Röviden – Kia Stonic
Mi ez?A KIA nemrég bemutatott apró szabadidő-autója
Mit tud?Mint a legtöbb szabadidő-autó, ez is a vonzó, modern megjelenéssel és a személyre szabhatósággal próbál vevőket találni
Mibe kerül?Az 1,25-ös, 84 lóerős motorral érkező LX felszereltségű Stonic akciósan 3 699 000 forintba kerül
Kinek jó?Aki beéri kis méretű autóval, de vonzza a szabadidő-autós megjelenés, a jó vezethetőség

Alaposan fel kell kötnie a gatyáját annak, aki a kis gömböcként egyre csak dagadó, a kegyvesztetté váló egyterű modelleket is kíméletlenül bekebelező szabadidőautó-kínálatot át akarja látni. Mivel ebben a kategóriában elképesztő mértékben nőnek az eladások – 2012-ben még csak a piac 16 százalékát tették ki a SUV-eladások, ami 2016-ra 26 százalékra nőtt -, így teljesen érthető, hogy mindenki szabadidő-autót dob piacra. Kicsit, közepeset, nagyot, illetve hogy még bonyolultabb legyen, közepesen kicsit és közepesen nagyot is. A Kia most egy kis méretű, szabadidőautó-jellegű, divatos jószágot szabadított a világra a Stonic képében.

A tigrispofa elmaradhatatlan, állítólag itt is látszik

Külső

Bár teljesen logikusnak tűnhet, hogy a Kia elengedje a Venga a kezét és faragjon belőle egy kapós szabadidő-autót, a Kia Stonic mégsem ennek a praktikus, de szerencsétlenségére ma már nem annyira divatos egyterű modellnek az alapjaira épül, hanem a Rióéra. Olyannyira, hogy tengelytávjuk milliméterre megegyezik – 2580 mm – és hosszban is csak 75 mm a különbség a Stonic javára. A Stonic 4140 mm hosszú, 1760 mm széles, 1505 mm magas – tetősínnel 1520 – és 18,3 centis a hasmagassága. Elöl-hátul kurta túlnyúlások, kompakt, masszív forma jellemzi a Kia kis szabadidő-autóját. A jellegzetes tigris orr itt is felfedezhető, sportos a hűtőmaszk, oldalról pedig a tetősín, a műanyag karosszériabetétek teszik csinossá. Mókás a targaszerű C-oszlop, ami szépen belefolyik a tetőbe. Hátul pedig a 3D-s látványt nyújtó LED-es lámpatest a legérdekesebb.

Tengelytávja milliméterre megegyezik a Rióéval

A kis szabadidő-autót vásárlókat a kutatások szerint leginkább a megjelenéssel és a személyre szabhatósággal lehet megfogni, így kilencféle színben kapható majd a Stonic, amit ötféle tetőszínnel lehet megbolondítani. Bár matematikailag ez jóval több lehetőséget jelentene, a variációk számát 20-ban szabta meg a Kia, így a kreténebb színösszeállításoktól – például piros kasztni narancs tetővel – megkíméli a világot a gyártó. Aki tovább játszana a színekkel, az még a négyféle árnyalatban rendelhető belsővel tovább bonyolíthatja a képet.

Belső

A Stonic belseje szinte négyzetcentire ugyanúgy néz ki, mint a Rio utastere. Véletlen? Aligha. Az egyetlen különbség, hogy a Stonic kormányának alja lapított, nem teljesen kerek. Klasszikus, két kerek műszerből áll a műszerfala, középen kis kijelzővel, jó magasságban, kényelmesen nézhető és nyomkodható a 7 colos érintőképernyő, amihez a könnyebb kezelhetőség miatt igazi gombok is tartoznak. Alatta korrekt, jól kezelhető a klímavezérlő egység is, igazi, tekerős hőfokszabályzóval. Szintén itt található az első utasoknak szánt egyetlen USB-csatlakozó, amiből 2017-ben, egy fiatalosnak kikiáltott autóban lehetne akár több is. A hátsóknak sem jobb, nekik is összesen egy árva USB-csatlakozón kell osztozniuk.

Elöl hibátlan a helykínálat

Elöl hatalmas a hely, és tág határok közt lehet tologatni a vezetőülést, valamint a kormányt is valószínűtlenül messzire lehet kihúzni a műszerfalból. Hátul kevesebb az élettér, 190 centivel már átlagos termetű sofőr mögött is szűkösen lehet csak elférni. Főleg a fejtér fogy el, de ha hárman ülnek hátul, akkor vállban is jól jönne még pár plusz centiméter. A hátsó sorban nincs lehajtható könyöklő sem. A bútorozásnál használt anyagok nagy része egyszerű, rideg műanyag, de a kormány, amit a leggyakrabban fogdosunk egy autóban jó fogású, finom anyagba bujtatott darab.

Dupla fenekű csomagtartója alapállásban 352 literes, amit a 3:2 arányban ledönthető hátsó üléstámlákkal 1155 literesre lehet bővíteni. A támlák lehajtása után teljesen sík felületen lehet elrendezgetni a szállítmányt. A legalsó szinten nincs pótkerék, így a gumijavító készlet melletti holtterekre is lehet pakolni.

Praktikus, letisztult, jól használható műszerfal

Technika

Bár magasépítésű szabadidő-autó a Stonic, mégis csupán elsőkerék-hajtású változatban lesz kapható. Ebben a kategóriában minimális az igény az összkerékhajtásra, akik ilyen autót vesznek, jóformán sosem hagyják el a várost, az aszfaltozott utakat. Az emelt hasmagasság is inkább szól a kényelmes, könnyű beszállásról, a városi forgalom jobb áttekinthetőségéről, mint a bakhátas utakon barangolásról.

A Stonic motorválasztéka szintén nagyon hasonlít a Rióéra, a belépőmotor az 1,25 literes MPI, 84 lóerős teljesítménnyel, ötfokozatú váltóval, a következő szintet az 1,4 literes MPI képviseli, 100 lóerővel és hatfokozatú manuális váltóval. A legerősebb a legkisebb, mindössze egyliteres, háromhengeres turbós benzinmotor a maga 120 lóerejével, amihez már hatfokozatú váltó jár. A dízel vonalat az 1,6-os, 110 lóerős motor képviseli, szintén hatfokozatú kézi váltóval. Jövőre érkezik az egyliteres turbós motor gyengített, mindössze 100 lóerős változata, ötfokozatú váltóval, illetve a 120 lovas kivitelhez hétfokozatú automatikus váltó is választható lesz. A dízelhez nem terveznek automatát, bár ennek lehetőségét nem zárták ki teljesen. Ha a piacnak szüksége lesz rá, akkor meg tudják csinálni.

A Stonic kemény futóművével remek dolog bohóckodni

Vezetés

Ugyan Berlin nem a legfelkapottabb autóbemutató helyszín, a Kia viszont a falak ledöntése köré építette fel a bemutató témáját, így Berlin mégis tökéletes helyszínnek bizonyult. A prezentációt is hatalmas fal előtt tartották és Vladislav Alexiev – a termék kommunikációs menedzsere – farzsebéből is előkerült egy darab a berlini falból, amit még annak ledöntésekor tett el emlékbe. Tényleg már csak a Pink Floydtól hiányzott a “The Wall“.

Ez ugyan csak egy feldolgozás, de a zene alatt futó korabeli filmrészletek miatt talán érdemes megnézni:

A 120 lóerős, benzines változatot vezettük, ami apró és háromhengeres létére igen harmonikus és kellően erősnek tűnik, bár leginkább városi dugóban araszoltunk vele, vagy kisebb-nagyobb vidéki utakon bolyongtunk vele. Kellően rugalmas, nem zavaró a háromhengeres hang sem, és a fedélzeti számítógép szerint 6 liter körüli fogyasztással teljesítettük a kényelmes tesztkört. Váltója jól sikerült, kellemes, kényelmes darab, szépen illik az autó hangulatához.

20-féle karosszéria- és tetőkombinációt lehet összehozni

A mezei autókénál magasabb építése miatt a forgalom innen jobban átlátható, mint a földszintes Rióból, a klassz fogású, praktikusan elrendezett gombokkal telerakott kormány egész közvetlen – 2,52-t fordul a végállások között -, állítólag az európai igények szerint hangolták, bármit is jelentsen ez. A Stonic 15 és 17 colos kerekekkel rendelhető, utóbbi ugyan baromi látványos a masszív, erőteljes megjelenésű autó alatt, mégsem ezt a jó úton is kíméletlen méretűt ajánlanánk, hanem a kényelmesebbnek ígérkező 15 colosat.

Vezetőtámogató rendszerekkel rendesen megtömték a Stonicot, a széria menetstabilizáló olyan finomságokra is képes, mint a kanyarodáskori belső íven futó kerekek fékezése, a vészfékezésnél stabilizálás, vagy az emelkedőn elindulásnál a visszagurulás megakadályozása. Van holttérfigyelő, tolatókamera keresztirányúforgalom-figyeléssel, gyalogosfelismerő rendszer, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer – a sávtartó valamikor 2018 közepétől lesz hozzá elérhető -, illetve a ráfutásos baleseteket is megpróbálja önerőből megelőzni.

Fekete műanyag implantátumok teszik kívánatosabbá a Stonicot

Költségek

A Stonic is a Kia egyedülálló 7 év vagy 150 ezer kilométeres garanciájával kapható, itthon a jövő hónaptól, a kéttonusú fényezés viszont csak a novemberi gyártástól érhető el. Az akciós árakból további 100 ezer forintot lehet lefaragni, ha Kia Premium Value finanszírozással veszi valaki a Stonicot.

1,25 MPI 84 LE1,4 MPI 100 LE1,0 T-GDI 120 LE1,6 CRDi 110 LE
LX3 699 000
LX Exclusive3 999 0004 399 0004 599 0004 949 000
EX Limited4 299 0004 699 0004 899 0005 249 000
EX Premium4 899 0005 299 0005 499 0005 849 000

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Szerethető forma
  • Jó vezetni
  • Személyre szabható
  • Rideg műanyagok az utastérben
  • Szűk hátsó rész
  • Nincs hátul könyöklő

Szavazás

Hány pontot adnál a Kia új, apró SUV-jának?

671 szavazat - átlag: 7.6 (10-ből)

Hány pontot adnál a Kia új, apró SUV-jának?