Na, milyen az új Lada szélvédő-fűtéssel és automata váltóval?

Teszt: Lada Kalina Lux aut.

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.09.23. 06.00

Élénk színben, sok extrával adja ki igazán bukéját a kívül kicsi, belül tágas új Lada. Persze még így is csak annak való, aki nem sokat akarja használni, csak egy olcsó, de új autóra vágyik.

Röviden – Lada Kalina
Mi ez? Csak számunkra újdonság a kis Lada. A Kalina második generációja már 2013 óta készül
Mi tud? Belül meglepően tágas, a motorja meglepően erős, az automatával komfortos a mindennapokban
Mibe kerül? 2,25 millió forint az alapár (Standard), a fullos tesztautó (Lux) 3,15 millióba kerül
Kinek jó? Amolyan “életemben egyszer veszek egy új autót” jellegű kocsi ez a gazdagon felszerelt, de mindennemű minőségérzet mellőző modell

Az első találkozásunk a magyar piacra visszatért Lada aktuális modelljeivel kiábrándítóra sikeredett. A Granta érzésre, látványra alig több, mint egy némileg korszerűsített Szamara, a Norma kivitelű tesztautóban eleve puritán körülmények fogadtak minket és műszakilag is eléggé aggályosnak tűnt a kocsi. Ehhez képest a fullextrás Kalina Lux(!) már az első pillanattól üdítően kellemes volt. Néha-néha, pillanatokra már nem csak a Grantához képest tetszett.

Fél-elölről a legpofásabb, ez a szög valahogy elfedi a keskeny-magas aránypárt és a mulatságosan apró kerekeket

Külső, karosszéria

A legtöbb szögből kedves, kissé esetlen bájjal pózol a kamerának a Kalina. A dizájn egyáltalán nem követi a trendeket, semmi divatosan éles, volkswagenes-audis nyomulás nincs benne (mint például a legfőbb vetélytárs Dacia Sanderóban.) Még leginkább egy 10-15 évvel ezelőtti koreai kocsira tippelhetne, aki nem ismerné a hajócskás emblémát: a Kia, a Daewoo ezredfordulós modelljei néztek ki stílusukban valahogy így.

Szemből-félszemből azért megjelenik benne egy kis agresszió is, így szemlélve kimondottan hetyke, fickós kisautó benyomását kelti. Sokat segít ebben a meglepően sok króm is a Lux kivitelen, sokat komolyít a kocsin a műanyagosabb Normához képest. Szó se róla, a narancsvörös szín súlyosan lányossá teszi, de fehérben, kékben, szürkében elfogadhatóan uniszex volna.

Kínosan archaikus részletek is akadnak azért. Ilyen a fekete, csupán három szenzoros hátsó parkolószonár, a hagyományos, csapos ablaktörlőlapát, a lengedező hosszú antenna (nem mertem rajta hagyni mosáskor) vagy a pucér kiskulcs a tanksapkához.

A ki-beszállás nem problémás, viszont minden nagyon vékony mindenütt. Vajon hány csillagot kapna az NCAP-től a Lada?

A ki-beszállás nem problémás a szélesre táruló ajtókon. Viszont minden nagyon vékony mindenütt. Vajon hány csillagot kapna az NCAP-től a Lada?

Lágyak az ívek, bumfordi a forma, amolyan daewoo-s, korai kiás a dizájn

Lágyak az ívek, bumfordi a forma, amolyan daewoo-s, korai kiás a dizájn

Utastér, csomagtér

A tizenéves koreai autós flash az utastérben is megvolt. Az üléseken lehet ülni, a kilincseket meg lehet fogni, a gombokat lehet nyomogatni, de kiszámított, megtervezett élményt semmi nem nyújt. Pőre, olcsó funkcionalitás az egész autó, a csomagtérajtó vékony műanyagborításába mélyesztett behúzótól a bajuszkapcsolókig, itt-ott egy kis felszínes formatervezési mázzal. Csak az SD-kártyás, Bluetooth-os, a gombjaitól különválasztott színes érintőképernyős rádió jelzi, hogy azért Togliattiban is halad a korral az autógyártás és már nem 2001 van.

Adatlap

Lada Kalina 1.6 aut. LUX

Motor 1596 cm<sup>3</sup> 16 szelepes négyhengeres szívó benzinmotor
Teljesítmény 72 kW (98 LE)@5600
Nyomaték 145 Nm@4000
Gyorsulás (0-100 km/h) 12,7 s
Végsebesség 169 km/h
Fogyasztás (vegyes, teszt/katalógus) 9,5/7,1 l/100 km
Listaár: 3.149.000 Ft

El lehet fintorogni sokáig a Kalina kabinjának igénytelen részletein, ha szórakoztatja az embert az ilyesmi. Az ujjlenyomat-eltüntetően dörzsölős felületű bőrözetlen kormány, a küszöbtakaró műanyag pucéron hivalkodó keresztfejes csavarjai, a meztelen fémből készült, kemény plasztik fogantyúval megfejelt kézifékkar, a teljes egészében, az utolsó gombig kemény, fényes műanyag műszerfal: régesrég nem láttunk már ilyeneket új autóban. A leggagyibb dolog pedig nem is látszik elsőre, le kell hozzá húzni az ablakokat. Mert akkor kiderül, hogy nem csak a hátsó oldalablakok kábé egyharmada, de az első ablakok ötöde-hatoda is kívül marad az ajtón, nem lehet őket teljesen lehúzni. Ezt a feladatot már nem bírták megoldani az orosz mérnökök.

Na, túl vagyunk a nehezén, ezeket kell elfogadni, vagy legalább tudomásul venni, mielőtt elkezdi az ember értékelni a pozitívumokat is a Kalinában. Például a tágas teret. Elsőre fel se tűnt, mekkora ez a kocsi belül, aztán beültem magam mögé, és 3-4 ujjnyi szabad tér volt a térdem előtt, a fejem pedig ugyancsak távol volt még a plafontól. A csomagtartó pedig, bár papíron csak 240 literes, sokkal nagyobbnak látszik, a meredek hátfal miatt a kalaptartó felett is jókora tér marad még. Akinek ez kevés, a kombi Kalinával azonos tengelytávval, azonos utastér méret mellett 345 literes csomagteret vehet mindössze 150 ezer forintos felárért.

Eddig mennek le az ablakok. Igen, az első is teljesen le van engedve

Eddig mennek le az ablakok. Igen, az első is teljesen le van engedve

Technika

A Lada online katalógusát nézegetve időnként elmosolyodik az ember – például amikor látja, hogy az 1,6 literes benzinmotornak van 8 szelepes változata is a legolcsóbb modellverziókban. Ebben a Kalinában viszont 16 szelep van, hengerenkénti befecskendezés, így 98 lóerő jut az 1090 kilós saját tömegre. A prospektusban kézi váltóval 6,4, automatával 7,1 literes átlagfogyasztási érték szerepel, de a tapasztalatom mást mutat. Vegyes üzemben, dinamikusan, de nem állat módjára autózva úgy megevett óra szerint 8,6, a benzinkútnál kiszámolva pedig 9,5 liter benzint százon, mint a huzat. Ez azért nagyon sok egy ekkora autótól, persze ebből nagyjából másfél-két liter lehet az automata váltó komfortjának ára.

A futómű egyszerű szerkezet, a kocsi alá nézve elöl szokványos keresztmotoros kisautó-futóművet, hátul már-már primitív torziós csatolt hosszlengőkaros felfüggesztést láttunk. Elöl tárcsa-, hátul dobfék lassítja a kocsit.

Hát ez ilyen, szürke, fantáziátlan és ódivatú

Hát ez ilyen, szürke, fantáziátlan és ódivatú

Ennél egyszerűbb hátsó futómű nincs

Ennél egyszerűbb hátsó futómű nincs

Modern elekronikus extrát nem sokat, de azért találunk a Kalinában. Stop-startot, tempomatot még pénzért sem adnak hozzá, de a fényszórókat a Lux-ban automatika kapcsolja sötétedéskor, az index a kar billentésére hármat villan, a csomagtérajtó a kulcs gombjával vagy a műszerfali gombbal elektromosan pattintható fel. A leglátványosabb az érintőképernyős, BT-kihangosítós, SD-kártyafelismerős rádió, amely amúgy semmilyen kapcsolatban nem áll a kocsival. A gyújtás levétele, sőt, az ajtó bezárása után is szól, kézzel kell lekapcsolni. Annyira azért mégis integrálódott a Kalinába, hogy rükvercbe kapcsoláskor elhalkul, hogy jobban halljunk a parkolószonár csipogását.

Milyen vezetni

Jó hír: bármilyen nívótlanok a dolgok a kocsiban, minden működik. Az ülést lehet tologatni, a kormányt fel-le állítani, a gombokat nyomogatni kattogtatni. Semmi nem fenyeget széteséssel, kézben maradással. Esős időben észrevettem, hogy az ablaktörlők ugyan egy motoron vannak, de a jobb oldali némi késéssel követi a balt: ez sem növeli a minőségérzetet. A tartósság mesterségesen megalkotott (nem egy márkánál hamis) élesen kattanós ígérete ugyan teljesen hiányzik, de azért el lehet hinni a Kalinának, hogy húsz év múlva is ugyanilyen lagymatagon, de a helyére kattan majd például az indexkapcsoló vagy a világítás főkapcsolója. A hangosan kattogó relék is azt sugallják: ebben a kocsiban minőségérzet lehet, hogy nincs, de anyag azért akad!

A motor meglepően hosszú köszörülésre indult és ez később sem változott: gyakran előfordult, hogy 3-4 főtengelyfordulat után mindenféle modern autókban kialakult reflexek miatt elengedtem a kulcsot, és még egyszer rá kellett indítóznom. A hangja nem kellemetlen, sőt: pörgetve kellemes érces felhangot is kap.

Igazán fantasztikus, hogy a 96 lóerőből milyen keveset emészt fel az automata váltó. A jól eltalált áttételezésnek és a meglepően finoman és jó ritmusban működő, állítólag japán szerkezetnek köszönhetően a Kalina hihetetlenül fürge. Elképesztő elánnal lő ki álló helyzetből és 100-110-ig dinamikusan, rugalmasan lehet vele közlekedni. Ha az overdrive bekapcsol, rugalmasságra már ne számítsunk, viszont a fordulatszám kellemesen alacsonyra esik. 1000-nál 2500 körül forog kvázi-negyedik fokozatban a motor.

Az üléstámla nem fekszik síkba, de legalább osztva dönthető

Az üléstámla nem fekszik síkba, de legalább osztva dönthető

Alulról is rendezett, átlátható minden

Alulról is rendezett, átlátható minden

A kormányzás természetesen érzéketlen, az áttételezés hosszú (erős a gyanúm, hogy hazai piacon szervo nélkül is lehet kapni a Kalinát). A fék tipikus régi kisautós: nyomom, nyomom, nyomom, semmi, semmi, semmi – aztán hirtelen mindenki bólint a kocsiban. A futómű se nem precíz, se nem sportos, a Kalina futása ellenben kényelmes, a kocsi megbízhatóan jelzi, mikor érünk egy kanyarban a képességei határaihoz. A menetstabilizáló elektronika tényleg csak végszükség esetén avatkozik be, de nem sok Lada-felhasználó lehet, aki egyáltalán meg meri közelíteni a végszükséget ezzel a futóművel.

A vezetői környezet ergonómiája elviselhető, de nem jó. Régi kisautóknál szokásos módon nagyon közel vannak a pedálok, feszített lábfejjel kell nyomni a nagy rugóerővel visszatörekvő gázpedált. Tempomatot még felárért sem kaphatunk a kocsihoz, így hosszú távon fárasztó a Kalina vezetése. De hát ki is megy egy ilyen kicsi, sokat fogyasztó autóval hosszú távra?

Orosz olajmárka-ajánló a tanksapkán

Orosz olajmárka-ajánló a tanksapkán

Megéri a pénzét?

Aki klímás, automata Kalinát akar venni, a 3,15 millió forintos listaárú Lada mellett tulajdonképpen egyetlen alternatívát tud megvizsgálni: az Arctic felszereltségű, szélvédő- és ülésfűtés nélküli, ellenben jóval korszerűbb, modernebb és főleg takarékosabb, kis turbómotorral és robotizált váltóval szerelt Dacia Sanderót. Van persze kuplung nélküli kisautó más is a piacon, csak hát a hasonló méretű német, francia, japán modellek jóval többe kerülnek listaáron. (Az abszolút belépőmodell az automatás közlekedés luxuriózus világába pedig a Suzuki Celerio, de az sokkal szűkebb és gyengébb a Kalinánál. Ha ez nem baj, most akciósan 2,95 millió forint a klímás verzió. A legolcsóbb automata Swift már más világ, 4,3 millió forint felett kínálja a Suzuki.)

Automata Kalina és szóba jöhető vetélytársai – listaárak
Citroën C3 1.2 ETG Feel Edition (robotizált váltó, 82 LE) 3.745.000 Ft
Skoda Fabia 1.2TSI Ambition DSG (110 LE) 4.758.920 Ft
Dacia Sandero 0.9 TCe Arctic  (robotizált váltó, 90 LE) 3.150.000 Ft
Lada Kalina Lux aut. (96 LE) 3.149.000 Ft

Hogy az orosz piacról mindenféle csvaros úton lehet-e majd alkatrészeket hozni a Kalinához is, mint ahogy a Nivákhoz mindig is lehetett, nem tudni. Egyelőre viszont a hivatalos utakon is jól látható előnye van a Ladának, egy új féktárcsa a Bárdinál 11862 forint az orosz kiskocsihoz, 13859 Ft a Sanderóhoz, egy fényszóró 9595 forint a Ladához, 19182 forint a Daciához. És szerelni is jobban lehet a Kalinát, semmi sincs felelsegesen, esetleg kényeskedő  zajcsillapítási okokból elburkolva, elérhetetlenné téve, mint a legtöbb új autónál. A garancia egyébként tavaly 5 évvel indult a magyar piacon, most 3 év kilométerkorlátozás nélküli jótállásnál járunk. Ez a visszakozás az importőr részéről azért legalábbis elgondolkodtató.

A Kalina legmodernebb egysége az érintőképernyős rádió

A Kalina legmodernebb egysége az érintőképernyős rádió

Mi tehát a végső verdiktünk? Egyrészt: a teszthét alatt kifejezetten megkedveltem, egyszerűsége és fürgesége minden igénytelensége dacára igen szerethetővé teszi. Másrészt: a fogyasztást hosszú távon nem tudnám neki megbocsátani, de én évi minimum 35-40 ezer kilométert megyek. Nos tehát: ezt a jól felszerelt automata Kalinát annak ajánljuk a Daciával szemben, akit nem zavarnak túlságosan az ergonómiai, minőségi bajok, nem autózik ahhoz elég sokat egy évben, hogy zavarja a korszerűtlen motor-váltó kombináció nagy fogyasztása, nem fetisizálja túl a passzív biztonságot – és jobban bízik a szó jó és rossz értelmében egyaránt igénytelenebb orosz-japán technikában, mint a korszerű, de garanciaidőn túl kínosan magas szervizszámlákat generálni képes turbós motorban, francia váltóban.

Mellette – Ellene
  • Az extralistához képest nem drága
  • Tágas hátul, nagy a csomagtér
  • Erős motor, még automatával is meglepő fürgeség
  • “Tökön-babon” stílusú építés
  • Szélvédőfűtés, erőteljes ülésfűtés
  • Minőségérzet teljes hiánya
  • Nagy fogyasztás
  • Szánalmas ergonómiai hibák, korszerűtlenségek

Szavazás

Lada Kalina automatával - hány pontot ér a tízből?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Teszt: Suzuki az olcsó Škoda és a vagány Citroën ellen

Szerény benzines szívómotorral hasonlítottuk össze a Citroën C3-at a Škoda Fabiával és a Suzuki Balenóval. Lehet, hogy a visszafogott konkurenciát beelőzi a dögös francia kisautó?

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.