Támadó ék spanyol módra

Vezettük: Seat Ibiza 2017

Szerző: Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2017.04.05. 15.00

Sportos formába csomagolt, eredeti VW alapokra épített praktikus kisautóval támad a Seat. Az Ibiza ötödik generációjával.

Röviden – Seat Ibiza 2017
Mi ez? A Seat kisautó sorozatának vadonatúj padlólemezre épülő legfrissebb, immár ötödik generációja.
Mi tud? Sportos külsejű és fiatalos belsejű kisautó tágas utastérrel és nagy csomagtartóval, takarékos motorokkal és sokféle egyénre szabási lehetőséggel.
Mibe kerül? Még nincs ára, a legolcsóbb változat tervezett ára 3,6-3,7 millió forint, míg a legfelszereltebbek akár hatmillióba is bekerülhetnek.
Kinek jó? Helykínálata és praktikus megoldásai alapján családi autónak sem utolsó, míg formájával, sportos kiviteleivel a fiatalokat (vagy az annak látszani akarókat) csábíthatja magához.

Újabb bizonyíték a Seat Ibiza vadonatúj, ötödik generációja arra, hogy a nagy testvér, a Volkswagen (Csoport) kezdi komolyan venni spanyol leánygyermekét. Az első bizonyíték a Seat Ateca névre hallgató, tavaly bemutatott szabadidő-autó volt, amely a konszern legmodernebb műszaki megoldásainak felvonultatásával készült. Most ugyanez igaz kisautójuk legfrissebb generációjára, amely az MQB betűkombinációval jelzett, moduláris keresztmotoros építőkészlet kisautókra igazított, A0 kiegészítő jelzésű változatára épül. Érdekesség, hogy ez az MQB-A0 egyes alkatrészei megegyeznek azzal az egységével, ami az Atecának, a VW Golfnak, sőt a Passatnak is alapul szolgál.

 

Az új Ibiza fontosságát és az odafigyelést rá jelzi az is, hogy ez az első típus a VW konszernhez tartozó kisautók sorában, amely megkapta ezt az alapvető részegységet. Az Audi A1, a Skoda Fabia és a VW Polo mind a mai napig arra a PQ25 jelű padlólemezre készülnek, amelynek ősváltozata 1993-ban éppen az Ibiza harmadik generációjával debütált. Ez azonban hamarosan megváltozik, hogy még az idén bemutatkozik a VW Polo szintén MQB-A0 alapú új, hatodik generációja. (Amúgy a VW konszernnél elég bevett szokás, hogy az új műszaki megoldásokat nem feltétlenül a VW, vagy az Audi új típusánál vetik be először – hadd jöjjenek ki az esetleges gyermekbetegségek a kevésbé fontosnak tekintett márkánál.)

Külső, karosszéria

A teljesen új padlólemez (illetve inkább építőkészlet) megjelenése elődjéhez, a negyedik generációhoz képest teljesen felforgatta az Ibizát. Ezt a hosszúsága alapján nem mondanánk meg, hiszen két milliméterrel még rövidült is a típus. Csakhogy a szélesség 87 milliméterrel nőtt, ami alapvetően változtatta meg a kis spanyol kiállását. A korábbi keskenynek és magasnak ható típus egy szélesen, sportosan terpesztő Ibizának adta át a helyét. (Az első nyomtáv 60, a hátsó 48 milliméterrel nagyobb, mint volt.) A hatást fokozza, hogy a tengelytáv 95 milliméterrel 2564 milliméterre nőtt, és nagyobbak a kerekek is: immár akár 18-asokat is fel lehet szerelni az autóra, míg az alapméret 15-ös.

Szinte nem is változott a hosszúság és a magasság, miközben a kerekek jó messzire kerültek egymástól. A tengelytáv 9,5 centit nőtt, ennek ellenére a karosszéria harmadával merevebb, mint volt

Érdekes egyébként, hogy ami a méreteket illeti, az Ibiza egyes adatai közeli hasonlóságot mutatnak a VW Golf hatodik generációjához (ami ugye az ötödik átfazonírozása volt, így ahhoz is). A hosszúság természetesen nem (hiszen akkor kategóriát ugrana az Ibiza), és a magasság is kisebb három centivel, de a tengelytáv, a szélesség és a két nyomtáv mind-mind másfél centin belül van. Vagyis elméletileg az Ibiza – használati szempontból – lényegi részének csaknem akkorának kellene lennie, mint egy generációval öregebb alsó középkategóriás (kompakt) típusé.

Több mint 8 centivel szélesebb az új Ibiza a réginél. Szélesedtek a nyomtávok is így meggyőzőbb az autó kiállása. Hátrafelé viszont nem túl jó a kilátás és a tükrök is kicsik. Tolatókamera persze rendelhető

Több mint 8 centivel szélesebb az új Ibiza a réginél. Szélesedtek a nyomtávok is így meggyőzőbb az autó kiállása. Hátrafelé viszont nem túl jó a kilátás és a tükrök is kicsik. Tolatókamera persze rendelhető

És tényleg: az új Ibiza óriási belül, sem elöl, sem hátul nem kell szűkölködni, a belmagasság is elegendő, miközben a szélesség növelése miatt hátul akár három kiskamasz is elfér egymás mellett. Mindennek a tetejébe a csomagtartó is nőtt, méghozzá az előző generációhoz képest harmadával (azaz 63 literrel) 355 literre – ami, ugye nem lepődünk meg, akkora, mint a Golf VI-osé (és V-ösé), és ugyanakkor az alsó középkategóriában sem számítana kicsinek. (A Ford Focusé körülbelül ekkora.) Ráadásul még jól is használható a csomagtartó. Két szinten rögzíthető a padlója, és ha a felsőben rögzítjük, akkor sík csomagteret kaphatunk az egyharmad-kétharmad arányban osztott háttámlák lehajtása után.

Belső tér, csomagtartó

Az új Seat Ibiza utastere nem egyedül tágasságával hívogat, hanem kulturált és ízléses berendezésével is. Első ülésből például négyfélét is kínálnak hozzá az egyszerűtől kezdve a legsportosabb (FR kivitel) kagylósított ülőalkalmatosságáig. A műszerfal a képeken és a valóságban is jól mutat, de hamar kiderül róla, hogy készítéséhez csak kemény műanyagokat használtak fel, holott több konkurens kínál legalább egy puha betétet hozzá. Hasonló a helyzet az ajtók esetében is, ahol csak a könyöklő rész puha. A térképzseb viszont óriási, akár több italos palackot is képes magába fogadni.

Jól néz ki a műszerfal, és gondosan is van összerakva, de puha műanyagot ne keressünk. Minden részegység (kormány, műszerfal, kijelző, stb.) ismerős más Seat illetve VW csoportos termékekből. De ez nem hátrány, sőt...

Jól néz ki a műszerfal, és gondosan is van összerakva, de puha műanyagot ne keressünk. Minden részegység (kormány, műszerfal, kijelző, stb.) ismerős más Seat illetve VW csoportos termékekből. De ez nem hátrány, sőt…

A műszerfal környékén számos, a konszern egyéb gyártmányaiból ismerős egységgel találkozhatunk. Ilyen a műszeregység, vagy a kormánykerék (mindkettő azonos az Atecáéval), de a középkonzol nagyobb, 8 col átlójú érintőképernyője is feltűnt már sok más VW eredetű típusokban. (A gyengébb felszereltségű kivitelekben 5 colos fekete-fehér egységet találunk.) A 8 colos egység felbontása kiváló, kezelésének megtanulása egyszerű, annál is inkább, mert nemcsak oldalt találunk gombokat a főbb funkciókhoz, hanem elég csak közelítenünk a kezünkkel a kijelzőhöz, és máris újabb – érinthető – gombok tűnnek fel rajta. Természetesen elérhető már a Carplay, az Android Auto, és Mirror Link is hozzá, valamint USB csatlakozókat, továbbá vezeték nélküli mobiltelefon kapcsolatot és -töltést is kínál tulajdonosának az új Seat Ibiza.

Ilyen ülések illenek egy magát sportosnak tartó autóba! Amúgy jóval szélesebbek, mint a régi Ibizáé voltak. Állítólag 42 milliméterrel...

Ilyen ülések illenek egy magát sportosnak tartó autóba! Amúgy jóval szélesebbek, mint a régi Ibizáé voltak. Állítólag 42 milliméterrel…

Szintén a korszellemet idézi a teljesen LED-es fényszóró opció, de még a motorkínálat is. Első körben ugyanis csak egyliteres, háromhengeres benzinmotorral kezdik árulni az Ibizát, de ez mindjárt négy teljesítményszintet jelent. Szívó változatban 65 és 75, turbófeltöltővel 95 és 115 lóerővel lesz elérhető. Később érkezik a Golf VII legutóbbi modellfrissítésekor bemutatott 1,5 literes, négyhengeres, 150 lóerős benzinmotor, amelynek érdekessége, hogy turbófeltöltője változó geometriájú (mint sok dízelé, illetve benzinesek közül addigi egyedüliként a Porschéké). Dízelből is csak 1,6 literes négyhengerest kínálnak majd az Ibizához, a várható teljesítményszintek 80, 95 és 115 lóerő. Duplakuplungos automata sebességváltót egyelőre csak a nagyobb teljesítményű (115 LE és felette) kivitelekhez ígérnek, míg középszinten hat-, míg lejjebb ötfokozatú kézi sebességváltó a kínálat.

Milyen vezetni?

Mivel a mostani menetpróba lényegében egy előbemutató volt, csak egy kivitelt próbálhattunk, egy Xcellence felszereltségű, az egyliteres motor 115 lóerős verziójával hajtott, hatfokozatú kézi sebességváltós modellt. Ez elvileg 9,3 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára, a végsebessége 195 km/ óra, a 200 newtonmétert kitevő legnagyobb nyomaték pedig már 2000/perces fordulaton jelentkezik. Ehhez képest, ha lendületesen akartunk haladni, akkor nem ártott a nagyobb fordulatszámokat és a kisebb fokozatokat sűrűn használni – kanyargós országúton például a második és a harmadik fokozat dolgozott a legtöbbet, a negyediket csak hosszabb egyenesekben lehetett bevetni.

Hozzá tartozik, hogy a kapcsolgatás nem különösebben gond, az új Ibiza váltójának érzete pontosan olyan, mint a VW konszern többi típusaiban. Ellenállás nélkül, könnyen és pontosan indíthatjuk az egyes fokozatok kapcsolását, amelyekbe a váltónál elhelyezett súly szinte berántja a kart. A nagyobb fordulatszámok pedig azért nem jelentenek problémát, mert a motor is szívesen pörög fel és eközben még a hangját sem emeli meg. Az új Ibiza egyik fontos érdeme, hogy utastere kimondottan csendes. A hatfokozatú sebességváltóban a hatodik fokozat áttételezése hosszú, ez amolyan kímélő, fogyasztáscsökkentő áttétel, amit az is jelez, hogy az autó ötödikben éri el a végsebességét.

 

Adatlap

Seat Ibiza 1.0 TSI Xcellence

Motor S3, 999 kcm, turbófeltöltős, benzines
Teljesítmény 115 LE 5000/percnél
Nyomaték 200 Nm 2000/percnél
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,3 s
Végsebesség 195 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,7 l/100 km
Listaár: kb. 4,8 millió Ft

A lendületes haladás nincs ellenére a futóműnek sem, aminek biztos támaszt ad a korábbi generációnál 30 százalékkal merevebb karosszéria. A teljesen megszokott, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű (a korábbi generációénál szélesebb nyomtávokkal) és a 215/45 R 17-es gumikkal kiválóan vette a gyors kanyarokat, és még az sem hozta ki a sodrából, ha egy jobbos után azonnal egy balos következett (majd akár újra egy jobbos). A viszonylag mérsékelt oldaldőlés miatt az átterhelődések nem jelentettek problémát egy pillanatig sem, sőt, a kanyar közbeni fékezéseket is elbizonytalanodás, farriszálási hajlam nélkül viselte az Ibiza.

 

A hátul is tárcsafékeket felvonultató fékrendszer is állta a próbát, ha valamilyen szinten mégis csalódást okozott valami, az inkább a kormány volt. Az immár elektromos szervokormány pontosabb, rásegítése egyenletesebb és jobban eltalált, ezért összességében kevesebb koncentrációt igényel a kívánt íven tartani az autót (mint a régit), de közben a visszajelzések nem özönlenek a vezető kezéhez. Ennek oka a szervo elektromotorjának elhelyezése lehet, ami a nagyobb méretű MQB-s autóktól eltérően nem lent, a fogaslécen, hanem fent, a kormányoszlopon kapott helyet.

 

Tudni kell azonban, hogy az Xcellence kivitel kicsit kényelem-orientáltabb, mint az FR, amely keményebb hangolású rugózást és még alacsonyabb oldalfalú, 18-as kerekeket kapott. Mindkét változtatás javíthat az úttartáson és főleg a kormány érezhetőségén, de rontja a rugózási komfortot. Az Xcellence ezen a téren egészen elfogadható kompromisszumot képvisel, mert felfüggesztései lassabb tempónál (ahogy rossz minőségű úton a legtöbben autóznak) ügyesen dolgozták fel az úthibák ütéseit.

Konkurensek, költségek

A két modellsorozat (Xcellence és FR) létezése is jelzi, hogy a Seat az új Ibizával minél többek igényeit szeretné kiszolgálni. Ez azonban nem változtat azon, hogy a típus alapvetően sportos kiállású, és ha így nézzük, legközvetlenebb vetélytársai közé például a Ford Fiesta, a Mazda2, és az új Nissan Micra tartozik. Tágasságával és nagy csomagtartójával ezeknél azonban mind praktikusabb, míg a még nála is sokoldalúbb Honda Jazzt vezethetőségével és várhatóan árával főzi le. Az importőr szeretné versenyképes 3,6-3,7 millió forintos áron útjára bocsátani az Ibizát, amiért akciósan egyliteres, 95 lóerős, turbófeltöltős benzinmotorral hajtott, hatfokozatú kézi sebességváltós modell jár cserébe.

Jó az egyenesfutás, kiszámíthatóan és stabilan kanyarodik, ugyanakkor még 215/45 R 17-es gumikon is elfogadhatóan rugózik az új Ibiza. Legalábbis az Xcellence kivitel. Az FR-t feszesebbre hangolták

Jó az egyenesfutás, kiszámíthatóan és stabilan kanyarodik, ugyanakkor még 215/45 R 17-es gumikon is elfogadhatóan rugózik az új Ibiza. Legalábbis az Xcellence kivitel. Az FR-t feszesebbre hangolták

Az árat azonban könnyű felfelé pumpálni, hiszen négyféle felszereltségi szint és számos külön megvásárolható extra lesz rendelhető az Ibizához. Ilyen a kulcsnélküli beszállás-motorindítás, a panoráma napfénytető, a 7 hangszórós, 300 wattos Beatsaudio Hifi, vagy az olyan, vezetést segítő, illetve biztonsági extrák, mint a távolságtartó tempomat, a dugóban araszolást segítő, vagy a városi vészfékező rendszer. Ráadásul az MQB építőkészlet a továbbfejlesztést is megkönnyíti, így kap hamarosan (2018-ban) digitális műszerfalat az Ibiza és a vezetést támogató rendszerek száma is gyarapodhat.

 

Karosszériaváltozat ellenben nem lesz több. Csak ötajtós készül az új Ibizából, sem háromajtós, sem kombi nem bővíti a kínálatot. Aki még az Ibizánál is több helyre vágyik, és szereti magasabbról szemlélni az utat, ősztől megvásárolhatja a kis szabadidőautók sorát gazdagító Seat Aronát. Mindezek után csak az a nagy kérdés, mit tud majd az Ibizához képest a vele azonos alapra kerülő, ősszel bemutatkozó új VW Polo, és a kicsit később érkező Skoda Fabia?

Mellette – Ellene
  • tágas és csendes utastér
  • nagy és sokféleképpen átalakítható csomagtartó
  • kényelmes ülések
  • kiváló összeszerelési minőség
  • sok rakodóhely
  • sok praktikus és biztonsági extra
  • sokféle módon egyénre szabható
  • kisméretű tükrök kívül is, belül is
  • korlátozott kilátás hátrafelé
  • nagy fordulókör
  • sok kemény műanyag
  • mérsékelten visszajelző kormány

Szavazás

Mennyire jön be neked az új Seat Ibiza?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.