommal is újragondolta az útvonalat, így kikerülve néhány kilátástalan dugót, amivel aztán értékes perceket nyertem alkatrészbeszerző városi körömön.

Lehetetlen másra nézni, mint a két ordas nagy tabletre

Apró érintőpadokkal kezelhetőek a kijelzők a kormányról

A főbb funkciók eléréséhez, mint például a zeneszámok váltása, nem is szükséges elengedni az éppen elég vaskos, perforált bőrrel borított kormányt, hiszen mindkét oldalon ott a hüvelykujjunkkal éppen elérhető apró érintőgomb, mellyel szintén elvégezhetőek a főbb feladatok. Az egyikkel az óracsoporton, a másikkal az infotainmentben lehet ugrándozni. A klíma főbb funkcióit, mint a hőmérséklet és a lágy szellő, vagy éppen az orkán mértéke, az analóg óra feletti elegáns billentyűsoron állíthatjuk.

Elviszi a show javát a bármilyen sci-fibe kiválóan illeszkedő irányítópult, pedig az egész körítés is példásan kidolgozott. Nagyszerűen kimértek a kapcsolási érzetek, ízesen klattyannak az apró gombok, de a szellőzőrostélyok érezhetően nem olyan mívesek, mint korábban a kupéban, és ez ebben a környezetben épp úgy feltűnik, mint a lazábban sodort cérna. Másik fájó pont a beltérrel kapcsolatban a két ülés közé öntött rémes zongoralakk felület, éppen kéz alatt, hogy egész biztosan igénytelenül karcos, ujjlenyomatos és poros legyen. Ez azonban a megfelelő dekorbetét kiválasztásával kiküszöbölhető, a karbonmintás egyébként sem passzol igazán az All-Terrain végtelenül nyugodt karakteréhez.

Bőséges helykínálat fogadja az utazókat az egymástól 2939 mm-re lévő tengelyek között, különösen az első sorban fejedelmiek a számtalan irányban állítható, gusztusosan megvarrt, fűthető és szellőztethető tudományos csodaülések. Természetesen memóriásak is, így háromféle vezető beállítását a tükörtől a kormányig észben tartja. A vezetéshez elengedhetetlen holmiknak, mint a lakáskulcs, telefon, kaputávirányító, zsebkendő és feles víz, rögtön találhatunk helyet a fedélzeti rendszer kontrollerje előtt, így a furcsa alakú kesztyűtartóba, a könyöklőbe és az ajtón lévő rekeszekbe lehet pakolni a további kacatokat, gyűjteni a parkolójegyeket, csokipapírt.

Tökéletes utazóautó, négy fő pazarul elhelyezhető

Igényesen kárpitozott a csomagtér

Négy szellőzőrostély, külön klímapanel, használható méretű és jó szögben álló könyöklővel teljes a kényelem a hátsó sorban is, ahol még a panorámatető sem vesz el túl sokat a fejtérből, így 180 centi felett is ideális hely a gondtalan utazáshoz.

Rendkívül igényesen kárpitozott az alaphelyzetben 610 – döntött támlákkal 1820 – literes csomagtartó, annyira megilletődtem, amikor először megláttam, még a hátizsákomat és a sporttáskámat is óvatosan helyzeztem el a hangárnyi térben, hogy aztán kedvükre ide-oda szaladgáljanak út közben. Ezt megelőzendő nem ártott volna legalább a padló alatt bekészített szürke rekeszt összeállítani, de igazából illett volna a bekészített, érezhetően masszív csomagrögzítőt is munkára fogni. A hátfal láblendítéssel, kézzel és távirányítóról is mozgatható, ezek közül utóbbi kettőnél nagyobb sikerek várhatóak.

Technika

Frankfurtban magabiztosan állította Dieter Zetche, hogy a Mercedes új turbódízelei bőven kitartanak még közel tíz éven át, mert jelenleg nem kapható ennél tisztábban üzemelő, gázolajon élő erőforrás. Tökéletesen passzol az általános jósághoz az OM654 kódjelű, 2 literes négyhengeres motor, mely meglepően kulturált és nagyon csendes.

Indokolatlanul magas fordulaton persze tompán hallatja hangját a vastag hangszigetelés mögül, de a 9 sebességes, duplakuplungos váltó miatt nem igazán van alkalma a hangoskodásra. Mindig alacsony fordulaton, 2000 alatt tartja a 9G-Tronic a motort, aminek itt már simán meg is van a maximális 400 Nm nyomatéka. Észrevétlenül kapcsolgat a fokozatok között, így a 8 másodperces gyorsulás 100 km/órás tempóig egy szakadatlan lágy nyomás. Semmi dráma vagy fokozódó sebességérzet, csak gyorsabb ütemben tűnnek tova az út menti fák.

Hihetetlenül kulturáltan jár a Mercedes új fejlesztésű, négyhengeres dízelmotorja

Fogyasztásával sem okozott csalódást a Mercedes magaskombija, autópályán a megengedett sebesség körül autózva kicsivel 6 liter felett kért átlagban. Városban Budapest változatos forgalmi összetételében a 8,5 és a 9,8 liter között ingadozott, de a lélektani tíz litert sosem kérte el az E220d. A hatékonyság kedvelői kicsivel több odafigyeléssel és rutinnal könnyedén lefelé nyomhatják ezeket a számokat.

Vezetés

Valóban csak képi aláfestés a külvilág az E220d All-Terrain ablakán keresztül, a kormányzás pontos, de nagyjából semmilyen visszajelzést nem közvetít a vezető felé, ahogyan a futómű is csak a legszükségesebb információkat érezteti, minden mást gyönyörűen elmos az Air Body Control nevű légrugózás, aminek nyugalmát mintha lehetetlen lenne megingatni.

Nincs bizonytalan lobogás a kanyarokban, csak az útfelülettől független, gondtalan suhanás. A nagyobb bukkanókat olykor elnyújtott hosszanti ringatózással tünteti el, az óriási kráterekből csak a távoli dübbenés marad. Ha hetente többször meg kéne tennem a Budapest-Rastatt-távolságot, akkor nagy valószínűséggel esne a választásom az E-osztályra, hogy frissebben szálljak ki belőle, mint ahogyan megkezdtem az utat.

4,9 méteres hosszon terül el az E-osztály puttonyos változata

Akad még hely további vezetéstámogató rendszerek gombjainak, több bajuszkapcsoló viszont már nem férne el ezen az oldalon

Pofonegyszerű a parkolás a gyönyörű képet adó 360 fokos kamerarendszerrel, ami mindig az alkalomhoz illő képet jeleníti meg, de választhatunk kis és nagy látószögű nézeteket is az egyes oldalakhoz. Tolatáskor keresztforgalom-figyelő fékez, ha mi nem tennénk.

Lehetetlen lenne felsorolni, hogy mennyi biztonsági kütyü és vezetéstámogató rendszer óvja az E-osztályt és a benne utazókat. A prémium szegmensben is kiemelkedő az a mennyiségű technikai segédlet, amit a Mercedes belepréselt a 4,9 méteres kombiba. Az adaptív tempomat már nem csupán a távolságot és a sebességet tartja, hanem az apró kart kétszer megpöccintve részben átveszi a vezetést. Bizonyos kormányszögig tartja a sávot és a táblafelismerő rendszer alapján ügyel a sebességhatárok betartására, továbbá irányjelzővel utasíthatjuk sávváltásra is, amihez a holttérfigyelő rendszer nyújt segítséget.

Költségek

Az E220d T-modell összkerékhajtással, terepezős ruha nélkül 16 248 380 forint, ettől megközelítőleg 840 ezerrel többért mérik a légrugós futóművet és a fiatalosabb, divatosabb megjelenést adó All-Terraint.

A Mercedes E-osztály All-Terrain és vetélytársai – Listaár, forint
Audi A6 allroad quattro 3.0 TDI S tronic (218 LE)18 061 510
Mercedes-Benz E220d 4matic All-Terrain 9G-Tronic (194 LE)17 082 770
Volvo V90 CC D4 AWD Geartronic (190 LE)16 456 000

Értékelés

Fiatalosabb arca lett az All-Terrainnek

Hibátlan prémiumtermék a Mercedes-Benz E220d 4matic All-Terrain, melynek higgadt karakterét és megrendíthetetlen biztonságérzetét igazán minőségi, ízlésesen díszített csomagolásban tálalják. Az E-osztály árát viszont minden esetben végtelen mennyiségű opciós tétellel tornázhatjuk a sztratoszférába. A tesztautó árát olyan tételek tornázták fel 27,6 millió forintra, mint a 320 ezerért bepipált Keyless Go csomag, ami például tartalmazza a kulcs nélküli nyitást és zárást, továbbá a láblengetős csomagtérajtót, de akad még Multibeam LED fényszóró 780 ezerért, egy nagy csokor vezetéstámogató rendszer közel 1 millió forint értékben és számos más apróság.

Az egyik legnagyobb tétel maga a designo bőrbelső a maga 1 960 880 forintos listaárával, de közvetlenül a nyomában ott lohol a Command Online fedélzeti navigációs és szórakoztató rendszer 1,1 millióért, amihez erősen ajánlott bevásárolni a 340 ezerért mért Widescreen Cockpitet, amivel megkapjuk a második hatalmas képernyőt a kormány mögé. Az extralistán a lehetőségek tárháza végtelennek tűnik.

Mellette – Ellene
  • Elegáns megjelenés
  • Kiváló összeszerelési minőség
  • Tágas és kényelmes beltér
  • Remek vezetéstámogató rendszerek
  • Takarékos és csendes négyhengeres dízelmotor
  • Megszokást kívánó Command Online fedélzeti rendszer
  • Méltatlan zongoralakk betétek

Hogy tetszik a Mercedes E-osztály All-Terrain? Értékeld!

181 szavazat - átlag: 8.1 (10-ből)

Hogy tetszik a Mercedes E-osztály All-Terrain? Értékeld!