Röviden – Peugeot 308 2018
Mi ez?Modellfrissítésen áteső, 2013-ban bevezetett kompakt autó ötajtós ferdehátú vagy kombi karosszériával, hosszabb tengelytávval. A Peugeot 309 és a 307 utóda.
Mit tud?Kulturált, csendes és elegáns belül, vezetőtámogató rendszereivel utolérte az élmezőnyt. Az átgondolt és tágasabb kombi még vonzóbb.
Mibe kerül?Az új modell árait még nem tudjuk, a kifutó modell listaára orientációképp 5 550 000-7 505 000 Ft, akciósan 4,75-6,7 millió Ft .
Kinek jó?Hivalkodásmentes, alaposan megcsinált és nívós motorkínálatú autót keresőknek.

Miközben az anyacég épp megveszi az Opelt a GM-től, bővülnek az eladások, csökken a függés a nyugat-európai piactól valamint a 3008 és az 5008 megteremti az SUV-kínálatot, a Peugeot felfrissítette a 2014-es Év Autójának választott 308-ast. A megújult Peugeot 308-ast Bajorország és Ausztria határvidékén, az Alpokban vezettük.

Külső

Nem egészen négy év alatt mintegy 760 000 darab 308-as Peugeot-t sikerült eladni a márkának. Ez nagyon messze van a 307 számaitól, amelyből ugyanennyi idő alatt mintegy kétmillióra volt igény, de akkoriban a prémiummárkák, a koreai konkurensek és főleg az aszfaltterepjárók  egészen más szintű konkurenciát jelentettek a hagyományos alsó középkategóriás autóknak.

Majdnem 800 000 eladott autó a jelen helyzetben jó eredménynek mondható, így a 2018-as Peugeot 308 külsejét nem kellett mélyreható korrekcióval átszabni. A motorházfedél, a lökhárító és a hűtőmaszk módosult. Az első hűtőrács meredekebb szögben áll és a motorházfedél közelebb van a vízszinteshez az eddiginél.

Ezentúl az összes változat megkapja a LED-es nappali menetfény füzért. Az elődhöz is elérhető LED-fényszóró továbbra is adott a jobban felszerelt modellekhez GT Line, GT és GTi kivitelben. Az alsó három felszereltség (Access, Active, Allure) tompított és távolsági fényszórója halogén. A 3008 és az augusztusra várható 5008 mintájára az új hátsó lámpák oroszlánkarom-mintája itt is folyamatosan világít.

Belső

Változatlan az i-Cockpit, a magasra emelt műszeregység a kisméretű kormánykerékkel. Szerintem ezt használni se nem jobb, se nem rosszabb a kormány ívén belüli óráknál, mégis nagy húzás.

Nem jobb, de különleges a magasra emelt műszeregység a kis kormánykerékkel. A volán fogása kiváló

Évente körülbelül 67 millió új autó talált gazdára a világon. Ebben a tömegben nem muszáj jobbnak lenni a többieknél, de fontos, hogy valamiben markánsan más legyen az adott termék, akárcsak a bornírt kalappal, kretén szemüveggel vagy sajátos arcszőrzettel megjegyezhetőbbé tett arcok a tehetségkutatók áradatában.

Eddig sem volt ez másképp, de a 308-ba beülve feltűnt a jó minőségérzet, az igényes anyaghasználat és a jó összeszerelés. A GT-ben a műszerfal lágy, kellemes tapintású műanyag felületét piros cérnás varrás díszíti.

A kombiban jobb a hátsó lábtér, tengelytávja 273 centis, míg az ötajtósé 262

Sajnos megmaradt a trapéz alakú fejtámla is, amelynek alsó, szélesebb része testalkattól függően hozzáér az ember vállához-nyakszirtjéhez. Mivel a letisztult belső tér, a kevés gomb és kapcsoló volt a fő csapásirány, a modellfrissítés alkalmával sem tértek vissza a közvetlenül elérhető hőmérséklet- és ventilátorgombok a menüből. Jobb lenne direktben hozzáférni ezekhez, mint gombnyomás után a 9,7 collra növelt érintőképernyőt nyomkodva állítani a hőmérsékletet és a befúvást.

Egy modellfrissítéssel nem lehet segíteni a közepes hátsó lábtéren, amiben a kombi azonban jobb az ötajtósnál. Mivel az SW, franciásan ejtve esz-dublövé tengelytávja 262 helyet 273 cm, nagyobb benne a térdeknek jutó hely.

Kábellel működik a MirrorLink és MirrosScreen képernyőtükrözés, így az autó 9,7 collosra nőtt kijelzőjét nyomkodva elérhetőek az okostelefonok bizonyos programjai. Természetesen fut az AndroidAuto illetve az Apple CarPlay telefonintegrációs szoftver is

Amiben jobb a ferdehátúnál, az a hátsó fejtér és természetesen a csomagtartó. Kategóriáján belül az SW mindig is a legjobb kombik közé tartozott.

610-1660 literes csomagtartója hatalmas, igényes kárpitozású és nagyon jól használható tér. A hátsó üléstámlák a csomagtér felől lehajthatók, a padló alatt elhelyezhető a kalaptartó. Ráadásul a 308 teljes méretű, akár 18 collos pótkerékkel is rendelhető.

A sebességmérővel ellentétesen mozog a fordulatszámmérő mutatója

Elöl lehetne alacsonyabb az üléshelyzet, az ülés kényelmes, szép a kárpitozása és masszírozás is elérhető hozzá. Tetszett a 230 voltos elektromos csatlakkozó. A fedélzeti konnektor, a Traveller kisbusszal ellentétben, földelt csatlakozót nem fogad be, ehhez érdemes adaptert választani. A hátsó ülésekhez továbbra sem rendelhető ülésfűtés. A gyártó szakembere szerint a C-szegmensben nincs igény rá, itt többnyire cégek a vevők, akik egy munkatársat utaztatnak a kocsival.

Vezetés

Eltűnik a motorkínálatból a szívó benzines, amely a kombihoz eddig sem volt kapható. A Peugeot szakértője azt mesélte, hogy a háromhengeres, szívócső-befecskendezéses alapverzió részesedése a legjobb időszakában sem haladta meg a 2-2,5 százalékot és ebben a mezőnyben továbbra is meghatározóak a dízelmotorok.

100, 120; 130; 150 és 180 lóerős dízelmotor is van, sorrendben 1,6, 1,5 és 2,0 literes hengerűrtartalommal

A Volkswagen csalása és dízelbotránya felértékelte a dízelek visszaszorulását, de az öngyulladásos motorok csökkenő arányát sokan hajlamosak túlértékelni. A vállalati autók zöme nyugat-Európában továbbra is dízel, ezért a Peugeot bemutatta az Euro 6c emissziós lépcsőnek megfelelő új dízelmotorját, az 1,5 BlueHDi 130-ast.

1,5 HDi: alig kisebb, egészen új

1,5 literes hengerűrtartalma és a közel négy évtizedes, a Sierra-korszakig visszamenő együttműködés miatt gyanús volt, hogy ezt a motort hozta be a Ford is Focus modellfrissítése után. Valóban, az 1,5 HDi valamint az 1,5 TDCi koprodukciós termék.

4-6 százalékkal takarékosabb és főleg tisztább üzemű a továbbra is létező 1,6-osnál az 1,5 BlueHDi

Elvileg az új motorhoz és a szintén új hatfokozatú, kézi sebességváltóhoz kapcsolódóan majdnem 200 szabadalmat jelentett be a Peugeot. Sajnos a rendezvényen a gyártó képviselői ezek közül egyetlen egy konkrétumot sem tudtak említeni, mert a jelenlévők a fejlesztés és az értékesítés más területéről érkeztek.

Szigorodó fogyasztás- és emissziómérés

Idén szeptembertől lép érvénybe az Euro 6c környezetvédelmi határérték. Az európai szabályozás előírja, hogy a WLTP nevű új, a valós közúti üzemanyagigényhez közelebb álló emissziós és fogyasztásmérési ciklus szerint a motorok legfeljebb az eddigi NEDC szabvány szinte megközelíthetetlen értékeinek 2,1 szeresét bocsáthatják ki. 2020-tól ez a szorzó 1,5-re csökken. A Peugeot új 1,5 HDi dízelmotorja már most, három évvel a kötelező életbe lépés előtt megfelel a jóval szigorúbb emissziós küszöbnek.

Az új motor fogyasztása és szén-dioxid-kibocsátása 4-6 százalékkal alacsonyabb a 120 lóerős 1,6 BlueHDi-nél, a gyártó mérései szerint, okosan konstruált égésterének, valamivel kisebb lökettérfogatának, 16 szelepes hengerfejének és hatékony hőcserélőjének köszönhetően.

Újak a hátsó lámpák a 3008 és az 5008 stílusában

Ennek tudatában sokat vártam az új motortól, amely a Peugeot 308 kombiban valóban jól teljesített. A négyhengeres dízelmotorokhoz viszonyítva finoman jár, 1750-es fordulaton 300 Nm-nél tetőző forgatónyomatékát egyenletesen építi fel. Nem igényli, de bírja a kihúzatást, német autópályára és meredek emelkedőkre is bőven elég erős motor.

Ebből a modellből átültünk egy GT kivitelű, 180 lóerős kétliteres dízelbe, hogy a nyolcfokozatú automatikus váltót is kipróbáljuk, ami a bővített vezetőtámogatáson és a modernizált telefonintegráláson túl a 308 egyik fő újdonsága.

Nyolcfokozatú az új automata váltó, csak a 180 lóerős 2,0 HDi-hez rendelhető

Valószínűleg ugyanez az Aisin-gyártmányú, japán váltó lesz az 1-es BMW-ben, itt azonban a fokozatválasztó kar vezérlése is elektronikus, nem mechanikus. Súlya két kilóval csekélyebb a hatfokozatú elődnél, nagyobb áttétel-tartománya segít lejjebb nyomni a fogyasztást és az automatikus motorleállítás már 20 kilométer/óra alá csökkenő sebességnél lelövi a motort. A 400 Nm nyomatékú, kézi váltóval nem is kapható dízelváltozat méltó a GT névre. Mindig van erőtartaléka, a kényelmes ülésekkel, szép belső terével a 308-ast kiváló utazóautóvá teszi.

Dízel csúcsmodellből a benzines alapverzióba

Mégsem ez volt számomra a legérdekesebb 308, hanem az alapverzió, a háromhengeres, 110 lóerős, 205 Nm nyomatékú turbós benzines. A nemzetközi bemutatókon a gyártók többnyire a belépőmodellek közelébe sem engedik a sajtót, mert a 400 Nm és a teljes felszereltség könnyebben kelt jó benyomást, mint az alapváltozat.

Nagyon elkapta a pillanatot a gyári fotós. Minden motor turbós, a helyenként 20 százalékos emelkedőkhöz kellett is a nyomaték

A Peugeot azonban elhozott pár 110 lóerős 308-ast is, és milyen jól tették, hogy nem rejtegették! A jó  autók attól jók, hogy nem csak a drágább motorokkal és extrákkal megtömve meggyőzőek, ami erre a háromhengeres Peugeot 308-ra kifejezetten áll.

Berchtesgaden a bajor Alpokban elsősorban a Sasfészekről híres, amely elkerülte a felrobbantást Hitler bukása után. Errefelé 20 százalékos emelkedőket jeleznek a táblák, ami brutális kaptató, 6 százalékot már ki kell táblázni. Itt sem vallott szégyen az 1,2 literes motor,  a völgyekben a sík szakaszokon fürgén gyorsult vele a csupán 1090 kilós autó. Az ötfokozatú kézi váltó kapcsolhatósága továbbra sem jó, áttételezése viszont eltalált.

A Sport gombot megnyomva élénkebb a gázreakció, fehér helyett vörös fényben úszik a műszerfal, megjelenik a teljesítményműszer és a motor sportosnak szánt morgásra vált. Rövid távon szórakoztató lehet, hosszabb időre nem annyira

Nagy terhelésre, kis és közepes fordulaton a motor morgásán és rezgésein érezni a háromhengeres konstrukció korlátait. Normál üzemben a hiányzó negyedik henger nem  feltűnő, mert a kiegyensúlyozó tengelyek sokat finomítanak a motor járásán.

Benzinesek 1,2 PureTech 1,6 GT 1,6 GTI
Teljesítmény, LE; nyomaték, Nm 110/130; 205/230 205; 285 272; 330
 Dízelek 1,6 HDi 1,5 HDi 2,0 HDi
Teljesítmény, LE; nyomaték, Nm 100/120; 254/300 130; 300 150/180; 370/400

A 130 lóerős benzines, a 120 és a 150 lóerős dízel hatfokozatú, hidrodinamikus nyomatékváltós automata sebességváltóval is elérhető. A 180 lóerős dízelhez  széria a nyolcfokozatú automata. A benzines és a dízel alapváltozat kézi váltója ötfokozatú, az összes többi manuális modellé hat

Eltaláltnak bizonyult a sima 308 futóműve is. A csatornafedelek a harsogóan zöld fűvel, jóllakottan kérődző tehenekkel keretezett bajor idillben sincsenek mindenütt egy szintben az aszfalttal, ezeken áthajtva a rugózás kényelmesnek tűnt és az autó agilitása is dicséretes. A hangulathoz sokat hozzátesz az apró kormánykerék, amivel az autó jóval kezesebbnek érződik, mint nagyobb volánnal.

Lesz egy új verzió a 130 lóerős, 1,2 literes benzines motorból. Ez a szeptemberben érkező háromhengeres megfelel az Euro 6c normának és részecskeszűrő csökkenti szilárdrészecske-kibocsátását

Ügyesen dolgoztak az autó vezetőtámogató rendszerei. A 180 km/óráig aktív adaptív sebességtartó automatika végre nemcsak gázelvétellel mérsékli a sebességet, hanem végre fékezésre is képes. Automatikus váltóval állóra fékezi az autó, kézi váltóval 30-nál kapcsol ki. Hasznos funkcióval a táblafelismerővel érzékelt sebességkorlátozást a sebességrögzítő gombját kétszer megnyomva továbbadhatjuk az adaptív tempomatnak.

Eddig elég sok vezetőtámogató berendezés hiányzott a Peugeot 308 kínálatából, amit a ráncfelvarrással pótolt a gyár. Mostantól elérhető a 3008-ból és az 5008-ból ismert a követési távolság-figyelés automatikus fékezőrendszerrel kombinálva, amely a sávunkban lévő gyalogosokra és álló vagy velünk egy irányba haladó autókra reagál, akadályonként különböző sebességtartományban.

Falhoz közeledve a tolatókamera automatikusan felülnézeti képre vált a képernyő nagyobbik felén is. A 308 képes magától beállni a parkolóhelyre, miután érzékelőivel felmérte és megtalálta a megfelelő helyet. A monitor felbontása is jó

A sávelhagyás-figyelmeztetést kiegészíti az aktív, 65-180 km/ó között kormányzással is beavatkozó sávtartórendszer, amely természetesen kikapcsolható és a vezető is felül tudja bírálni a kormányt határozottan tartva. A Peugeot 308 érzékeli a vető figyelmének lankadását, de 65 feletti tempóval 120 percnyi vezetést  követen automatikusan pihenést ajánl.

A fényszórókat reflektoron hagyhatjuk, mert az autó visszaveszi tompítottra, ha zavarná a többi autóst és ráteszi a távfényt, ha nincs a közelében más jármű. A holttérfigyelés nemcsak a tükörházba épített fényjelzéssel segít, de a kormányzással is igyekszik megakadályozni, hogy sávváltáskor összeütközzünk a mellettünk lévő vagy érkező autóval.

Jó volt vezetni az autót, és nemcsak a csúcsmodellt a 400 Nm nyomatékú dízellel meg nyolcfokozatú automata váltóval, hanem az ötgangos, 1,2 literes benzinest is 110 lóerővel

Bár a Peugeot 308 kívül nem sokat változott, a továbbfejlesztett okostelefon-integrálással, új motorjaival, a legjobb konkurensek szintjére felhozott vezetőtámogató berendezéseivel és változatlanul csekély súlyával, elegáns belső terével, jó összeszerelésével igényes alternatíva a mégoly jó konkurensekkel szemben is.

Mellette – Ellene
  • Csekély tömeg (1080 kg-tól)
  • Szép belső tér, igényes kivitelben
  • Sokféle vezetőtámogató rendszer
  • Színvonalas motorok, széles motorkínálat (B:110-270 LE; D: 100-180 LE)
  • Jó vezethetőség
  • Érintőképernyőre kényszerített klímavezérlés
  • Közepes hátsó lábtér és fejtér (ötajtós)
  • Nincs alternatív üzemanyag (autógáz, földgáz), sem hibridváltozat

Hány pontot adsz a megújult Peugeot 308-nak?

500 szavazat - átlag: 8.1 (10-ből)

Hány pontot adsz a megújult Peugeot 308-nak?