Röviden – Smart Electric Drive, 2017
Mi ez?A Smart harmadik generációjának elektromos változata, két vagy négy ajtóval
Mi tud?Kb. 100-110 km-es biztos hatótávval dinamikusan elgurulgatni, kis helyen parkolni, behajtani mindenhova, ahová benzinnel, gázolajjal majd egyre kevésbé lesz szabad
Mennyibe kerül?Egyelőre titok a hazai ár, de nagyjából 6 millió forintos kezdő ár becsülhető
Kinek jó?Ideális városi jármű, tökéletes car sharing-alap, de hosszú távú utazásokra nem alkalmas, még annyira sem, mint az egyenáramú gyorstöltés lehetőségét kínáló más elektromos modellek

Hemzseg: v. HÖMZSÖG: szűk helyen létező vagy öszveszorult apróbb állatokról mondjuk, midőn folytonos mozgásban vannak, forognak; máskép: nyüzsög, bizseg, bozsog. (A magyar nyelv szótára, 1862.) Na, hát szerintem ezt fogják csinálni a villany-Smartok hamarosan Európa-szerte. A Mercedes kisautó-üzletága ugyanis az összes mai autós trend figyelembe vételével alkotta meg (pontosabban készíttette el a Renault-val) az új Smart elektromos változatát.

Ezek a trendek: a gazdag országok fiataljait egyre kevésbé érdekli az autó úgy egyáltalán. A városiak nem saját autót akarnak, hanem mobilitást. Nagy családi autók helyett kis kocsikkal akarnak mozogni az emberek a városban, nagyot majd bérelnek a hosszabb utakhoz. Egyre fontosabb a népeknek a konnektivitás, a folyamatos jelenlét a digitális világban. A nagyvárosokban terjednek az egyre drasztikusabb korlázotások a belsőégésű motoros autókra. Az államok, városok egyre inkább ösztönzik az elektromos autók vásárlását. Gyorsan terjed az autómegosztás intézménye. Az autók új közösségi vagy egyéb szolgáltatások platformjaivá válnak.

Mozgékony, rugalmas, agilis kis villanyautó, lehetetlenül pici, 6,95 m átmérőjű fordulókörrel

A Smart Electric Drive, mint új modell ezzel az összes trenddel kompatibilis. Szinte már nem is autó, hanem valami fura négykerekű online platform – de azért hellyel-közzel még a hagyományos paradigmarendszerben is értékelhető szerkezet. Főleg az autószerűbb négyszemélyes változat.

Külső

Kívülről semmi különös nincs az elektromos Smarton. A Renault-val közösen (pontosan a Renault-nál) fejlesztett autót 2014 óta ismerjük már, kétajtósként csak a Smart Fortwo harmadik generációjaként, négyajtósként pedig a Fourfour második vagy a testvérmodell Renault Twingo harmadik inkarnációjaként.

Az utastérben is nagyjából olyan minden, mint a benzines tesón. Még a szélvédő bal alsó sarkában lévő forgatható kis műszer is megmaradt, bár ebben a füstmentes kivitelben nem az idő és a motor fordulatszáma szerepel, hanem az akkumulátor töltöttségi szintjének és az aktuális energiafelvétel vagy épp visszatöltés mértékének megfelelően ugrál benne két mutató.

1200 kilót nyom a négyajtós villany-Smart

1200 kilót nyom a négyajtós villany-Smart

Sokkal nagyautósabb a műszerfal, mint a kocsi megjelenése alapján várnánk

Sokkal nagyautósabb a műszerfal, mint a kocsi megjelenése alapján várnánk

Kötelező motívum minden elektromos autóban: energiaáramlási animáció

Kötelező motívum minden elektromos autóban: energiaáramlási animáció

Az utastér kialakításában a bemutatón ugyan újra megörültünk egy csomó apró jópofaságnak (sok kis tárolóhely, vicces klímaszabályzó tolattyúcska, okosan forgatható-billenthető hátsó ülés a Fourfourban, stb.), de újdonságot nem láttunk, mindezt már ismerjük a benzines Smartból.

Motor

Az apró Smartba ügyesen helyezték be az elektromos változat legnagyobb helyigényű extra alkatrészét, a 17,6 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátort. A padló alá került, gyorsan oldható csavaros rögzítéssel, de nagyon biztonságosan, önálló védőkeretbe elhelyezve. Egy esetleges balesetnél kb. 25 km/h sebességű ütközés felett a légzsák-vezérlés az akkut is lekapcsolja a rendszerről, így az elektromos tűz, esetleg áramütés veszélye egy csatt után is igen csekély. Az alapvetően francia fejlesztésű kocsiban amúgy ez az egyetlen alkatrész, ami valamennyire német: a Kamenz-nevű cégnél készül az akksi. Mondjuk az igaz, hogy koreai LG cellákból…)

Normál 230 voltos konnektorról 6 óra, a Smarttól megvehető 400 voltos, háromfázisú betáplálásra köthető Wallboxról 2,5 óra a töltési idő. Egyenáramú gyorstöltési lehetőség nincs és nem is lesz, viszont őszre már ígéri a gyártó annak a váltóáramú gyorstöltő-hálózatnak a kiépítését, amelyben kb. 45 perc alatt lehet majd 80 km-re elegendő energiát tölteni a kocsikba.

Házi konnektorról 2,5 óra a töltési idő

Házi konnektorról 2,5 óra a töltési idő

Akku-töltöttség és aktuális teljesítmény-felvétel vagy visszatöltés a forgatható kis műszeren

Akku-töltöttség és aktuális teljesítmény-felvétel vagy visszatöltés a forgatható kis műszeren

A 81 lóerős villanymotor hátra került, a benzines helyére, a vezérléssel egybeépítve, előre pedig a hűtőrendszer egyes elemeit és egyéb segédberendezéseket pakoltak. A Smart alapvető erénye, a nagyon merev utascellával a kis méret mellett garantált nagy biztonság az elektromos verzióban is megmaradt.

A nagyobb kocsikból ismert korszerű vezetéstámogató rendszerek nagy része is elérhető a villany-Smarthoz, a sávelhagyás-jelző, automatikus vészfékezés mellett különösen vicces, hogy tolatókamera is rendelhető a három méter alatti hosszúságú kétajtós változathoz is.

Vezetés

A kétüléses elektromos Smart a tengelyek közé, mélyre épített nehéz akkuval jó mozgású és méretét meghazudtolóan stabil kis vacak. A négyajtós változat pedig még kényelmes is: úthibákon, fekvőrendőrökön nagyon jól jön az a plusz hatvannégy centi a tengelytávban. Persze szűk helyeken meg pont a rövidebb kocsi mindössze 6,95 méteres átmérőjű fordulókörének örülhetünk. Akár így, akár úgy, ideális városi jármú a Smart – de még a városon kívül sem tragédia vele közlekedni.

A városban nagyon gyors, autópályán 140-ig sikerült gyorsulnunk vele

A városban nagyon gyors, autópályán 140-ig sikerült gyorsulnunk vele

140 km/h-ig képes gyorsulni, és autópályán sem kell rettegni benne, még a rövidben sem. A szélzaj, a gumik zaja ilyenkor persze megnő, de a motorzaj teljes hiánya ezt kiválóan kompenzálja, nagy tempónál is villanyautóhoz méltóan csendes marad a Smart. A fékezés éppen úgy igényel némi megszokást, mint az összes hibrid- vagy elektromos kocsiban, hiszen enyhébb lassításnál az üzemi fék nem működik, a kocsi igyekszik visszatáplálni a mozgási energiát az akkuba és a villanymotor gerjesztésével csökkenteni a tempót.

Mint minden villanyautó, a Smart Electric drive is annyira természetesen, feszültségmentesen (izé, nem úgy, na) vezethető, hogy pár perc alatt minden érdeklődését elveszti iránta, mint autó iránt az ember. Ilyenkor aztán lehet örülni a meglepően komolyan szóló hifinek, lehet szórakozni a központi kijelzőn vagy a kormány mögötti műszeren elérhető energiafogyasztási adatokkal, energiaáramlási animációkkal – vagy lehet beszélgetni, telefonálgatni, nézelődni. Ennek a bemutatónak, ennek az e-autós tapasztalatnak is az volt a legfőbb tanulsága, hogy az egyre gyorsuló átállás a füstmentességre a hétköznapi ide-oda gurulgatást valahogy üdítően felszabadítja és stresszmentesíti. Közben persze szakad meg az a benzinben pácolt, gázolajon füstölt szívem, belül tombolva zokogok, hogy nincs már gáz- csak jobb pedál, hogy nincsenek hangok, amik kísérnék a gyorsuláskor előtörő, általam irányított Erőt, de hát ez van: elégettük a magunk olaját, most már csendesebb idők jönnek.

Sajtótájékoztató Concorde-ok között

A kocsikat Toulouse-ban vezettük, Franciaország negyedik legnagyobb városában, az európai légiközlekedési ipar fellegvárában. Itt van az Airbus központja, de a Galileo projektet és az európai űrprogramot is innen szervezik. Az elektromos Smartokról az első infókat az Aeroscopia nevű repülő-múzeumban kaptuk, ahol nem csak az udvarban parkol egy Concorde, de bent a csarnokban is van egy, amelyikbe be is lehet menni. Aki erre jár, ne hagyja ki!

11

Szolgáltatások

Az elektromos Smarthoz kapcsolódó szolgáltatások, vagy ezek lehetősége: igazából ez az a zóna, ahol a kocsi alighanem kirobbanó sikerre számíthat Európában. (Ezt én mondom, nem a gyártó, ha nem jön be a jóslat, rajtam kell majd számonkérni.) Magyar, ha tetszik, budapesti szemmel némely ilyen szolgáltatás életképességét még felfogni is nehéz, de az a feneség, hogy az EU nyugatibb vidékein mintha tényleg működnének ezek a dolgok. De mik is?

Az autómegosztás. Nálunk épp csak elkezdte a szárnyát bontogatni az első elektromos car sharing-cég, miközben Párizsban már 2011. óta (!) működik elektromos közösségi autózás, Autolib néven. És ugye ott a Car2Go, a világszerte működő car sharing-cég, ami, na, vajon melyik autóipari mamut tulajdona? Hát persze, hogy a Daimler Groupé; az elektromos Smart legnagyobb megrendelője a konszern másik üzletága lesz.

Aztán ott az autóba kézbesítés. Bizony, létezhetnek olyan vidékek, ahol a polgárok nem rettegnek attól, hogy feltörik az autójukat, hanem még abba is belemennek, hogy a gyorsposta a csomagtartóba kézbesíthesse a neten rendelt parfümöt, összeszedett Tesco-csomagot, esetleg új lapostévét.

Az elektromos Smart mobilon megosztható nyitási kódja lehetővé teszi, hogy a csomagposták négykerekű postaládának használják a Smartot

Az elektromos Smart mobilon megosztható nyitási kódja lehetővé teszi, hogy a csomagposták négykerekű postaládának használják a Smartot

Egy ilyen rendszernek több előnye is van. Egyrészt a sok DHL-es vagy UPS-es, satöbbi furgon nem feltétlenül nap közben araszol majd a dugóban a többi kocsival, hanem éjjel a néptelen utakon suhanva viheti ki a cuccot, és a megrendelőket se kell felcsöngetni hajnali háromkor a kézbesítéshez. Hanem? Hát hanem előre megkapja a futár a mobiljára azt a kódot, amivel kinyithatja a kocsit, amíg bedobja a csomiba a cuccot. Ez nem valami hagymázas, utópisztikus baromság, hanem egy nagyon komoly robbanás előtt álló üzleti modell – amire a Smart már fel is készült.

És persze ott a sok-sok mobilnetes programozási lehetőség. Míg nálunk korántsem evidens, hogy SIM-kártyája és külön mobilnet-előfizetése legyen a kocsiknak, a Lajtán túl már nem a valamikor jövő lehetősége, hanem abszolút elvárható szolgáltatás a – mondjuk – reptéri parkolóban álló kocsi mobilról való előklimatizálásának lehetősége, hogy ne kelljen a jeget vakarni az ablakról télen vagy a forró kormányt fújkálni nyáron indulás előtt. Egy villanyautónál ennek semmi akadálya nincs, és a Smartot fel is készítette a Daimler ezekre az okos trükkökre.

Mobilról programozható töltés, hogy olcsó vezérelt áramot szívhasson az akku a drága csúcsidős helyett

Mobilról programozható töltés, hogy olcsó vezérelt áramot szívhasson az akku a drága csúcsidős helyett

És persze a programozható, távolról aktiválható, leállítható töltés is hasznos dolog. A német energetikai reform velejárója, hogy a vezérelt áram intézménye sokkal fontosabb lesz, mint nálunk, de nem majd egyszer, valamikor, hanem mondhatni perceken belül. Nagyon süti a nap a sok napelemet? Most pörög a szélben a sok turbina? Most olcsó az áram? Hát akkor most jó, ha felszívja a sok energiát a sok villanyautó, nosza, tegyük olcsóbbá az energiát! Beborult, elállt a szél? Akkor most legyen drága az áram, hiszen fel kell pörgetni a drága szén- vagy gázerőműveket, ha mindenki tölteni akar! És a Smart Electric Drive mobilos távkezelő felületére már most lefejlesztették az ehhez kapcsolódó rugalmas töltési alkalmazásokat.

Költségek

A kocsik majdani pontos hazai árát még nem ismerjük, de állítólag nagyjából a német listaárakkal megegyező összegekkel lehet kalkulálni. Ami így néz ki:

Nálunk is kábé ennyibe kerül majd: támogatással együtt hatmillió körüli induló ár várható

Nálunk is kábé ennyibe kerül majd: támogatással együtt hatmillió körüli induló ár várható

Érdekes, hogy milyen csekély az árkülönbség a két- és négyajtós modell között, persze ha meggondoljuk, mik is az igazán drága alkatrészek egy E-autóban, nincs is ebben semmi érdekes. Mindenesetre ha tényleg hatmillió forint körül lesz a kétajtós és alig 200 ezerrel drágább a négyajtós, az elektromos Smart ára a konkurencához mérten nem lesz mercedesesen eltúlzott. (Bár érdemes megjegyezni, hogy pont most zajlik egy masszív átállás a piacon: az eddigi, a Smartéhoz hasonlóan névlegesen 150-180 km-es, valójában 100-120 km-es hatótávokat a Zoe, a Leaf, az E-Golf, az új Ampera E esetében 300 km-es katalógusértékkel hirdetett, valójában kb. 200-220 km-es hatótáv váltja fel. A Smart ezzel nem törődik, azt mondják, nem igénylik a vevők a nagyobb, de drágább akksit. No, majd meglátjuk.)

Mindenesetre ha valaki most akar kis villanyautót venni és autózási szokásainak megfelel a 100 km-es kapacitás, és nem gond az egyenáramú gyorstöltés lehetőségének hiánya, talán még várjon egy kicsit, mert az elektromos Smart nagyon jópofa jármű, és még a négyajtós sem lesz drága a konkurenciához képest.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Városban nagyon fürge
  • Nem érződik olyan picinek, mint amilyen
  • Sok-sok kapcsolódó korszerű szolgáltatás
  • A kétajtós változat ár-érték aránya nagyon rossz egy tágasabb kiskocsihoz, villanyautóhoz képest
  • Nincs egyenáramú “villámtöltés”, legkevesebb 45 perc kell 80 km hatótáv újratöltéséhez

Hány pontot ér az elektromos Smart a tízből?

220 szavazat - átlag: 5.8 (10-ből)

Hány pontot ér az elektromos Smart a tízből?