A divatterepjárók evolúciós csúcsa Mercedes-módra

Teszt: Mercedes GLC 220d 4Matic Coupé

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.12.21. 15.30

A Mercedes kupévá faragott divatterepjáróját az összes elérhető extrával teletömve, 170 lóerős dízelmotorral teszteltük.

Röviden – Mercedes-Benz GLC Coupé 220d
Mi ez? A Mercedes-Benz C-osztály alapjaira épített középkategóriás szabadidő-autó, a GLC-ből faragott sportos verzió
Mit tud? Praktikumot tekintve kevesebbet, megjelenését tekintve többet, mint a hagyományos tetőívű GLC
Mibe kerül? 14,6 millióról indul a 170 lóerős dízel, a tesztautó több mint 23 millió forintba kerül
Kinek jó? Akik prémium-SUV-ot szeretnének a garázsba különc karosszériával, és nincs szükségük a kategória adta általános előnyökre

Elértük a divatterepjárók evolúciós csúcsát. Nincs hova fejlődni, képtelenség tovább gyúrni, újabb kategóriákkal összefércelni az elsőre élettelen vadhajtásnak tűnő luxus-SUV-kupékat. Esetleg a kabrió lehet még opció, elvégre a Range Rover Evoque is ledobta a tetőt.

Az autógyártás paradicsommadarait a BMW-nek köszönhetjük, a bajorok álltak elő elsőként a csapott farú, sportos génekkel tarkított SUV-val, vagyis SAC-kal (Sports Activity Coupé), ahogy az első X6-ost nevezték. Jeremy Clarkson is teljesen értelmetlennek ítélte, de ez sem állt az X6 sikereinek útjába. Így jöhetett a folytatás, a kompakt méretű X4, ami szintén hozott a konyhára, és ezt már a konkurencia sem nézte tétlenül.

Így érünk el a Mercedes GLC Coupéhoz, ami jelenleg a bajorok legkomolyabb kihívója ebben az igen furcsa súlycsoportban. De tegyük félre, miért akar bárki egy terebélyes külsőt szűk belsővel, nehéz magas karosszériát feszes futóművel párosító járművet.

Az MX-5-re is kevés észérv akad, mégis rengeteg autórajongó megőrül érte, és a hangsúly a rajongáson, az utánozhatatlan vezetési élményen van.

Külső, karosszéria

Milyen különleges élményt ad a Mercedes GLC Coupe? Dísztárgyként mindenképp megállja a helyét, 4,73 méteres hossza, 1,6 méteres magassága és 2,87 méteres tengelytávja akár egy átlagos, szürke autó adatai is lehetnének, de ez a típus korántsem az.

A vaskos, mégis lágy ívekkel rajzolt frontrészről a gyémántmintás hűtőrács rögtön megragad, egyértelműen visszaköszön az édes testvér GLC és a C-osztály ábrázata, de még markánsabb, még figyelemfelkeltőbb formában. A márkajel gigantikus, a motorháztető domborítása jól áll a komoly méretű lemezfelületnek.

Halványan feldereng a terepjárós múlt, az orbitális méretű kerékjárati íveken, küszöbön keskeny matt fekete műanyag borítás fut végig. Az autó 8 centiméterrel hosszabb és 4 centiméterrel alacsonyabb a hagyományos GLC-nél, így a csapott tető enyhébb ívben kapcsolódik a farhoz, a dobozszerű kialakítás sík fara helyett nagy, kerek tomporral ér véget a GLC Coupé.

De igazán a jácintpiros metálfényezés (455 ezer forint) és a 19 colos kerekek miatt vonzza a tekinteteket, ez az árnyalatüdítő színfolt a szürke-ezüst-fekete-fehér autóállományban.

Hátsó ablaktörlő nincs, ezzel nem akarták megtörni a formát. Az ablakon úgyse lehet kilátni.

 

k015

Ez a far különbözteti meg a GLC Coupét

k02

2016 slágere a gyémántmintás hűtőrács, a Mercedes elsők között alkalmazta

Belső tér, csomagtartó

A 235/55-ös méretű téli gumiszetten túl a belső tér mutatja igazán, hogy ez egy minden földi jóval teletömött kivitel, amiben csúcsra járatták a Mercedes-féle magas szintű, otthonos luxust. Egyszínű, átlagos kárpit helyett fekete-platina fehér Nappa borítja az üléseket, sajna a fehér részeken már pár ezer kilométer után farmerszín árnyalatban. Ezt az árat, valamint 1,3 millió forintot kell fizetni az aprólékosan varrott, ajtón, műszerfalon is visszaköszönő felszereltségért.

A technikai megoldások mellett az utastér kialakítása is a C-osztály öröksége. Magas szintű kidolgozás, kifogástalan összeszerelési minőség, Mercedes-logikával elrendezett kezelőszervek (automata váltó a kormányoszlopon, ülésállítás az ajtón) jellemzik. Műszerfalát még analóg órák uralják, csak középen találunk színes LCD kiegészítő képernyőt, de ezen is tökéletesen elérhető minden funkció.

Jól áll neki a matt fekete kőrisfa dekor, ez legalább nem karcolódik, és nem őrzi annyira könnyen a maszatos ujjlenyomatokat, mint az őrülten csillogó lakk. Elöl fejedelmi a kényelem, hűtött-fűtött ülések a testnek, szabályozhatóan adagolt gyári parfüm az orrnak, fém „sajtreszelő” hangszórókkal esztétikai élményt is nyújtó Burmeister hifi a fülnek.

A kényeztetés tehát teljes körű, egyedül a középen terpeszkedő táblagépszerű fedélzeti Comand-rendszer kezelése rángat ki a komfortzónából. Bár szobornak tökéletes az érintőfelülettel kombinált tárcsás vezérlés, a gyakorlatban akad jobb, gördülékenyebb megoldás.

Elöl tehát ugyanazt kapjuk, mint a GLC esetén, a különbség a második sorban érhető tetten, a lábtér még elfogadható, de a fejtér már 185 centiméteres magassággal meglehetősen szűk, a harmadik, középső hely pedig teljesen felejthető.

A csodás tetővonal oltárán a csomagtartó egy részét is feláldozták, 580 liter helyett 491 áll rendelkezésre. Ez is bőséges, sőt 1200 literig bővíthető, a tetőbe harapó ötödik ajtónak köszönhetően pedig könnyen hozzáférhető. Igaz, az ajtó magasról nyílik, nagy bevásárlás mázsás szatyrait nem nagy öröm ide beemelni.

Tökéletes minőség, és a márkára jellemző ergonómia jellemzi a kezelőszerveket

Tökéletes minőség, és a márkára jellemző ergonómia jellemzi a kezelőszerveket

b05

Kevés a fejtér, a középen ülő ezért a lábai mellett a nyakát is be kell húzza

b01

Könnyen hozzáférhető a csomagtér, nagy az ötödik ajtó, de magasan nyílik

Milyen vezetni?

Adatlap

Mercedes GLC Coupé 220d 4Matic Coupé

Motor 2143 cm3 S4 Dízel
Teljesítmény 170 LE/3000-4200 min
Nyomaték 400 Nm/1400-2800 min
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,3 s
Végsebesség 210 km/óra
Fogyasztás (vegyes) 5,0 l/100 km
Listaár 14 600 000 Ft

Dízelből ez a belépő szint, de szükség is van a 2,1 literes négyhengeres blokk 170 lóerejére. A 4Matic összkerékhajtás és a hagyományos automata váltó, valamint az 1845 kilogrammos tömeg dinamikus mozgatásához kell az energia.

Alapjáraton, hidegen kissé nyersen jár a motor, ami furcsán hatott az E-osztály 220d zseniálisan dinamikus, csendes motorja után. Nem véletlenül, hiszen ez a 220d, nem az a 220d. A CDI jelölés eltűnt mind a régi, mind az új motorokról, így kaphatták ugyanazt a jelölést, pedig az E-osztályé 1950 köbcentis, míg a GLC Coupé négyhengeres 2143 cm3.

Ezért érdemes beleásni magunkat a műszaki leírásokba vásárlás előtt.

Nem fogy ki a szuszból, a 8,3 másodperces százas gyorsulás is rendben van, de autópályán, kamion mögül kilépve érződik, hogy lemorzsolódik az 1400-as fordulattól elérhető 400 Nm nyomaték, és az extravagáns forma mellé még fölényesebb erőtöbblet járna. Erre gyógyír az alig drágább, 34 lóerővel és 100 Nm-rel többet kínáló 250d kivitel.

Felépítését tekintve klasszikus Mercedes a GLC Coupé, hosszmotor, hátsókerék-domináns összkerékhajtás, puhán kapcsoló kilencsebességes (!) 9G-Tronic hagyományos automata, a szokásosnál direktebb, de könnyű kormányzás, pontosan adagolható, hatásos fékrendszer határozza meg a volán mögött töltött órákat.

Csak a futómű lóg ki a képből, ezt talán túlzottan feszesre, sportosra hangolták, és amikor 18 mázsát kell úton tartani, azt lehetetlen lágy rugózási komforttal ötvözni. Most sem sikerült, a 19 colos kerekeken keményen pattog a kocsi, hiába választjuk a Dynamic Select üzemmódjai (Sport+, Sport, Comfort, Eco) közül a komfortos üzemmódot. Földútra tévedve végképp előjön ez a furcsa kettősség, de a jelenség kiküszöbölhető az opciós légrugózást rendelve.

Autópályán jönnek elő a Mercedes-erények, zaj alig szűrődik be az utastérbe, a motor kilencedik fokozatban 120 km/órával kétezer alatt forog, a LED hangulatvilágítás lágy fénye világítja meg az utasteret, a Burmester hifi parádésan szól. A sötét téli napokon a LED-es első fényszórók teszik pihentetővé a hosszú utakat, nem kell a padkát pásztázni őrülten koncentrálva kóbor kerékpárosokat kutatni.

b014

Hosszú utakon jól jön a fűthető-szellőztethető ülés, a Burmeister hifi hangszórói pedig még sokadjára is látványosak

k01

Pont elég a motor 170 lóereje, a fordulatot a finoman kapcsoló kilencfokozatú automata tartja alacsonyan

Vezetéssegítő rendszerek garmadája érhető el, mind könnyen kapcsolható a bal oldalon, és mind precízen működik.

Vezetéssegítő rendszerek garmadája érhető el, mind könnyen kapcsolható a bal oldalon, és mind precízen működik.

De ha kell, helyettünk figyel. A Mercedes vezetéssegítő rendszerei mind elérhetőek, automatikus sávtartás, aktív kormányzás, követőradaros tempomat (a városi dugóban is képes az önálló újraindulásra) segíti a haladást, és mindez finoman, gördülékenyen, kiszámíthatóan működik. Kötelező extra még a 360 fokos képet rajzoló kamerarendszer, a döntött hátsó ablakon semmit sem látunk, de a nagy felbontású kamera képére mindig számíthatunk. A Mercedes-márkajelbe rejtett hátsó csak használatkor bukkan elő, így még a téli mocsokban is tiszta marad.

Fogyasztása 7-7,5 liter körül alakul, elfogadható érték, automata-összkerék kettőstől főképp, a hatótáv pedig az alap 50 literes üzemanyagtartály helyett rendelhető 66 literessel növelhető.

Konkurensek, költségek

A Mercedes GLC 220d 4Matic Coupé alapára 14,6 millió forint, ez a kivitel eleve magasabb felszereltséggel érhető el, a normál GLC ennél olcsóbb, a tesztautót pedig a teljes szolgáltatáskör bemutatása végett sikerült 23,2 millió forintig feltornázni. Közvetlen konkurense a BMW X4 (automata váltóval, 190 lóerős dízelmotorral 14,3 millió forinttól), ami már régebben piacon van, a Mercedes frissebb, újszerűbb induló ebben a szegmensben.

A Mercedes GLC Coupé vetélytársai – Listaár, forint
BMW X4 20d (190 LE) 14 600 000
Jaguar F-Pace AWD (180 LE) 14 500 000
Audi Q5 2.0 TDI (190 LE) 13 200 000

Szinte minden tekintetben a lehető legmagasabb autóipari minőséget hozza, tökéletes atmoszférát teremt, elzárja a külvilágot, minden érzékszervünkre hat, nyugtat, kényeztet. Ezt tudja a normál GLC, és ennek a divatosra csonkított változata, a Coupé csak kevesebbet ad. Kevésbé praktikus, szűkebb az utastere, túl feszes a futóműve. Viszont egyedi farktoll, és ha a teremtő evolúció olyan fajt is kitermelt, mint a paradicsommadár, akkor az autóipar miért ne tenné?

Mellette – Ellene
  • Egyedi megjelenés
  • Fejlett vezetéssegítő rendszerek
  • Utastér minősége
  • 9 sebességes automata váltó
  • Szűk fejtér hátul
  • Kisebb csomagtér, mint a GLC esetén
  • Túl feszes futómű
  • Extrákkal húzós vételár

Szavazás

Hogy tetszik a Mercedes kupévá faragott divatterepjárója? Értékeld!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

Száznál is több autóbuszt vásárolt tavaly a BKV

Megkérdeztük a BKV-t, hogy tavaly hány darab autóbuszt sikerült vásárolniuk. A számolgatás végén mi is meglepődtünk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.