Röviden – Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi FWD aut. 210 LE
Mi ez?Tágas, erős, elegáns hétüléses egyterű, luxuskivitelben
Mi tud?4-5 embert nagy, 7-et elfogadható kényelemben, csendesen, gyorsan hozni-vinni a világban
Mibe kerül?A tesztautó listaára 16,5 millió forint. A 150 lovas, kézi váltós alap-S-Max 9,9 millióba kerül
Kinek jó?Akit nem ragadott el a SUV-őrület, valamint nem emblémában, hanem értékben keresi a prémium hangulatot, és kényelmes, hosszú utakra kiválóan alkalmas hétülésest keres, boldog lesz egy S-Max Vignaléval

Ha nem nézem az árát, tényleg csak annyit mondhatok: ez a tökéletes családi autó 3-4 gyerek mellé. Elfér benne mindenki, erős, de nem túl szomjas a motorja, ha akarom, kényelmes, ha akarom, feszes a futóműve, jól szól a hifi, átlátható, könnyen kezelhető a navi, tárolórekeszből sok van, és ezek a rekeszek jó nagyok is. De ami a legfontosabb: elképesztően hatásos és csendes benne a klíma. Senki se nyafog, hogy fázik, megfő, vagy kiesik a szeme a huzattól, csak úgy egyszerűen jól érzi magát a família. Ritka kincs az ilyen!

No meg drága kincs is. 16,5 millió a tesztautó hivatalos listaára. Ez azért már jelentősen leszűkíti azok körét, akik a magyar gazdasági realitásban hétüléses családi verdára vágynak. Még szerencse, hogy van megoldás – nem kell megvenni a Vignalét. A parasztosabb, mezei S-Max nincs ilyen szép, de simán lehet csaknem ugyanilyen jó, sokkal olcsóbban.

Erős és tágas hétüléses családi autó, prémiumszolgáltatásokkal, prémiumáron

Külső

Az új S-Max dizájnja nem olyan ütős, mint az első szériáé volt, valahogy visszafogottabb, szopottgombócabb lett a generációváltással. Ezen az optikai lágyságon, puhaságon a vignalésítés sem segít – a sok krómmal, a pöttyös hűtőmaszkkal feltűnőbb, a Milano Grigio nevű fényezéssel különlegesebb egy kicsit a kocsi, mint egy mezei S-Max, de így is csak egy nagy családi autó marad, nem fordulnak utána a népek az utcán.

Van pár jó részlet, mint a kopoltyúk az első kerék mögött vagy a lapított dupla kipufogó hátul, de az autó külleme mégsem érezteti, hogy valami hiperkülönleges dolog lenne ez itt előttünk, négy keréken. Apropó kerék: a tesztautó 235/50 18-as gumikkal szerelt felnijei is csak egyszerűen szépek – persze a katalógusból lehet választani feltűnőbb darabot is.

Méretek: 4796x1916x1655 mm

Ízléses a króm-smink a Vignalén

Belső

Eleve az egyik, ha nem a legjobb családi utazóautó az S-Max – és nagyobb tesója, a Galaxy -, ezt fejeli meg a sok extra ebben az autóban. Mind az öt hátsó ülés elektromos reteszoldással, gombbal dönthető, a csomagtér még hét személlyel is értelmezhető méretű, teherautóként pedig két köbméternél is nagyobb a raktér. A vezetőülés 10 irányban állítható, memóriás (hiányzott viszont egy kihúzható combtámasz). Az első fotelek jó messze vannak egymástól, sose érnek össze a karok.

Hihetetlen sok a tárolórekesz, ezek közül némelyik elképesztően mély is. A könyöklő alatti üreg szája könyök fölé ér, ha belelógatom a karom. A vezető mobiljának van egy kis fiók balra lent, a kormány mellett, hogy ne kelljen közösködnie senkivel. És van gyerekleső tükör is, ahogy egy egyterűhöz illik.

Sok az egybefüggő, sivatagos felület, a Vignale műszerfalán ezen szépen varrott bőr-rátétek próbálnak segíteni

Középső és leghátsó ülés. A szellőzés mindenhol kielégítő

Öt személlyel 854 literes a csomagtér

Érdekes és nagyon praktikus megoldás, hogy a kerékcsere szerszámai a hátsó üléssor elé, egy padlórekeszbe kerültek. Az S-Max szükségpótkereke kívülről húzható fel az autó alá, a leengedő kábel csavarjának tekergetéséhez pedig elég csak a csomagtér külső arasznyi részén szabaddá tenni a padlót, így egy defekt után nem kell ki-bepakolni a kocsit mondjuk egy nyaralás közben valahol a világ végén, az útszélen.

Mitől Vignale a Vignale?

A Vignale modelleket a Ford-kereskedéseken belül egy külön prémium térben mutatják be – ez a Vignale Szalon. A Vignale ügyfelekkel dedikált Vignale-szakemberek, Vignale Értékesítési Tanácsadók és Szerviz Tanácsadók foglalkoznak. A Vignale járművek mélyebb megismerésére akár több napos, kiterjesztett tesztvezetést is meg lehet beszélni a dealerrel.

Vásárlás után a vevő kérésére az új autót munkahelyéhez, vagy otthonához szállítják. Az autó első tulajdonosaként lehetőség van havonta egyszer ingyenes, külső és belső autótisztítást igénybe venni az értékesítés helyszínéül szolgáló Ford márkakereskedésben. A Ford „Hozom-viszem” szolgáltatása keretében az autót minden szervizelési munkálat esetén (a település közigazgatási határain belül) díjmentesen a szervizbe szállítják, majd a szükséges munkálatok elvégzése után vissza is viszik a megadott címre.

Vignale: márka a Fordon belül

A garanciális időszak alatt elhúzódó javítás esetén kategóriaazonos csereautót kap a tulaj. A Vignale One Callt, egy éjjel-nappal hívható telefonos ügyfélszolgálatot kizárólag Vignale ügyfelek számára tartják fent. Minden új Ford Vignale gépjárműre 2 év, kilométer-korlátozás nélküli, teljes körű garancia; illetve ezen felül további 3 év, vagy maximum 150 000 km (hibrid Ford Mondeo Vignale gépjármű esetében maximum 100 000 km) Ford Extra Garancia vonatkozik. A szolgáltatásokat kizárólag a gépjármű első tulajdonosa veheti igénybe és (a szervizcsomag kivételével) minden esetben kizárólag annál a márkakereskedésnél, amelynél az autót vásárolták.

Motor

Az S-Max számos technikai konfigurációban rendelhető – ez a példány a legerősebb dízellel, a duplaturbós, kétliteres, 210 lovas motorral, fronthajtással és hatfokozatú, duplakuplungos automata váltóval készült.

Adatlap

Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi 210 LE aut.

Hajtáslánc1997 cm3 dízel, biturbó, 6 fok. dupla kupl. aut., fronthajtás
Teljesítmény154 kW (210 LE) @ 3750
Nyomaték450 Nm @ 2000
Gyorsulás (0-100 km/h)8,8 s
Végsebesség218 km/h
Fogyasztás (vegyes tesztátlag)7,8 l/100 km
Listaár:14.070.000 Ft

A motor még a PSA-Ford együttműködés leszármazottja, egy kicsit érezhető is, hogy nem mai darab. Erős, de csak egy szűk tartományban, és a rezonancia, a hang is durvább egy igazán korszerű és jó mai dízelhez képest. A fogyasztása 7,8 liter volt százon, vegyes üzemben, sok 140 tempomatos sztrádával. Ez is lehetne kevesebb, de egy ekkora test és ilyen magas komfortszint mellett azért elfogadható.

A tesztautót változó áttételű kormányzással és változó keménységű futóművel is felszerelték. Mindkét rendszer hatásosan és markánsan, érzékelhetően működik, ha valaki értékeli egy utcai autóban az ilyen műszaki finomságokat,  a Fordnál van értelme megrendelni őket. Jó drágán: az adaptív kormányzás felára 185 ezer, az adaptív futóműé 510 ezer(!) forint.

A korszerű vezetéstámogató rendszerek közül szinte minden elérhető a kocsihoz, tolatókamerától mátrix LED-fényszórón át a sávtartó automatikáig. A HMI is korszerű, a mobilos konnektivitás magas szintű, és még az is örülhet, aki a kalimpáló hagyományos mutatók helyett a képernyőn megjelenített virtuális műszerfalat részesíti előnyben – az S-Max Vignale kormánya mögött ilyen található.

Vezetés

Van némi hajóskapitányos abban, ahogy az S-Maxot vezeti az ember. Kormány lent az ölemben, körben remek kilátás, ráadásul a temérdek vezetéstámogató rendszerrel, adaptív tempomattal, sávtartóval, parkolóautomatával még az az illúzió is megvan, hogy én csak parancsokat osztogatok, az irányítást valami személyzet végzi. Ugyanakkor, ha akarom, a klasszikus vezetési élményből is tud adni az autó – a félmilliós adaptív gátlókkal, legalábbis.

Minden joga megvan a marcona tekintethez: 210 lovas dízellel szabad így nézni a többi egyterűre

Kár volt elrejteni a menetdinamikai kapcsolót a kismenü negyedik szintjére – ez a kocsi inkább megérdemelne egy DRIVE vagy MODE kapcsolót a középkonzol közepére, mint némely Audik vagy Mercedesek. Ha átkapcsoljuk az amerikaiasan lágy, ringatózó Comfortból Sportba, már-már rázósan feszessé, pontossá válik a kocsi futása. A kormányzás is kellően precíz, ilyenkor még ezzel az 1,7 tonnás batárral is érdekessé váljanak a kanyarok. A nagy tömeg mellé jó lenne az összkerékhajtás, ha valaki tényleg pont egy családi buszlimuzinnal akarna időre autózni – és az S-Maxhoz ezt meg is lehet vásárolni.

A gyenge pont a technikában a váltó. A Powershift nevű hatfokozatú duplakuplungos váltó képtelen gyorsan reagálni egy padlógázra és parkoláskor manőverezgetni is lassan áll át rükvercről előremenetre és vissza. A kormány mögötti váltófülekkel kapcsolgatva sem lesz PDK, de még DSG sem a Powershiftből – a Ford robotváltója határozottan a rosszabbak között teljesít a mai mezőnyben.

A hatfokozatú, dupla kuplungos váltó lassú és buta, sehol nincs egy DSG-hez

Annál jobb a klíma. Az aktuális Hetes BMW-ben például nem sikerült megoldani, hogy erős napsütésben is hatásosan hűtse, temperálja az utasteret a rendszer – az S-Maxben igen. A fenék alá az első két ülésen hideg levegőt fúvó ülésszellőztetéssel kiegészítve nincs az a nyári nap, amelyben izzadniuk kéne a bent ülőknek. A hátul ülők is kaptak egy egész csomó szellőzőrostélyt ide-oda, még a harmadik sorban is találtunk kis, tekergethető szellőzőrácsokat.

Szintén dicséret illet a HMI-t, az érintőképernyős menürendszer logikus, a megjelenítés informatív – még ha a grafika közel nincs is olyan szép, mint a német prémium márkáknál (gondoljunk a gyönyörűen animált BMW-kre az i-Drive-ban vagy az éles, ragyogó képet adó Comandra elsősorban, de az Audi rendszere is nagyon szépen kidolgozott), a funkcionalitással semmi gond.

A fejlett, a reflektor fényét is folyamatosan szabályozni képes mátrix LED-fényszóró szintén az iparág élmezőnyéhez illően profin működik. A csudafényszóró alapáras tétel a Vignale kivitelű S-Maxhez.

A hihetetlenül jól működő klíma vezérlőpultja az érintőképernyőn

 

Költségek

Mennyire drága?

Hülye helyzet – az S-Max-nek gyakorlatilag nincs közvetlen versenytársa a mai európai piacon. A hétüléses MPV-kategória mifelénk a kihalás szélére sodródott, egy-két faj küzd még a túlélésért (VW Sharan, Opel Zafira), de ezeknek nincs az S-Maxhoz mérhető erejű dízel verziója. Az európai sztrádákon egykor oly büszkén csörtető nagyobb termetű példányok (Mazda MPV, Toyota Previa) életterét elfoglalták a hét üléssel is rendelhető szabadidő-autók (Volvo XC-90, a Land Rover autói), esetleg a furgonból épített kisbuszok (mint a Toyota ProAce vagy a Nissan Evalia például). Vannak, akik olyan szinten alkalmazkodtak, hogy maguk is SUV-vá váltak, mint a Peugeot 5008. Az pedig, hogy luxuskivitelű, nagy MPV-t, de még nem kisbuszt találjunk, szinte lehetetlen feladat, még akkor is, ha keresésünket a prémiummárkákra is kiterjesztjük.

A Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi vetélytársai
BMW 220d Gran Tourer aut. (190LE)10 885 400 Ft
Opel Zafira 2.0 CDTI ECOTEC aut. (170 LE)8 890 000 Ft
VW Sharan Trendline BMT 2.0 TDI aut. (150 LE)11 007 470 Ft
Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi aut.(210 LE)14 070 000 Ft

A Ford viszont nagy ellenálló ezzel a változással szemben. Amióta 2006-ban leváltak a VW-csoportról és létrehozták a Sharannál, Alhambránál nagyobb, tágasabb Galaxy-t és ennek sportosabb verzióját, az S-Max-ot, folyton egyre nehezebb volt értelmes konkurens modellt találni melléjük, hogy lássuk, megérik-e a pénzüket ezek a kocsik. A Vignale termékvonallal és a 210 lovas dízellel pedig végképp borult minden. Az Audi-BMW-Merci szentháromságnál nincs ilyen kocsi, az európai kommersz gyártóknál sem – csak az amerikai piacon találnánk a japán gyártóknál konkurenseket, de persze csak benzinmotorral. (Ilyen a Nissan Quest, a Toyota Previa, a Mazda 8/MPV.)

A legfontosabb funkciók dedikált gombot kaptak, sajnos eléggé össze-vissza keverve a nagy hangerőszabályzó két oldalán

Ha tehát egy kedves olvasónk azt kérdezné, hogy milyen, a 210 lovas, automata, fronthajtású S-Max Vignale 14,075 milliós árához, esetleg a szinte plafonig extrázott tesztautó 16,5 millájához mérhető alternatívát tudok javasolni, csak hápognék. A tehetős nagy családoknál egyre népszerűbb Transporter vezetési élményben össze sem mérhető az S-Max-szel, az XC90 hét üléssel, dízellel 17 millió felett indul (és akkor még csak a Momentum alapfelszereltségnél járunk). Még talán az új PSA-Toyota kisbuszból a legerősebb-legluxusabb változat, a 180 lóerős automata Toyota ProAce Verso VIP 15,45 millióért megérne egy próbát, de menetdinamikában az is IFA a személyautós S-Max-hoz képest, és persze sokkal nagyobb, tehát megint csak nagyon nem egy méretkategória.

Egy tippem van csak: nézze meg a nem-Vignalét is a kedves vásárló! Titanium felszereltségben, egy turbóval, 150 lóerővel de még automata váltóval 10,7 millióból megvan a kocsi – világos bőr, krómdíszek meg havi egy ingyen mosás nélkül pedig azért el lehet lenni valahogy, ha közben marad 4-5 millió gázolajra.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Tágas utastér
  • Nagyon jó infotainment-rendszer
  • Finoman, csendesen üzemelő klíma
  • Jó adaptív futómű
  • Erős, nem túl szomjas motor
  • Az automata váltóval lomha az autó
  • Az ülésből hiányzik a combtámasz

Ford S-Max Vignale - értékeld!

263 szavazat - átlag: 6.8 (10-ből)

Ford S-Max Vignale - értékeld!