Toyota űrhajó, egyenesen a rajzlapról

Vezettük: Toyota C-HR

Szerző: Csepreghy Dániel levél küldés 
Dátum: 2016.11.28. 15.00

A Toyota tervezői szabad kezet kaptak, kedvükre húzgálhatták a vonalakat az új építőkészületükre, ennek a végére született meg a hibrid hajtással is elérhető C-HR. Kipróbáltuk

Röviden – Toyota C-HR
Mi ez? Látványos crossover a Toyotától pici turbómotorral vagy hibrid hajtással.
Mi tud? Takarékosan haladva a tekinteteket magára vonzani.
Mibe kerül? A C-HR alapára 1,2 literes turbómotorral 5 995 000 Ft, a hibrid változat 7 925 000-től indul Active felszereltséggel és egészen a 8 795 000-es Executive-ig tart.
Kinek jó? Annak, aki szeret keveset fogyasztva, feltűnően autózni a város határain belül.

Amikor az első képeket megláttam a Toyota C-HR-ről, két gondolat is keresztülvillant rajtam. Először is el nem tudtam volna képzelni a világ vezető autógyártójáról, hogy a temérdek konzervatív modell mellett egy ilyen tagadhatatlanul merész kinézetű autót dobjon fel a palettájára. A következő pillanatban viszont összeállt egy kis összeesküvés-elmélet is. Csupán jellegzetes vonalait pengébbre vasalva a C-HR-ből tökéletes Lexus válna és egy kupés crossover hiányzik is a japán prémiummárka kínálatából. A Toyotának viszont nagyobb szüksége van egy olyan modellre, amire ujjal lehet mutogatni az utcán: űrhajó!

Külső

Érthető módon a C-HR körül akadnak egyik lábukról a másokra álló, döntésképtelen emberek. Nekem is kellett pár perc,  mire a rondából vagánnyá állt össze a sok széttartó, függőleges vonal miatt bulldogszerű ábrázat. Pedig már nézegetjük egy ideje ezt az arcot nem is keveset. A Yaristól a RAV4-ig az összes Toyotán ez a hunyorgó szemű, ebben az esetben tömör plasztik zongoralakk felületű hűtőráccsal hullámzóan összeolvasztott pofa van, de egyiken sem karikatúra jellegű, mint itt.

A profilja már sokkal menőbb, félszáraz fantáziával talán még valami ordas hanggal homokot dobáló tereprali szörnyeteg is eszembe juthat róla. Biztosan azért van, mert elég markánsan domborodnak a kerékjárati ívek, az elsőt ráadásul tovább hangsúlyozza a fölé nyújtózkodó fényszóró is, a csupaszon hagyott műanyag elemek pedig optikailag csak tovább emelik a bódét, ami hátrafelé már annyira szűkül, hogy a lámpák kibuggyantak belőle, akár a kifutó Honda Civicen. Valójában sokkal arisztokratikusabb magyarázat van az oldalán futó vonalakra: gyémántot mintáznak.

Kékes Toyota logók és pár Hybrid felirat jelzi csupán a villanyosítást

Bevetettek pár hatásos trükköt annak érdekében, hogy a crossover itt ne kerekekre rakott dobozt jelentsen, hanem merész kiállású kupés kompakt autót. A szokottnál jóval lejtősebb a tetővonal, a hátsó ablakot közel döntötték a vízszinteshez, erre pedig a felfelé ívelő vonalakkal erősítenek rá, hogy ne fogyjon el reménytelenül a fejtér. A hátralátást azonban nem sikerült megmenteni, a holttérfigyelő rendszer még sosem bizonyult ilyen hasznos kiegészítőnek.

Méretei alapján a Nissan Qashqaihoz hasonlítják, de hiába a 4360 mm-es hossz és a 2640 mm-es tengelytáv meg az ügyesen variált TNGA padlólemez, azért a helykínálat és a megjelenése alapján inkább a Nissan Juke-tól hódíthatja el a vásárlókat a frissebb C-HR. Különösen a hátsó sorban ülők érezhetik kellemetlenül magukat a jelentősen korlátozott kilátás, a hamar fogyó fej- és lábtér miatt. Csomagtartója az alsó középkategóriában (Mazda3, Astra, Focus) megszokott mérethez igazodik 377, támladöntés után 1112 literes értékével.

Mókás magyarázkodás vette kezdetét, amikor a mosolygós japán mérnök a hárombetűs név kifejtésére szorult. Azt hamar leszögezte, hogy a C-HR csupán a 6 éve megkezdett fejlesztés során kialakult neve, ami végül rajta ragadt, de erre is több kibontási megoldás van. Legvalószínűbb a Coupé High Rider, viszont a crossover, a hybrid és a revolution szavak is behelyettesíthetőek a hondásan hangzó képletbe.

Alaptartozék a LED-es menetfény

Alaptartozék a LED-es menetfény

Húztak a tetőn is lefelé, de inkább a vonalakat görbítették felfelé

Húztak a tetőn is lefelé, de inkább a vonalakat görbítették felfelé

Milyen belül?

Az utastérben is rengeteg helyen felbukkan a gyémántos téma, ám a drágakő formáját addig stilizálgatták, amíg rombusz nem lett belőle, ami nem gond, hiszen ebben az alakzatban még éppen ergonomikus gombokat lehet elhelyezni mondjuk a jó fogású kormányra. Váratlanul bőségesen mérték a zongoralakkot az elől utazók köré. Amerre csak a szem téved, mindenhová ez az ódivatú, fénylő, karcolódó és ujjlenyomatot mindennél hatékonyabban gyűjtő díszbetét került.

Ráadásul pont olyan helyekre, ahol gyakran fordul meg az emberi kéz, mint az ablakemelők gombjai és a váltó körüli pohártartók. Utóbbi részen nem ártott volna ügyesebben kihasználni a rendelkezésre álló értékes köbcentiket, mert tárolóhelyek tekintetében elég sovány a felhozatal. Míg pohártartóból csak az első utasoknak akad négy darab, addig a telefont, kaputávirányítót esélytelen tisztességesen berakni valahová.

Megfelelve a korszak trendjének, a C-HR műszerfalát is hangsúlyos, 8 colos érintőtábla uralja, aminek az oldalára érintőgombok kerültek, tehát a JBL audiorendszer hangerőállításához, a navigáció előcsalogatásához nem kell menüt böngészni. Kezelése rendkívül egyszerű, nem szorul különösebb megszokásra és mivel a felület eleve a középkonzol tetején trónol, éppen a látómezőben, így az út is szem előtt marad. Az egyedül árválkodó USB-csatlakozónál és a telefontükrözésnél is fontosabb tény, hogy szerencsére maradt hely a Szent Japán Kvarcórának is.

Vezető köré épült a műszerfal

Vezető köré épült a műszerfal

Kiválóan harmonizál a beltér a külsővel, a formákhoz jól válogatták hozzá a színeket, ügyesen helyezték el a sötétkék vagy barna bőr részeket a műszerfal tetején és az üléseken – bár bizonyára akadnak olyanok, akik hiányolják a világosabb árnyalatokat -, az egésznek az összeszerelési minősége is példás.

Ötletes az ajtópanelek mintás burkolata, még az sem igazán zavaró, hogy műanyagból vannak, mert alapvetően kellemetlen reccsenésektől, apró ropogásoktól mentes és csendes az utazás – amíg a hibrid erőátvitele nem kezdi irdatlan bégetésre késztetni a motort. Az viszont már távolabbról is szemet szúr, hogy a varrások rettenetesen egyenetlenek az üléseken, különösen az oldaltámaszoknál. Ezt talán még egy belépő szintű thaiföldi bérvarrodában is komoly dorgálás követné.

Pont olyan, amilyennek látszik, kilátástalan és szűk

Pont olyan, amilyennek látszik, kilátástalan és szűk

Milyen vezetni?

Kétféle motort kínál a Toyota a C-HR-hez. A belépő szinten 1,2 literes turbómotor és hat fokozatú kézi váltó jár az autóhoz, erről a kombinációról hamar kiderült, hogy messze nem a legjobb választás. A változatos domborzatú spanyol vidék kanyargós útjai alaposan megdolgoztatták az aprócska négyhengerest, 116 lóerős teljesítményéből és 185 Nm nyomatékából semmilyen módon nem lehet kellő dinamikát kifacsarni sűrű visszaváltások és padlón koppanó gázpedál közepette sem. Hiába képes takarékosabb Miller-ciklus (a feltöltős Atkinson) szerint is működni, a szerény dinamikához masszív fogyasztás társul.

Városon kívüli felhasználásra ugyan az 1,8-as benzinmotorral szerelt hibrid változat sem feltétlenül ajánlott, az vitathatatlan, hogy az említett 1,2-esnél messze harmonikusabb a 122 lóerős összteljesítményű Hybrid változat. A Toyota rendíthetetlenül hisz a bolygóműves fokozatmentes erőátvitelben, pedig vidéki utakon és autópályás kigyorsításoknál rendre kellemetlen bégetés követi a gázadást. Ennek orvoslására például a Kia duplakuplungos sebességváltót használ hibrid modelljeiben. Különösen azért fájó a motor tolakodó zaja, mert a hajtásrendszer különben elképesztően csendesen teszi a dolgát, a villanyos és benzines suhanás közötti átmenetből semmit nem érezni, ráadásul még sok gázadással sem kúszott 5,4 liter fölé a fogyasztás a számítógép szerint.

Kellemesek a bőr-szöveg kombinációjú ülések, de a varrások csúnyán egyenetlenek

Kellemesek a bőr-szöveg kombinációjú ülések, de a varrások csúnyán egyenetlenek

A hangyányi araszolásra megtapasztalt madridi dugóban azonban megmutatta a C-HR, hogy hol érzi magát tökéletesen otthon. Az alacsony tempót elektronok még éppen elbírják, az elhasznált energia pedig a következő fékezésnél részben már vissza is csordogál a hátsó ülések alatt elhelyezett 1,31 kilowattórás, nikkel-metál akkumulátor csomagba. Naná, hogy ez folyamatábrán is megjeleníthető.

Mutatós, 18 colos alufelnikkel is rázkódásmentes a futómű, simán lépdel át a fekvőrendőrökön és a kanyarokban sem bizonytalanodik el. Nagyobb figyelmet fordítottak a vezethetőségre, ezért a motortér egyes nehéz alkatrészeit lejjebb költöztették a térben, az alacsonyabb súlypont elérése céljából és a hátsó futóművet is átdolgozták a Priuséhoz képest, hogy több visszajelzés jusson el a vezetőhöz.

Városi autónál központi kérdés a parkolás, amit ebben az esetben a megszokott radarok mellett parkolóasszisztens is segít. A hatalmas holttér miatt elengedhetetlen a tolatókamera, aminek képe elmarad az elvárható szinttől és a fix segédvonalak sem nyújtanak hasznos támaszt. Ha már asszisztens, holttérfigyelő rendszer, az autót állóra fékező vészfék és adaptív távolságtartós tempomat is van a C-HR-ben.

Micsoda rendetlenség, pedig városi körülmények között kevés ennél jobb hajtásképlet akad

Micsoda rendetlenség, pedig városi körülmények között kevés ennél jobb hajtásképlet akad

Mennyibe kerül?

5 995 000 forint a Toyota C-HR óriásplakáton is jól mutató ára, ehhez a Live szinten azonban acélfelnik járnak, manuális klíma és az oktondi jellemű 1,2 literes turbómotor. Az igazán jó C-HR-t – ami első pillantásra már tökéletesen olyan, mint a reklámokban szereplő példányok – 7 925 000-ért guríthatjuk haza. A hibrid változat Active felszereltségi szinten tartalmaz esőérzékelőt, kétzónás automata klímát és 8 colos érintőképernyőt navigáció nélkül. A spanyol utcaneveket viccesen mondó női hangért további 190 000 forintot kérnek még Executive szinten is.

Mellette – Ellene
  • Bevállalós dizájn
  • Valóban takarékos és harmonikus hibrid hajtás
  • Remek ár-érték arány
  • Jó összeszerelési minőség
  • Halvány 1,2-es turbómotor
  • Hangos hibridbégetés
  • Kilátástalan és szűk hátsó sor

Szavazás

Hogy tetszik a Toyota C-HR? Hány pontot ér a tízből?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Bestcars

Kommentek

Alapmotorral is Audi az A4?

Az Audi A4-es még 1,4 TFSI motorral és kevés extrával is kellemes, minőségi autó benyomását kelti. Csupán a beltér tanúskodik nyomasztóan az el nem költött százezres opciókról.

Ébren álmodni

Megannyi gyermek és felnőtt álomautója, tudásához képest nevetségesen alacsony áron. Valóban lemondással jár egy 570 lóerős Nissan GT-R?

A legcukibb SUV: Suzuki Ignis

Egyenesen Japánból jön az új Suzuki Ignis, hogy alaposan megkavarja, amit eddig az Ignis-ről gondoltunk

Az Alfa Romeo Giulia felnyitotta a szemem, mindent értek

Száz fokon izzó érzéki nő, a neve is ezt sugallja: Alfa Romeo Giulia. A teszt végére a feleségem kezdett féltékeny lenni, mert finoman simogattam az autót és Júliának becéztem. Nem tehetek róla, egyszerűen ezt hozza ki az emberből.

Tudod, hogyan kell helyesen parkolni? Lehet, hogy nem

Mi a különbség a parkolási pótdíj és a helyszíni bírság között? Most néhány kérdésre választ adunk.

F1: Hülkenberg végre sisakot választott

Zöld vagy piros? Ma megkaptuk a választ. A Force India versenyzői is újítottak, de nincs benne sok köszönet.

F1: Hamilton thai boksszal készült a szezonra

A Mercedes-pilóta brutális kockahasat villantott a szezonnyitó előtt.

Rózsaszín taxikkal védik a nőket

A nők biztonságos közlekedését szolgáló új taxiszolgáltatást indítanak csütörtökön Pakisztánban: a nők vezette rózsaszín taxikat telefonon vagy mobilalkalmazáson keresztül lehet megrendelni, de akár le is lehet inteni az utcán.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Van okostelefonod? Akkor ezt most imádni fogod!

Persze csak akkor, ha Te is azok közé tartozol, akik sokszor elfelejtik, pontosan hová is parkoltak. Nagyvárosban azért ez előfordul, pláne ha nincs helyismereted.

McLaren: A Honda felejtse el a céges kultúrát!

A McLaren versenyfőnöke szerint a motorgyártó Hondának el kellene fogadnia, hogy a Forma-1 más világ, mint az autógyártás, itt mindennél fontosabb a gyorsaság és a hatékonyság.

Minden autó megbukott a spanyol emissziós vizsgálaton

Spanyolországban minden vizsgált, dízelmotoros autómodell a megengedettnél több káros anyagot bocsát ki közúton.

Milliós bírságok az osztrák utakon

Vége a türelmi időszaknak, milliós bírságokat kaphatnak az osztrák utakon közlekedők, ha nem tartják be a szabályokat.

Nem erőlteti tovább a kisautókat a BMW

Nem tervezi újabb modell fejlesztését a Mini fronthajtásos platformjára a BMW. Inkább nagyobb autóiból szeretne többet eladni.

Akár Budapesten is feltűnhet az új magyar busz

Úgy tűnik, a hazai elővárosi és távolsági szegmensben a magyar Credo veszi át az Ikarus korábbi vezető szerepét. A cégnél azért Budapestről sem tettek le teljesen.

F1: Ricciardo kisiklatná a Verstappen-expresszt

Daniel Ricciardo hangsúlyozza, hogy egyelőre jó a viszonya Max Verstappennel, de az motiválja, hogy megverje a széles körben hájpolt holland tinit.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.