Röviden – Renault Grand Scénic 1,6dCi 160 Bose
Mi ez?Alapjaiban megújított, egyterűből a crossoverek felé elmozduló családi autó 5+2 üléssel, 20 colos kerékkel, 160 lóerős dízellel és duplakuplungos automatával.
Mit tud?Modern, menő, erős, gyermek- és családbarát autó, csekély fogyasztással.
Mibe kerül?9 799 000 forint a 160 lóerős, automata váltós csúcsmodell listaára, a tesztautó 11 millió Ft. A Grand Scénic Zen 1,2 TCe ára 6,5 millió forintról indul.
Kinek jó?Progresszív, jól felszerelt, nagystílű családi autóra vágyóknak, akik beérik az elődnél kevésbé tágas belső térrel.

Jó sokat mentünk vele és alaposan megismertük a Renault Grand Scénicet, amely ezúttal a leggazdagabb felszereltséggel és a legerősebb dízelmotorral járt nálunk.

Külső

Német autós lapokban visszatérő jelenség az idomtalan egyterűeket pelenka bombázónak (Pampers Bomber) nevezni. Ez az a trottyos családi autófajta, amiből már meg sem nézed a jó nőket, mert úgyis minek.

A 195/55 R20-as kerékszett lett a design, a fogyasztás, a civilizált rugózás és a tolerálható gumiköltség iránti elvárások metsző halmaza

A Renault formatervezői mindent megtettek, hogy ebből a vonulatból kimentsék a Grand Scénicet és a ma divatosabb irányba eltolva, a vonzóbbnak tartott SUV-modellek attribútumaival dobják fel az autót, hogy ne csak 21 év múltja legyen, de jövője is.

Mission completed, az új Renault Grand Scénic a nagy kerekekkel feltűnő és igen jó kiállású autó, főleg ebben a remekül összerakott bordó-fekete kombinációban, távol a gyáva ezüsttől. A magabiztos arc mögé a teste is megvan, hossza 463,4 centiméter, tengelytávja 280,4 cm, üresen 1464-1585 kilós. A térkihasználás és a kilátás rendesen megsínylette a hangsúlyok eltolását, de ennek a formának a temérdek crossover és aszfaltterepjáró között is van húzása.

Hátul eltér a sima és a Grand Scénic

Főleg a látványos kerekekkel. A 20 colos felnik hátteréről korábbi tesztünkben írtunk, most elég annyit felidézni, hogy a 195/55 R20-as kerékszett lett a design, a fogyasztás, a civilizált rugózás és a tolerálható gumiköltség iránti elvárások metsző halmaza.

Belső

Aki az autó elődjét nem ismeri, annak sokkal kevesebb baja lesz az új Renault Grand Scénickel. Számukra ez egy ötletes, nagyon átgondolt, rengeteg rakodóhellyel ellátott, jól variálható kocsi. Még a hátsó ülések is gombnyomásra lehasalnak benne, ez aztán a nagybetűs CSALÁDI AUTÓ.

Lehajtható utas oldali háttámlával, 60:40 arányba tologatható középső ülésekkel a belső tér továbbra is rugalmas

Aki viszont az elődből ül át, több visszalépést észlel. Kezdjük leghátulról! A harmadik sori oldalablakokhoz már nincs árnyékoló, csak középen, pedig ez a lyuggatott firhang sokat érne egy sorral hátrébb is. Az árnyékolás egyébként is nehéz ügy, mert elöl nagyon kedves figyelmesség a kihúzható napellenzőtoldat, de ezt elég nehéz használni, ha elakad a tetőkárpitban és a belső tükörben. A sokkal kisebb üvegfelületek miatt leghátulról alig lehet kilátni, a gyermekek nem is értik, milyen óriásszékre mutogatunk az osztrák autópályán az XXX Lutz mellett elsuhanva.

A középső ülések nem abba az állásba térnek vissza, amiből felhajtottuk őket ki-beszálláshoz, így a hátul ülők lábára tennénk rá a padot, ha nem sivalkodnának. Ha félrepréselték lábukat, utána újra előre kell húzni az egészet, hogy elférjen a lábfejük és a térdük. A második üléssorban az első ülések háttámlájára szerelt asztalka zavart, mert lehajtani menet közben úgysem szabad, felhajtva meg nagyon útban van a felnőttek térdének.

Pont a leghátul ülők lábára kattanna vissza a középső ülés, nem talál vissza eredeti helyére

És mindezek dacára a Renault Grand Scénic belső tere pompás családi élettér! Az ülések kényelmesek, hátul is van két USB-töltő, a fejtámlák két széle kihajtható, hogy megtámasszák  az elbóbiskolók fejét.

A 8,7 colos, álló érintőképernyővel nem nehéz kiismerni a menürendszert, a programok között a legmókásabb a kvízzel játszani. Sajnos CD-lejátszó felárért sincs az autóhoz, a szépen szóló, 12 hangszórós Bose-hangrendszer képességeit Youtube-videók streamelésével (okostelefonról, Bluetooth-kapcsolattal átjátszva) nem lehet kiaknázni, csak flac vagy más jó minőségű zenei fájlokkal pendrive-ról vagy a telefont csatlakoztatva.

Elődjénél gyengébb a variálhatóság, cserébe az öt hátsó üléstámla lehajtását gombnyomásra megoldhatjuk a csomagtér felől

Öt üléssel 533, hét személlyel utazva 189 literes a csomagtartó. Előbbi egyértelműen kicsi, teljes létszámmal a majdnem 200 liter elfogadható a kategóriában. Amikor tényleg be kell rámolni az autóba és hatan utazunk, a kihajtott ülések alatti tér sok csomagot képes elnyelni, ha kis egységekbe pakolunk és a csomagtérpadló alatti teret is kitöltjük.

Igazán jó ötlet a fiókként kihúzható kesztyűtartó, látni, hogy mit hová raktunk

220 000 forintba kerül az üvegtető, ami varázslatos, ha épp nem fősz meg alatta és nem süt belőle a hideg. Mivel nyár és tél is van minden évben, a tisztességes, motoros mozgatású árnyékoló roló sokszor jól jön. De a panorámatető vonzó, ezen át másképp kék az ég és más árnyalatúak a felhők is, mint az eltérően színezett oldalablakokon kinézve.

Milyen vezetni?

Városban

Kár, hogy ennyire rossz a kilátás az autóból. Ha a középső és a leghátsó sorban használjuk a fejtámlákat, szinte semmit nem lehet látni ferdén hátrafelé. Parkoláskor a feláras tolatókamera tiszta képe próbál valamit segíteni, de a nagyon rossz áttekinthetőségen nem tud mit kezdeni. A radar elöl-hátul széria.

Nagyon rossz a kilátás az autóból, városban mozogni sok vesződséggel jár

Egy bevásárlóközpont rosszul megvilágított mélygarázsában, ahol terepjárójukkal kamikázeként csapnak le az üres helyekre a világtól elfalazott családanyák, olyan óvatosan kellett manővereznem az autóval, mintha két hete vezetnék, pedig ez elvileg a 693-ik tesztautó, amiről írok. Jó lenne legalább a kameraállásokat változtatni.

Előrefelé sem jobb a helyzet. Előttünk a műszerfal terül el és valahol az autó orra is ott lesz, tényleg mintha a kád mélyére csúszva próbálnánk a perem feletti világot megismerni. A bénázó sofőrnek segítenek a gumik, a /55-ös abroncsok ügyesen védik a szép keréktárcsákat a lepadkázástól.

400 000 forinttal kerül többe a Scénicnél a Grand Scénic. Bőven megéri a felárát a nagyobb, mert a sima Scénic túl szűk lett a modellváltással

160 lóerős változatban a tesztelt Renault Grand Scénic csak duplakuplungos automata sebességváltóval készül. Az EDC-váltó (Efficient Dual Clutch) városban is meggyőző, mert kellően finoman indul el és ügyes kuplungkezeléssel kezd tolatni, amiben a DSG-konstrukciók csúnyán el tudnak maradni a hidrodinamikus nyomatékváltós automatáktól.

Hosszú úton

Több mint 3000 kilométert mentünk az autóval, amely kiváló utazóautónak bizonyult. Kezdjük azzal, hogy határátlépéskor rákérdez, szeretnénk-e látni az országinformációkat, és ha igen, megmutatja a sebességhatárokat, a segélyhívó számot, az ország telefonos előhívószámát. Az okos Scénic kiírja, hogy télen kötelező-e hólánc használata és mennyi a megengedett véralkoholszint.

Belső képeink illusztrációk, a Bose-nál eggyel szerényebb Intense kivitel belső tere látható rajtuk

A Multi Sense rendszer üzemmódjai közül kipróbáltam az összeset sporttól a takarékosig, és szerintem vagy az egyéni a jó, amihez a vezető összeállítja a preferenciáját vagy a mindennapokra az Eco. A takarékos üzemmód a Grand Scénicben nem kasztrálja a dízelmotort és azt is jól érzi, mikor érdemes légkondicionálással és mikor elég klímaberendezés nélkül tartani a beállított hőmérsékletet.

Technika

A korábban tesztelt, 110 lóerős 1,5 dCi-nél félmillió forinttal kerül többe az 1,6 dCi 130, ennél pedig 650 000 forinttal drágább a 160 lóerős verzió, de ebben már az automatikus váltó is benne van. Összességében a két turbós változat felára minimum értékarányos a kisebb teljesítményű rokonokhoz képest.

Rutinosan fékezett és gyorsított az adaptív tempomat. A távolságtartó automatika 160-ig működik, hosszú úton pihentető a használata

Itthon nincs igazán szükség 360 Nm nyomatékra egy családi autóban, de szórakoztató és biztonságos is ez a tartalék. Stuttgart környékén, amikor emelkedik az autópálya, épp előzöl 190-nel és feltűnik a tükörben az S 500-at követő biturbó A6 TDI, igazán megnyugtató, hogy hamar befejezhető az előzés és vissza tudsz sorolni. Kis fordulaton egy nagyon csekély tehetetlenségű, gyorsan felpörgő turbófeltöltő ébreszti gyorsan a nyomatékot, a nagyobb kapacitású másik feltöltővel a motor nem fullad ki a magasabb fordulatszám-tartományban, kiszámíthatóan nő a teljesítménye, ahogy padlógázon kihúzatjuk.

200 kilométer/óra a végsebesség, ami a 10,7 másodperces gyorsuláshoz hasonlóan nem valami vérpezsdítő, de ezzel a motorral és váltóval az autónak a 200 még utazótempó német sztrádán. A végsebességnél hatodikban körülbelül 3800 a fordulatszám (160-nál csak 2800), a motorzaj kulturált és a szélzúgást leszámítva csak suhanás az élet. Az autó stabilitása nagy sebességnél is jó, a fogyasztás gyors sztrádamenetben sem ugrik meg vészesen.

A harmadik sorba befalazott gyermekek alig látják hosszú úton az attrakciókat, például Ausztriában a gigantikus bútorreklámot

A magas oldalfalú gumikkal a tesztelt Renault Grand Scénic egész tisztességesen rugózik. A csupán 195 mm széles futófelület határait nagy gázzal elindulva megérezni és az autó vészfékezéskor nem áll úgy az aszfaltba, mint mondjuk 225/40 R18-as gumikkal tenné.

Amikor aznap már mögötted van 1000 kilométer és még nem értetek oda, akkor az első ülések frissítő, lazító vagy gerincmasszázs-funkciójának más a helyi értéke, mint az árlistában olvasva róla. Ez frissít és egyben jó játék, amivel sokkal drágább autókból átülő utasokat is el lehet kápráztatni. Az első ülések a meghosszabbítható combtámasszal és a jól beállítható deréktámasszal egész nap vezetve sem váltak kényelmetlenné.

Költségek

9 799 000 Ft a tesztelt csúcsmodell listaára, a tesztautó adatlapján 11 019 000 forint szerepel, de még 9,6 milliós listaárral indulva. Ebből annyit nem tud engedni sem az importőr, sem a márkakereskedő, hogy igazán attraktív legyen. 170 lóerős motorral a kifutó Zafira Tourer 2,0 CDTI Innovation listaára 9 600 000 Ft, az automata Ford Grand C-Max Titanium X a 150 lóerős, kétliteres dízellel 8 980 000 forint. A 150 lóerős Citroën Grand C4 Picass 2,0 HDi-t kézi váltóval 8,6 milliótól kezdhetjük felhozni a Grand Scénic Bose felszereltségi szintjére.

Sok döngetős autópályás úttal is megállt 7,2 literből a 160 lóerős egyterű fogyasztása százon

Nagyon kedvező a fogyasztás. Bő 3000 kilométeren mérve 7,2 liter az átlag százon, amiben volt elég sok döngetés Németországon át meg vissza. A gázolajigény normál használatban levihető 5,5 l/100 km köré, ami az Euro 6-os dízeltől szép eredmény.

Alapesetben 5 év/100 000 kilométer a garancia, a kötelező karbantartások megválthatóak erre a távra a 265 900 forintos szervizcsomaggal. Az előre kiköhögött szervizcsomagokat az teszi vonzóvá, hogy öt év alatt az áremelések kevésbé érintik a vevőt, márpedig a forint tartósan gyenge és az alkatrészekért euróban kell fizetni. Aki többet megy, a garanciát kiterjesztheti 150 vagy 200 ezer kilométerre 62 900, illetve 134 900 forintért.

Elzászban jártunk az autóval, ahol épp veteránautó-találkozó volt a festői Saverne-ben. Ennyit nőttek az autók: jobbra egy Peugeot 3008, balra egy Citroën Kacsa testvérmodellje, a Dyane 6

Magas áráért cserébe a csúcsmodell kevés kérdést hagy nyitva, mert a 160 lóerős dízelt csak automatikus váltóval és a legmagasabb, Bose felszereltséggel lehet megvásárolni. A rengeteg szériafelszerelés (gyalogosérzékelő automatikus vészfékrendszer, 20-as alufelni, LED-es fényszóró, 12 hangszórós Bose-hangrendszer, 8,7 colos kijelző, navigáció Európa-térképpel) mellett alapáron jár a két pótülés is, amiért egy Škoda Kodiaqban 313 000 forintot kérnek.

Az ajánlott extrák ára nem vágja földhöz a tízmilliós kategóriában nézelődő ügyfeleket, az adaptív sebességtartó automatika felára 50 000 Ft, a színes fejmagasságú kijelzőé 100 000 Ft, a követési távolságra figyelmeztető berendezésé 20 000 Ft, de ezek beleférhetnének a szériafelszereltségbe is, ha már a Renault Grand Scénic ára ennyire elszaladt a negyedik generáció érkezésével. Csodák nincsenek: ami jó, az sosem olcsó, pláne, ha még jól is néz ki.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Vonzó külső
  • Átgondolt, rugalmas belső tér
  • Igényes hangrendszer
  • Erős dízelmotor
  • Kulturáltan működő automatikus váltó
  • Kedvező fogyasztás
  • Kitűnő alkalmasság hosszú utakra (ülések, hatótáv, rakodóhelyek)
  • Gazdag felszereltség
  • Sokféle, működőképes vezetőtámogató rendszer

 

  • Rossz kilátás
  • Az elődnél gyengébb variálhatóság
  • A konkurensekénél gyengébb térkínálat
  • Opcióként sincs CD-lejátszó a Bose-verzióban
  • Viszonylag magas ár
  • Kissé erős szélzaj

Hány pontot ér a Renault Grand Scenic 160 lóerős dízellel?

826 szavazat - átlag: 8.2 (10-ből)

Hány pontot ér a Renault Grand Scenic 160 lóerős dízellel?