Mit tud a mozdonyosabb dízellel a Nissan X-Trail?

Vezettük: Nissan X-Trail 2.0 diesel - 2017

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2017.03.07. 15.00

A Nissan szabadidő-autójának mérete, megjelenése szinte kívánt egy, az eddigi egyetlen 1,6-osnál nagyobb, erősebb motort is. Meg kívántak egy ilyen motort azok is, akik vontatni akartak volna az X-Traillel. Hát most itt van!

Röviden – Nissan X-Trail 2.0 diesel
Mi ez? A Nissan nagyobbik kompakt SUV-jának harmadik generációs változatát eddig csak 1,6 literes dízelmotorral lehetett megvenni, de most belekerült egy kétliteres blokk is
Mit tud? 177 lóerővel már tisztességesen mozgatni a nagy bódét, akár automatával és vontatmánnyal is
Mibe kerül? A legolcsóbb változat a 9,2 milliós fokozatmentes automata, fronthajtású X-Trail, a kézi váltós 4×4-es 9,36, a 4×4-es automata 9,96 milliótól kapható. A fullos, 4×4-es, automata, hétüléses Tekna 12 milla
Kinek jó? Akik vontatni is akarnak az X-Traillel, vagy sokat mennek sztrádán, jóval dinamikusabban autózhatnak ezzel a motorral

Bigger engine, bigger adventures; nagyobb motor, nagyobb kalandok. Ezzel a felütéssel indul a harmadik generációs X-Trailhez furcsa módon csak most, a negyedik gyártási évben kínálni kezdett kétliteres dízelmotorral szerelt X-Trail sajtómappája. Jó a szöveg, de a lényeg inkább az, hogy a Nissannak, sőt, a Renault-Nissan cégcsoportnak nemigen jött be az új stratégia, mely szerint a nagyobb autókhoz (X-Trail, Espace, Talisman) is csak egy 1,6 literes dízelmotort választott a kedves vevő. Downsizing ide vagy oda, a közönség igényli a tisztességes lökettérfogatot is egy-egy nagyobb testű autó mellé.

Különösen fontos a kevésbé kihegyezett motor egy ilyen szabadidő-autó esetében. Hiszen hopp, egy automata váltó, hopp, egy összkerékhajtás, aztán akasszunk erre az egészre mondjuk egy lószállítót – szegény 1,6-os megfő az erőlködésben (előbb-utóbb szó szerint is), a tulaj pedig ott fog káromkodni, hogy a cseppet sem olcsó, szép, nagy SUV-val vánszorogni kénytelen az autópálya külső sávjában. Ezt elkerülendő, a Nissan X-Trail kapta meg elsőként a konszern új, nagy dízelét, de hamarosan üdvözölhetjük majd az új blokkot a nagyobb Renault-kban is.

Nissan X-Trail immár kétliteres dízelmotorral is

Külső, belső: változatlan

A világon semmit nem változtatott a Nissan a 2013 év vége óta gyártott X-Trailben. A kor egy kicsit már kezd látszani a gombokon, a műszeregységen, az érintőképernyő grafikája környékén is, de ez nem túl feltűnő, mert az X-Trail amúgy is egy kényelmes, tágas, de kissé elnagyolt, láthatóan amerikai ízlés szerint készített utasterű autó, kortalan dizájnnal.

Nem sokat tartó, de kényelmes székeken terpeszkedhetünk benne, nagy, könnyen megtalálható gombokat nyomkodhatunk, sok-sok pohártartónak örülhetünk. A Tekna kivitelben élvezhetünk egy egész sor olyan extrát, ami ma sem mindennapos még a kategóriában: LED-es fényszórók, motoros raktérajtó nyitás-zárás, az első-hátsó tengelyek közti nyomatékosztás grafikus megjelenítése például – ugyanakkor a múló időt jelzi, hogy se követőradaros tempomat, se aktívan kormányzó sávtartó nincs (még) az X-Trailben. Van viszont, ugye, egy új motor.

A vaskos, testes, magas, súlyos formához kellett is egy erősebb motor

A vaskos, testes, magas, súlyos formához kellett is egy erősebb motor

Technika

Az új motor nem Renault-eredetű, a Nissan fejlesztette. Láncos vezérlésű, 16 szelepes, az 1,6-os dízellel szemben a hengerekben valamivel hosszabb a löket, mint a furat. Maximális, 380 Nm nyomatékát 2000-es fordulattól adja le, a 177 lóerős csúcsteljesítmény 3750-es fordulatszámon érkezik.

Az új motor mellé vagy hatfokozatú kézi váltót és kötelezően összkerékhajtást kínál a Nissan, vagy egy fokozatmentes automatát, 4×4-gyel vagy anélkül. Előbbivel 2000, utóbbival 1650 kilogramm a vontatható (fékezett) tömeg. Az autó kézi váltóval 204, automatával 196 km/h végsebességet képes elérni.

177 lóerő, 380 Nm az új motorban

177 lóerő, 380 Nm az új motorban

Milyen vezetni?

Egy csúcskivitelű, fokozatmentes automata tesztautóval tettem meg úgy 500 kilométert, jártam vele terepen is, sztrádán is, városban is, szóval elég jól sikerült kitapasztalni az új motor képességeit. Amit sajnálok, hogy kézi váltóval nem tudtam kipróbálni az autót; a CVT érzésre elég durván lekorlátozza a motor lehetőségeit. Katalógus szerint ugyan csak 6 tized másodperccel gyorsul rosszabbul 100 km/h-ra így az X-Trail, mint a hatfokozatú kézi váltóval, de ez sokkal többnek tűnik. Valahogy olyan álmatag ez a váltó, vonakodva engedi felpörögni a motort, sokkal inkább akar nyomatékból dolgozni, mint erőből, akkor is, ha én pont nem ezt akarom. Mintha jobban tudná, mi a jó a motornak, mint én. És persze jobban is tudja.

Ez a kocsi így akkor jó, ha nem akarunk sietni vele. Ha mellőzzük a padlógázokat, egykedvűen, finoman és csendesen lehet autózni ezzel a konfigurációval. Terepen az összkerékhajtással és a virtuális differenciálzárral éppen olyan stabil, halk és rendíthetetlen, mint autópályán, idegen a karakterétől minden hebrencskedés, minden sietség, minden kapkodás.

Nissan X-Trail immár kétliteres dízelmotorral is

Nissan X-Trail immár kétliteres dízelmotorral is

A nagyon szervós, érzéketlen kormányzás és a SUV-os, puhán kényelmes rugózás (21 centis szabad magasság!) sem követeli a dinamikus autózást. Ez a kocsi így egy komfortos, nyugis, hosszú távú utazóautó, amiben immár kellően rugalmas a motor is ahhoz, hogy emelkedőkön, netán vontatmányt húzva se kelljen bosszankodni soha.

Papíron mindössze 4 tized literrel eszik többet százon automatával az X-Trail, mint kézivel. Hogy ez a difi mennyi a valóságban, még nem tudjuk, az viszont kiderült, hogy egy jóval kisebb, könnyebb, 130 lóerős, 1,6 literes dízel, kézi váltós Qashqainál mennyivel nagyobb az étvágya. Pont ugyanúgy használva, konvojban autózva 6,4 litert kért százon a Qashqai, 8,4 litert az X-Trail. A különbség reális, szavunk sem lehet!

Az utastérben nincs újítás: tágas, sok tárolóhellyel ellátott kényelmes családi autó az X-Trail

Az utastérben nincs újítás: tágas, sok tárolóhellyel ellátott kényelmes családi autó az X-Trail

Bézs belső, bőrrel egy fullos X-Trailben

Bézs belső, bőrrel egy fullos X-Trailben

Mennyibe kerül?

Nem volt szégyellős a Nissan, amikor beárazta az új motoros X-Trailt. Az 1,6 literes dízelhez képest Tekna (vagyis csúcs-) felszereltségben 1,7 millió forint a kétliteres dízelmotor felára (automatával, fronthajtással). Ezzel listaáron a konkurenciához képest sem olcsó a kocsi:

A 177 lovas, automata, 4×4-es X-Trail és pár vetélytársa – induló listaár, forint
Mitsubishi Outlander 2.2 D-ID Intense Plus 4×4 aut. (150 LE) 10 590 000
Skoda Kodiaq 2.0TDI Ambition DSG 4×4 (150 LE) 9 847 960
Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium 4×4 Powershift (180 LE) 10 299 000
Nissan X-Trail Acenta 2.0 diesel CVT 4×4 (177 LE) 10 790 000
Viszont egy ekkora szabadidő-autót újonnan manapság nem szokás alapkivitelben megvásárolni, a fullos Tekna kivitel pedig mindössze kb. 1,7 millió forinttal drágább a belépő Acentánál. Egy 4×4-es, automata kétliteres X-Trail tehát most csurig tömve extrákkal (automata reflektor-kapcsolástól a felülnézeti kamerán és a kétzónás automata klímán, LED-fényszórókon, navin keresztül a bőrkárpitozásig, sőt, panoráma tetőablakig), hétszemélyes kialakításban nincs 12 millió forint (11,98 egészen pontosan). Márpedig ennyi extrát némely konkurensnél nem is lehet összegereblyézni, akinél mégis, ott pedig jócskán elszáll a listaár, mire végzünk. Mire az alapáron majd’ egymillióval olcsóbb Skoda Kodiaq konfigurátorát úgy végigböködtem, hogy nagyjából a fullos X-Trail szintjére jussak, 1,2-1,3 millióval túl jártam a Nissanon.
Nem valami míves a gombok kidolgozása, de sok korszerű szolgáltatást tud a negyedik éves modell

Nem valami míves a gombok kidolgozása, de sok korszerű szolgáltatást tud a negyedik éves modell

Vagyis az X-Trail az új motorral akkor a legjobb vétel, ha a legmagasabb felszereltségben veszi meg az ember; így automatával vagy anélkül 11,4-12 millióért egy tágas, hétszemélyes, kissé darabos, de azért elegáns, szerethető nagy szabadidő-autót kap. A nagy testben immár kellően nagy szív dobog – ennek ugyan tankoláskor meg kell adni az árát, de hát ez természetes.
Mellette – Ellene
  • Tágas, kényelmes utastér
  • Erős motor
  • Csúcsfelszereltségben relatíve jó ár
  • Kiváló LED-lámpák a Teknában
  • Álmos karakterisztikájú CVT-váltó
  • Alapkivitelben magas ár

Szavazás

Hány pontot ér a tízből a 177 lovas X-Trail?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Ismét csökkent az üzemanyagok ára

A benzin literenkénti árát 4 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkentette a Mol.

Csúcskivitel belépőmotorral: jön a Mazda CX-3 GT Sport

Bizarr termékfilozófiát követ a Mazda: a CX-3 crossover nyáron debütáló új csúcskiadása nem a legerősebb motort kapja meg.

Hihetetlen balesetet úszott meg egy kamionos

Nehéz napja volt annak az őrangyalnak, aki erre a kamionosra vigyázott. Az utolsó pillanatban állt meg a szerelvény a szakadék felett.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.