Mit tud a legolcsóbb és legújabb Ford?

Vezettük: Ford Ka+

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.09.27. 15.59

Nem, nem az Oktoberfest miatt jártunk Münchenben, hanem a Ford új kisautóját próbáltuk ki a környéken. De a sör sem marad ki.

Röviden – Ford Ka+
Mi ez? 392,9 centis kisautó a Fiesta technikájára, az indiai Ford Figo európai változata. Egyetlen, 85 lóerős szívómotorral jön.
Mi tud? Helykínálata, összerakottsága és ügyes részletmegoldásai meggyőzőek, gyorsulása nem.
Mibe kerül? Hazai listaára 3 649 000, hitelkonstrukciós akcióban is 3 522 000 Ft a cikk írásakor.
Kiknek jó? Mindazoknak, akiket zavar a Sandero ülése meg a zajszintje és azoknak, akik nem tudják elképzelni magukat egy olcsóbb, fürgébb, takarékosabb Suzuki Balenóban.

Idén kereken 20 éve jelent meg a Ford Ka, egy kissé hányatott sorsú autó. Először vagány, élvezetesen vezethető városi mini volt. Utóda a FIAT Panda Lengyelországban gyártott testvérmodelljeként pont akkora pluszbevételt biztosított a FIAT-nak, hogy megvalósíthassa a retro 500-ast. Ez a Ka történelmi érdeme, de a kocsi Fordként nem aratott nagy sikert.

Design, koncepció

Most itt a harmadik, amely megint teljesen más jellegű autó, 392,9 centis hosszal, 1695 mm szélességgel és a jó térérzetet biztosító, 1524 mm magassággal. Magassága miatt a kocsi keskenynek hat, de a pragmatikus, konzervatív vevőknek még tetszhet is komoly autót idéző orrával. Az ötajtós Ford Ka+ egy eredendően Indiának kitalált, olcsó, de nagy belső terű kisautó, amiből komoly munkával fejlesztettek egy Európában is emészthető kiskocsit.

Háromból egy eladott autó a B-jelű kiskategóriában talál gazdára Európában. A 4,7 millió darabos szegmens alsó harmadát fedi le a Ka+, középső és 18-20 000 euró feletti részét a megújuló Fiesta

Ezeket a szegényebb országoknak konstruált modelleket mindig problémás eladni a gazdagabb és finnyásabb nyugati vevőknek. Eleve az autó nevén sokat vitatkoztak. Felmerült a Figo, a típus Indiában használt jelölése, az Ikon, a lépcsőshátú Fiesta neve és a Ka+ mellett a Ka Family is. Végül Ford Ka+ lett, mert ez a szó sokak fejében kötődik egy kisméretű Fordhoz. Az új név bevezetésének költségét így részben megspórolták, részben az autóra költhették.

Volt mire áldozni: a Brazíliában sikeres, Európában elsőre megbukó EcoSport kudarca intő példa a Fordnak. A Ka+ esetében főleg a minőségi benyomáson és a zajszigetelésen kellett dolgozni, nem is keveset.

Háttér

Az autót Dél-Amerikában is gyártják, ahol kevésbé fényes, jobb minőségérzetet árasztó műanyagból készül a műszerfal. Indiában viszont, ahonnan hozzánk is érkezik az autó, a Dél-Amerikából odaszállított granulátumból is csak csillogóbbra sikerült megcsinálni a műszerfalat. Az európai változat fejlesztését irányító Dirk Borrmann addig kereste az okokat a beszállítónál, amíg kiderítette, hogy a gyorsabb előállítást segítő magasabb öntési hőmérséklet miatt lesz csúnyább a végeredmény.

Balra Darren Palmer, jobbra Dirk Borrmann. Ők irányítják a kiskategóriás Fordok fejlesztését, a Ka+ európai szintre hozása nagy feladat volt

Balra Darren Palmer, jobbra Dirk Borrmann. Ők irányítják a kiskategóriás Fordok fejlesztését, a Ka+ európai szintre hozása nagy feladat volt

Nem volt elég ezt korrigálni, sokat reszeltek a zajszigetelésen is. A bemutatón Borrmann úr végigmutogatta nekem, mi mindent kellett kicsinosítani-javítani az autón, hogy az itteni Fordokhoz szokott vevők elé léphessenek a kocsival. Többek között az első és a hátsó ajtó közötti gumiél hiányzik az eredetiről, új az A-oszlop tövébe kanyarított gumiszigetelés is.

Az európai modell hidraulikus motortartó bakokat kap a rezgésmérséklés érdekében és eltérőek az ülések is. Magukkal a műszaki alapokkal nem volt baj, az elsőkerék-hajtású autó ugyanúgy a Fiesta technikájára épül, mint a magasabb EcoSport.

Hazánkban nem lesz kapható a hasonló motorméretű, 70 lóerős alapmodell. A turbós 1,0 EcoBoost felárát nem fizetné ki a megcélzott vevőkör

Hazánkban nem lesz kapható a hasonló motorméretű, 70 lóerős alapmodell. A turbós 1,0 EcoBoost felárát nem fizetné ki a megcélzott vevőkör

Nálunk egyféle motorral kapható az autó, a 70 lóerős verziót a Ford nem hozza be. A háromhengeres, egyliteres turbós benzinest azért nem veszi át a Ford Ka+, mert ebben a kategóriában a vevők nem költenek lóerőkre.

Belső tér

Ugyanezért nincs színes érintőképernyő meg gyári navigáció. Itt a használati érték a fontos, a karácsonyfadíszeket kutya meg nem fizetné, ha az okostelefonon is fut a naviszoftver. Ezért inkább telefontartó rendelhető, ami nem ugyanaz, mint a Homasitából venni egyet. A gyári megoldásnak meg kell felelnie bizonyos törésteszteknek, a telefon nem repülhet ki belőle ütközéskor.

Míg a prémium kisautókban sokszor egy ember ül, gondoljunk a csinibabákra MINI-ben vagy FIAT 500-ban, az árérzékeny vevők autóiban fontos a hátsó ülés is. A Ka+ lehengerlően tágas hátul. Darren Palmer, a Ford kisautók globális fejlesztési igazgatója két méter magas, én 190 centis vagyok és mögötte minden további nélkül ülni tudtam. A Ford Ka+-ban nemcsak a lábhely tágas, a fejtér óriási és az ajtónyílás is kellően öblös.

Nagyon praktikus az utastér, különösen a telefonnak kialakított polc és a képen nem látható, felső telefontartó konzol

Nagyon praktikus az utastér, különösen a telefonnak kialakított polc és a képen nem látható, felső telefontartó konzol. A minőségérzet a javítások ellenére közepes, de a Ford Ka+ nem hat igénytelennek, a pragmatikus embereket szólítja meg

Sok más ügyes részlet is van. A tető középső része mélyebb, hogy kevesebb víz csorogjon az utasokra ajtónyitáskor, ami azóta gond, hogy aerodinamikai okból eltűnt az esőcsatorna. A csomagtartóban két kampóra akaszthatók a szatyrok, az ajtóbehúzók is rakhelyek. A négy pohártartó közül a két hátsót a hátul ülők is elérik, közöttük aprópénztartóba tehetjük a bevásárlókocsiba való érmét. A műszerfal bal oldalán lévő rakodórekeszt a zárt ajtó hozzáférhetetlenné teszi, tehát védett az üveg betörésével támadó tolvajoktól. (A távirányító zárógombját kétszer megnyomva, a deadlock funkció miatt, az ajtó nem nyitható belülről.)

Milyen vezetni?

Elvileg az Európának direktebbre áttételezett, a két végpont között 2,6-ot forduló szervokormány, az indai modellhez képest egy centis ültetés, a merevebb első futómű-segédkeret, a szilárdabb hátsó csatolt hosszlengőkarok, az erősebb első kanyarstabilizátorok, a Lommelben újrahangolt rugók és lengéscsillapítók alapján az autó majdnem azt nyújthatná, mint a közeli rokon Fiesta.

Nem nagy élmény vezetni, hiába a Fiestával közös alapok

Nem nagy élmény vezetni, hiába a Fiestával közös alapok

Erről sajnos szó sincs. Gyors kanyarokban a magasabb súlypontú Ka+ nagyobbat dől és kevésbé precízen irányítható a Fiestánál, amely máig kategóriája legélvezetesebben vezethető autója. A Ford Ka+ pont olyan józan közlekedési eszköz, amit a célcsoport elvár.

Sörivási gyorstalpaló Bajorországból

Magyarországot százezerszám hagyták el megélhetési okokból fiatalok, így nyugaton gyakran összefutunk magyar vendéglátóipari szakemberekkel. Öröm volt beszélgetni a jászberényi Kónya Ádámmal, aki Ayingban szolgál egy tradicionális bajor fogadóban. A Gasthofhoz sörfőzde is tartozik, így arra a kérésre, hogy egy sört hozzon, legyen szíves, nem a csapolt világos az egyetlen megoldás. 14 sörfélét főznek Ayingban, de nem egyszerre. Vannak szezonális, például katolikus ünnepekre készített sörök is. Alkoholmentest viszont nem gyártanak, mert az szerintük sem sör, így az étteremben a nulla százalékos folyadék az egyetlen idegen tétel a sörlapon.

Masszív baksör, németül Doppelbock a Celebrator

Masszív baksör, németül Doppelbock a Celebrator

Ádám a vacsorához összeállított egy sörsort az Ayinger Privatbrauerei kínálatából. Az előételt pilzeni kísérte (Pils), aztán jött a sima világos (Helles), ezt követte a világos búza (Weissbier vagy Weizenbier). A desszerthez barna Doppelbockot ajánlott. Aki szereti a Dreher bakot és más barna (fekete) söröket, annak az ayingi Celebrator is ízleni fog. Csak a barna sör német nevét nehéz megszokni: Helles Dunkles, szó szerint világos-barna, magyarul nem búzasörből készült barna sör. Mert az is van: a dunkles Weissbier. Ahogy flaskán is áll, fogyasszuk mértékkel!

Adatlap

Modell

Motor 1196 cm3, négyhengeres, benzines szívómotor
Teljesítmény 63 kW (85 LE)/6300
Nyomaték 112 Nm/4000
Gyorsulás (0-100 km/h) 13,3 mp
Végsebesség 169 km/ó
Fogyasztás (vegyes) 5,0 l/100 km, 114 g CO2/km
Listaár: 3 649 000 Ft

Meglepő módon, a városi forgalom mellett, a Ka+ autópályán is tetszett. 140-nél percenként 4000, 160-nál 4600 a fordulatszám ötödikben a jól áttételezett és pontosan kapcsolható váltónak köszönhetően.

Alapos szigetelésével az autó 150-160-nál sem hangos a kategória autóinak ismeretében, a zajkomforthoz illően a futómű is kényelmes. Az autópályás szakasz alapján a Ford legolcsóbb és legkisebb autója alaposan megcsinált autó.

Sokat kell várni, hogy a Ka+ végre lendületbe jöjjön, mert az ezerkettes motoron nem érezni a 85 lóerőt, sem a szívó- és kipufogó-oldalon is változó szelepvezérlés többletét. A Ti-VCT szelepvezérléssel azt sikerült megoldani, hogy a motor nyomatéka egyenletesen jöjjön, de a gépet kihúzatva szikrányi tűz sem csillan meg.

Pedig az autó nem is túl nehéz: 1055 kg az EU-szabvány szerinti súlya, amiből levonva a vezető 68 és a csomag 7 kilóját, 980 marad. Nem rossz eredmény egy majdnem négyméteres, családi használatra befogható autótól.

Ár: 3,5 millió forinttól

Itthon 3 649 000 forint a Ka+ listaára és jelenleg 3 522 000 a hitelfelvételhez kötött akciós ár, ami a gazdag felszereltség tükrében is túlzás. Hat légzsák, ABS, ESP, visszagurulás-gátló, fedélzeti számítógép, manuális légkondicionáló, kormányról vezérelhető, Bluetooth-kihangosítós CD-s rádió, USB-aljzat, ködlámpa, elektromos tükörállítás, elöl motoros ablakemelő és távirányítós központi zár jár szériában. Az elektronikus klímaszabályozás 50 000 forintba kerül, ennél ésszerűbb 55 000 forintért tolatóradart vagy 59 000 forintért ülésfűtést és vezető oldali kartámaszt kérni. A tempomat 90 000 forintos felára pofátlanul magas, ha már a sebességhatároló ott van az összes autóban. A kipróbált tesztautók listaára extrákkal együtt 4,2 millió Ft volt, amiből rögtön látjuk, mitől nehéz a soruk ezeknek a modelleknek.

85 lóerő és 112 Nm az 1,25 literes négyhengeres két fő adata. Nagyon ráérős a gyorsulás, pedig szívó- és kipufogó-oldalon is változó a vezérlése

85 lóerő és 112 Nm az 1,2 literes négyhengeres két fő adata. Nagyon ráérős a gyorsulás, pedig szívó- és kipufogó-oldalon is változó a vezérlése, ezt jelzi a Ti-VCT, azaz Twin independent Variable Camshaft Timing

Nyugaton, ahol a kisautók jóval többe kerülnek, mint hazánkban, el lehet őket helyezni. A német piacon a 13 000 euró (3 950 000 Ft) alatti kategória az árérzékeny vevők terepe. Magyarországon, ahol az 1,6-os, komoly nagy autóként ható Renault Fluence is tudott hárommillió forintba kerülni és az akciós Focus ára 125 lóerős szívómotorral 3 999 000 Ft, négymilliós kisautóról hallva a vevők meg sem állnak egy Suzuki Vitaráig vagy J Astra limuzinig.

Konkurensek

Nem véletlen, hogy az Opel kínálatában továbbra sem szerepel a Karl, egy igazán testhezálló konkurens. Nálunk az eggyel nagyobb méretű, légkondis kisautóknak kell tízezer eurótól indulniuk akcióban, ami alól sem a kifutó Fiesta Trend, sem a friss Opel Corsa E nem kivétel.

Jóval zajosabb, de a Fordnál nagyobb csomagterű autó a Dacia Sandero, amely a Ford Ka+ szintjére hozott felszereltséggel és a 90 lóerős turbós háromhengeressel is olcsóbb félmillió forinttal. Ám a Ford kisautóját a könnyebb, dinamikusabb, kevesebbet fogyasztó, szélesebb kereskedőhálózattal és ügyfélbázissal megtámogatott Suzuki Baleno állíthatja meg. A Baleno a hátsó fejteret leszámítva még tágasabb és a különféle engedményekkel 3,3 millió forintért hazavihető, élhető felszereltséggel.

Indiában fontos a hátsó térkínálat, ezért a tetőív nem lejt túlságosan. A fejtér hatalmas

3,5 milliós akciós ára erős túlzás az engedménnyel 3,3 millió forintért, normális felszereltséggel elvihető Suzuki Balenóhoz mérten

De egy autó árazásán könnyebb változtatni, mint a terméken, és itt elsősorban a termék árával van baj, nem a színvonalával. Azért se írjuk le a Ká pluszt, mert az új Fiesta, amelyről várhatóan novemberben tudunk meg többet, sajnos drágulhat annyit a modellváltással, hogy az indiai testvérnek maradjon levegő.

Mellette – Ellene
  • Nagyon tágas belső tér
  • Korrekt összeszerelés
  • Praktikus apróságok az utastérben
  • Könnyű használat, szériában négy ajtó
  • Jó zajszigetelés
  • Bőséges kényelmi és biztonsági felszereltség
  • Magas ár
  • Egytagú motorválaszték
  • Tompa vezethetőség
  • Fakó gyorsulás

Szavazás

Hogy tetszik a Ford Ka+?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Alapmotorral is Audi az A4?

Az Audi A4-es még 1,4 TFSI motorral és kevés extrával is kellemes, minőségi autó benyomását kelti. Csupán a beltér tanúskodik nyomasztóan az el nem költött százezres opciókról.

Ébren álmodni

Megannyi gyermek és felnőtt álomautója, tudásához képest nevetségesen alacsony áron. Valóban lemondással jár egy 570 lóerős Nissan GT-R?

A legcukibb SUV: Suzuki Ignis

Egyenesen Japánból jön az új Suzuki Ignis, hogy alaposan megkavarja, amit eddig az Ignis-ről gondoltunk

Az Alfa Romeo Giulia felnyitotta a szemem, mindent értek

Száz fokon izzó érzéki nő, a neve is ezt sugallja: Alfa Romeo Giulia. A teszt végére a feleségem kezdett féltékeny lenni, mert finoman simogattam az autót és Júliának becéztem. Nem tehetek róla, egyszerűen ezt hozza ki az emberből.

Tudod, hogyan kell helyesen parkolni? Lehet, hogy nem

Mi a különbség a parkolási pótdíj és a helyszíni bírság között? Most néhány kérdésre választ adunk.

F1: Hülkenberg végre sisakot választott

Zöld vagy piros? Ma megkaptuk a választ. A Force India versenyzői is újítottak, de nincs benne sok köszönet.

F1: Hamilton thai boksszal készült a szezonra

A Mercedes-pilóta brutális kockahasat villantott a szezonnyitó előtt.

Rózsaszín taxikkal védik a nőket

A nők biztonságos közlekedését szolgáló új taxiszolgáltatást indítanak csütörtökön Pakisztánban: a nők vezette rózsaszín taxikat telefonon vagy mobilalkalmazáson keresztül lehet megrendelni, de akár le is lehet inteni az utcán.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Van okostelefonod? Akkor ezt most imádni fogod!

Persze csak akkor, ha Te is azok közé tartozol, akik sokszor elfelejtik, pontosan hová is parkoltak. Nagyvárosban azért ez előfordul, pláne ha nincs helyismereted.

McLaren: A Honda felejtse el a céges kultúrát!

A McLaren versenyfőnöke szerint a motorgyártó Hondának el kellene fogadnia, hogy a Forma-1 más világ, mint az autógyártás, itt mindennél fontosabb a gyorsaság és a hatékonyság.

Minden autó megbukott a spanyol emissziós vizsgálaton

Spanyolországban minden vizsgált, dízelmotoros autómodell a megengedettnél több káros anyagot bocsát ki közúton.

Milliós bírságok az osztrák utakon

Vége a türelmi időszaknak, milliós bírságokat kaphatnak az osztrák utakon közlekedők, ha nem tartják be a szabályokat.

Nem erőlteti tovább a kisautókat a BMW

Nem tervezi újabb modell fejlesztését a Mini fronthajtásos platformjára a BMW. Inkább nagyobb autóiból szeretne többet eladni.

Akár Budapesten is feltűnhet az új magyar busz

Úgy tűnik, a hazai elővárosi és távolsági szegmensben a magyar Credo veszi át az Ikarus korábbi vezető szerepét. A cégnél azért Budapestről sem tettek le teljesen.

F1: Ricciardo kisiklatná a Verstappen-expresszt

Daniel Ricciardo hangsúlyozza, hogy egyelőre jó a viszonya Max Verstappennel, de az motiválja, hogy megverje a széles körben hájpolt holland tinit.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.