Röviden – Volkswagen Crafter 2.0 TDI (L3H2) – 2017
Mi ez?A Volkswagen 3,5-5,5 tonna közötti haszonjárművének harmadik generációja, mely 11-18,4 köbméterig terjedő raktérrel rendelkezhet.
Mit tud?Kivételesen jó kormányzással és a legfejlettebb vezetéstámogató rendszerekkel emelkedik ki a mezőnyből. Emellett az utastér kialakítása is jobb az átlagnál.
Mibe kerül?Az általunk tesztelt változat üzembe helyezéskori új ára nettó 10 602 840 forint.
Kinek jó?Kis- és közepes vállalkozásoknak, futárcégeknek, élelmiszer- és szárazáru-szállító cégeknek. Városi, illetve regionális áruszállításra, illetve szervizautónak is tökéletesen alkalmas.

A Volkswagen Crafter régi-új ismerősnek számít a hazai járműpiacon, hiszen a Sprinter alapokra épített változatot majd 10 évig lehetett látni a magyarországi utakon. A harmadik modellgenerációt tavaly, kora ősszel mutatták be, nem sokkal később pedig gyártása is elindult a lengyelországi Wrześniában. Hazánkba az első példányok májusban érkeztek meg és a rövidebb ismerkedések után végre hosszabb időre magunkhoz vehettünk egyet belőlük. Elsőkerék-hajtású, Crafter L3H2-es zárt áruszállító változatot próbáltunk ki.

Még a fehér szín sem tud belőle hétköznapi furgont csinálni.

Külső

A Volkswagen Crafterből 69-féle variáns létezik, idehaza viszont első körben 10 változat forgalmazása indult meg. Ebből hat zárt áruszállítós ( 5,98 méter, 6,83 méter, illetve 7,39 méter hosszú), négy pedig platós kivitel ( 6,2 és 7 méter hosszú). Az általunk kipróbált változat 5,9 méter hosszú és 2,6 méter magas volt és 3,64 méteres tengelytávolsággal készült.

Az új Crafter formaterve szervesen illeszkedik a VW-haszonjármű kínálatba, hiszen példának okáért hosszúkás hűtőrácsa fényszórótól fényszóróig ér, úgy, ahogyan azt már a Caddynél és Transporternél is megszokhattuk. A két, opcionálisan LED-világítással is rendelhető elülső fényszóró ugyanakkor nem teljesen ül egy sávban a hűtőráccsal. A motorháztetőn és a szélvédő feletti részén kiemelkedő lendületes vonalak viszont izgalmassá teszik a Craftert és kiemelik őt a szürke furgonok világából. Tetszetős, ahogy a Volkswagen logót elhelyezték a hátfalon, hiszen olyan hatást kelt, mintha csak úgy valaki odaragasztotta volna. De semmi trükk, ez tényleg ízig-vérig VW!

Jót tett neki a Sprinterrel való szakítás.

Összességében a Volkswagen Crafter formatervét olyan jól eltalálták, hogy azon vettem észre magam, az előző generáció dizájnja elkezdett halványulni az emlékezetemben, mintha az csak valami tökéletlen kezdemény lett volna. Az egyetlen negatívumként a kerékjárati ívek belső borításának hiánya nevezhető meg, ami sajnos több versenytársnál tetten érhető.

Belső

Ha kinyitjuk a Crafter valamelyik ajtaját, akkor rögtön két dolog szúrja ki a szemünket: az egyik az alacsony építésű műszerfal, a másik a hatalmas, sík felületű lábtér. Nem érzéki csalódás áldozatai vagyunk, ezek valóban az új Crafter előnyei közé sorolhatók. A Transporter nagytesójának kabinja minden irányú tágasságával emelkedik ki a mezőnyből.

A Crafter vezetői környezete ergonomikus, átlátható és komfortos lett.

Az utastér háromszemélyes, az ülések kellően szélesek és merev tartásúak. Keménynek vagy kényelmetlennek egyáltalán nem nevezhetőek. Az Austin-szövetborítás tapintásra kellemes, emellett strapabíró is. Ahhoz viszont kétség sem férhet, hogy igazán királyi dolga az utastérben a sofőrnek van. A hidraulikus csillapítású ülés az üléspad alatti tekerőgombbal egyszerűen igazítható a testsúlyhoz. A kényelmet a kétoldali lehajtható karfák tovább fokozzák. A jobb oldali kartámasz lehajtásával pedig a sofőr alkarja olyan helyzetbe kerülhet, hogy onnan már apró csuklómozdulatokkal is kezelhető a váltó.

Az új VW Crafter műszerfala sokkal szerethetőbb, mint az elődé. Végre nem emelkedik ki a középső traktus, mintha ott valami Star Wars droid lenne elrejtve, hanem harmonikusan ül a műszerfalban. A felhasznált műanyagoknak sincs olcsó, gagyi hatása, a célnak tökéletesen megfelelnek. A multifunkciós, bőrborítású kormánykeréknél található részen egy folyadékkristályos kijelző jeleníti meg a legfontosabb információkat. Innen olvashatjuk le a rendelkezésre álló hatótávot, az AdBlue-folyadék tartály telítettségét, a menetidőt, a megtett útszakaszt, valamint a motor olajhőmérsékletét.

A Crafter vezetőfülkéjében négy pohártartót is elhelyeztek.

A sebességváltókar feletti részen a klíma tekerőgombjai kaptak helyet, míg a középső konzolban 8 colos érintőképernyős infotainment rendszer található. Ez felszereltségtől függően számtalan funkcióval rendelkezhet: megjeleníthető rajta a tolatókamera képe, illetve a GPS is, emellett az USB-csatlakozási lehetőségnek köszönhetően zenéket is lejátszhatunk. Ugyancsak ezen a képernyőn jelenik meg a szenzoros oldalvédelmi asszisztens dinamikus ábrája is, mely parkolási manővereknél folyamatosan monitorozza a jármű környezetét, meggátolva ezzel a váratlan akadályokkal történő találkozást. A parkolásnál a sofőr segítségére lehetnek a nagy felületű, osztott visszapillantó tükrök, melyek elektromosan nyithatók és csukhatók.

Az oldalsó ülések tágas rekeszt rejtenek.

A munkához szükséges holmik, iratok elhelyezésére is akad hely a Crafterben. A műszerfal alján végigfutó párkányon mobiltelefonok, szemüvegtartók és cigisdobozok is elférnek. A műszerfal tetején pedig háromrekeszes tároló található, melyekbe mappákat, kisebb füzeteket helyezhetünk el. De ha a szükség úgy hozza, akkor a szélvédő felett található mély polcokat, valamint a vezető melletti dupla ülés alatt található fiókot is igénybe lehet venni a nagyobb holmik számára.

Az oldalsó ajtó olyan széles, hogy egy raklap behelyezése sem okoz gondot.

A magasított tetőnek köszönhetően a jármű 11,3 köbméteres raktérrel büszkélkedhet, mely 3,45 méter hosszú és 1,96 méter magas. Ebben a dimenzióban már kényelmes mozgástér áll rendelkezésre, ráadásul az oldalfalak között két raklap, míg a kerékdobok között ugyancsak két raklap helyezhető el. A magasabb tárgyak, például bútorok szállítására van egy nagyobb, 2,19 méteres belmagassággal rendelkező változat is, amely a hosszú tengelytávú variánstól érhető el.

A tesztidőszak alatt a legkényelmesebben a jobb oldali ajtón keresztül pakoltuk meg a rakteret, a tolóajtó 1,3 méteres helyet hagy szabadon. A padló 57 centiméter magasan van, de a valóságban ennél alacsonyabbnak tűnik. Az elsőkerék-hajtású változatnál a fellépési magasság 100 milliméterrel alacsonyabb, a gyártó szerint, ha ezt választjuk, akkor naponta 7 emeletnyi lépcsőzéstől kímélhetjük meg magunkat.

A Crafterből könnyedén alakítható ki csomagszállító jármű, vagy mobil műhelykocsi. Jelenleg ugyanis ez az egyetlen modell a szegmensben, mely a polcrendszerekhez szükséges karosszéria-előkészítésekkel rendelkezik, így nem kell nagy meló ahhoz, hogy az igényeinknek megfelelő furgont varázsoljunk belőle.

A kesztyűtartó alatti padló emelőkészletet rejt.

Technika

Az új VW Crafter háromféle motorral érhető el idehaza. A kínálatban új fejlesztésű EA 288-as, Euro 6-os kibocsátási normáknak megfelelő, kétliteres dízelblokkok találhatók. Az 1968 köbcentis motorok 102 lóerős, 140 lóerős és 177 lóerős teljesítményszinteken érhetők el. Az általunk tesztelt változatban 140 lóerős (103 kW) erőforrás dolgozott. Ezzel legalább 162 lóerős/órás végsebesség érhető el, de a legerősebb motorral is csak 165 kilométer/órás végsebesség áll rendelkezésre. Ez elsősorban a németországi fuvarokban gondolkodók számára lehet fontos.

A gyártó tájékoztatása szerint az előző változatokhoz képest legalább egyliteres fogyasztáscsökkentést sikerült elérni, a magasított tetős kivitellel. Eszerint a 140 lóerős motor esetében 7,4 literes országúti üzemanyag-felhasználással lehet számolni 100 kilométeren. Ez bár jól hangzik, sajnos tesztünk nem igazolta. A megrendelők első-, hátsókerék, illetve 4Motion összkerékhajtással rendelhetik meg a Craftert, de a legnagyobb hasznos teherbírás és a legkisebb fordulókör azonban csak a hátsókerék-hajtásnál áll rendelkezésre egyszerre. A gyártó szerint idén jöhet az elektromos hajtáslánccal szerelt változat is.

Az erőforrás mélyen ül a motorháztetőben, de nagyon jól mozgatja a járművet. A kétliteres blokkok igazából az Euro 5-ös erőforrások leporolt változatai.

Vezetés

Az új Volkswagen Craftert elsősorban városi fuvarokban teszteltük. Ezt egyáltalán nem bántam, mivel korábban országúton és autóúton már nyúztam. Az új Crafter már az első métereken képes bebizonyítani, hogy érdemes volt elválnia a Sprintertől, ugyanis az elektromechanikus kormányzásnak köszönhetően akár kisujjal is irányíthatjuk a járművet (ettől függetlenül ne tegyük!).

A szériában a halogén fényszóró van benne, de extraként akár LED nappali és távolsági fénnyel is kérhető a Crafter.

A Crafter ennek ellenére nem adja át a teljes irányítást a sofőrnek, hiszen ha például baklövést tervezünk elkövetni, egyből beavatkozik. Ebben az értelemben olyan, mint egy jó feleség. Az opcionálisan beépíthető sávtartó asszisztens ugyanis azonnal visszakormányozza a járművet a saját sávjába, persze csak akkor, ha a szenzorok képesek olvasni az útburkolati jeleket.

Mondanom sem kell, ez Budapesten nem sok helyen fordult elő, sőt a budaörsi Tesco környékén van olyan útszakasz, ahol az egy hónappal ezelőtti aszfaltozás után még mindig nem festették fel a sávelválasztó vonalakat. Ha az asszisztens mégis tudja olvasni az útburkolati jeleket, akkor zöld piktogram világít a műszerfalon. A szintén extra felszereltség részét képező Front Assist pedig azonnal lefékez veszélyesen rövid követési távolság esetén.

Oldalról is harmonikus formatervvel büszkélkedhet a Crafter.

A vékony A-oszlopoknak és a nagy felületű szélvédőnek köszönhetően jól ki lehet látni a kabinból. A fordulékonyság és a nagy tükrök miatt könnyedén el tudtam kerülni, hogy megpadkázzam a hátsó gumiabroncsokat. A környezetfigyelő asszisztens, a parkolóradar és visszapillantó tükrök teljes mértékben pótolni tudták a tolatókamerát. Azoknak, akik félnek a parkolástól, ott van a parkolássegítő asszisztens, mely automatikusan megoldja a parkolást. Az asszisztens a váltó R-fokozatba való állításával automatikusan bekapcsol. A Volkswagen  16-féle vezetéstámogató rendszert kínál a modellhez, ami jelentősen megkönnyítheti a kezdő fuvarosok dolgát.

A 140 lóerős dízelmotor könnyedén mozgatta az 1800 kilogrammos furgont, egyharmados terheltségnél meg sem érezte a rakományt. A hatsebességes váltó könnyedén, akadozásmentesen kapcsolható, áttételezése optimális. Egyetlenegy fokozat sem tűnik rövidnek, az egyes -teherautósan – arra jó, hogy éppen mozgásba hozzuk a járművet, üresen kettesből is indulhatunk.

A tesztidőszak alatt a furgon átlagosan 9,2 litert fogyasztott száz kilométerre vetítve. A fogyasztást a folyamatosan működő klíma növelte és a szériában adott Stop&Start rendszer csökkentette.

Jól állnak az enyhe, optikai törések a hátsó lámpának.

Költségek

Az általunk kipróbált változat egy extrákkal közepesen telepakolt kiadásnak tekinthető. A látvány és a vezetési asszisztensek terén még lehet tovább turbózni a Craftert. A 10 millió feletti nettó vételára miatt könnyen lehet, hogy ezzel a konfigurációval ritkán találkozunk majd a hazai üzemeltetőknél. A fapados Crafterek ugyanakkor jelentősen megszorongathatják a konkurenciát, hiszen a legkisebb modell már nettó 5 759 000 forinttól elérhető.

A Volkswagen Crafter jelenleg a piac egyik legfejlettebb, ha nem a legfejlettebb modelljének számít, mely számos új vezetéstechnikai rendszert kínál. A Volkswagen 4 év vagy 200 000 km garanciát vállal minden új Crafterre. Ehhez jön hozzá 12 év átrozsdásodási garancia is, ami vonzó lehet az üzemeltetők számára.

Volkswagen Crafter 2.0 TDI (L3H2) vetélytársai – Listaár, forint nettó
Ford Transit L3H2 TDCi 130 LE7 675 000 Ft
Opel Movano L3H2 2.3 CDTI BiTurbo 145 LE7 173 228 Ft
Ducato 2.3 Mjet 130 LE6 222 000 Ft
Renault L3H2 2.3 dCi 130 LE6 745 000 Ft
Volkswagen Crafter 2.0 TDI (140 LE)10 602 840 Ft

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Tágas, kényelmes kabin
  • 16-féle vezetéstámogató rendszer
  • Pontos, precíz kormányzás
  • Jól megtervezett műszerfal
  • Praktikus, tágas raktér
  • Halk dízelmotor
  • Szerény dízelválaszték
  • Hiányzó borítás a kerékjárati íveknél
 

Mennyire tetszik az új Volkswagen Crafter? Pontozd!

81 szavazat - átlag: 7.3 (10-ből)

Mennyire tetszik az új Volkswagen Crafter? Pontozd!