Röviden – Suzuki SX4 S-Cross 1.4 GLX 4WD 6AT PANORAMA
Mi ez?A Suzuki SX4 második generációja, az S-Cross névvel kiegészített modell 2016-ban bemutató faceliftes kivitele, 1,4-es turbómotorral, összkerékhajtással és automata váltóval
Mi tud?Jó menetdinamikát kínál számos vezetőtámogató technológiával fűszerezve,. A LED-es fényszórója pazar
Mibe kerül?6,6 milliótól vehető automata, 4×4-es S-Cross 1,4-es turbómotorral. A tesztben szereplő GLX felszereltséggel 7,7 millió, amihez a metálfényezés 130 ezer forintos felára jön még.
Kinek jó?Azoknak, akik nem akarják nagydobra verni, hogy futja automata váltós, 4×4-es, bőrüléses, üvegtetős szabadidő-autóra. Meg mindenkinek, aki megbízható japán technikára vágyik

Jelenleg már csak a használt autók között kereshetünk Suzuki Kizashit, amely valódi zászlóshajónak tűnt néhány éve a japán márka európai kínálatában. Most az SX4 S-Cross a márka „nagyautója”, amely nemrég kisebb ráncfelvarráson esett át. Kipróbáltuk a modell legerősebb motorral, négykerék-hajtással, automata váltóval és sok extrával szerelt kivitelét.

Külső

Mikor először megláttam a megújult Suzuki SX4 S-Cross új elejét – még fotókon -, megdöbbentem.  Bátor döntésnek tűnt, ahogy a Škoda Octavia új orra is. Manapság inkább a széles közönségre lőnek az autógyártók, nem akarnak megosztóak lenni. Ez az orr viszont az. Többféle változat létezett a faceliftre, a magyar vezetők nem is erre szavaztak, de japánban ez lett a nyerő.

Aztán az együtt töltött két hét alatt annyit láttam a kocsit, hogy megszoktam. Az fogalmazódott meg bennem, hogy nem is a tolakodó hűtőmaszk nem illik a kocsihoz, hanem az amorf formájú fényszóró. Ha külleme nem is, a technikája nagyon tetszett a lámpáknak, a tesztautóban ugyanis LED-ek világították meg az utat. Kiemelkedően erős fénysugara van, meglepően könnyűvé tette az éjszakai vezetést. Hátul szintén megváltoztak a lámpák a ráncfelvarrással.

A 4,3 méteres autó továbbra sem háziasított terepjáró, sokkal inkább egy emelt kompakt méretű ferdehátúnak hat. Fényezetlen műanyag elemek, az ezüstszínű betétek, a masszív lökhárító viszont a terepezésre csábítanak. Összességében bunkeres, biztonságos benyomást kelt. Jól áll neki a narancsos barna fényezés, amit szép minőségben fújtak a kocsira, ugyanakkor a motorháztető élvezetése a lámpák fölött meglepően szellős. Először azt hittem nyitva van a motorháztető, de nem itt ekkora rést gondoltak a tervezők, mert ha ez nem lenne tudatos, akkor oldalt sem szűk rés futna.

4,3 méter a kocsi teljes hosszúsága, tengelytávolsága 2,6 méter

 

Nemcsak a nappali menetfény, de a főfényszóró is LED technikát használ a csúcsmodellben

Nemcsak a nappali menetfény, de a főfényszóró is LED technikát használ a csúcsmodellben

Belső

Továbbra is tágas, kényelmes és barátságos benyomású a Suzuki S-Cross utastere. Nemcsak elől, de hátul is jól elférnek felnőttek. A lábtér és a fejtér egyaránt kellően nagy ehhez. Még úgy is, hogy a kocsin nagy nyitható üvegtető szerepelt, ami csökkenti a belmagasságot. Az ülések a kényelemre koncentrálnak, bár az elsők látszólag nagy oldaltartásúak, de gyors kanyarvételt nem támogatják. A hátsó ülések támlája kétféle szögben rögzíthető, az egyik kevésbé kényelmes, de így több hely jut a csomagoknak.

Rakodóhelyből akad a kocsiban minden felé, a váltókar előtt, mögött, az állítható hosszúságú könyöktámasz alatt, az ajtókban.  Pohártartóból nemcsak előre, de a hátsó utasok könyöklőjébe is jutott.  Csomagtartója 430 literes, ami családok számára is használható méretű. Kissé magasan van a pereme, a padló alatti rekeszek viszont javítják a praktikumot.

Mivel alapvetően magasan ülünk a kocsiban, jól átlátható előre, hátra nézve vannak zűrös részek, jól jön a tolatóradar, illetve kamera segítsége, ha szűken akarunk parkolni.

Az összeszerelés jó, még rossz úton sem zörgött semmi az utastérben.  Az anyagminőség azonban lehetne jobb. Az utas előtt műszerfalbetét puha, ruganyos műanyag, mintha mutatná, hogy lám ilyet is tudunk, de a többi részen rideg, kemény elemeket használ a Suzuki. A kormány és az ülések borítása a GLX felszereltség mellett bőr, nem extra kivitel, de a varrása szép.  Ülésfűtés is van hozzá, amelynek pozitív tulajdonsága, hogy nem kell a kapcsolót minden indításkor újra benyomni. Ha bekapcsoltuk, akkor úgy van. Két fokozatú.

Egyszerű, letisztult az S-Cross műszerfala

Egyszerű, letisztult az S-Cross műszerfala

Jobb lett volna ha a manuális állás nem egy sikban lenne a többi fokozattal, mert így nem lehet gyorsan D-be húzni a kart, mert mindig tovább siklik

Jobb lett volna ha a manuális állás nem egy sikban lenne a többi fokozattal, mert így nem lehet gyorsan D-be húzni a kart, mert mindig tovább siklik

Vezetéstámogatás, fedélzeti elektronika

A megújult Suzuki SX4 S-Cross újdonsága a hétcolos érintőképernyő. Az állandóan koszolódó zongorlakkszerű keretbe ültetett szerkezet fix gombokat is kapott, amelyek segítik a gyors navigálást. A csúszkás hangerőgomb első kissé fura, de ha megszoktuk már nem gond. A képernyő minősége nem éri el a jelenlegi legjobbakét (Mercedes, Volvo), nem olyan részlet-gazdag, de a felhasználó szempontjából nagyobb gond, hogy gyakran második harmadik érintésre „érti meg”, hogy mit is akarunk megnyomni. A hifi, a telefon és navigáció mellett tolatókamerát is rejt.

Elvileg vezetékes kapcsolat esetén a telefontükrözést is tudja a Suzuki rendszere, de szűk körű azon androidos telefonok száma, amelyekkel működik, nekünk sem sikerült csatlakozni így. Sajnálatos, hogy USB-csatlakozóból csak egy jutott a kocsiba, az is a könyöklő alá, manapság, amikor mindenkinél van mobil, ami persze a legrosszabbkor merül le, jó lenne még egy.

A vezető előtti műszeregységben is találunk egy képernyőt, amely monokróm jellegű, itt a sebességfokozat mellett a fedélzeti számítógép szokásos adatai, illetve a vezetőtámogató rendszerek figyelmeztetései jelennek meg. Kulcsnélküli ajtónyitás és indítás, radaros vészfékasszisztens, automata fényszóró és ablaktörlő, sőt távolságtartó tempomat is szerepel a GLX felszereltség kínálatában.

Utóbbi nem a legújabb generáció, azaz, ha a sor túlságosan lelassít (kb 40 km/óra alá), akkor sípol és eldobja a funkciót, onnan a vezetőre bízza a fékezést. Nagyobb tempónál sem tökéletes, mert minden helyzetben hatalmas vehemenciával igyekszik visszaszerezni a beállított a tempót, ha előtte valaki kijött elénk és lassított. A radaros vészfékasszisztens túl érzékeny többször riasztott feleslegesen az előttem lassítók miatt.

Bluetoothon keresztül kihangosítóként használható a fedélzeti elektronika. Kábellel bizonyos esetben tükrözhetők a mobil funkciói is

Bluetoothon keresztül kihangosítóként használható a fedélzeti elektronika. Kábellel bizonyos esetben tükrözhetők a mobil funkciói is

Motor

Adatlap

Suzuki SX4 S-Cross 1,4 GLX 4WD 6AT PANORAMA

MotorS4 turbó benzin – 1373 ccm
Teljesítmény140 LE /5500 1/p.
Nyomaték220 Nm / 1500-4000 1/p.
Gyorsulás (0-100 km/h)10,2 mp.
Végsebesség200 km/h
Fogyasztás (vegyes)5,6 l/ 100 km
Listaár:7 710 000 Ft

Párhuzamosan a 2016-os ráncfelvarrással, megújult a Suzuki SX4 S-Cross benzines motorkínálata. Korábban már próbáltuk az 1,0 literes turbót, ebben a kocsiban pedig a szintén új 1,4 turbó szerepelt.  A közvetlen-befecskendezéses, változó szelepvezérlésű benzinmotor töltője fix lapátozású és hengerfejbe integrált.  Ennek hatására nem érezhető turbólyuk, de nemcsak ezért illeti jó szó a motort, de a teljesítménye is úgy épül fel akár egy szívómotoré. 140 lóerős, a maximális nyomatéka 220 Nm, amivel jócskán ráígér a korábbi 1,6-os szívómotorra. Az 1500 és 4000 közötti fordulatszámon végig meglévő maximális nyomaték kellő rugalmasságot biztosít ahhoz, hogy lazán előzhessünk. Ha kell 5000-ig is pörgethetjük a motor kifacsarva belőle minden sportosságot. Élénken mozog a járgány még négy személlyel is.

Vezetés

Nemcsak a motor ereje miatt élvezetes vezetni az S-Crosst, de a kormánya is izgalmasan direkt, igaz, rossz úton viszont gyakran kell korrigálni. Futóműve feszesebb mint gondolnánk, ami szerpentinen előny, de rossz magyar utakon  – csillapítva ugyan – de minden úthibát jelez az utasoknak.

Míg korábban CVT-t használt a Suzuki, itt hatfokozatú, bolygóműves automataváltó kapcsolódik a motorhoz (a dízelhez duplakuplungos jár). Normál vezetési körülmények mellett finoman, okosan kapcsolgat, ha padlógázt adunk, akkor viszont kissé túl agresszívan vált vissza. Ha előzgetni támad kedvünk jobb a kormány mögötti füleket használva, a váltásokat magunk irányítva a nyomatékcsúcson tartani a motort.

Támogatja az örömautózást a hajtáslánc többi része is. Ugyanis az elakadáskor jó Lock, a téli körülményekre kitalált Snow és a normál körülmények között elsősorban csak az első kerekekre nyomatékot adó Auto mód mellett van Sport állása is a hajtásrendszer kapcsolójának. Utóbbi esetben az elektronikus vezérlésű többtárcsás kuplung több nyomatékot enged a hátsó kerekekre és a gázreakció is élénkebb, így pedig még izgalmasabba egy-egy kanyargós útszakasz.

A kapcsolók szépen kidolgozottak és precízen működnek

A kapcsolók szépen kidolgozottak és precízen működnek

Költségek

A fenti gondolatok még a tesztautó visszavitele előtt megfogalmazódtak bennem, így nem tudta lerontani a fogyasztás ténye. Összességében több mint 1100 kilométert autóztam az SX4 S-Cross-szal, amely 9 literes átlagfogyasztást produkált. Én magam sem akartam elhinni, mert nem kínoztam a kocsit, nem vontattam lakókocsit, városban, országúton használtam, akár a sajátunkat. Kevesebbre számítottam.

Aztán ellátogattam a felhasználók valós fogyasztásait gyűjtő spritmonitor.de oldalra, ahol a teljes listán vizsgálva leszűrtem a 140 lóerős benzines, automata kocsik fogyasztást. És pont 9 litert kaptam. Mivel ebben sok régi kocsi is szerepel, szűrtem egyet 2013 utáni modellekre, így 8,5 adódott. S-Crosst nem, de Vitarákat találtam a rendszerben ilyen hajtáslánccal és azok is 8,8 litert jeleztek. 140 lóerő, 4×4 és automata, ráadásul télen. Sok a kilenc liter? Talán inkább reális.

Suzuki SX4 S-Cross 1.4 GLX 4WD 6AT és vetélytársai – Listaár, forint
Nissan Qashqai DIG-T 160 (160 LE) (nincs automata és 4×4 a motorhoz)7 689 000
Kia Sportage 1.6 T-GDi 7 DCT 4×4 EX Limited (177 LE)8 849 000
Toyota CH-R 1,8 Hybrid  e-CVT (122 LE) (nincs 4×4)8 445 000
SEAT Ateca ATECA 1.4 EcoTSI DSG 4Drive Style (150 LE)8 438 110
Renault Kadjar Energy TCe 130 EDC (130 LE) (nincs 4×4 a motorhoz)7 399 000
Mitsubishi ASX 1.6 Instyle Navi (117 LE) (nincs automata és 4×4 a motorhoz)8 490 000
Suzuki SX4 S-Cross 1.4 GLX 4WD 6AT Panorama (140 LE)7 710 000

Ötmillió forinttól indul a megújult Suzuki SX4 S-Cross árlistája, 1,0 literes motorral elsőkerék-hajtással. 1,4-es motorral 5,6 millióba kerül. Négyszázezer forint az automata váltó felára, de csak a közepes felszereltségtől, a4x4-es változathoz kérhető, így 6,6 milliótól szerezhető meg. A tesztautó legmagasabb GLX kivitelű, amiért már 7,7 milliót kérnek, de ekkor már nem lehet mit rendelni, az említett kényelmi felszerelések, mind szerepelnek az árban.  Extraként csak a metálfényezés kérhető 130 ezer forintos tételként. Ez az ár egyébként igen barátságos, ha figyelembe vesszük, hogy 2013-ban az 1,6-os benzines került ennyibe, és akkor koránt sem volt még benne távolságtartó tempomat vagy radaros vészfék-asszisztens. De konkurenciával összevetve is jó ajánlat a kocsi

Barátságos autó az SX4 S-Cross és ezzel a motorral a vezetése is izgalmas.  Ha valaki le tud mondani az automata kényelméről, az a fogyasztásra sem fog panaszkodni, úgy vélhetően 7,5 liter körül használható a kocsi.

Alapesetben csak az első kerekek kipörgésekor jut nyomaték a hátsó tengelyhez

Alapesetben csak az első kerekek kipörgésekor jut nyomaték a hátsó tengelyhez

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Remek motor
  • Élénk kormányzás
  • Hajtáslánc vezérlő
  • Zárható 4×4
  • Kiváló fényszóró
  • Jó összeszerelés
  • Nem elég csendes utastér
  • Nem kellő csillapítás
  • Olcsó hatású műanyagok
  • Gyenge oldaltartású ülések
  • Fogyasztás

Hány pontot ér az SX4 erős motorral, automatával?

2,539 szavazat - átlag: 6.4 (10-ből)

Hány pontot ér az SX4 erős motorral, automatával?