Elég ronda, de meg lehet szeretni

Teszt: Ford Ecosport 1.0 Titanium S

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.11.15. 15.00

Szegény, annyira csúnya, az ember nem tudjon, sírjon-e vagy nevessen, amikor körbejárja. De legalább nagyon drága is. Ezek után még érdekel bárkit is, hogy a hétköznapokban egy kimondottan jól használható, kellemes autó?

Elég ronda, de meg lehet szeretni
Röviden – Ford EcoSport 1.0 Titanium S
Mi ez? Kis szabadidőautó, sajátos formával, picike, de erős turbómotorral, a legmagasabb felszereltséggel
Mi tud? Praktikus kis crossover, kényelmes utastérrel, dinamikus hajtáslánccal
Mibe kerül? 5,085 millió forint a legolcsóbb EcoSport (másfél literes, 110 lovas benzinmotorral), 5,685 a legolcsóbb dízel (1,5 liter, 95 lóerő), a 125 lovas ezres turbóval, gazdagon extrázva a sárga kocsi 6,215 millió
Kinek jó? ilyen listaáron és ezzel a formatervvel lövésem sincs, ki venne ilyen autót. Használtan, olcsón, alkalmi vételként majd igen, de hogy valaki bemenjen egy Ford-szalonba hat és negyed millióval, és ne egy fullfullfull Fiestát, közepes Focust, akár alap C-Maxot vigyen haza inkább, olyat el se tudok képzelni

Mentsük fel a Fordot rögtön a legelején: ezt a kocsit nem nekünk, nem ide szánta! Az EcoSport elsősorban Dél-Amerikának készült, márpedig Brazília, Argentína, Mexikó lakóinak ízlésvilága eltér az európai esztétikai normáktól. Ahogy a túljátszott brazil sorozatok a túlfestett, túldekoltált csajokkal és a túl modoros túl borostás üzletemberekkel már pár másodperces belenézés után azonosíthatók, a minden dimenzióban eltúlzott EcoSporton is érezni, ha a berlini, párizsi, budapesti forgalomba csöppen, hogy nem ide való.

Nyilván tudják ezt a Fordnál is, de értem én, hogy miért hozták el mégis ezt a kocsit Európába. A kis crossoverek szegmense elképesztően szárnyal, de ők erre túl későn jöttek rá, és egyszerűen nem volt más, amit hirtelen oda tudtak volna tenni a kirakatba alternatívaként a 2008-as, a Captur, a Juke, a Vitara és a többi kis ál-terepjáró helyett. Vesztenivalójuk nem volt, és a nagy számok törvénye szerint azért néhány vásárlónak biztos megtetszik majd ez a fura Ford annyira, hogy ne a konkurenciától vegyenek kicsi, de magas autót, ne máshoz vigyék a pénzüket. Szóval értem, na, de ettől még nem tudok nem röhögni, amikor csak ránézek erre:

Túl magas, túl keskeny, túl tagolt és egyszerűen nem állnak össze a részletek

Nincs olyan szög, ami jól állna szegénynek

Nincs olyan szög, ami jól állna szegénynek

Külső, karosszéria

A fekete felnik a Titanium S kivitel részét képezik, ezek az alkatrészek egész jól néznek ki. És jó a felsliccelt övvonal is. Az agresszív hűtőmaszk is nagyon állat. A gonoszan összehúzott szemek, az érdekes ködlámpafészkek, a csinos hátsó lámpatestek, az erőteljes sárvédő-domborítás, az a rafinált bemélyítés a terepes jelleget hangsúlyozó fekete oldalsó rátét felett, a hetyke kis tetőkorlátok – ugye, milyen jó ez így mind, külön-külön?

Egészen érdekes, hogy bír mindez egy ilyen csúfsággá összeállni, egy négy kerékre állított szerencsétlenséggé, egy formatervezési balesetté.

Egy Ford Fiesta, amint éppen átalakul, mint Hulk, a zöld szuperhős, ha felmérgesedik

Egy Ford Fiesta, amint éppen átalakul, mint Hulk, a zöld szuperhős, ha felmérgesedik

Belső

Az utastér korántsem ennyire nyomasztó. Hosszában-magasságában kifejezetten tágas a négy méternél picivel hosszabb kocsi. Egyszerű, kisautós de a konkurenciához képest nem igénytelen az anyagminőség. Kicsit keskenyek, de kényelmesek az első ülések, a komplex, de áttekinthető műszerfal a rettentő sok gombbal, jól elkülönített funkciókkal a mai érintőképernyős időkben már szokatlan, viszont pont összetettsége miatt lassan különlegesség-számba megy.

Adatlap

Ford Ecosport 1.0 125 LE Titanium S

Motor 999 cm3, 3 hengeres, turbós benzinmotor, 5 fok. kézi váltó
Teljesítmény 92 kW (125 LE)
Nyomaték 170 Nm
Gyorsulás (0-100 km/h) 12,7 s
Végsebesség 180 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,4 l/100 km
Listaár 6 215 000 Ft

A Titanium S hathangszórós hifije egész jól szól, az automata klíma csendesen és hatásosan működik. A telefonom gyorsan rácuppant a kihangosítóra, a beállításokat, mélyebb funkciókat is könnyen megtaláltam a gombrengetegben. A fedélzeti számítógép és az infotainment a kormány elengedése nélkül is jól kezelhető a kormányküllő gombjaival. Igaz, hogy 2016-ban egy kicsit ciki az iciripiciri képernyő ott messze a távolban, de funkcionalitásban jól vizsgázott az EcoSport a hagyományos kialakítású műszerfallal.

A hátsó üléssor az EcoSport legjobban eltalált része. A kocsi méretéhez, arányaihoz képest meglepően tágas itt a tér, széltében sem tűnik keskenynek a pamlag. A háttámla dőlése kétoldalt külön állítható, ez ebben a méretkategóriában szinte példátlan. Még egy 12 voltos szivargyújtó-aljzat is került a jobb hátsó ülés mellé. Az üléstámlák egy gurtni meghúzásával lebillennek, de innen az ülőlappal együtt tovább lehet billenteni előre az egészet, jócskán megnövelve az alapértelmezésben 335 literes, átlagos méretű csomagteret.

Hátsó üléssor: elegendő fej- és lábtér, állítható támladőlés

Hátsó üléssor: elegendő fej- és lábtér, állítható támladőlés

Az oldalra nyíló csomagtérajtó pedig a legérdekesebb dolog, amit az EcoSport kínál. Eredetileg ugye a pótkereket ide hátra, kívülre akasztotta a Ford, de ez később kikerült a modellkoncepcióból, maradt viszont egy könnyen nyitható-zárható, kényelmesen pakolható raktér a furcsán nyíló ötödik ajtóval. Ennek kilincsét a jobb hátsó lámpába rejtették el – aki ezt nem tudja, pár percig elvacakol a felfedezéssel.

Én is csak bambán bámultam a csomagtér-nyitó gombot nem tartalmazó kulcs-távirányítóra, sokáig kerestem a nyitógombot a műszerfalon, összemaszatoltam magam az ajtó aljának, a rendszám feletti területnek tapogatásával, mire megtaláltam a kilincset:

A kilincset kerestem vagy negyedóráig, mire meglett

A kilincset kerestem vagy negyedóráig, mire meglett

Kényelmes nyitni-csukni, de szűk helyen nem praktikus az oldalra nyíló ötödik ajtó

Kényelmes nyitni-csukni, de szűk helyen nem praktikus az oldalra nyíló ötödik ajtó

Technika

A Ford egyliteres kis turbómotorja háromszor is elnyerte a nemzetközi Év Motorja díjat. Nagy fajlagos teljesítménye, kis étvágya, átgondolt, tartósnak ígérkező konstrukciója miatt nagyon elterjedt motor ez a Ford-palettán, még a Mondeóba (!) is beszerelik.

Az EcoSportban ehhez a motorhoz ötfokozatú kézi váltó csatlakozik. Crossoveres megjelenés ide vagy oda, az EcoSport kötelezően fronthajtású. (Őshazájában van 2,0 literes benzines 4×4-es is.)

Különösebb műszaki újdonság, a kategóriában szokatlan vezetéstámogató rendszer nincs a kocsiban. Az emelkedőn elindulást segítő automatikus féknyomás-tartás, a váltásra figyelmeztető lámpa alapáras tétel, de még a Titanium S-en is külön kell fizetni a parkolóradarért, esetleg parkolkamerért. Sávelhagyás-jelző, követőradar, sávváltást segítő jelzés nincs, az EcoSport le van maradva egy generációval ezen a téren a konkurenciától.

Fiesta-műszerfal

Fiesta-műszerfal

Milyen vezetni?

A jó fogású kormány jó szögben áll, a pedálok kissé közel vannak, de összességében nem rossz az ergonómia a bal egyben. A kilátás a magas kocsiból kiváló, a húszcentis szabad magassággal a járdaszegély-mászás és a földutas autózás is problémamentes.

A kormányzás kicsit túlkönnyített, de precíz, viszont a futómű hangolása nem is emlékeztet a megszokott Ford-stílusra, a kényelmes, de sportosan feszes, kanyarvadász alaphangulatra. Nem, ez egy buta, a nagy úthibákon ügyetlenül meg-megakadó, egyszerű kisautó-futómű, amin nagyobb tempónál tétován billeg a kasztni. Nem veszélyes, pláne a ma már minden kocsiban kötelező menetstabilizálóval, de ha siettem, ha kicsit erőltettem a kanyarokat, mindig enyhe bizonytalanságérzettel ültem a vezetőülésben, magasan az út felett az imbolygó bódéban, és ez nem jó érzés. A zajszint a sebességgel arányosan nő, autópályán már határozottan zúg az EcoSport.

Egy hét alatt kábé egy tank benzint autóztam el a kocsival. Az a fura, hogy a végére egész megszerettem. Még csak nem is szégyelltem: talán a hetyke sárga festés hatására kialakult bennem valamiféle dacos “éshaezzeljöttem, közöd?” attitűd is. A hétköznapi rutinban pedig gyerekszállításhoz, bevásárláshoz, jövés-menéshez egész jó társnak bizonyult az autó. Valahogy úgy éreztem iránta, ahogy egy ronda, öreg, de hűséges és okos kutya iránt érezhet az ember. De azért nem leszek EcoSport vásárló, hogy bármi ilyesmi felmerülhessen, ahhoz kábé feleannyiba kellene kerülnie, mint amennyibe valójában kerül.

Az érintőképernyős korban már ódivatóan hat, de a valóságban nagyon is jól használható a teljes numerikus klavis gombtenger

Az érintőképernyős korban már ódivatóan hat, de a valóságban nagyon is jól használható a teljes numerikus klavis gombtenger

Mennyi?

Néhány, ma már nem igazán egzotikum-számba menő extra és egy háromhengeres kis benzinmotor, pláne az EcoSport küllemével nem igazán indokolja azt az árcédulát, amit ráakasztanak a Ford-szalonokban. A kulcs nélküli nyitással-indítással, automata klímával, Sony hifivel felszerelt, de még így is navigáció nélküli Titanium S csúcsmodell listaáron 6,215 millió forint a 125, 6,375 a 140 lóerőre hangolt egyliteressel. Ezzel a listaárral a fura Ford az egyik legdrágább modell a csúcskivitelű kis turbós crossoverek között:

EcoSport Titanium S és néhány fullos, benzines vetélytársa – listaárak, forint
Nissan Juke 1.2 DIG-T Tekna (115 LE) 5 494 000
Suzuki Vitara S 1.4 T (140 LE) 6 110 000
Renault Captur Night & Day 1.2 TCe (118 LE) 5 349 000
Ford EcoSport 1.0 Titanium S (125LE) 6 215 000
Ezen a listaáron egyébként már nem csak egy közepes kivitelű, akár erősebb Focus hozható el, de még egy Trend kivitelű, sokkal tágasabb és persze sokkal-sokkal-sokkal szebb dízel C-Max  is beleférne: 95 lovas dízellel 6,09 millió forint! Sőt, a 182 lóerős Fiesta ST listaára is alig magasabb: 6,29 millió forint. Ha pedig még a tesztautó “bőr”kárpitját (125 ezer), egy navigációt (190 ezer), metálfényt (110 ezer), a téli csomagot (95 ezer) és a 140 lovas motorverziót is hozzávesszük, már csaknem hétmillió forintnál járunk. Hétmillió, ezért:
A gumikéder enyhén foszlik és nincs vonalban az első-hátsó ajtón

A gumikéder enyhén foszlik és nincs vonalban az első-hátsó ajtón

Talán maradjunk annyiban: az EcoSport az európai piacon ezen az áron nem nevezhető a Ford legjobb húzásának. Kíváncsian várjuk, mit tesz a márka a későbbiekben ezzel a kis izével. Elkezdi majd olcsóbban, mondjuk Duster-áron nyomni, kihoz helyette egy európaibb stílusú modellt. Vagy csendben kivezeti és elfelejti, hogy valaha is volt egy EcoSport nevű Ford is a katalógusokban.
Mellette – Ellene
  • Tágas utastér
  • Jó motor, jó váltó
  • Hogy néz már ki?
  • Minőségi igénytelenség
  • Erős menetzaj
  • Magas ár

Szavazás

Hogy tetszik a Ford EcoSport? Értékeld!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

best-cars

Kommentek

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.