Röviden – Toyota Corolla 2017
Mi ez?A Toyota kompakt limuzinja CVT-váltóval és 132 lóerős benzines motorral.
Mit tud?Nagyon tágas, kulturáltan működik és időtálló technikát rejt.
Mibe kerül?4 190 000 forint 1,33-as benzinessel az alapára, a cikkben szereplő jól felszerelt 1,6-os automatikus váltóval listaáron 7 180 000 forintba kerül. Dízel 5,5-7 millió között van.
Kinek jó?Nyugodt hangulatú, hosszú távra szóló, meglepetésmentes autót keresőknek, ha beérik a megbízhatóság fejében az átlagos színvonallal.

Idén 50 éves a Toyota Corolla. A Toyota az évfordulóra időzítette a 2013 óta piacon lévő generáció ráncfelvarrását, amely egész pontosan a 11-ik nemzedék a Corollákból. A név a latin corona szóból ered. A Toyota szereti a koronával kapcsolatos neveket, amilyen a Crown, a Corona és a Camry is. Egyvalamiben a Toyota Corolla biztosan világelső: ezen a néven készült a legtöbb autó a világtörténelemben. A több mint 44 milliós mennyiség évente nagyjából egymillióval nő. Nem mintha a Corolla volna a legjobb kompakt autó, de a leggyakoribb igényekre több mint adekvát válaszokat ad.

Belső

462 centi hosszú és 177,5 centi széles karosszériával elég sok teret körbe lehet zárni, ráadásul a zseniális iQ-t megalkotó Toyotának a térkihasználásról is nehéz újat mondani. A 270 centiméteres tengelytávú autóban rengeteg hely van. Hosszában egészen hatalmas az autó, a lábhely hátul kiugróan nagy, a fejtér inkább átlagos, de 180-185 centis magasságig megfelelő.

462 centis, jól fejlett limuzin a Corolla 11-ik generációja

452 literes térfogatával a csomagtartó kisebb a lépcsőshátú kompakt autók átlagánál, de abszolút értelemben véve jó sok csomagot elnyel. Akinek a rakodónyílás méretével gondja van, vehet Auris kombit. Kár, hogy a csomagtartó szőnyege olcsó hatást kelt és egy szatyorakasztó kampót leszámítva  szinte semmilyen praktikus részlet nem édesíti meg a hétköznapokat a kocsival. A nagy tér felosztására, praktikus apróságok létrehozására szándékot sem látni és egy FIAT Lineával ellentétben a Toyota nem költött külső zsanérokra. Emiatt a fedelet tartó karok a csomagtérbe fordulva összenyomhatják a bőröndöket, pakolásnál számolni kell a helyigényükkel.

Azonnal érezhető, hogy a modellfrissítés jót tett a belső térnek. Korábban az anyaghasználat a kategória alsó felébe sorolta az autót, a minőségérzet az átdolgozás óta összességében eléri az elvárt szintet. Szép a két főműszer közötti színes, 4,2 hüvelyk átmérőjű kijelző, ami a jobban felszerelt modellek sajátja.

Okos online-funkciókat kínál a navigációsrendszer. A menü jól felépített, a címek gyorsan megadhatók

Okos online-funkciókat kínál a navigációsrendszer. A menü jól felépített, a címek gyorsan megadhatók

A műszerfali 7,0 colos érintőképernyő könnyen használható. Jó a grafikája és ügyes a menüje. A rendszer az okostelefonhoz csatlakoztatva többféle internetes funkciót kínál és gyors, okos működésével sokat hozzáad az autó használhatóságához a mindennapokban.

Legalább a Executive szinten elvártuk volna, hogy legyen hátsó levegőrostély és egy ennél nívósabb kartámasz sem ártana. De a Toyota szerint ez pont elég és a vevők visszaigazolják ezt. Valószínűleg nem ezekért a kevéssé igényes részletekért, hanem azért a tartósságért, megbízhatóságért, amit a kulturáltan működő autó az első naptól ígér a szépen csukódó ajtókkal.

Vezetés

Milyen városban?

Elsőre az üléshelyzet közepes. A kormány a Toyota rossz szokása szerint túl csekély tartományban állítható tengelyirányban, tetszett viszont a rendes kézifék, ami hatékony, észszerű, megbízható megoldás és sokkal gyorsabban, egyértelműbben használható, mint az elektromos a gombnyomogatással. Persze akit nem zavar a kuplung fogyása, az gázzal a kuplungot felengedve is oldhatja az elektromos rögzítőféket.

Sokat javult a minőségérzet a modellfrissítéssel, rá is fért

Sokat javult a minőségérzet a modellfrissítéssel, rá is fért

Adatlap

Toyota Corolla 1,6 CVT

MotorSoros 4 hengeres, 1598 ccm
Teljesítmény97 kW (132 LE)/6400
Nyomaték160 Nm/4400
Gyorsulás (0-100 km/h)11,1 mp.
Végsebesség190 km/óra
Fogyasztás (vegyes)6,1 l/100 km
Listaár7 180 000 Ft

Lehet, hogy ronda a kapcsolója, de nagyra értékeltük az ülésfűtés gyors működését és a klímarendszert is, amely háromféle karakterű befúvást kínál automatikus állásban, van soft (lágy), medium és fast (gyors).

Ferdén előre rossz a kilátás a vastag első tetőoszlopok miatt, a tolatásban szép képű kamera segít. Tetszett a tolatáskor finoman adagolható nyomaték, a CVT-s Corolla szebben araszolt parkolásnál, mint akár a száraz, akár az olajos kuplungos tesztautók zöme kettős kuplungos sebességváltóval.

Energikusan, harapósan lendül neki a tesztelt Toyota Corolla a fokozatmentes automatával. Előremenetben gázadáskor kicsit ránt az autó, ha már zárva az áthidaló kuplung, ilyenkor  finoman kell gázt adni, mert az autó direktebben reagál.

Pozitív vonása az átdolgozott Toyota Corollának a futómű. Városban a rugózási kényelem a legfőbb előnye, nyugalmunk megőrzését segíti a ráfutásos baleset veszélyére figyelmeztető rendszer, amely automatikus fékezésre is képes, ha elméláznánk. A környezetszennyezés mérséklésében segít az igazán frappáns Eco-kijelző. Minél takarékosabban vezetünk, annál nagyobb rész vált zöldre a két nagy műszer közötti levél felületéből.

Milyen hosszabb úton?

Igen fejlett motor dolgozik a Corollában, a szelepvezérlés változtatása a Valvematic rendszerrel a szelepnyitás mélységét is érinti. A nyomatékszegény motorral beérhetjük visszafogott menetteljesítményekkel és akkor élvezhető a hajtáslánc kifinomult működése.

Ha ez nem opció, a 132 lóerős motort jól kihúzatva megjön a lendület, ami kanyarokban sem veszik oda. A Corolla kormányzása elég közvetlen és a futómű annak ellenére jól betámaszt kanyarokban, hogy kényelmes a rugózás. A jól hangolt felfüggesztés konstrukciója a megszokott, elöl MacPherson rugóstag van alsó keresztlengőkarral, hátul csatolt hosszlengőkaros, félmerev híd.

Majdnem tökéletesen sík a padló, jó a belső szélesség és óriási a lábtér a Toyota Corollában

Majdnem tökéletesen sík a padló, jó a belső szélesség és óriási a lábtér a Toyota Corollában

Autópályán zavaróan erős a szélzúgás, esőben és országúton a kerekek felől érkező morgás tűnt fel, amit sokkal jobban illene csillapítani. A motor csak erősen kihúzatva kelt számottevő zajt, egyenletes sebességnél még elég gyorsan autózva sem pregnáns.

Sztrádán az autó dízelesen csekély fordulatszámon száguld a CVT nagy áttételi tartományának köszönhetően. A körülbelüli fordulatszám 120-nál 2100, 130-nál 2500. A stabil 160-at 3100-as fordulatszámmal tartotta a tesztelt Toyota Corolla és még 180-nal döngetve is csak 4000-et mutatott a fordulatszámmérő. A fék adagolhatóságán kívül az autó egyenesfutása is igazán jó, nem kell izzadó tenyérrel elsuhanni a kamionok mellett.

Apróság, de a tempomat beállításakor a számítógép kiírhatná számmal, hogy mekkora sebességet rögzítünk. A középső kijelzőre lekérhető digitálisan az aktuális sebesség, de ott futhat más, például a navigáció.

Milyen a CVT-váltó?

Bár itthon szinte senki nem veszi, nagyon érdekelt bennünket a tesztautóban a CVT-sebességváltó működése. Évtizedek óta viaskodnak a japán márkák Európában is a fokozatmentes automatákkal. Japánban beválik a csekély nyomatékú szívó benzinesekhez társított automata, ahol a japánok zsigeri szabálytisztelettel közlekednek és ahol olyannyira tempótlan a közúti helyváltoztatás, hogy autópálya nincs is a szigetországban.

Hét fokozatot kézzel is kapcsolhatunk

Hét fokozatot kézzel is kapcsolhatunk

Európában viszont a dinamikusabb közlekedéshez szokott vásárlók zöme rühellte/értetlenül fogadta az állandó fordulatszám mellett az áttételek variálásával gyorsuló autót. A fokozatmentes váltóval a motor 40-nél és 100-nál is azonos fordulaton zúg gyorsulás közben, ha nem változik a gázállás. Padlógázra pedig a maximális fordulatszámon, folyamatosan bőgő motor a válasz, amit a Toyota hibridjeiben élhet át sok hazánkfia, bár a Priusban és leszármazottaiban nincs sebességváltó. Akkor sem, ha e-CVT-nek hívja a gyár a fokozatmentes erőátvitelt.

Tudomásom szerint a Toyota Corolla tesztautóban az AisinWarner AWFCX18 sebességváltója dolgozik. Ebben hidrodinamikus nyomatékváltó szolgál indítókuplungként elinduláskor. A váltóban lévő bolygóművel a szerkezet jóval nagyobb áttételtartományt képes lefedni, mint csak egy CVT tudna. Nagyon rövid áttétel meredek kaptatókon, a nagyon hosszú autópályán előnyös.

Kis gáznál a váltó szépen hozza a CVT-k mutatványát, amikor 1050 körül áll a fordulatszámmérő és az autó az áttételek megnyújtásával egyenletesen gyorsul, szép csendben.

Kényelmesek az első ülések, a kormánykerék tengelyirányban túl kis tartományban állítható

Kényelmesek az első ülések, a kormánykerék tengelyirányban túl kis tartományban állítható

A másik véglet és pont ennyire jellegzetes a padlógáz. Ilyenkor a fordulatszám felugrik 6400-ra és ott is marad, amíg visszább nem engedjük a gázt. A motorhang metszően kellemetlen, de kár lázadni ellene. Azt kapjuk, amit kérünk: az elérhető legjobb gyorsulást, ráadásul pillanatok alatt. Gázadás után a manuális visszakapcsolásnál kényegesen hamarabb élhetünk a maximális gyorsítóképességgel, ami elnézett előzéskor életmentő lehet.

A váltónak van sportos programja is, ami merőben idegen az autó karakterétől, de hátha valaki igényli. Ez az üzemmód magasabban tartja a fordulatszámot, jobban megindul az autó gázadásra. Sokkal érdekesebb az újraprogramozott váltóvezérlés. Kézi üzemmódban hét áttételt kapcsolhatunk és a szoftver igyekszik kvázi kihúzatni a fokozatokat, váltás előtt a motor fordulatszáma egy bizonyos szintig hasonlóan nő, mint kézi váltóval.

Költségek

7 180 000 forintba kerül a tesztelt Toyota Corolla 1,6 Valvematic Executive kivitelben, amiből 490 000 Ft az automatikus váltó felára. Az elég magas összeget részben kompenzálja a Corolla szervizköltségeinek kiszámíthatósága, a kedvező értéktartás és a Toyoták könnyű eladhatósága használtan.

Nem sok lépcsőshátú konkurenst találunk automata váltóval. A Lancerből és a Focusból automata limuzin nem szerepel az árlistán, a Fluence-t váltó négyajtós Mégane még nem kapható. A kifutó J Astra csak Enjoy-kivitelben rendelhető, de külön extrákkal és extracsomagokkal nagyon gazdagon fel lehet szerelni.

A Toyota Corolla 1,6 CVT és vetélytársai – Listaár, forint
Ford Focus 1,6 Ti-VCT DPS6 Powershift (125 LE, csak ötajtós)6 095 000
Opel Astra J 1,4 Turbo Enjoy (140 LE, nincs más kivitel)5 480 000
Toyota Corolla 1,6 CVT Executive (132 LE)7 180 000
Volkswagen Jetta 1,4 TSI Highline DSG (125 LE)6 481 040

Corollából jobb inkább kézi váltóval az 50-ik évfordulós kivitelt megrendelni ugyanezzel a motorral és az Értékőr finanszírozást választva összesen 923 900 forintos érelőnnyel. Ebben benne van 350 000 Ft árkedvezmény, 195 000 forint értékben az Európa-térképes gyári navigáció, majdnem 100 000 forintért a 3+2 éves Extracare-garancia és segélyszolgálat, illetve a téli gumi.

Átlagos közlekedéshez elég 7 liter benzin szzon, atank jó nagy, 55 literes

Átlagos közlekedéshez elég 7 liter benzin szzon, atank jó nagy, 55 literes

Alapáron jár a Corollához a Toyota Safety Sense, amely az automatikusan fékezni is képes, ütközés előtti biztonsági rendszert (PCS), vagy a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert (LDA), de automatikus távolsági világítást (AHB) és jelzőtábla-felismerő rendszert (RSA) is tartalmazza. Parkolássegítő rendszerrel is ellátható a Corolla, amely segít kiválasztani a kellően nagy parkolóhelyet és be is kormányozza oda magát.

Tesztünkön 8,85 l/100 km átlagfogyasztást mértünk. Az út körülbelül negyede jutott budapesti városi forgalomra, negyede volt országút és fele autópálya, benne elég sok nagy sebességű szakasszal.

Ennek tudatában a fogyasztás egyáltalán nem magas, de ugyanezért a tempóért egy hasonlóan hosszú váltóáttételezésű turbós motor vagy egy literrel kevesebbet kér vagy ugyanekkora fogyasztással sokkal jobb erőben van. Visszafogottabb sebességnél 7 literes vegyes átlagfogyasztásra számíthatunk, ami a méretes, 55 literes tankkal együtt kedvező hatótávolságot biztosít.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Tágas belső tér
  • Sok rakodóhely
  • Ügyes navigáció online-funkciókkal
  • Eltalált futómű
  • Tisztes menetteljesítmények
  • Erős LED-es fényszóró
  • Várhatóan tartós technika
  • Kedvező vegyes fogyasztás
  • Gazdag felszereltség
  • Kevéssé praktikus csomagtartó
  • Nyomatékszegény motor
  • Megszokást igénylő CVT-váltó
  • Zavaró zajszint (szél és gördülés)
  • Magas vételár

Hány pontot érdemel a megújult Toyota Corolla?

726 szavazat - átlag: 7.3 (10-ből)

Hány pontot érdemel a megújult Toyota Corolla?