Röviden – SEAT Leon Cupra 2017
Mi ez?A nemrég – 2016 végén – megújult SEAT Leon harmadik generációjának legsportosabb változata is befutott, a Cupra
Mit tud?Még erősebb, még gyorsabb, 300 lóerővel már 5 másodperc alatti gyorsulással
Mibe kerül?A háromajtós változat 9,878,910 forinttól kapható
Kinek jó?Aki hétköznap is jól használható, praktikus autót akar, ami gombnyomásra vadállattá válik

A SEAT láthatóan túl van a gazdasági traumán, sorra jönnek az új modellek, és az Ateca itthon minden előzetes tervnél jobban teljesített, szeretik az emberek. A Leon család már tavaly év végé felé megújult, most pedig a legsportosabb változat, a Cupra is megérkezett. Igazi csodafegyver, 5 mp alatti gyorsulással, 300 lóerővel és ártatlan arccal.

FUJI5517

2008 és 2011 között nagyjából 6000 darab Leon Cupra kelt el, akkor még kizárólag ötajtós kasztnival. Azóta már megjelent a háromajtós és a kombi kivitel is, 2013 és 2016 között az ötajtósok aránya 50 százalékra esett vissza, miközben a kombi 29 százalékos részaránnyal még a sportosabb karakterűnek tűnő háromajtós karosszériaváltozatnál is népszerűbb lett. Utóbbi a maga 21 százalékával a legkevésbé kedvelt forma a három közül.

Sok minden nem látszik szemből a 300 lóerőből

Külső

Mi változott?

A felfrissített SEAT Leont tavaly novemberben már bemutattuk – akit az óvatos ráncfelvarrás részletei érdekelnek, az ide kattintson –, most pedig a legerősebb, Cupra változattal róhattuk a Barcelona környéki utakat, illetve a Castelloli versenypálya aszfaltját. Az új SEAT Leon Cupra 2,0 literes TFSi motorja egy picikével erősebb lett, a korábbi 290 helyett most már 300 lóerős. Ezzel párhuzamosan a csúcsnyomaték is nőtt, 350-ről 380 Nm-re. A plusz 10 lóerővel a Leon Cupra ST változata, összkerék-hajtással a lélektani 5 másodpercnél is kevesebb idő alatt, 4,9 mp alatt éri el a 100-as tempót.

4281 milliméter hosszú a kasztni

4281 milliméter hosszú a kasztni

Ezeken túl új a kulcs nélküli ajtónyitás és motorindítás, az elektronikus, automata kézifék, az erre alkalmas telefonoknak vezeték nélküli töltőhelye is van az autóban, kapott 8 colos érintőképernyőt és a kombi karosszériaváltozatból összkerékhajtású modell is kapható. Váltóból hatfokozatú kézi, illetve DSG is választható a motorhoz. Az összkerékhajtás csak az automatikus, dupla kuplungos váltóval együtt rendelhető.

Castelloli

A 2009 óta üzemelő, több mint egymillió négyzetméteren elterülő versenypályán már többször próbálhattunk sportosabb autókat. Többek között az előző Leon Cupra-t is, még valamikor 2009 vége felé. A 4144 méter hosszú pályán 11 kanyarba – ezek közül 7 jobbos, 4 balos – lehet belerepülni, a célegyenes 624 méter hosszú és egész komoly szintkülönbségek vannak a pálya különböző szakaszain – a legnagyobb emelkedő 8,8 százalékos.

Több pályából áll a Castelloli pályarendszer

Több pályából áll a Castelloli pályarendszer, ez éppen egy csúszós szakasz

Vezetés

Roppant szórakoztató dolog egy külsőre ártalmatlannak tűnő, de mégis 300 lovas autóval közlekedni. A Leon Cuprában az az egyik legjobb dolog, hogy mezei autóként – Comfort módban – csendes, kényelmes, könnyen vezethető autó. Ami még praktikus is, pláne, ha a kombi karosszériát választja valaki, amibe pakolni is szépen lehet. De civilizált, kultúremberből egyetlen gombnyomással hörgő, vérben forgó szemű vadállattá is képes válni. Ilyenkor keményebb a kormány, a kipufogó meg durrog, csattog, hörög. Igazi paraszt módjára nagyokat és a külvilágba dörrent, nem csak a hangszórókból jön valami szintetikus dallam a bent ülők szórakoztatására. Ez igazi dörrenés, igazi járókelőknek, igazi kipufogóból.

SEAT_Leon_2017_teszt_00012

Tisztességes gumikkal remekül tapad a Leon Cupra

380 literes az ötajtós csomagtartója

Dupla kipufogó, szolid 300-as felirat a fenekén, és 380 literes az ötajtós csomagtartója

Adatlap

SEAT Leon Cupra 300 CV DSG 5a.

Motor2,0 soros négyhengeres benzines turbómotor
Teljesítmény300 LE @ 5500-6200 ford./perc
Nyomaték380 @ 1800-5500 ford./perc
Gyorsulás (0-100 km/h)5,7
Végsebesség250 km/h
Fogyasztás (vegyes)6,8 liter/100 km
Listaár9 994 480 forint

A 300 lóerő nem meglepő módon több, mint elég, még a dimbes-dombos versenypályán sem volt olyan érzésünk, hogy kéne még ide teljesítmény vagy nyomaték. Padlógázra durván megtépi az autót és papíron 250 km/óráig mehet is vele a sofőr, feltéve, ha talál olyan helyet, ahol ezt legálisan megteheti. Persze nemcsak gyorsan menni, hanem gyorsan megállni is szükséges, erről a Brembo fékek gondoskodnak.

Az utcai autók fékei remekül bírták a versenypályás gyötrést. Mondjuk a három kör fejenként  – amiből egy bemelegítő, egy levezető – nagyjából olyan, mint amikor csak a hegyét nyalja meg valaki. A fagylaltnak. Az ember szinte sír, hogy na, miért kell ezt itt most abbahagyni? Amikor már kezd jó lenni.

Berendezése talán lehetne vérbőbb, a sportos felhangokról pár picike betét gondoskodik a sportos kormányon és üléseken túl. Praktikumban viszont szinte verhetetlen, tárolóhellyel és extra szolgáltatásokkal, biztonsági berendezésekkel egyaránt jól áll a Leon Cupra. Sportosabb családfőknek a kombi, gyermektelen virgonc pároknak pedig a háromajtós kivitel lehet a legjobb választás.

LED-es lámpák

LED-es lámpák

New-SEAT-Leon-Cupra-300--030H

Költségek

A Háromajtós Leon Cupra 9 878 910 forint, ennél kicsit drágább az ötajtós, ami 9 994 480 forint. A kombi árlistája 10 809 820 forinttól indul.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Erős motor
  • Normál körülmények között is kényelmes futómű
  • Egyféle motorral kapható
  • Komor, fekete belső

 

Hány pontot adnál a SEAT Leon Cuprának?

301 szavazat - átlag: 8 (10-ből)

Hány pontot adnál a SEAT Leon Cuprának?


A tesztben szereplő fényképek mind kicsi, könnyű, de okos Fuji kamerával készültek.