Röviden – BMW X3, harmadik generáció
Mi ez?A BMW még finomabbra, tökéletesebbre csiszolt középméretű szabadidő-autója
Mit tud?Mindent, amit kell: elboldogul könnyű terepen, nagyon gyors aszfalton, kényelmes és tágas belül, fantasztikus minőségérzetet nyújt, a legkorszerűbb szolgáltatásokat adja
Mibe kerül?14,4 millió forintról indul a 190 lóerős, négyhengeres 20d, 17,1-ről a 265 lovas 30d, 20,05-ről a 360 lóerős M40i csúcsmodell. Minden X3 4×4-es, nyolcfokozatú automatával (egyelőre)
Kinek jó?Tipikus mindenre jó autó (versenypályára kevésbé), bárhol megállja a helyét, lehet vele vontatni, elmenni a világ végére meg vissza, csak meg kell fizetni érte az embléma durva felárát

Az új BMW X3 maga az Univerzális Autó. Iszonyat kényelmes és tágas, de még épp nem túl ormótlan ahhoz, hogy városban is el lehessen vele manőverezgetni. Egyelőre csak automata váltóval és összkerékhajtással rendelhető, a nyomatékosztást dinamikusan végző xDrive-4×4-gyel aszfalton is élvezetesen vezethető és nagyon gyors autó, ugyanakkor terepen is kiválóan elboldogul és vontatni is remekül lehet vele.

Terepjárós megjelenése dacára alaktényezője csupán 0,29, vagyis sztrádán sem száll el túlságosan a fogyasztás (legalábbis dízelmotorral, persze). Az egyetlen baja az ára. A BMW alaposan megkéri a fejlett technika és a márkapresztízs ellenértékét is. Nem probléma akár a 20d-t is húszmillió forint fölé konfigurálni, így egy jól kistafírozott négyhengeres dízel X3 csaknem annyiba is bele tud kerülni, mint két darab fullextrás dízel, automata, 4×4-es Mazda CX-5 (pedig az is egy nagyon jó kompakt SUV).

2003, azaz az első X3 bemutatása óta másfél millió kelt el világszerte a modellből. Az autót mintegy mellesleg kínálják Európában is, ez annyira világ-BMW, hogy Németországban nem is készül, csak az amerikai Spartanburgban, illetve Kínában és Dél-Afrikában kezdi hamarosan összeszerelni őket egy-egy gyár. Az új X3-at Portugáliában vezettük a két nagyobb, hathengeres motorral. Mentünk velük aszfalton is, terepen is, lassan is, gyorsan is, az X3 pedig sehol nem okozott csalódást.

A képen az M40i csúcsmodell, 360 lóerővel és elképesztő menetstabilitással, húszmilliós alapárral

Mind lenyit

Külső

A BMW a gyártók kategóriateremtési mániájának megfelelően nem SUV-ként, hanem SAV-ként mutatta be annak idején az X3-ast: Sport-Activity Vehicle (vagyis Aktivitásra cserélték a Utility, Hasznos szót). Ennek megfelelően az X3 kevésbé terepjárós, inkább sportos, dinamikus megjelenésű autó volt eddig és – és most még inkább az. A motorháztető a márka új dizájnirányzatának megfelelően kicsit megnyúlt, az X3 lapos, hosszú orr-részében immár némi limuzinos vonás is felfedezhető.

A fényszórók, a hátsó lámpatestek, az A-oszlop alatti kopoltyú és az aktív lamellás hűtőmaszk is illeszkedik a többi új BMW formavilágába. A maga idején az első X3 eléggé kilógott a BMW-k sorából, de az X3 tökéletesen simul a termékvonalba. Ez egy kicsit baj is. Ha önmagában nézzük, szép, érdekes és vonzó autó, de annyira ugyanolyan, mint a többi BMW, hogy nem igazán hoz lázba senkit, ha megjelenik az utcaképben. Státuszt jelezni lehet vele, de kitűnni a tömegből már nem.

A forma gyenge pontja az egész koncepcióba esetlenül illeszkedő, erőltetett Hofmeister-knick vagy hokibot-törés, a C-oszlop tipikus BMW-s alakítása. De sebaj, van a dizájnnak elég sok erős pontja ahhoz, hogy elvigye a hátán ezt a kis megbicsaklást.

Dizájnskiccen még így nézett ki a harmadik generációs X3, mindentől eltekintve: ugye, mennyire harmonikusabb itt a C-oszlop töve, mint a végeredményen?

A dizájn leggyengébb része a kissé erőltetett hokibot-törés hátul

Belső

Az autó bent is pont olyan, mint az összes többi BMW. Egyenkormány, egyen-váltókar, egyen-középkonzol és egyen-műszeregység, természetesen TFT-panelen megjelenített üzemmódtól függően változó, virtuális “órákkal”. A középső kijelző ugyanolyan éles képet rajzolva mutatja animáltan begördülve a kocsit a Sport, Comfort, Adaptive és Eco-Drive üzemmódok közt váltogatva, mint a többi BMW-ben, és a Head-Up Display is ugyanolyan lenyűgözően részletes, mint a 3-asban, 5-ösben, 7-esben, bármelyikben.

A drága csúcsülések kényelmesek, jól testre szabhatóak, felfújható deréktámaszt, kihúzható combtámaszt is tartalmaznak, a kárpitanyagok igényesek, a kocsi enteriőrje elképesztően széles anyagválasztékból válogatva szabható testre. A hátsó üléssor is kényelmes, a minőségérzet itt is kifogástalan. A csomagtartó mérete 550 és 1600 liter között variálható, naná, hogy motor emeli az ötödik ajtót gombnyomásra vagy láblendítésre.

Az innovációk lefelé terjedésének jegyében az új X3-hoz elérhető a színes képernyős Display Key, viszont a leglátványosabb extra, a kulcsról, a kocsin kívülről irányítható ki-beállás a garázsba, parkolóhelyre nem elérhető az X3-hoz. Valamit azért hagyni kell a nagyobb modellek privilégiumának is, különben ki a fene venne egy ennél nagyobb és drágább BMW-t? Minek?

Az utastér nagyon széles, sokkal inkább 5-ös, mint 3-as

SAV, vagyis sport-activity vehicle, be kell férni szörfdeszkának, bringának

Technika

Ízig-vérig BMW, végtelenül finomra csiszolt, igényes szerkezet a lemezek alatt az új X3. A kocsi már a CLAR platformra épül, a BMW hosszmotoros moduláris termékvonalának része, ugyanabból a LEGO-készletből rakják össze, mint az 5-öst vagy a 7-est. A motorpaletta egyelőre a kétliteres, négyhengeres 20d-ből és a soros, hathengeres, háromliteres 30d-ből és 40i-ből áll, mindet imádtuk a többi BMW-ben is. A váltó sem új, maradt a nyolcfokozatú, csaknem DSG-s reakciódejűvé varázsolt, de rángatásoktól mentes hagyományos automata. A hajtás az alapértelmezésben enyhén hátsókerék-hajtásosra állított, de a nyomatékosztást folyamatosan variálni képes xDrive, egyelőre kizárólag összkerékhajtással készül az X3.

A futómű elöl kettős lengőkaros, hátul oldalanként öt lengőkar fogja a kerekeket, felárért adaptív lengéscsillapítás rendelhető. Az elektromos szervokormányhoz decembertől lesz rendelhető változó áttételű kormánymű.

Az elektronika terén a gyártó egy-két, csak a nagyobb modellekhez elérhető extra kivételével (lézerfényszóró, kívülről irányítható automata ki-beparkolás) mindent odaad kellő mennyiségű pénzért az X3-hoz is, amit csak el tudunk képzelni egy BMW-ben, egészen a gesztusvezérléses audiorendszerrel bezárólag.

Az új X3 teljes műszaki táblázata a három jelenleg rendelhető motor adataival itt tölthető le pdf-ben!

Variációk X3-ra

Vezetés

A nemzetközi sajtórendezvényen egy M40i-vel Lisszabon környékén, kanyargós dombvidéki utakon és szomorú 120-ra korlátozott tempójú sztrádán autózhattunk, egy 30d-vel pedig rövid országúti szakasz után hosszú szafarira mentünk, poros-sziklás utakon, a Sintra melletti nemzeti parkban. (Ami általában gyönyörű, de az idei borzasztó szárazság után viszont kiszáradt, halott. Aki Portugáliába akar menni a vidéken kirándulni, ne most menjen, már csak az erdőtüzek miatt se!)

Az M40i elképesztő fenevad. A kocsi egyetlen baja a BMW hagyományos hülyesége: az M-kivitelű kormánykerék karimája annyira vastag, hogy már kifejezetten zavaró vezetés közben. A másik baja nem is baj, csak szükségszerűség: 360 lóerőt nem lehet fényevéssel előállítani, tehát ha nyomjuk a gázt rendesen, ilyen számokat látunk majd a fedélzeti számítógép kijelzőjén:

Az M40i tud enni, ha hajtják

A motor gombnyomásra indul, gyönyörű érces tónusban morogva jár alapjáraton, hogy a szomszédok is észleljék: indulunk! Menet közben SPORT üzemmódban az AMG-Mercikénél finomabb, de azért elég erőteljes visszadurrogások jönnek hátulról, ECO vagy Comfort, netán a folyamatosan változó Adaptive beállításban visszafogottabb a hang.

A soros, hathengeres, kettős megfúvású turbóval lélegeztetett háromliteres motor csaknem 7000-ig elforog, ha kihúzatjuk, a váltó okosan és gyorsan kapcsolgat. A kormányzás közvetlen, a fék iszonyú hatásos, a futómű pedig annyira feszes, hogy még erőteljes terhelésváltások, szlalomozás során sem tűnik fel egy pillanatra sem, hogy milyen magas kocsiban is ülünk.

A gumik elöl 245-ös, hátul 275-ös méretűek, a 20 colos felnivel az úttartás, a stabilitás álomszerű. A komfort pedig elfogadható: az úthibákat persze érezzük, de azért nem akar leszakadni a vesénk. Az X3M40i legmeghatározóbb tulajdonsága a hatalmas erő. Hiába jön emelkedő, az 1810 kilós kocsi tömegét meghazudtolva éppen olyan brutális vehemenciával lódul neki gázadásra, mint amikor sík úton próbálgatjuk a 4,8 másodperces 0-100 gyorsulást. 500 Nm az 500 Nm, akárhogy is nézzük.

Sávtartó, adaptív tempomat, automatikus vészfékezés: szinte magát vezeti az X3

A BMW szóvivői a sajtótájékoztatón büszkén villantották elénk a fenti képet, de azért a rövid egyenesekkel, hosszú kanyarokkal, sok csomóponttal megszaggatott Lisszabon környéki sztrádák valóságában gyorsan kiderült: messze vagyunk még az autonómiától. A sávtartó automatikának néha három sáv is kellett ahhoz, hogy bevegyen egy kanyart: ezek a funkciók pillanatnyi figyelmetlenségek következményeitől megmenthetik a sofőrt, de egy BMW-t még 2017-ben is teljes odaadással kell vezetni. Ami nem baj, hiszen ez mindig nagyszerű dolog!

A másik tesztautót, a 30d-t a maga háromliteres, 265 lóerős valóságában terepre vittük, ahol kijárt nyomvályúkban, magas bakhátakon, sziklákon átbillegve semmit nem tapasztaltunk meg abból, mihez kezd 620 Nm 1820 kilóval. Azt viszont levettük, hogy az X3 terepen cseppet sem esetlen, bármennyire is alkalmas az Autobahnon a limitálatlan száguldozásokra a kocsi, bizony a buckákon is remekül megállja a helyét.

204 mm a szabad magassága, a túlnyúlások rövidek, nem hajlamos leütni elejét-hátulját a kocsi. Amire vigyázni kell, az a tempó: a futómű Comfort állásban is elég kemény, nem lehet gyorsan átszáguldani az akadályokon.

Az X3 30d-t poros-sziklás, meglepően kemény terepre vittük. Remekül boldogult

Költségek

A BMW alaposan megkéri az új modell árát, az M40i látványosan többe kerül listaáron a két hagyományos ellenfél hasonló autóinál és a Volvo erősebb konnektoros hibridjénél is csak alig olcsóbb:

A BMW X3 M40i és vetélytársai – induló listaárak, forintban
Audi SQ5 (354 LE)19 169 330
BMW X3 M40i (360 LE)20 050 000
Volvo XC60 T8 (407 LE)21 074 000
Mercedes-Benz GLC AMG43 (367 LE)18 628 360

Az árlista egyelőre még korántsem teljes. A közeljövőben érkeznek még a 30i és 20i jelzésű benzines változatok is, Európán kívül akár csak hátsókerék-hajtással, és nem lennék meglepve, ha a modellfrissítés környékén jönne majd egy 18d is, hátsó kerékkel, ha nem is fekete lökhárítóval, de majdnem. A legnagyobb érdekesség viszont a már bejelentett tisztán elektromos X3 lesz, amit 2019-re ígér a márka.

Különbségek az elődhöz képest

Értékelés

Különlegesség, újdonság nincs, a minőségérzet, a BMW-ség viszont maximális az új X3-asban. Újságírói szemmel ásító unalom, BMW-s szemmel a márka nagyszerű új reprezentánsa, felhasználói szemmel egy high-tech, agilis, mégis kényelmes, nagyon praktikus univerzális autó. Drága, mint a fene, de hát egy új BMW sosem volt olcsó. Nem csalódtunk a sajtóbemutatón: a BMW pontosan azt hozta az új modellel, amit vártunk tőle.

Mellette – Ellene
  • Kényelmes, tágas, finoman berendezett utastér
  • Erős motorok, remek hajtáslánc
  • Korszerű elektronikus szolgáltatások teljes választéka
  • Jó vezetni
  • Jó benne utazni
  • Magas prémiumfelár
  • Nincs konnektoros hibrid változat (egyelőre)

Szavazás

Hány pontot adsz a tízből az új BMW X3-nak? Szavazz!

726 szavazat - átlag: 7.5 (10-ből)

Hány pontot adsz a tízből az új BMW X3-nak? Szavazz!