Ez a döglött macska vígan fut

Teszt: Audi Q2 1,4 TFSI S tronic S line

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2017.02.08. 16.05

Csak kapjon egeret, kövéret. Régen találtam ennyi kifogásolhatót egy Audiban, az ára persze ingolstadti, 14 millió.

Röviden – Audi Q2
Mi ez? Az Audi 2016-ban bemutatott legkisebb szabadidő-autója 150 lóerős motorral, terep helyett városba. Vagyonosok második-harmadik autója lesz, esetleg kimagaslóan keresők ifjak mindenese.
Mi tud? Benzines a tesztautó, automata, extrás, csilli-villi.
Mibe kerül? Bő 14 millióba, amúgy 7-ről indul a Q2.
Kinek jó? Egyedülállóaknak, romantikus kapcsolatban boldogoknak igen, ámde kisgyerekeseknek semmiképpen.

A Jeremy Clarksont havashenrikezők is el kell ismerjék a poénba csomagolt igazságait. Egyik legtöbbet idézett bonmot-ja szerint az emberek a döglött macskát is megvennék BMW-logóval, amit ugye nem hazánk alulfizetett, mégis szépre és jóra vágyó népére mondott. Pedig.

De nem is erre a tesztautóra, aminek Audi emblémája a világ újautó-piacán legalább annyira csábítóan vonzó manapság, mint említett riválisáé. A négy egymásba fűzött karika szépen eladja majd ezt a kis crossovert is, nyugalom, lesz miből fizetni a VW-konszernnek a dollármilliárdos bírságokat. Rögtön hozzáteszem, a Q2 őszinte, bárkinek gyorsan megmutatja a hibáit, és természetesen az erényeit is. Igaz, utóbbiból 14 millió forintért többet vártam.

Névvitával kezdődött az élete, az Alfa Romeo végül ki tudja miért cserébe, hozzájárult a Q2 használatához. 4,19 méter hosszú, 1,5 magas, és 2 széles a tükrökkel, tengelytávja 2,59 méter

Külső-belső

Sokat felvillant a kasztni abból a kevésből, amennyit az Audik dizájnja módosul az elkövetkező években. Vadabb és nyersebb a hűtőrácsa, bátrabbak az oldalsó élei, és összességében masszívabb az  egész jármű kiállása a hozzá méretben legközelebb álló két márkatársánál, a széles C-oszlop ezüstben vagy feketében pedig teljesen új mutatvány. A Q3-nál és az A3-nál már csak azok kora miatt is sokkal frissebb és fiatalosabb. Nyilvánvalóan a megcélzott vásárlók is ifjabbak, az egymás szemében még a csillogást látó párok kirándulni is mehetnek vele, de a gyerekülésben ordító utód miatt feszült szülők igényeit nem képes maradéktalanul kielégíteni.

Ha berakunk egy gyerekülést hátra, akkor két választásunk marad. Vagy nyomunk egy-egy húsos pöttynyi pillanatragasztót a trónörökös sarkaira, majd fixen odatapasztjuk függőlegesen az ülés alá a bakancsait, vagy nem kínozzuk, mégis csak a mi húsunk-vérünk, és hagyjuk, hogy kinyújtsa előre a lábait. Ebben az esetben a jobb első ülésbe már nem fér el egy felnőtt, csak a kisember egy mérettel nagyobb bátyja. Olyan 10 éves korig. Két gyerekülés hátra? Lehet, de akkor a sofőrülésbe is csak 10 éves fér el.

3

Újdonság a C-oszlop fekete vagy ezüstszínű borítása, az index sárga fénye középről kifelé fut. Ingolstadtban gyártják

A lényeg, egy gyerekülés mellett csak két felnőtt fér el kényelmesen. Anélkül négy átlagos termetű elutazgat benne Budáról Balatonfüredig, de Brac 800 kilométerre fekvő szigetére érve már nem lenne őszinte a mosolyuk. Nem csak kívül kicsi ez a SUV, belül is korlátos, kompromisszumok nélkül inkább csak két igényes felnőtt számára tökéletes.

Meglepő, de beltér borítása sem kifogástalan, ilyet ezer éve írtam Audiból kiszállva, talán akkor sem. Mostanában

Adatlap

Audi Q2 1,4 TFSI S tronic

Motor 1395 cm3
Teljesítmény 110 kW/150 LE
Nyomaték 250 Nm/1500–3500
Gyorsulás (0-100 km/h) 9 sec
Végsebesség 205 km/h
Fogyasztás (gyári adat, vegyes) 5,2 liter
Alapár: 8,9 millió Ft

többször beszélgetés kerekedett a szerkesztőségben az autógyártók forintbaszó (bocsánat, ez a szó írja le őket leginkább) anyaghasználatáról, amit úgy képzeljen el a kedves olvasó, hogy miközben a sofőr előtti teret kellemes műanyagokkal fedik le, a kinyújtott karjától 10 centire lévő felületekre már óccsó plasztik jut, még messzebbre meg gyatra. A hátsó sorban ülők meg nem emberek, mivel az Excel azt mutatja, hogy ott úgyis ritkábban ücsörög élőlény, neki jó a kemény, kopogós, karcolódó műanyag is. A legalja mindennek azonban a Q2 ajtajainak borítása. Tisztelt Audi, 14 millió forintért komolyan gondolják ezt?

A sofőr körül ellenben minden anyag rendben, ugyan nem az A4/Q5/A6/Q7 stb. szintje, de remek minőségű kapcsolók és díszek színesítik a járművet irányító ember életét. Precízen kattan, csavarodik, nyomódik az összes kezelőszerv, na kérem, ez már a nagybetűs Audi-világ. Amit szeretünk, sokra tartunk, amitől prémium ez a márka. Nem kéne pár euróért lerombolni a szobrot.

Dicsérjük meg a vékony A-oszlopot, de oldalra és hátra is a mostanában megszokottnál jobb a kilátás a normál kompaktoknál nem túl sokkal magasabban lévő vezetőülésből. Mondom, minél kevesebben ülnek ebben a négykerekűben, annál jobban érzik magukat.

Használható méretű a csomagtartó is, a hivatalosan megadott 400 liternél szemre kisebbnek tűnik, de agyonveri az egyik fő rivális Mazda CX-3-at (a kritika ellenére hátsó térben is). Nézzük meg végre, mit rejtettek a pofás külső fémlemezek, és az ilyen-olyan belső műanyagok közé!

Technika

Az A3-mal közös, de a Q2 számára cseppet megkurtított MQB-A-padló az alap, a szögletes orrba kizárólag turbóval élénkített motorokat szerelnek. Egyliteres, állítólag klassz háromhengeressel indul a benzinesek sora 116 lóerővel, ebben a tesztautóban az 1,4-es négyhengeres dolgozik 150 lóerővel, de kétliteressel is választható 190-nel. Apró érdekesség, hogy a dízelek teljesítményét is éppen 116 és 190 lóerő közé lőtték be a mérnökök, azok hengerűrtartalma 1,6 és 2 liter.

Élettel teli motor, amely igényli a kalóriát. Minden akksit ilyen szépen be kellene öltöztetni ebben a hidegben

Élettel teli motor, amely igényli a kalóriát. Minden akksit ilyen szépen be kellene öltöztetni ebben a hidegben

Papíron igazán nem tűnik agyonszerkesztettnek a futómű, elöl MacPherson-, hátul csatolt lengőkaros, multilink csak a quattro modellek alá jut. A rendelhető extrák mennyiségét viszont már senki nem kritizálhatja, az adaptív tempomattól a keresztirányú forgalom figyeléséig van itt minden, mint a cirkuszosok parkolójában, és azért sem kárhoztatható a prémiummárka, hogy ezek többségéért plusz pénzt kér. Egyszer talán majd máshogy lesz, most ezt csinálja a német konkurencia is.

Szemet gyönyörködtető az állítólag a Q7-ből átvett, szemre valóban pont ugyanolyannak tűnő full LCD-s központi kijelző, amivel eljátszadozhat, aki fogékony erre. Sokféleképpen variálható, és ritka szép a grafikája.

Vezetés, fogyasztás

Ennyi kritika után az Audi-fanok (ugye, kedves tesóm) már nyilván ácsolják a keresztet számomra, de mielőtt levadásznának, gyorsan sorolom, mi minden csuda dologra képes a Q2. Elsőként és mindenek felett: ritka jó vezetni! Az autóipar legócskább közhelyének számító futóművét fantasztikusan beállították az Audi specialistái, nagy kedvvel kanyarodik a kis SUV, nem dől, nem billeg, makacsul ragaszkodik feszített tempónál is az aszfaltba. Sima, hibátlan úton öröm minden méter, és az nem az ő hibája, hogy nálunk kilopják az anyagot az útból.

Lelkük rajta, a Q2 vezetője a kátyúkat is lendületesen kerülgeti majd, amihez a precíz kormány is segítségére lesz. Eleve jó fogású, emellett érzékeny, mindent tud, amire szüksége van a vezetést élményforrásnak (is) gondoló autósoknak. Már-már kategóriaelső a fordulóköre, habár szokatlan, hogy ennyi pénzért (bocs, muszáj ismételgetnem, ez már az a szint) nincs benne tolatókamera, mégis könnyű beparkolni vele bárhová. Könnyed, minden közlekedési helyzetet probléma nélkül megoldó, jó mozgású autó a Q2, és azt még nem is mondtam, hogy automata, amivel kapcsolatban minden szexizmus nélkül állíthatjuk, a hölgyek talán jobban kedvelnek az uraknál. Márpedig a Q2-t a miénknél zöldebb füvet növesztő országokban feleségek, jómódú ifjú hölgyek vásárolják majd nagyobbrészt. Ja, a váltó is tökéletes.

Harmonikus, nem túl játszott, könnyen kezelhető. Az ülések elsőre keménynek tűnnek, de ez jó a hátnak, nem is kérdés

Harmonikus, nem túl játszott, könnyen kezelhető. Az ülések elsőre keménynek tűnnek, de ez jó a hátnak, nem is kérdés

A fickós, a feltöltő miatt már 1500 környékétől élénk 1,4-es motor azonban meghökkentően szomjas. Többnyire Budapest belvárosában jártam az autóval a teszthét alatt, és talán csak egyszer nézett be 11 liter alá a kijelzőre írt fogyasztási adat, ami kismotoros kisautónál elfogadhatatlan. Még akkor is, ha benzines és automata. És egyáltalán nem tapostam neki, a forgalom ritmusánál alig közlekedtem vele lendületesebben. Persze a Váci úton kifelé 70-es tempónál már potyogtak le a tizedek az átlagot mutató számból, mígnem az M0-son nulláztam, és ott 110-es tempónál beállt 6,4 literre a fogyasztás, ekkor 2100-as fordulattal megyünk.

Nagyrészt városi közlekedés után tankolva 9,4 literes átlagfogyasztást számoltam ki a teszthétre.

Kis prémium crossoverek benzinmotorral – Alapár, forint
Audi Q2 1,4 TFSI  S tronic (150 LE) 8 902 930
Mercedes-Benz GLA 200 kézi váltós (156 LE)
9 013 030
Mazda CX-3 G150 automata (150 LE) 7 821 900
Mini Countryman Cooper automata (150 LE) 8 323 998

Árak, konkurensek

Ugyan már Julia Roberts mosolyánál is szélesebb a kis prémium-crossoverek kategóriája, de még közel sincs akkora tülekedés, mint méretben más szabadidő-autóknál. A Mazda gyönyörű, de szűkös CX-3-asa itt az erős piaci szereplő, a MINI még mindig kívülállónak számító Countrymanje tartozik ide, és a Mercedes talán túl macsósra sikerült GLA-ja, úgyhogy van terep a Q2-nek. Még ha jóval drágább is a kategóriaelső CX-3-nál.

Persze, lentről indul az ára, aztán hej, de emelkedik. Hogy miként, mi alapján, azt borzasztó nehéz kisakkozni az Audi honlapján működő konfigurátorral is. Azt még könnyű megtalálni, hogy 6,99 millió forint a Q2 alapára a benzines ezres motorral, kézi váltóval, az alap gázolajos 7,41 millióról indul. De, hogy konkrétan ennek a tesztautónak az üzembehelyezéskori új ára hogy áll össze 14,062 millió forinttá, az importőrtől rendszám alapján kiállított adatlapból sem derül ki.

Ennyit tesz ki a beltér „ezüst” kiegészítőitől az S-tronic váltón és a „virtuális cockpiten” át a sávtartó asszisztensig és az S-line kiegészítőkig húzódó széles extralista. Mind szebbé, jobbá teszi, és tulajdonképpen aki kifizet ennyit ezért a kocsiért, annak már amúgy is tök mindegy, hogy 8-at eszik városban, vagy 11-et.

(Zárójelben elárulom, hogy a képeken látható tesztautó 6000 kilométerrel 14 helyett immár 11,5 millió forintos ajánlati áron várja gazdáját a Porsche Hungária pesti központjában, a Frangepán utcában.)

 

Mellette – Ellene
  • Külső-belső dizájn
  • Élvezetes vezethetőség
  • Könnyű kezelhetőség
  • Rengeteg extra
  • Magas ár
  • Korlátozott használhatóság
  • Durva fogyasztás

Szavazás

Mennyi pontot adnál a Q2-nek benzines motorral, automatával, tengernyi extrával?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Teszt: Suzuki az olcsó Škoda és a vagány Citroën ellen

Szerény benzines szívómotorral hasonlítottuk össze a Citroën C3-at a Škoda Fabiával és a Suzuki Balenóval. Lehet, hogy a visszafogott konkurenciát beelőzi a dögös francia kisautó?

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.