Porsche zöld rendszámmal

Vezettük: Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Szerző: Horváth Zsolt levél küldés 
Dátum: 2017.02.14. 15.00

A Panamera 4 E-Hybrid az autóskártyák új mindenvivője. 4,6 másodperc alatt gyorsul százra, 278-cal is száguldhat, miközben képes, akár károsanyag-kibocsátás nélkül megtenni 50 km-t. Kipróbáltuk.

Röviden – Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Mi ez? A Porsche luxusszedánja, a Panamera, 2016 óta létező második generációjának benzin-elektromos hibrid-hajtású változata
Mi tud? Elméletileg 50 kilométert elektromos hajtással megtenni, villannyal 140, hibridként 278 km/órás tempót érhet el
Mibe kerül? A Panamera alapára V6-os benzinessel 30 millió, a hibrid 36,5 millió, nyújtott karosszériával 39 milliótól vásárolható meg
Kinek jó? Akik a sportos vezethetőség mellett a takarékosságra is törekszenek, de dízelt nem akarnak

Nem kérdés, hogy a Porsche is az elektromos hajtásban látja a jövőt. Vannak csodálatos benzines modelljeik, mint a 911 GTS, de szuper-sportkocsijuk, a 918 már hibrid-hajtást rejt, következő nagy dobásuk a Mission E pedig már tisztán elektromos hajtást kap.

Ennek fényében nem meglepő, hogy a tavaly bemutatott második generációs Panamera nyártól elérhető lesz hibrid-hajtással, amely a korábbinál sokkal fejlettebb. Kipróbáltuk a Panemera 4 E-Hybridet.

Külső, karosszéria

Az első generációs Panamera külsejét voltak, akik nem kedvelték. Pufóknak, nehézkesnek hatott, főként a méretes feneke miatt.  A mostanival nincs ilyen probléma, a formatervezők remek munkát végeztek, pedig elődjénél hosszabb (5049mm), szélesebb (1937) és magasabb (1423) is az új, és bővült a tengelytávolsága is. Olyan vonalakat rajzoltak neki, hogy filigránabbnak hat. Korábban a fényszók és a lámpák csak funkciós világítótestek voltak, most az autó hangsúlyos és különösen izgalmas részletei.

A karosszéria formajegyei ugyan egyediek, de teljesen egyértelmű, hogy igyekeztek a 911-re jellemző vonásokat átörökíteni, mindezt úgy, hogy itt a kocsi orrában van a motor. Elsőre nehéz megkülönböztetni a hibrid Panamerát a hagyományos motorral szerelt változatoktól, bár lökhárítója kissé más – de ez csak akkor tűnik fel, egymás mellett áll két kocsi. Sokkal inkább lehet segítségünkre a banánzöld szín (hivatalosan Acid Green), amely a hibridek jegye a Porschénál, feltűnik a féknyergeken, az autó hátsó feliratán, no meg az oldalsó Hybrid logókon.  Szögletes, ovális és kerekek kipufogók kerülnek a különböző Panamera-variánsokra, itt a Turbo-hoz hasonlóan négy kerek vég díszíti a kocsit.

A Panamera a nagyok között játszik. Igazi luxusautó, padlólemezét megosztja a VW-konszern többi zászlóshajójával, így a következő generációs Audi A8-cal, a Bentley Flying Spurral.  Ennek megfelelően az utastere is igen tágas.

Nehéz lenne megmondani, hogy hibriddel van dolgunk

Belső tér, csomagtartó

Köszönhetően az elmúlt években tapasztalt technológiai fejlődésnek, az utastér sokkal modernebb, mint az első generációs Panamerában. A műszeregységben csak a középső kerek óra, a fordulatszámmérő analóg, mellette két hétcolos digitális képernyő kapott helyet. Persze ha akarjuk, ezen nézhetjük a klasszikus öt kerek órás Porsche-műszerfalat, de megjeleníthető akár térkép, stopper vagy a hajtáslánc működését mutató ábra is.

A műszerfal közepét a korábbinál nagyobb, 12,3 colos érintőképernyő díszíti, ami hozzájárul ahhoz, hogy a korábbiakkal ellentétben már ne legyen gomberdő a váltókar körül, hiszen rengeteg funkció érhető el onnan. Másfelől a váltókar körül maradt kapcsolók alapesetben nem látszanak. Csak a motor indítását követően kelnek életre, mint ahogy a középső szellőzőrostély is ekkor nyílik ki. Sok funkció már a kormányról érhető el.

Összekötve a mobiltelefonunkkal, számos érdekes funkciót kínál a fedélzeti rendszer, a Porsche Connect. Kaphatunk információt repülőjáratokról, szabad parkolóhelyekről, közeli töltőállomásokról, láthatjuk a naptárunkat, illetve a navigációs rendszert valósidejű forgalmi adatok segítik. Sőt, felhasználva a radar, a kamera és a navigáció adatait, az autó képes az ideális gyorsítást, lassítást, váltófokozat megválasztást meghatározni több kilométerrel előre. A sötétben való vezetést éjjellátó rendszer segíti.

Megnymokodtuk a  Panamera műszerfalát:

Továbbra is hibátlan a Panamera utastere. Valóban prémium minőségű, amely a kiváló anyagokból és szép formákkal épül. Érdemes megnézni a részleteket, amelyek nemcsak mutatósak, de tökéletes kidolgozásúak. A varrások szépek, az illesztések pontosak.

A kényelemre sem lehet panasz: az első és a hátsó sorban is kiváló a helykínálat. Ha valaki olyan balga, hogy másra bízná a Panamera vezetését, és hátul kívánna utazni, választhat Executive modellt is, amely 15 centivel hosszabb tengelytávval és ennyivel nagyobb hátsó lábtérrel készül.  Ülései sportosan alacsonyan vannak, kanyarban jól tartanak, és e mellett meglepően kényelmesek. Olyan, mintha egy négyajtós 911-esben ülnénk, a kormány szinte merőlegesen előttünk.

Megmaradt a masszív kardánalagút a második generációs Panamerában is, amely nemcsak elöl, de hátul is kettéválasztja az utasteret. Mivel hátul is két kagylóülést találunk, ott is sportosan izgalmas az üléspozíció. A hátul utazóknak is jut egy érintésérzékeny kijelző a klíma és a fedélzeti rendszerek kezelésére.

A zaj szinte ismeretlen fogalom a Panamera utasterében. Csak a pozitív ingerek jutnak el az utasokhoz: a kipufogó és a motor zenéje (dinamikus vezetés esetén), illetve a kiváló hifi hangja, ha bekapcsoljuk. A Burmesiter hifi fényévekkel jobb, mint a Bose.

Belsőégésű motor esetén az új Panamera csomagtartója 50 literrel nagyobb, mint korábban, azaz 495 literes. Ez azonban nem igaz a hibridre, mivel az az akkumulátorok számára részben a csomagtartóból vesz el helyet, így az csak 405 literes.  Ám, ha figyelembe vesszük, hogy az előző hibridben csak 335 liternyi hely maradt a cuccoknak, ez jelentős fejlődés.

Sportkocsihoz illő üléspozició fogadja a Panamera vezetőjét

Sportkocsihoz illő üléspozició fogadja a Panamera vezetőjét

Egyelőre négy személyes a Panamera, de a márciusban bemutatkozó Sport Turismo varáiáns esetében lesz háromszemélyes hátsó kialakítás is. A képen a nyújtott kivitelben ülök

Egyelőre négy személyes a Panamera, de a márciusban bemutatkozó Sport Turismo varáiáns esetében lesz háromszemélyes hátsó kialakítás is. A képen a nyújtott kivitelben ülök

Milyen vezetni?

Adatlap

Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Motor 2995 köbcentis V6, biturbó benzinmotor + elektromos
Rendszerteljesítmény 462 LE @6000
Nyomaték 700 @1100
Gyorsulás (0-100 km/h) 4,6 mp ( 5,7 mp villannyal)
Végsebesség 278 km/h (140 km/h elektromosan)
Fogyasztás (vegyes) 2,5 l
Listaár: 36 523 218

Ha elfordítjuk a kulcsot, nem történik semmi.  A fordulatszámmérő nem mozdul, a motor nem hördül fel, a hibrid Panamera mindig elektromos motorral indul el.  Ez más, mint az előd modellben, ahol a gázpedál minimum 80 százalékos lenyomására segített be a villanymotor.  Itt szimbiózisban dolgoznak együtt.

A rendszer alapját 2,9 literes, V6-os benzinmotor adja, amelynek két turbóját a hengersorok közép szerelék be.  A villanymotor nem a benzines motor és a váltó között van, hanem benne magában az – egyébként modulárisan felépülő – váltóban. A villanymotort elektromos működtetésű mechanikus kuplung kapcsolja be a hajtásba.  Az automata sebességváltó nem a korábban használt hagyományos (hidrodinamikus nyomatékváltós) szerkezet, hanem duplakuplungos kivitelű. Viszont továbbra is 8 fokozatú, és ezt is a ZF készíti, mind a négy kereket hajtja. Az autót mozgathatja a két motor közül bármelyik egyedül vagy közösen is dolgozhatnak, ez függ attól is, hogy a 918 Spyderből átemelt kapcsolóval milyen módra állítjuk a járgány, elektromos, hibrid, sport, sport+.

A benzinmotor 330 lóerős, nyomatéka 450 Nm, elektromos segítője 136 lóerőt, illetve 400 Nm nyomatékot produkál. Rendszerteljesítményük 462 LE, a nyomatékmaximum 700 Nm lehet.  Utóbbi érték eltünteti a hibrid Panamera tömegét, pedig jó nehéz.  Míg az alapmodell 1815 kilós, addig ez 2170-et nyom és teljes terheléssel 2710 kiló lehet a tömege. Mégis, egy padlógázas rajtnál meghökken az ember: 60-ig szó bennakad, de utána is csak egy kicsit vesz vissza a vehemenciából. 4,6 másodperc alatt képes elérni a 100-as tempót, a csúcssebessége pedig 278 km/óra.

Mindez persze hibridként értendő, mert ha tisztán elektromos hajtással használjuk, akkor már 5,7 másodperc is kell a sprintre és végsebessége maximum 140 km/óra. Ha többre lenne szükség, persze mindig ott a V6-os ereje! Az átmenet szinte érezhetetlen, a fordulatszámmérőről vagy nagyobb gázadás esetén a kipufogó és a motor hangjáról tudhatjuk, hogy a benzinmotor is beszállt.

A korábbival azonos tömegű, de 9,4 kWh helyett 14,1 kWh kapacitású, folyadékhűtéses lítium-ion akkumulátor biztosítja az energiát a villanymotor számára. Hagyományos 230V / 10A-es hálózatról 5,8 óra alatt lehet feltölteni. A hivatalos szabvány szerint a kocsi képes akár 50 km-t is megtenni csak az akkumulátor energiájával, ami azt jelenti, hogy Magyarországon simán megkaphatja a zöld rendszámot és élvezheti az azzal együtt járó előnyöket.

Ilyen, amikor autópályán villanymotorral hajtunk:

Nemcsak egyenesben tűnik sokkal könnyebbnek a papíron jelzettnél a kocsi, de kanyargós úton sem egy behemót a Panamera hibrid. Kormányzása precíz és igen direkt, de különösen az opciós hátsókerék-kormányzással meggyőző.  Lassabb tempónál fordulékonyabbá, nagy tempónál stabilabbá válik vele a járgány. Összedolgozva a légrugós felfüggesztéssel csodás élményt nyújtott szerpentinen a Panamera. Mintha nem is egy kéttonnás ötméteres luxusautóban ülnénk, de úgy, hogy annak kényelmét kapjuk meg. Mestermunka!

Ami fura, az a fék. Mint a hibridekben általában, itt is a villanymotor (generátor üzemben)  kezdi a fékezést és a korábbival szemben már 0,15, hanem 0,3 g-s lassulásig dolgozik, s csak ezt követően lassítanak a féktárcsák. Bizonyos tempó felett viszont azonnal a hagyományos szerkezetek lassítanak. Ez a része még nem tökéletes a kocsinak, egyfelől a fékpedál erő nem volt egyenletes és lassításkor az energia-visszanyerés zaja is hallatszott. Izgulni nem kell, mi előszériás kocsikat vezettünk: „Tudunk a hibáról, sorozatgyártásban ilyen nem lesz”- mondta el a Panamera modellért felelős vezető, amikor rákérdeztem.

Az európai hibridekre vonatkozó szabvány szerint 2,5 liter fogyasztása – amit gyorsan ugorjunk át. Nem tudtunk fogyasztást mérni a menetpróba során, de a fedélzeti számítógép adatai alapján normál használat mellett 10 liter alatt tartható az átlag, ha sportosan hajtunk, akkor inkább 14-15 lehet.

Nőtta teljes méret és a tengelytávolság is a korábbihoz képest

Nőtt a teljes méret és a tengelytávolság is a korábbihoz képest

A hibrid rendszer felépítése a Panamerában

A hibrid rendszer felépítése a Panamerában

Konkurensek, költségek,

Porsche Panamera 4 E-Hybrid  és vetélytársai – Listaár, forint
BMW 740e (326 LE) 29 547 000
Mercedes-Benz S500 e L (442 LE)
33 409 890
Porsche Panamera 4 E-Hybrid (462 LE) 36 523 218

Áprilistól indul a Panamera 4 E-Hybrid gyártása, majd nyártól kerül a vevőkhöz a kocsi. Az ára luxusautónak megfelelő, 30 milliótól indul. Egészen pontosan 30 722 062 forintba kerül a négyajtós sportkocsi 3,0 literes V6-os – feltehetőleg Audi eredetű – turbómotorral (330 LE) és hátsókerék-hajtással. A S kivitel, Porsche fejlesztésű, 2,9-es motorral, 440 lóerővel négykerék-hajtással 38 millió.  Ehhez képest a 462 lóerős hibrid 36 523 218 forinttól vehető meg, 3,5 millióval kevesebbért, mint mondjuk a dízel variáns. A csúcsmodell, a Panamera Turbo 52 millióba fáj.

Hagyományos értelemben ez rengeteg pénz – és még sok megy el extrákra-, de a Panamera nem egy hagyományos autó, kevesek kiváltsága pontosan úgy, ahogy a konkurensei. Ilyen izgalmasan vezethető luxusautó nincs másik! Kényelemben akadnak jobbak, de a kormányzás és a futómű hangolása igazán egyedi, egy sportkocsi agilitását nyújtja. Azok a kevesek, akik megengedhetik maguknak, biztosan boldogok lesznek vele!

Mellette – Ellene
  • Szép külső
  • Luxuskivitelű utastér
  • Kiváló-hajtáslánc
  • Izgalmas hang
  • Precíz kormányzás
  • Jó futómű
  • Magas alapár
  • Drága extrák
  • Nagy tömeg
  • A Bose hifi nem meggyőző

Szavazás

Hány pontot ér a Porsche Panamera hibrid-hajtással?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.