Mazda CX-9 – Vajon eljut Európába?

Vezettük: Mazda CX-9

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2016.12.24. 06.00

Európában egyelőre csak álmodhatunk arról, hogy egyszer csak megérkezik hozzánk is a Mazda CX-9

Röviden – Mazda CX-9
Mi ez? A Mazda nagy szabadidőautója, amiről Európában csak álmodni lehet. Egyelőre.
Mi tud? Nagy, kényelmes, csendes, kifinomult
Mibe kerül? Amerikában 33 és 44 ezer dollár között mozog az ára
Kinek jó? Aki nagy szabadidőautó után vágyakozik, de valamiért nem szeretne a germán szentháromságból választani, az boldog lehet vele

Bár a Mazda CX-9-es nem teljesen ismeretlen állatfaj a hazai utakon sem, rendes, márkaimportőri szinten nem lehetett kapni, legfeljebb magánimportként jutott be belőle pár darab. Így van ez a legújabb, 2016-os modellel is, Mazda szalonban hasztalan keresnénk. A korábbi, 2006-ban bemutatott és 2010-ben és 2013-ban is ráncfelvarráson átesett nagy szabadidőautóval ellentétben a legfrissebb CX-9-es már nem a Ford Edge és Fusion alapjait is adó platformra épül, hanem teljesen új. A korábbi V6-os motorok helyett – eleinte 3,5 literes, később 3,7-es blokkok dolgoztak az autóban – új, 2,5 literes, turbós négyhengeres került a CX-9-be.

Oldalról semmi csicsa, nincsenek élek, vasalások

Külső, karosszéria

A Mazda CX-9 nem kis autó. Sőt, inkább baromi nagy. Egészen pontosa 5075 mm hosszú, 1969 mm széles, és 1747 mm magas. Az ötméteres hosszhoz 7 centi híján háromméteres tengelytáv jár, ami már sejteti, hogy bent nem kell nyomorogni. A kasztni merevebb és a hajtáslánctól függően az egész autó jóval, 90-130 kilogrammal könnyebb is lett. Külsőre pedig elég meggyőző a Mazda szabadidőautója, masszív és szemből elég szigorú.

Oldalról baromi jól néz ki a hűtőmaszk

Oldalról baromi jól néz ki a hűtőmaszk

Hatalmas, az egységes márkamegjelenés szellemében kialakított hűtőmaszk uralja az autó arcát, levesestányérnyi Mazda emblémával a közepén. A tonnányi krómmal bevont hűtőmaszk szépen beszivárog a keskeny, szigorú fényszórókba is. Oldalról a nagy, mindenféle divatos töréstől, éles vasalástól mentes ajtók feltűnőek, amik mindössze alul kaptak egy kis króm díszcsíkot, illetve műanyag burkolatot. A műanyag a kerékjáratokban is feltűnik, sőt, a dupla kipufogóval végződő fenékre is felkúszik, szinte a csomagtérajtó vonaláig. A hátsó lámpatest a masszív króm térplasztikával csodaszép lett. De igazából az egész autó jó sikerült, a fényes, matt krómozásokkal, besötétített hátsó résszel, 20 colos, matt felnikkel együtt.

A legszebb Mazda hátsólámpa

A legszebb Mazda hátsólámpa

Belső tér, csomagtartó

Bár szokás azt gondolni, hogy az amerikaiaknak minden jó, és hogy nem igazán igényesek a belső térre, de erre a Mazda CX-9 alaposan rácáfol. A belső nemcsak jól néz ki, hanem teljesen korrekt anyagokból készül. Minden puha, a fabetétek gyönyörűek, a fém alkatrészek nehezek, van belőlük fényes és matt is, valamint klasszak a bordó bőrülések is. A minőségérzettel és az ergonómiával minden rendben van, átgondolt, igényesen berendezett autó a nagy Mazda.

Kényelmes belső, tisztességes dizájnnal, berendezéssel

Kényelmes belső, tisztességes dizájnnal, berendezéssel

Műszerfala a klasszikus kerek műszerek mellett egy szintén kerek alapon működő kijelzőt is kapott, de a fontosabb információk az üvegre vetítve menet közben is láthatók, nem kell lepillantani a hagyományos műszerfalra. A középkonzolon is van monitor, ami érintéssel, ujjal nyomogatva illetve a váltókar előtt lévő tekerővel is vezérelhető, ha valaki nem érné el a kijelzőt. A könyöklő óriási és több USB csatlakozó is került bele.

Még három üléssorral si használható méretű a csomagtartó

Még három üléssorral si használható méretű a csomagtartó

Hely bőven van az autóban, nemhiába majd’ 3 méteres a tengelytávja. A kényelmes fotelekkel ellátott első sor mellett a második üléssor is roppant tágas, sőt, még a harmadik sem teljesen reménytelen rövid távra. Persze hosszabb útra ide is csak gyereket érdemes ültetni, mint ahogy a legtöbb hétülésesbe. Ami viszont extra, hogy a könnyen hajtogatható harmadik üléssor mögött is akad használható méretű csomagtartó. Egészen pontosan 230 liter, ami 810 literre dagad, ha csak ötszemélyesként használná valaki az autót. A kötelező elektromos csomagtartóajtó-mozgatás kissé lassú, és nem is nyílik túl magasra a hátsó ajtó.

Fotelek a második üléssorban is

Fotelek a második üléssorban is

Motor

A Mazda mérnökei sokáig sikerrel tudták magukat távol tartani az ördögi turbótól, de végül ők sem úszták meg, csak rákényszerültek a használatára. Persze nem csak úgy, hanem kissé megbolondítva. Az új Skyactiv G 2,5 T motort a CX-9-eshez fejlesztették ki, és egy vadonatúj technológiát alkalmaztak benne, a dinamikus nyomású turbót. Ez képes a fordulatszám függvényében változtatni a kipufogógáz erejét, kis fordulaton kisebb átmérőjű csatornákon át vezeti a turbinához a gázokat, így aránylag kevés kipufogógázzal is előállítható a működéshez szükséges 1,2 baros töltőnyomás. Szintén a Mazda mérnökeinek rafináltságát mutatja a 4-3-1 konfigurációjú kipufogórendszer, amelynek lényege, hogy a két középső henger közös leömlőbe torkollik, míg az első és a negyedik sajátot kapott. A főtengely minden félfordulatára így pontosan egy gázlöket érkezik a turbóhoz.

2,5 literes, turbós négyhengeres motor

2,5 literes, turbós négyhengeres motor

Milyen vezetni?

A 2488 köbcentis motor csúcsteljesítménye 250 lóerő, nyomatékból pedig 420 Nm-nyit képes magából kipréselni, 2000-es percenkénti fordulatszámtól. És ez bőven elég az üresen 1900 kilogrammos test mozgatásához. A CX-9-es elsőkerék-hajtású, és összkerekes kivitelben is rendelhető, de váltó csak hatfokozatú automatikus választható. Illetve az van, nem kell válogatni. Hangja annak ellenére nincs sok, hogy csak négy henger dolgozik az orrban. Egy ekkora járgánynak azért sokkal jobban állna valami kellemes hat-, vagy nyolchengeres duruzsolás. De a masszív hangszigetelésnek köszönhetően így is alig hallatszik valami a motortérből. Kivéve, ha padlóig tapossuk a gázpedált, mert akkor azért már betolakszik a négyhengeres motorhang.

Csendben, szépen szalad

Csendben, szépen szalad

A kéttonnás, ötméteres autó termetéhez képest roppant könnyedén, pontosan vezethető. Fordulóköre 11,8 méter, – a hasonló méretű Audi Q7-esé 12,4 méter – ami szintén jót tesz a városi vezethetőségnek. Villanyos szervokormánya is barátságos, érzékeny, a méretéhez képest még közvetlennek is nevezhető. Hasonlóan jól dolgozik alatta az elöl MacPherson, hátul multilink futómű is, amitől még sportosnak is érződik ez a hatalmas batár.

Klasszikus, kerek műszerek

Klasszikus, kerek műszerek

Bár Európában egyelőre nem forgalmazzák ezt a modellt, valami esély mégis mutatkozik rá, hogy ez a közeljövőben változzon. Ha sikerül meggyőzni a Mazda döntéshozóit, akkor egy szinte minden szempontból ütőképes, nagyméretű japán szabadidőautó színesítheti az amúgy eléggé német-hangsúlyos  SUV kínálatot. Hogy mennyibe kerülne, azt csak találgatni lehet, Amerikában 33 és 44 ezer dollár között mozog az áruk, ami forintban 9,8 és 13 millió forint körül van. De erről ne is álmodjunk.

Mellette – Ellene

  • Remek forma
  • Príma kivitelezés
  • Ízléses, tágas belső

  • Szerény motorválaszték
  • Csak négyhengeres motor

Szavazás

Hány pontot adnál a Mazda CX-9 nek?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Így indul egy Ikarus kemény 20 év állás után

Egy villanásnyi jelenet a polgári csirketelep életéből, ahol régi magyar csodák születnek újjá.

F1: Rosberg elmondta a véleményét Ecclestone-ról

Hosszú évtizedek után Bernie Ecclestone-t eltávolították az F1 éléről, Nico Rosberg így reagált rá.

F1: Pokolian nehéz lesz előzni az új autókkal

A Force India pilótája, Esteban Ocon is azt mondja, hogy a 2017-es autók nagyon jól fognak kinézni, de az előzésekkel gond lehet.

Veszélyes játék az egynapos autópálya-matrica

Nem ért egyet a személygépkocsik és motorkerékpárok esetében a napi autópálya-matrica bevezetésével a Magyar Autóklub, mert azt a jelenleginél lényegesen drágább kilométer-arányos autópályadíj előszobájának tartja.

F1: Valentino Rossi nem bánja, hogy nem váltott

A MotoGP-legenda Valentino Rossi nem bánkódik amiatt, hogy egy évtizeddel ezelőtt nemet mondott a Forma-1-re.

Ezért jobb a busz, mint az autó

Hétfő óta több nagyvárosban, köztük Budapesten is szmogriadó van érvényben. Ezzel kapcsolatban megint felerősödtek a busz kontra autó viták.

Azért ezen a szmogriadón még volna mit finomítani

Eltelt az első idei szmogriadós nap. Nem csalódtunk benne, ugyanolyan átgondolatlan, zűrzavaros és a legkevésbé sem felhasználóbarát, mint úgy általában a teljes hazai közlekedésszabályozás.

Brawn: Egyszerűsíteni fogjuk a Forma-1-et

A Forma-1 sportügyeinek irányítójává frissen kinevezett Ross Brawn szerint a megújulás kulcsa az egyszerűség lesz.

F1: 1000 lóerőig jut a Honda?

A Honda 2017-re teljesen újratervezte Forma-1-es erőforrását, de az idei elvárások tekintetében nagyon óvatosak.

Sose volt még egyszerűbb a parkolás és matricavásárlás

Bár fizetni mindig nyűg, azért jó, ha villámgyorsan, zökkenőmentesen zajlik le a tranzakció. Ma már rengeteg lehetőség van arra, hogy sorban állás nélkül könnyítsünk a pénztárcánkon.

Felrobbanhat idén a magyar használtautó-piac

A használt autók éve lesz az idei: míg 2016-ban a magyarok 8 százaléka vásárolt autót, addig idén a lakosság 14 százaléka tervezi ezt.

Tavaly megállt a Forma-1 hanyatlása

2016-ban hétéves trend szakadt meg, a Forma-1 televíziós nézettsége a tavalyi évben nem csökkent tovább.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.