Egyterű, újratöltve

Teszt: Renault Grand Scénic 1,5 dCi Intense

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2017.04.03. 16.50

Ma a Tesla Model X-en innen nagyjából az új Renault Grand Scénic a legizgalmasabb családi autó 5+2 üléssel. De miért lett ennyivel kisebb a crossoverszerű negyedik generáció?

Röviden – Renault Grand Scénic 1,5 dCi Intense
Mi ez? Alapjaiban megújított, egyterűből a crossoverek felé elmozduló családi autó 5 vagy 5+2 üléssel, kizárólag 20 collos kerekekkel.
Mit tud? Modern, menő, munkabíró, gyermek- és családbarát autó, csekély fogyasztással.
Mibe kerül? Listaáron 6 499 000 forint a 115 lóerős benzines és 9 799 000 Ft a 160 lóerős, automata váltós csúcsmodell ára. A tesztelt 1,5 dCi Intense 8 049 000 forintról indul, a tesztautó listaáron 9,4 millió forintba kerül.
Kinek jó? Progresszív családi autóra vágyóknak és mindazoknak, akik beérik az elődnél kevésbé tágas belső térrel.

Nem új trend az egyterűek visszaszorulása Európában. A Nissan szállt ki az elsők között (vö. Almera Tino), követte őket a Mazda az MPV, majd a Mazda5 kifuttatásával. Az Opel SUV-s modellekkel váltja le az egykor oly sikeres Merivát és a Zafirát. A maradék vevőkörre rámartak a prémiummárkák, a B-osztályt követte a 2-es egyterű, az anti-BMW. Ebben a helyzetben a Renault termékstratégáinak is ki kellett találnia valamit, mert a kategóriában meghatározó Scénic alatt is vékonyodott a jég.

Külső

Mindenki el tudja, dönteni, tetszik-e neki valami vagy sem, így az új Grand Scénic formájáról csak egy jelenet. Délután egyszerre értünk az iskola elé egy másik apukával, aki a Toyota Versót leparkolta a Grand Scénic elé. Hálás vagyok a kontrasztért, mert a Verso megvilágította, miért fordítanak hátat a vevők a praktikus, tágas, magas használati értékű egyterűeknek és özönölnek olyan autókat venni, mint a Toyota C-HR vagy a jelenleg tízhavi várakozási idővel terhelt SEAT Ateca.

Hátul a bumerángos lámpa dobja fel, elöl a márka megújulása óta az egyik legjobb Renault-orr

Az új Renault Grand Scénic egy kicsit terepjárósra vett, friss és látványos autó, amely a forma kedvéért lemond az optimális térhasznosításról. Jóval kisebbek lettek az üvegfelületek, kihúzott fejtámlákkal alig lehet látni valamit hátrafelé az autótóból és a felkanyarított övvonal miatt az eleve csak gyermekeknek alkalmas hátsó ülésen befalazva ülnek az ivadékok.

Elöl javulást jelent a kettéosztott A-oszlop az egy vastag gerenda helyett. Ilyesmit többnyire az Észak-Amerikában nem értékesített egyterűeken látni, az ottani töréstesztnek egy durunggal könnyebb megfelelni, mint két keskenyebb oszloppal. A rövid és a hosszú Scénic hátsó lámpája eltérő.

Belső tér

Sokaknak smafu a használati érték, amióta a design átvette a hatalmat a funkció felett, ld. a mostani A-osztály sikerét, de a kívül szebb, belül kisebb Grand Scénic továbbra is sokat nyújt. Míg a normál Scénic visszaszorul családi autóként, annyira nincs benne lábtér hátul, a Renault Grand Scénic továbbra jó családi autónak.

Gyermekeknek való a harmadik üléssor, a fejtér szűkebb az eddiginél

Gyermekeknek való a harmadik üléssor, a fejtér szűkebb az eddiginél

Franciásan ötletes és praktikus a belső tér. A belső tükröt visszahajthatjuk kis fészkébe, amikor épp nem igényel vizuális kontrollt a hátsó sor. Az elalvó utasok fejét megtámasztják a fejtámlák kihajtható szélei, a napellenzők kihúzható toldata elfedi a rést, ahol szembe tűzne a nap. Az első ülésekből kihajtható asztalkákat csúszásgátló réteg borítja, hogy megmaradjanak rajta a mobil eszközök. Sajnos az asztalkák felhajtva is csökkentik a lábteret, útban vannak, akárcsak az előző Peugeot 5008-ban.

A kedvező minőségérzet, a felhasznált anyagok kvalitásai is erősítik azt a képet, hogy ilyennek kel lennie egy modern, menő családi autónak. Nem hiányozhat a nagy érintőképernyő, a Renault az álló táblagépre szavazott. Ötféle hangulatfényt választhatunk, a kilincsfészek megvilágítása, a váltókar alatti díszcsík és a többi elem aranysárga, zöld, kék, piros és lila fényben úszhat.

Variálhatósága elmarad a különálló ülésekkel szerelt elődétől, de a Grandd Scénic továbbra is jó családi autó

Variálhatósága elmarad a különálló ülésekkel szerelt elődétől, de a Grandd Scénic továbbra is jó családi autó

Valamiért az autó honlapján „páratlan térfogatú rakodótérként” szerepel a lehajtott ülésekkel adódó csomagtér, ami csupán 346 literrel, egy Golf VI komplett csomagterével kisebb, mint az előzőben. Az üléseket lehajtva 1737 liternyi térrel kell beérni, mert a padlóra fektethető ülések több helyet foglalnak a kivehető középső üléséknél, amikkel még 2083 liter volt a maximális csomagtér. Olvastam valahol, hogy az új Scénic ülései is kivehetőek, ami a pad nagyobbik elemével aligha lesz könnyű, szemben a három önálló üléssel. Az ülésledöntés kényelmesen, gombnyomásra működik mindkét üléssorban.

Alaphelyzetben is kevesebb lett a hely, öt ülést használva 678 helyett 596 liter adódik, de ez még így is jó sok. Meglepően nagy a hely a harmadik üléssor mögött, ahová befért a nagy sporttáska. Hét üléssel 233 literes a csomagtartó, érezhetően több a jellemzően 150-200 liternél.

Gombnyomásra dönthetőek le a hátsó és a leghátsó üléstámlák

Gombnyomásra dönthetőek le a hátsó és a leghátsó üléstámlák

De ne rekedjünk a milliméterek bűvöletében, mert a tesztelt Renault Gand Scénic belseje épp elég tágas és vonzó élettér. Továbbra is nagy ötletnek tartjuk a fiókként előcsúszó kesztyűtartót, ami a Captur emlékezetes részletmegoldása a mosáshoz lecipzárazható üléshuzattal együtt. A fiók 13 literes és az benne a jó, hogy fentről sokkal jobban átlátható a tartalma, mint vakon, könyékig turkálva a műszerfalban.

Ráfér az erősítés a tesztelt Renault Grand Scénicre, mert a középső doboz kisebbnek tűnik, mint elődjében. A ládikónak változatlanul van belső világítása és könnyen csúsztatható sínjén a két első ülés között. Kisebb része hátulról férhető hozzá. Elöl kisebb, hátul öblösebb csempészüregek vannak a padlóban, a hátsókba pont befér a 10 literes műanyagkanna, ami a csomagtartóban felborulna.

20-as felni, de szó sincs tuningról

20 collos gyári kerekeket többnyire terepjárókon, felső kategóriás autókon látni, kompakt autókon még a sportmodellek között is csak az Opel Astra OPC rémlik ekkora felniken. A Renault Scénic és a Grand Scénic azonban 20 collos felniket kap, még az alapmodell is. Ennek bizonyára örülnek a designerek, mert a kerék sosem lehet elég nagy, de a fő ok a fogyasztáscsökkentés.

Kisebb a légellenállása a keskenyebb guminak és csekélyebb a gördülési ellenállása. Főleg utóbbi hat a fogyasztásra

Kisebb a légellenállása a keskenyebb guminak és csekélyebb a gördülési ellenállása. Főleg utóbbi hat a fogyasztásra. A felpattintható díszek műanyagból vannak

Elektromos autókon, mint a 155/70 R19 kerékméretű BMW i3-on, láttunk már hasonlót, de a belső égésű motorúak közé most kezd átdiffundálni ez a trend. A 195/55 R20-as kerék hazánkban szériában könnyűfém, de az osztrák piacon létezhet acélkerekes alapkivitel. Ha ez igaz, talán az az iparág első 20 collos vasfelnije.

Ezzel a mérettel 72,25 centiméteres kerékátmérő jön ki, ami jó tíz centivel nagyobb, mint egy 205/60 R16-os gumié. A nagy kerekek kevésbé deformálódnak gördülés közben, mint a kisebbek, ami csekélyebb gördülési ellenállást, tehát kisebb fogyasztást és szén-dioxid-kibocsátást jelent. Ez ma létfontosságú a flottafogyasztási limit túllépésekor fenyegető büntetőadók miatt. További előnye a konstrukciónak a szélesebb és peresebb gumikkal szemben a jobb fordulékonyság és a polgári oldalfalmagasságból fakadó kényelmesebb rugózás. A keskenyebb gumival a tulaj hátrányban van fékezéskor, kanyarban és gumivásárláskor.

Continental nyári gumit 225/45 R17 méretben nagyjából 30 ezer, 195/55 R20-as méretűt 38-40 ezer forintért kapni

Continental nyári gumit 225/45 R17 méretben nagyjából 30 ezer, 195/55 R20-as méretűt 38-40 ezer forintért kapni

Elvileg a Continental, a Goodyear és a Michelin ezeket a gumikat a 17-es méret árában adja, de nem ezt tapasztaltuk. Nagyjából 38-40 000 forinttól bukkan fel az internetes ár-összehasonlító oldalakon a nyári Goodyear Efficient Grip vagy a Continental EcoContact 5 a Grand Scénic 20-as méretében. 225/45 R17 méretben az Apollo, Debica, Kumho abroncsok ára 21-24 ezer Ft között szór, 25 000 Ft alatt Hankook Ventus Prime3 is akadhat. 30 ezer forint körül rendelhető a Continental PremiumContact és a SportContact, tehát egy nyári garnitúrán nagyjából 40 000 forint a 20-as kerekek többletköltsége. Ezt a méretet egyelőre csak prémiummárkák gyártják, tehát nívós gumik vannak magas áron, nincs alternatíva hasonló ár/érték arányú abroncsokból gyengébb jellemzőkkel, de alacsonyabb áron. Változást az hozhat majd, ha áttörést érnek el az újszerű gumiabroncsok és bővül a kínálat.

Milyen vezetni?

Városban nagyon jól jön az ajándék extraként adott Easy Park-csomag, benne a holttérfigyelő, a tolatókamera valamint a parkolóasszisztens a 12 első, hátsó és oldalsó parkolássegítő szenzorral, amit akkor is tolatóradarnak hívunk, ha elöl van és ultrahanggal működik. Az autó képes automatikusan parkolni halszálkába, a járdával párhuzamosan és merőlegesen is, de ezt notóriusan elfelejtem kipróbálni, elnézést.

Adatlap

Modell

Motor Soros, négyhengeres, 8 szelepes turbódízel , 1461 cm3
Teljesítmény  81 kW (110 LE)/4000
Nyomaték 260 Nm
Gyorsulás (0-100 km/h) 12,4 mp
Végsebesség 183 km/ó
Fogyasztás (vegyes/teszt) 3,9 / 5,8 l/100 km

Méretek

Súly

4634x1866x1655 mm

1430-1532 kg

110 lóerős az alapjaiban 2001 óta gyártott, igazán kiforrott dízelmotor. A hengerenként két szelepes dízel 260 Nm maximális nyomatéka megfelelő az autóhoz. Erőtartalékai épp elegendőek biztonságos előzésekhez, de az 1430-1532 kilós súlytartomány felső sávjához közelítő tesztautóban ezt éreztük a minimumszintnek, amivel egy ekkora autó még biztonságosan és lemondás nélkül használható. Mivel a finomabban járó és jóval erősebb 1,6 dCi félmillió forinttal drágább, az egy-ötösnek megvan a létjogosultsága.

140-nél 2500 a percenkénti fordulatszám, ez pont jó a kis motorhoz a nagy autóban. A közepesen kapcsolható és jól áttételezett kézi váltó helyett hétfokozatú, száraz kuplungos automata is rendelhető.

Ötféle üzemmódja van az autónak, Sport, Comfort, Eco, Neutral és egyéni is akad. Ecóban érezhetően tompább a gyorsulás, amíg padlógázt nem adunk, mert így visszakapjuk a teljes teljesítményt. A műszerfalon velünk van az öt falevélből álló takarékossági kijelző, amin gázadásra elsorvadnak, finoman vezetve kisarjadnak a levelek.

440,6 cm a normál és 463,4 cm a Grand Scénic hossza. Utóbbi tengelytávja hét centiméterrel nagyobb

440,6 cm a normál és 463,4 cm a Grand Scénic hossza. Utóbbi tengelytávja hét centiméterrel nagyobb

Hasznosak a váltásra figyelmeztető nyilak, mert a Renault-é nem abból áll, hogy kapcsolj fel 1400-nál hegynek fel, aztán kerregve fulladozzon a motor és köpje tele a részecskeszűrőt. A kiírás szerint a motor 1800-2000-es fordulatot körül érzi jól magát.

Szépen és felnőttesen, komoly autóként siklik a Gand Scénic, van benne szuverenitás. A kormányerőkkel nincs baj, útfekvése és lassulása a csupán 195 mm széles gumik ellenére nem tűnt rosszabbnak, mint a kategória többi autójában megszokottnál. A rugózási kényelem közepes, hiába a nagy kerékméret és a 195/55 R20-as gumik polgári oldalfalmagassága.

Hosszabb úton az autó stílusához illően haladhatunk a négykerekű tévéfotel kényelmében, variálva a masszázsülésben a frissítő, lazító és gerincmasszírozó programokat és intenzitásukat. Az utasnak állítható deréktámasz jut, ülésmasszírozás nem.

Vonzó élettér fogad a Grand Scénicben

Vonzó élettér fogad a Grand Scénicben. Javít a kilátáson a kettéosztott A-oszlop

Sztrádán a szélzaj kilóg abból a kellemes csendből, ami a jól szigetelt motorral és futóművel adódna. Míg a Talismanban 140-ig használható csak az adaptív tempomat, itt a 160-at is tartja az autó magától lassítva-fékezve a forgalommal. A rendszer működése, a fékezések és gyorsítások átmenete kevésbé kifinomult, mint a VW konszern autóiban, de nagy segítség tartani a sebességkorlátozásokat, amikor a felújított osztrák autópályán  14 kilométert kell megtenni a mosolygós tábláig. Kár, hogy nem lehet választani adaptív vagy sima tempomatműködést.

Országúton segítség az automatikusan távfényre váltó fényszóró. Többen is rám villantottak a szembejövők este a 710-es úton, az ő gusztusuknak az elektronika későn veszi vissza a reflektort tompítottra.

Kényelmsek az első ülések, szemben a rugózással

Kényelmesek az első ülések, szemben a rugózással. Ülésmasszírozás kényezteti a vezetőt,  a combtámaszok kihúzhatók

A sebességhatárokat a táblafelismerő jele alapján mutatja a műszerfalon az autó. Ha túllépnénk a megengedett sebességet, intuitív módon pirosra váltanak a számok, a korlátozást betartva fekete számokkal látjuk kiírva a 100-at. Jó dolog a szemmagasságú kijelző, amely nem a szélvédőre, hanem egy műszerfali műanyag lapra vetíti a sebességet és az épp aktuális információk közül a legfontosabbakat.

A motor leállításakor a Driving Eco adatlapon látni, hány kilométerre való üzemanyagot spóroltunk meg takarékosan vezetve, a gép 100-a skálán pontozza a sebességváltást, a gyorsulás és az egyenletes gurulás arányát. Az előrelátó vezetőknek gratulál, hogy ön tökéletesen kihasználja autója lendületét. Egyik tippje, hogy háromhavonta ellenőrizzük az abroncsok légnyomását és tartsuk tejes terhelésre vagy autópályára előírt szinte a légnyomást illetve használjuk a hatodikat 70-től. Igazán kedves tőle, hogy a „További jó utat!” üzenettel  búcsúzik.

Fogyasztás, költségek

Nemrég beszélgettem két értékesítő ismerősömmel egy nagy forgalmú Renault-szalonban és ők felhomályosítottak, hogy 5,5-6 millióért rég nem lehet dízel Grand Scénicet venni, mert a legolcsóbb dCi-vel is majdnem hétmilliótól indul a beszélgetés.

Nem valami pezsdítő: 12,4 mp alatt gyorsul százra, végsebessége 183 kilométer/óra

Nem valami pezsdítő: 12,4 mp alatt gyorsul százra, végsebessége 183 kilométer/óra

8 049 000 Ft a tesztelt 1,5 dCi Intense listaára, extráival együtt a tesztautó 9,4 milliós járgány. Ebből nem ugrik le köszönésképp egymillió forint, a jelenlegi árkedvezménnyel az autó nagyjából kilencmillió forintba kerülne plusz a 200 000 forintnyi ajándék extra. A gazdag felszereltségű Renault Grand Scénicre most kamatmentes, sőt, 0 százalékos teljes hiteldíjmutatós részletfizetést hirdetett az importőr. Garanciaideje hosszú, öt év/100 000 km garancia jár a Renault személyautókra (a könnyű haszonjárművekre 5 év/200 000 km).

Autópályán 125 és 150 közötti sebességgel illetve autóúton járva 5,54 litert fogyasztott az autó tankolással mérve, Budapesten 7,19 liter volt a gázolajigény százon. A tesztátlag 5,8 liter, ami kedvező – szemben az autó árával.

 

Mellette – Ellene
  • Izgalmas design
  • Királymenő felnik
  • Kényelmes ülések
  • Üléslehajtás gombnyomásra
  • Kedvező minőségérzet
  • Autópályán csendes dízelmotor
  • Okos utastéri részletek
  • Alacsony fogyasztás
  • Számos vezetőtámogató rendszer
  • Kedvező garancia
  • Elődjénél kisebb csomagtartó
  • Elődjénél gyengébb variálhatóság
  • Kissé magas szélzaj
  • Jelentős gumiköltség
  • Közepes rugózási kényelem
  • Korlátozottan kombinálható motorok és kiviteli szintek
  • Nagyot ugró ár

Szavazás

Hogy tetszik az új Renault Grand Scénic?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.