Röviden – Civic Type R 2017
Mi ez?Hétköznapi versenyautó, a Civic tizedik generációjának legvadabb verziója.
Mit tud?A leggyorsabban letudni a Nürburgringet, és remekül szórakoztatni hétköznap is.
Mibe kerül?A kétliteres i-VTEC Turbo 11,5 millió forintba, a picit jobban felszerelt GT 12,4 millióba.
Kinek jó?A Honda márka és a pályanapok szerelmeseinek.

Masszív rekorddal nyitott a vadonatúj Honda Civic Type R, amikor most áprilisban újra megszerezte a leggyorsabb fronthajtású címet Európa leghíresebb versenypályáján, a Nürburgring Nordschleifén. Ez egy fontos rekord, mert nemcsak hogy hencegni lehet vele, de az itt elért, hepe-hupás, az utcai körülményekhez nagyon hasonló útszakaszon megfutott idő egyben azt is jelenti, hogy a való életben is piszok gyors egy autó. Márpedig az új Type R most 5,5 másodperccel verte a korábbi csúcstartót (VW Golf GTI Clubsport S), amikor az adok-kapok 1 másodperc körüli időkön szokott itt múlni. Ez több, mint meggyőző, hosszú ideig nem fog ez a rekord megdőlni, ebben teljesen biztos vagyok.

Szeptembertől kapható az új Civic, a leggyorsabb elsőkerék-hajtású kompakt

Technika

310-ről 320 lóerőre izmosodott a kétliteres VTEC turbómotor, ebből elsőre arra is gondolhatnánk, hogy nincs jelentős változás a technikát illetően. De van, méghozzá meglepően sok! A motor nátrium töltésű szelepeket, olajhűtő csatornával szerelt dugattyúkat, vízhűtésű turbófeltöltőt és leömlőt kapott, hogy kevésbe legyen melege, a könnyített főtengely és lendkerék, valamint az elektromos wastegate-szelep állítás a motor forgási hajlandóságát és reakcióidejét növeli.

A lendkeréknél változás, hogy a korábbi kettős tömegűről hagyományos egytömegűre váltottak vissza, ami a súlyspórolás mellett szintén javítja a közvetlenséget. A végáttétel is változott: – 7 százalékkal rövidebb lett. A leggyorsabb Civic végsebessége 272 km/órára növekedett, igaz, a 270-nel sem lehettünk elégedetlenek eddig. A 400 Nm-es nyomaték (2500-4500 fordulat között) maradt, ahogyan az önzáró differenciálmű vagy a kanyarodást enyhe fékezésekkel segítő technika is.

320 lóerős, és közvetlenebb a motor

Jelentős fejlesztés, hogy a multilinkre cserélték az eddig csatolt lengőkaros hátsó futóművet, amivel jóval kényelmesebb lett, sőt féktávon is stabilabb a Type R. Ennek és a már három állásban és szélesebb határok között állítható adaptív lengéscsillapításnak köszönhető, hogy az abroncsok még a széria 20”-ra növelt mérettel sem ráznak, pedig szélesebbek is a korábbinál (245/30 R20). Az egyedileg a Civic Type R részére készített Continental SportContact6 abroncsok állítólag a Michelin Pilot Sport Cup 2 tudásával vetekszenek, amely az egyik legkomolyabb tudású, utcára még engedélyezett pályagumi.

Az új Type R egyik legfőbb ismertetőjegye a három végződéssel rendelkező kipufogórendszer – tulajdonképpen ez felel a 10 lóerős többletért is. A középső, vékonyabb cső nem csak dísz, komoly szerepe van. A kifújás helyett itt levegő jut be a rendszerbe és ezzel segíti a hatékonyabb távozását a gázoknak, plusz a kellemetlen, nagy tempónál jelentkező zúgást is csökkenti – hallottuk a sajtótájékoztatón. Ha egy dolgot kell megcáfolnunk, akkor ez lesz az: a Type R hangja sehogy sem az igazi, főleg nem autópályás tempónál, ahol inkább zavaró, mint nyugtató a kipufogózaj frekvenciája.

Műszaki adatok
Lökettérfogat (ccm)1996
Furat x löket (mm)86 X 85,9
Hengerek/szelepek száma4/16
Max. teljesítmény (LE/ford.)320/6500
Max. nyomaték (Nm/ford.)400/2500-4500
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)5,7
Végsebesség (km/h)272
Fogyasztás (papíron)
Város (l/100 km)9,8
Lakott területen kívül (l/100 km)6,5
Vegyes (l/100 km)7,7
CO2-kibocsátás (g/km)176
Méretek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4557/1877/1434
Tengelytáv (mm)2699
Csomagtér (liter)492
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg)1380/380
Üzemanyagtank-kapacitás (liter)46
Gumiméret245/30 R20
Alapár (forint)

11 499 000

 

Külső

Az új Honda Civic Type R külseje meglehetősen szokatlanra sikerült. Ízlésről nem vitatkozunk, de nekünk pont azért tetszik, mert nem szokványos, és mert nagyon masszívnak és szélesnek hat hátulról, mikor közelítünk hozzá. Jelentősen változtak a méretei, 165 mm-rel hosszabb, 2 mm-rel szélesebb és 36 mm-rel alacsonyabb elődjénél, de nőtt a tengelytáv és a nyomtáv is. Aerodinamikai elemekben az elődöt is felülmúlja a mostani, pedig ott is kapott bőven a műanyag darabokból. Itt most nemcsak a tényleges leszorítóerőt termelő hátsó szárnyra kell gondolni, de az első lökhárító szoknyájára, a kerekek körüli légfüggönyt kialakító egyéb módosításokra, az egyenesebb padlólemezre, és a tető hátsó élén található kis légterelő bütykökre is. Lesz olyan, akinek megint diszkósnak tűnik majd az összhatás.

Hosszabb, szélesebb, laposabb és merevebb az új karosszéria

Kis aerodinamika a szoknyán

Belső

Az utastér ehhez képest letisztultabb, egyszerűbben áttekinthető a korábbinál. A vezetőülésben 50 mm-rel alacsonyabbra került a csípőnk (10 milliméterrel alacsonyabbra került a súlypont is), ami a tank áthelyezesével vált lehetségessé – ezzel nyilván ugrott a felhajtható hátsó ülőlap lehetősége. A piros kagylóülések egyébként nem tartanak olyan jól, mint korábban, mert kicsit szélesebb és puhább a párnázásuk. Bőven kilátni a vezetőülésből, sőt, mi még eresztettünk volna rajta, mert így is magasnak tűnik. Eltűnt a kétszintes műszerfal, helyette egy alaposan átdolgozott műszeregységet kapott a Type R, a középkonzolra pedig a hétcolos érintőképernyő került.

Vezetés

Az áthangolt kormányzásba, a nagyon pontosan és rövid úton járó kézi váltóba és az azonnal harapó, de még jól adagolható fékrendszerbe viszont egy pillanat alatt beleszerettünk. Stabilitása, hangulata ettől függetlenül nem csábít városi száguldásra, inkább autópálya-tempó felett kezdődik az élmény. Ilyen sebességnél viszont nem illik cikázni közúton még Németországban sem, szerencse, hogy pont a közelben volt a Lauzitsring.

Michelisz Norbert volt az instruktor

Michelisz Norbi után loholunk

A nap csúcspontja egyértelműen az volt, amikor kiderült, Michelisz Norbit üldözve körözhetünk majd a versenypályán. Sisak fel, ülések, kormány beállítva, indulhatunk is egy rövid instrukció után, és ezúttal egy ismerős magyar hang szól a rádióban.

Norbi még a 310 lóerős verzióban diktálta a tempót, de ezzel látszólag nem könnyítette meg a dolgunk, hiába igyekeztünk minden erőnkkel megszorongatni. Nemcsak ő, az új Type R is jelesre vizsgázott a pályán, ha szeretünk nyílt napra járni, nem is érdemes tovább keresgélni. A váltó tökéletesen kapcsolható, a motor sokkal pörgősebb az átlagnál, a gumik meglepően jól tapadnak több kör után is, a futómű hihetetlenül stabil és semleges, nem tolja az elejét, nem csóválja a farát. A fék itt is elképesztően fog, az elöl négydugattyús Brembo szemernyit sem gyengül, igaz, az elejétől kezdve férfiasan kell taposni, ha igazán nagyot szeretnénk lassulni. A Hungaroringen ez az autó befér a 2:10-es köridő alá Norbi szerint, ami utcai gumikon lenyűgözően jó eredmény.

Eltűnt a kétszintes műszerfal, hagyományosabb a belső

Tényleg termel leszorítóerőt a hátsó szárny

Költségek

Az új Type R már rendelhető, az első modellek kiszállítása szeptembertől várható. Az alapmodell ára 11 499 000 Ft, a GT felszereltségű változat 12 399 000 Ft. Az alapfelszereltség az olcsóbb kivitelben is pazar, tartalmazza többek között a Honda Sensing névre hallgató gazdag vezetői asszisztens csomagot. A GT-ben a holttérfigyelő, a keresztirányú Forgalmat Figyelő Rendszer, a Garmin navigációval kiegészített Honda Connect, a vezeték nélküli telefontöltő és a 12 hangszórós audiorendszer is széria.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Feltűnő
  • Hamar meg lehet szeretni
  • Vérbeli japán virtus
  • Erős, pörgős motor
  • Kifogástalan váltó
  • Tűrhető fogyasztás
  • Kényelmes sportülések
  • Stabil futómű
  • Rekord köridő
  • Komfort módban is bitang kemény futómű
  • Lobogó motorháztető
  • Gyenge motorhang
  • Négyszemélyes utastér

Hogy tetszik az új Civic Type R?

705 szavazat - átlag: 8.7 (10-ből)

Hogy tetszik az új Civic Type R?