Röviden – Hyundai i30 1.4T-GDI DCT
Mi ez?A Hyundai alsó-középkategóriás modelljének harmadik generációja, 140 lovas turbómotorral, duplakuplungos automata váltóval, tesztautónk esetében közel fullextrás kivitelben
Mi tud?Mindent, ami a Golf-kategóriában elvárható egy korszerű autótól
Mennyibe kerül?Akciósan 4,5 millió forint a legolcsóbb i30 (100 lóerő, szívó 1.4). 5,5 milla a 140 lovas 1.4 turbó, 500 ezer a DCT-váltó felára, a tesztautó pedig a sok-sok extrával valahol 7,6 millió forint körül van, listaáron
Kinek jó?Erős, kényelmes és szép hétköznapi autó, öt év garanciával, családi kocsinak, cégautónak egyaránt megfelel

Műszakilag, ergonómiailag nagyon meggyőző az új Hyundai i30, a kis turbómotor erős és takarékos, minden extra tök jól működik a kocsiban. Csak éppen nincs neki lelke, ami azért baj (a Hyundainak), mert lélek nélkül a presztízsérték sem lesz meg soha, hiába kínál máskülönben már-már prémiumminőséget a kocsi.

Persze ez legyen a Hyundai baja, a vevők meg, akik képesek a Golf-kategória hagyományos versenyzői körén kívül is gondolkodni, legyenek boldogok a presztízsérték híján olcsón kínált i30 kiváló ár-érték arányával!

Vicsorgó, gonoszul kiálló alsó szemfogak LED-lámpából a menetjelző fény helyén

Külső

Esztétikailag semmi baja a világon az új Hyundai i30-nak. Ügyesen találnak össze a vonalak, a hatszögletű hűtőmaszk krómozása elegáns és sportos, a menetjelző LED-csíkok gonoszul acsargó agyarként riasztják szét a békés kérődzőket, de nem lesz tőlük otromba az autó frontja. Profilból a finoman emelkedő övvonal és a nem túl mély, de azért jól érzékelhető hosszanti horpasztás a küszöb felett épp csak annyi jóleső dinamikát éreztet, hogy az apukák már kedvtelve simítsák végig a tekintetükkel, de még a félénk anyukák is be merjék ültetni a gyerekeiket az apukák mellé. A feneke kellően részletgazdag ahhoz, hogy ne váljon unalmassá a kocsi akkor sem, ha már megelőzött minket, de nincs semmi agresszió, se hetyke kipufogóvég, se erőltetett spoiler. Finom, nagyon enyhe, polgári sportosság sugárzik az i30 fenekéből, ha élhetek ezzel a zavarba ejtő képzavarral.

Egy fontos dolgot viszont nélkülöz a forma: a karaktert. Szemből Focus, oldalról 308-as, hátulról kicsit eltorzított Golf, de sehonnan se Hyundai. A Kiának sikerült egy-két jellegzetes vonással kialakítani valamiféle márkaimázst az elmúlt években: a tetőlemez “befolyatása” a szélvédőbe a belső tükör előtt, a középen összelapított hűtőmaszk megvan? Na ugye. De a Hyundai teljesen megfeledkezett erről, miközben a japánnál japánabb, a németnél németebb kocsikat próbálta megcsinálni. Sőt, meg is csinálta.

A tengelytáv 2650 mm

Méretek: 4340x1795x1455 mm

Leheletnyit, de a hátsó nyomtáv a szélesebb (1573 vs. 1581 mm), ami jót tesz az i30 kiállásának

Belső

A koreai autók hagyományosan nagyon-nagyon jók abban, hogyan kell olyan utasteret készíteni, amelyben a középkonzol nem veri kékre-zöldre az elöl ülők térdét. Az i30 is ilyen, és szégyellje magát minden gyártó, aki máig nem volt képes ellesni tőlük ezt a trükköt.

Máskülönben egy tök jó, tágas, komfortos, átlagos, korszerű kompakt autó. Középen nagy érintőképernyős HMI, okos logikával, ahogy egy modern kocsiban dukál, de a kormány mögött hagyományos, igazi mutatós órák, Volkswagen-stílusban. Kicsit fura is, hogy mutatós órák vannak egy ilyen divatkövető kocsiban, nem pedig virtuális TFT-műszerblokk, de a Hyundai bizonyára tudja, hogy ez az, amit az európai autóvásárlók java része megszokott és kedvel ebben a szegmensben. És az is nagy öröm, hogy a kétzónás automata klíma összes kezelőszerve a klímapanelre került, nem kell a menüben tévelyegnünk, ha valami bonyolultabb dolgot akarunk elérni.

Németesen józan, logikus a műszerfal elrendezése

Az érintőképernyő menürendszerének logikája hamar kiismerhető, sőt: még saját grafikus főképernyőt is összerakhatunk magunknak

Az utastérben minden kellemes tapintású, jó fogású. A négy automata ablakemelőtől a csomagtérfedélen gondosan mindkét oldalon kialakított behúzófogantyúig mindenhol érezzük, hogy a Hyundai nem volt hajlandó támadási felületet hagyni az ergonómiában. A finoman krómozott peremű szellőzök, a légmennyiség-szabályzó tekerentyűk esztétikája, működési precizitása pedig már majdnem Audi, nem is tudnék más kommersz márkát mondani, amely ennyire ügyelne a részletekre egy kompakt modell utasterében.

A kategóriában átlagos, elegendő helykínálat hátul a fej- és a lábtérben

395-1301 liter a csomagtartó térfogata

Technika

A 16 szelepes, teljesen változó vezérlésű, közvetlen befecskendezéses 1,4 literes turbós benzinmotor igazán korszerű darab, 140 lóerős teljesítményével nem nevezhető túlhúzottnak sem. 500 ezer forintos felárért kapható mellé a hatfokozatú kézi váltó helyett hétfokozatú, duplakuplungos automata, ami úgy teszi komfortosabbá a vezetést, hogy nem rontja le a fogyasztást (mint a hagyományos automaták többsége) és nem gyilkolja meg a vezetési élményt (mint a fokozatmentes automaták).

Adatlap

Hyundai i30 1.4 T-GDI 7DCT

Motor1353 cm3, turbó, változó vezérlés, 16 szelep, közvetlen benzinbef.
Teljesítmény103 kW (140 LE)@6000
Nyomaték242 Nm@1500
Gyorsulás (0-100 km/h)9,2 s
Végsebesség205 km/h
Fogyasztás (vegyes, tesztadat)7,14 l/100 km
Listaár:5 999 000 Ft-tól

A futómű elöl MacPherson, hátul minden motorváltozatnál többlengőkaros, teljesen független – a Hyundai nem játszotta el, amit például a Volkswagen, hogy az erősebb motorok alá kerül hátra multilink, a gyengébbek egyszerűbb csatolt hosszlengőkaros rendszert kapnak.

Az i30 vezetéstámogató arzenáljába a kedves vevő beválogathat minden, ma elérhető cuccot, de ezek egy részét a Hyundai nem adja ingyen. Még a legmagasabb felszereltségi szinten is külön kell(ene) fizetni a holttérfigyelésért, a követőradarért, a gyalogosgázolás-megelőző automatikus vészfékezésért. Persze nincs ez másképp az európai gyártóknál sem, csak a japán és koreai márkáknál szokatlan valamelyest a menüszemlélet a korábbi mindent adunk-hozzáállás után. Valamint érdekes, hogy míg az automatikus reflektor-kapcsolás és a sávelhagyást aktív kormányzással megelőző rendszer alapáras tétel minden i30-nál, más, nem kevésbé friss és látványos biztonsági elektronikákért felárat kér a Hyundai.

Vezetési élmény

A 140 lóerős motor pillanatnyilag ugyan a legerősebb az i30-katalógusban, de a direkt és precíz kormányzáson (két és felet fordul faltól falig a kormány), a kényelmes, de precíz, rendíthetetlen futóművön érezni, hogy valami sokkal markánsabbal is készül majd a gyártó. A kocsi viselkedése így nagyon jóindulatú, amit a motor tud, azt a felfüggesztés gond nélkül lekezeli. Érdekes, hogy a katalógus nagyon széles tartományban adja meg az 1,4-es Hyundai i30 tömegét: még ha tudjuk, hogy automata van a kocsiban, akkor is csak annyi a biztos, hogy az 1240-1388 kilós tűrésben vagyunk valahol. Bár ez a tömeg még a kisebb szélső értékkel sem a legjobb a kategóriában, a nyomatékos turbómotorral és a jó futóművel egy pillanatig sem tűnt nehéznek az i30.

A követőradar még a magasabb felszereltségi szinten is feláras tétel, a tesztautóból ki is maradt

Audis-Volkswagenes a váltókonzol kialakítása, de a hétfokozatú dupla kuplungos automata nincs olyan gyors és ügyes, mint a DSG-k

A motornál kevésbé jól sikerült a váltó programozása. Normál üzemben, finom gázpedálkezelésnél is érezhetőek a váltások, a szerkezet közel nem olyan villámgyors és leheletfinom, mint a Volkswagen DSG-i. (De nem is rosszabb, mint mondjuk a Ford szintén kissé kicsiszolatlan duplakuplungos váltója.) A kormány mögötti fülekkel kézzel kapcsolgatni sem olyan érzés, mint a PlayStationön vagy a műfaj legjobbjain – idő kell, amíg a váltó lereagálja a kapcsolási utasításokat, még több, ha nem teljesen kiszámítható a vezető szándéka, és egy finom gázpedál-felengedés után mondjuk mégis nyom egy padlót, megfordítva ezzel a vezérlő számítógép számára addig követett kapcsolási logikát.

Amúgy a hétköznapi élet során az i30 csendes, kényelmes közlekedési eszköznek bizonyult. A muzsika szépen szól benne, a klíma is hatásosan és huzatmentesen teljesít, az ülésállítástól kezdve a kulcs nélküli nyitás-indításon át minden jól működik, nincs semmi, ami miatt utálni kéne az autót.

A fogyasztással is meg voltam elégedve. Tempós, dinamikus autózás mellett vegyes üzemben alig evett hét liter felett a kocsi, ami már-már dízeles fogyasztás, így, az Euro 6 idején, a TDI-botrány utáni években.

Jól fogyaszt és nem is hazudik

Költségek

Miért pont egy i30-at?

Az utóbbi másfél-két évben mindig ugyanazt érzem, amikor kiszállok egy koreai kocsiból a teszthét után: a Hyundai, a Kia úgy lett technikailag japánabb a japánoknál, hogy közben nagyon ügyesen épített európai ergonómiát a műszaki tartalom köré. A precizitás élménye, a kifinomultság, a tartósságot ígérő kapcsolási érzés szellős térérzettel, logikus, könnyen megszokható kezelhetőséggel párosul. És kapunk ehhez a Hyundainál 5, a Kiánál 7 év garanciát, ráadásul tök jó áron. Listaáron a hasonló képességű konkurens modellek mellett nagyon vonzó ajánlat ez a 140 lovas, automata “Hunyadi”:

A 140 lovas, benzines, automata i30  és pár vetélytársa (hivatalos márkaoldalakon közölt alapkivitelű listaárak, forintban)
Ford Focus 1.5 EcoBoost A6 ST Line (150LE)6 700 000
Renault Mégane 1.2 TCE EDC7 Intens (131LE)6 299 000
VW Golf 1.4 TSI DSG Comfortline (150LE)6 936 970
Hyundai i30 1.4 T-GDI DCT Comfort (140LE)5 999 000

Elegáns részlet elöl-hátul a nyomott mintás fém küszöbtakaró

Szóval a kérdés inkább az, hogy miért NE egy Hyundai i30-at válasszon az ember a kompakt mezőnyből? És erre a kérdésre már csak a konkrét modelltől független, részben irracionális, ugyanakkor az autópiacot nagyon is meghatározó dolgokkal lehet válaszolni, hogy nemá’, egy Hyundait? Meg hogy mert a Golf mégiscsak német. Vagy hogy a cég nem engedheti meg, hogy ne európai modellt válasszon. Meg ilyenek.

Aki viszont a maga ura az autóvásárlási döntésben és képes felülemelkedni a rég meghaladott sztereotípiákon, nagyon is boldog lehet ezzel a kocsival – vagy egy másik koreai modellel, bármelyik kategóriában.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Erős, takarékos motor
  • Kényelmes, tágas utastér
  • 5 év garancia
  • Prémiumközeli hangulat a kabinban
  • Rángatós váltó
  • Nulla presztízsérték

Szavazás

Hány pontot ér a tízből a turbós-benzines, dupla kuplungos automata Hyundai i30?

485 szavazat - átlag: 7.5 (10-ből)

Hány pontot ér a tízből a turbós-benzines, dupla kuplungos automata Hyundai i30?